Чому міліція жертвує техоглядом?


Чому міліція жертвує техоглядом?

Керівники ДАІ та Держкомпідприємництва говорять про те, що якщо віддати ТО в руки страховиків, то це призведе до зниження аварійності на дорогах. Скептики вважають, що ТО кардинально не впливає на кількість аварій, пов'язаних безпосередньо з несправністю автомобіля

Першими про прийдешні новації заговорили у Держкомпідприємництва. Глава відомства Михайло Бродський доручив спростити процедуру проходження технічного огляду для легкових автомобілів і вивчити доцільність його проходження. Але не пройшло й кількох днів після того, як Михайло Юрійович висловився за скасування ТО, як озвучили іншу новацію - віддати техогляд страховим компаніям. Міністр МВС Анатолій Могильов несподівано теж дозрів до такого нововведення і в своєму реформаторському завзятті готовий піти ще далі, віддавши у відання СК ще і проведення екзаменів і видачу посвідчень водіїв. У Держкомпідприємництва повідомили, що робоча група двох відомств вже почала роботу над проектом відповідного документа, який буде представлений на обговорення громадськості вже восени (нагадаємо, що нові Правила дорожнього руху обговорюються вже рік).

Спрощений техогляд будемо проходити частіше

Як з'ясувалося, підготовлений документ буде обумовлювати паралельну видачу талона техогляду і поліса обов'язкового страхування відповідальності власників транспорту. "Що без чого не будуть видавати - талон без поліса або поліс без талона - це вже деталі, які треба виписати. Важливо, щоб їх видавали одночасно і на однаковий термін. Тобто проводити ТО треба буде раз на рік.

На сьогоднішній день в рамках процедур врегулювання вже існує партнерство між СТО і страховиками. Думаю, на його основі і можна проводити техогляди. Співробітники СК не повинні безпосередньо брати участь у діагностиці. Але от питання відповідальності всіх осіб, які беруть участь в діагностиці і ТО, виявлення випадків неякісно проведеної ними роботи має бути врегульовано ", - вважає президент Української федерації страхування Олександр Завада. Все це, звичайно, чудово, якби не одне "але". До останнього часу автолюбителі проходили ТО раз на два роки.

Скільки разів платити транспортний збір?

Одночасно розробникам нового документа необхідно буде вирішити низку процедурних моментів. Оскільки ДАІ вже не буде проводити техогляди, а отже не зможе контролювати стягнення транспортного збору, доведеться переходити на нові правила адміністрування цього платежу. Приміром, кажуть деякі експерти, транспортний збір буде включений у вартість палива. Щоправда, остаточного рішення з цього питання поки немає. І найгірше, що може бути запропоновано - платити його раз на рік, разом з проходженням ТО. Крім того, необхідно буде (у тій частині, де це можливо) об'єднати бази ДАІ і МТСБУ, а також ввести автоматичне погашення штрафу за правопорушення у такій об'єднаній базі одразу після здійснення оплати на рахунок Держказначейства. І, нарешті, законодавчо закріпити неможливість видати поліс або пройти ТО без погашення штрафу (зараз цей пункт можна на практиці обійти за допомогою хабара, і якщо нічого кардинально в самих програмах не змінювати, то "укорочені штрафи" ніхто не зможе скасувати).

Паралельно необхідно також прописати відповідальність співробітників СТО і СК за несумлінне виконання своїх обов'язків щодо обов'язкового проведення техогляду. Але виходячи з нашого нинішнього законодавства, цей процес може затягнутися на роки. Справа в тому, що прописувати драконівські правила для кишенькових СК навряд чи хтось буде. Тому боятися страховикам нічого, а автомобілісти можуть, якщо робити нічого, судитись за неправильне проведення ТО. Особливо це стосується сотень тисяч старих автомобілів, які де-факто фізично не можуть пройти техдіагностику (зараз це роблять за хабар заочно).

Автошколи знову обіцяють притягнути до відповідальності

Найрадикальніші новації - доручити страховикам приймати іспити і видавати водійські посвідчення. За словами головного радника міністра Костянтина Стогнія, цю ідею МВС запозичив у канадців, коли іспити приймають страхові компанії і несуть відповідальність за якість такої роботи, оскільки фінансово зацікавлені, щоб люди не потрапляли у ДТП. За словами Стогнія, зараз представники МВС активно вивчають досвід "неміліцейского" виконання подібних функцій в інших країнах.

Проте серед опитаних страховиків і юристів не знайшлося жодного, хто б міг чітко уявити собі, як в українських умовах можна реалізувати таку реформу. "Перевірку теоретичної частини ми ще зможемо організувати. А на автодромі поряд з кандидатами на отримання посвідчення хто буде їздити? Страховий агент? Єдиний варіант, який ми бачимо - це ввести в єдиній базі МТСБУ і ДАІ позначку "автошкола, яка підготувала водія". Якщо ми відстежимо, що у випускників конкретної автошколи ДТП трапляються частіше, ніж у решти, є привід задуматися про відкликання ліцензії і т.д. Але перевіряти якість підготовки кожного конкретного водія і видавати посвідчення ми не готові. Якщо за це не хоче братися держава, нехай будуть окремі сертифіковані школи, які зможуть це робити, як вузи видають дипломи про вищу освіту ", - запропонував керівник однієї зі страхових компаній.

Звичайно, в цілому ідея ліквідувати налагоджені схеми нелегальних заробітків на проведенні техоглядів виглядає здраво. Більш того, вона цілком під силу державній машині. Питання тільки в тому, що буде поставлено на чільне місце - безпека на дорогах або непрямі заробітки чиновників. У багатьох опитаних експертів є підозра, що даішники на кілька ходів вперед прорахували, що можна пожертвувати малим заради ще більших прибутків у майбутньому. Наприклад, від ліцензування окремих "уповноважених" СК, які будуть відповідати за техогляд або видавати права. За аналогією з наближеними до ДАІ приватними станціями техогляду, які займаються "державної діагностикою".

Юрій Щербина

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування