Якщо виникли проблеми з банківською картою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Якщо виникли проблеми з банківською картою

Фінтех і Картки
11703
Все більше українців, вирушаючи за кордон, для розрахунків беруть пластикові карти. Цей варіант розрахунків зручний - більше не потрібно возити пачки готівки, а в разі крадіжки картку можна відновити. Але картки, як і готівка, не позбавлені недоліків, які можуть і відпустку зіпсувати, і після нього нерви потріпати. Адже нерідко вже після відпочинку виявляється, що грошей на карті менше, ніж очікувалося. Ми розібралися, як вирішувати післявідпускні карткові проблеми. Відразу попередимо, що ця інформація не лише для відпускників - такі проблеми виникають не лише в літній період і не лише в закордонних вояжах.
Якщо карта заблокована
Перш за все, треба зрозуміти, чому банк заблокував картку, і, якщо картка потрібна у відпустці - чи можна її швидко "включити"?
Банк злякався туриста. За словами начальника управління карткового бізнесу "Астра Банку" Сергія Голованя, найчастіше проблеми з картами у українців виникають через те, що вони не звикли попереджати банк про поїздку за кордон. Логіка банку тут проста: якщо тримач карти ще ніколи не виїжджав за кордон, а потім з його карти кілька разів знімають готівку або платять за покупки в Туреччині або Єгипті (банкіри рахують ці країни в числі ризикованих для карткових розрахунків), то банк підозрює гірше - що карта дісталася шахраям і ті її "вичищають", і вона автоматично блокується. Вирішити цю проблему просто - потрібно подзвонити в банк, дізнатися, чому заблокована карта і попросити зняти "блок". Якщо картка вам не дуже потрібна і витрачати гроші на дзвінок з домовленостями банкіра до України не хочеться, розблоковувати її можна і за фактом повернення до України. Але дзвінок краще не відкладати - а раптом з картки ще і гроші пропали?
Банк злякався шахраїв. Блокування картки через шахрайські списання з рахунку (або хоч би підозрінь в цьому) справа серйозніша. В такому разі співробітник може відмовити в розблокуванні карти і наполягти на перевипуску картки (за рахунок банку!). Наприклад, автору статті восени 2009 року довелося провести декілька операцій по картці під час поїздки до Іспанії. До кінця подорожі картка виявилася заблокованою, і банк не збирався її активувати. Річ у тім, що тоді в Іспанії був масовий витік даних по платіжних картах, і банки багатьох країн, не лише українські, масово блокували карти і перевипускали їх за свій рахунок. Повернувшись до України, банк просто видав нову карту. Те ж саме банки для підстраховування інколи роблять після того, як клієнт з відома банку розплатився в ризикованих країнах - тих же Туреччині-Єгипті, країнах Південно-Східної Азії, Африки. Отже, на всяк випадок майте запас готівки.
Якщо списали зайві
Якщо залишок на карті менший, ніж ви чекали, не варто панікувати - подзвоніть (а краще сходіть) в свій банк і перевірте виписку.
Якщо шахраї. Якщо гроші пропали з картки "на рівному місці" і без вашої згоди, або ви помітили подвійне списання в одному і тому ж магазині або кафе, цілком імовірно, що це шахраї. В такому разі потрібно звертатися в банк із заявою на опротестовування операції.
Якщо списали праведно. Але далеко не завжди причина пропажі грошей з карти - шахраї. Часом клієнт сам забуває, що робив ту чи іншу операцію (наприклад, напідпитку знімав готівку в банкоматі) або просто не розібрався в особливостях роботи карток. Наприклад, часто банкомати за кордоном беруть додаткову комісію ($1-10) за зняття готівки, але не знаючи цієї фішки і мови, цього можна і не зрозуміти. Отже, помітивши зайве у виписці, поговоріть з менеджером - він пояснить що до чого.
Гроші не повернуть, якщо…
Ви порушили правила. Наприклад, правила мешкання в готелі: бронювали за допомогою карти номер на одного, а приїхали удвох (звичайне мешкання однієї людини в 2-місному номері коштує дешевше, ніж ціна того ж номера на двох). В такому разі готель, виявивши обман, спише з вашої карти додаткову суму до повної вартості 2-місного номера.
Ви запізнилися. Наприклад, з дзвінком в банк про крадіжку або втрату карти. У договорах про випуск і обслуговування карт зазвичай написано, що клієнт повинен якомога раніше подзвонити в банк і заблокувати втрачену або вкрадену картку, і до цього дзвінка всі шахрайські операції по його карті спокійно списуватимуться з його рахунку. А деякі банки "беруть на себе" операції лише через дві-три години після дзвінка. Також деякі банки прописують в договорах, що оспорити операцію по картці клієнт може лише до кінця місяця, наступного за тим, коли операція була здійснена. Тобто по незаконній операції, зробленій в липні, заяву на її опротестовування треба подати до кінця серпня. Пізніше банк таку заяву просто не прийме (незалежно від обставин).
Ви забули. Наприклад, про те, що користувалися в готелі міні-баром, дивилися платні канали по ТБ (і при цьому бронювали номер за допомогою платіжної карти). Списання постфактум грошей за спустошений міні-бар в номері вже стало "класикою", а ось за ТБ - поки рідкість. Наприклад, киянці Тетяні якось довелося розщедритися на круглу суму за декілька годин перегляду каналу про тварин: вона не знала, що він в її готелі платний і якось заснула під нього. Гроші списалися окремою операцією при виїзді з готелю, а вона підмахнула чек, не особливо знаючись на деталях, - так поспішала на літак.
Був введений пін-код. "Пін-код є конфіденційною інформацією, яка відома клієнту і, до речі, не відома співробітникам банку. За умовами договорів, відповідальність за поширення пін-кодів, а значить, і за операції, які були підтверджені пін-кодом, клієнт несе самостійно. Тобто банк, швидше за все, не поверне гроші по сумнівних операціях зняття готівки в банкоматі або оплати покупок, якщо був введений пін-код", - попереджає начальник сектора управління портфелем карткових продуктів OTP Bank Наталія Попко.
Протестуємо правильно
1. Якщо ви виявили по картці "зайву" операцію, якої не робили (наприклад, прийшло SMS про списання грошей, про яке ви нічого не знаєте, або, переглядаючи залишок в банкоматі, побачили меншу суму, ніж чекали), відразу ж передзвоніть в банк, що випустив вашу картку. Уточніть у співробітника банку, що це за операція, коли і де (у якому регіоні або країні) вона була зроблена?
2. Якщо ви цієї операції не робили, потрібно написати заяву в банк. У ній потрібно пояснити, що гроші були списані без вашої згоди, попросити банк провести розслідування і повернути незаконно списані кошти на ваш рахунок.
3. До заяви прикладіть документи, які підтверджують, що ви не здійснювали цього платежу і не давали на нього добро. Якщо йдеться про подвійне списання в магазині або ресторані і у вас з ресторану залишився рахунок і чек з терміналу, прикладіть їх копії. Це покаже банку, що одну з операцій ви проводили свідомо, тобто вас навряд чи можна викрити в неуважності. Якщо йдеться про операції по карті в країні, в якій вас не було, прикладіть до заяви ксерокопії всіх сторінок всіх закордонних паспортів і довідку з роботи, про те, що у вас не було відпустки (це підтвердить, що ви не виїжджали в країну, де була проведена нещаслива операція).
4. Рішення банку і платіжної системи, можливо, доведеться чекати 45-60 днів. Такі терміни розслідування.
5. Якщо банк і платіжна система визнають операцію шахрайською, вам повернуть гроші, а якщо ні, то візьмуть плату (фактично штраф в 100-200 грн.) за незаконне опротестовування.
Корисні поради банкірів про безпечне використання карточок
Анджей Олейник, директор з маркетингу і розвитку продуктів Platinum Bank, радить:
• бажано перед відпусткою або іншою закордонною поїздкою подзвонити в банк і повідомити про неї банку. У більшості крупних банків є служба цілодобового моніторингу платіжних карт, фахівці якої перевіряють кожну операцію, здійснену по карті банку при підозрінні на шахрайську операцію. А якщо банк не буде повідомлений про поїздку за кордон, така операція може бути розцінена як шахрайська і карта буде заблокована;
• якщо ви не плануєте здійснювати крупних покупок, ви можете на час поїздки встановити нові (відмінні від стандартних) ліміти на операції по платіжній карті;
• одна карта добре, а дві - надійніше. Якщо у вас випущена лише одна карта, бажано випустити до того ж картковому рахунку додаткову картку іншої платіжної системи (наприклад, у вас є карта VISA, а до неї можна випустити картку MasterCard). Це потрібно на випадок, якщо карту однієї з платіжних систем відмовляться приймати до оплати. Також це корисно на випадок втрати однієї з карток (їх краще зберігати окремо) - заблокувавши одну карту, ви зможете мати доступ до грошей за допомогою іншої;
• для поїздок за кордон краще відкривати картки класом не нижче VISA Classic/MasterCard Standard - з такими картами менший ризик виникнення якихось проблем при оплаті;
• якщо карта втрачена, необхідно терміново зв'язатися з цілодобовою службою підтримки вашого банку і заблокувати карту, що захистить вас від подальших фінансових втрат. В разі неможливості зв'язатися з банком звертайтеся в міжнародні служби підтримки користувачів платіжних карт, які не лише заблокують карту, але і допоможуть у випуску нової платіжної карти, а також в екстреному отриманні грошових коштів.
Ірина Бойко, начальник управління платіжних карт ПАТ "Банк Форум":
• перед плануванням поїздки за кордон зверніться у відділення свого банку і дізнайтеся про перелік країн з високим ризиком шахрайства і правила розрахунків карткою на їх території, а також про стандартні карткові ліміти (на кількість операцій в день і на суму однієї операції і загальну суму операції за один день);
• щоб контролювати рух коштів по рахунку, регулярно переглядайте виписку по рахунку і підключіться до послуги SMS-інформування про операції по рахунку.
Олена Соболєва-Терещенко, начальник Управління карткових продуктів VAB Банку:
• нерідко проблеми у клієнтів виникають через те, що вони вирушають в подорож з карткою, термін якої або витік, або витікає під час поїздки - гроші на рахунку є, а зняти їх за кордоном неможливо. Щоб уникнути таких ситуацій, стежте за терміном дії карти і не ігноруйте пропозиції банку (SMS, інформацію на екранах банкоматів тощо) про перевипуск карти. Якщо термін дії карти закінчується під час поїздки, бажано заздалегідь, ще за місяць-два зайнятися її перевипуском.
Гутник Олеся Григорівна, начальник відділу моніторингу операцій і контролю ризиків банку "Фінанси і Кредит":
• якщо ви не хочете витрачатися на конвертацію (автоматичний обмін гривень з поточного рахунку на валюту країни, в якій ви оплачуєте покупки або знімаєте готівку в банкоматі), необхідно, щоб валюта карткового рахунку відповідала валюті розрахунків тієї країни, куди прямує тримач, наприклад, при намірі відвідати країни Єврозони, краще, аби картковий рахунок був відкритий в євро;
• майте на увазі, що по неперсоніфікованій карті (на якій не вказано ім'я і прізвище тримача) можуть не видати гроші в пункті видачі готівки - зняти гроші з таких карт можна лише в банкоматі;
• при здійсненні покупки не втрачайте карту з виду. Заберіть її у касира відразу після завершення транзакції і переконаєтеся в тому, що це ваша карта;
• перш ніж підписати чек, що підтверджує оплату товарів/послуг за допомогою карти, перевірте його, звертаючи увагу на вказану в ньому суму покупки;
• нікому не говоріть пін-код і, звичайно, не записуйте цей код на самій карті. Набираючи пін-код на "клавіатурі" банкомату, прикрийте кнопки від сторонніх поглядів;
• для розрахунків з інтернет-магазинами краще завести спеціальну платіжну карту для онлайн-розрахунків;
• оплачуючи карткою покупку через інтернет, переконайтеся в тому, що продавець прийняв заходи для забезпеченню безпеки вашої фінансової інформації. Якщо захист "включений", в нижній частині вікна браузера можна побачити зображення закритого замка. Ще одна хороша ознака - наявність на початку веб- адреси в адресному рядку браузера зазвичай відсутньої там букви "s". У захищеному режимі там повинно стояти https://, а не звичне http://. Якщо жодного з цих символів безпеки не видно, відмовтеся від операції;
• уникайте операцій, для здійснення яких потрібно передати дані про карту по телефону або електронною поштою. Інформацію, відправлену по цих каналах, легко перехопити;
• користуйтеся банкоматами, встановленими в безпечних місцях (наприклад, у відділеннях і філіях банків, на території організації, де ви працюєте, в готелях, аеропортах тощо). На таких банкоматах шахраї набагато рідше встановлюють свої "вироби" для крадіжки даних з карток;
• не прислухайтеся до порад третіх осіб, а також не приймайте їх допомогу при проведенні операцій з банківською картою в банкоматах;
• якщо ви тричі неправильно ввели пін-код, банкомат захопить карту, заблокувавши її. Це є спеціальним заходом безпеки на той випадок, якщо шахраї спробують підібрати ваш пін-код. Якщо це сталося, зверніться в свій банк - вам або через декілька днів повернуть стару карту, або випустять нову.
Антон Одарюк
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас