2596
Бізнес ставить двійку діловому клімату
Фінансово-економічні кризи особливо руйнівні для малого і середнього бізнесу. В кінці 2008 року більшість російських і українських компаній відчували брак ліквідності і практично були позбавлені доступу до фінансових ресурсів.
Як показав час, великим компаніям було легко отримати рефінансування і акумулювати наявні ресурси для проведення стратегічної реорганізації бізнесу з врахуванням ситуації, що складається. Але для малого і середнього бізнесу недоступність кредитних ресурсів і пасивна державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності серйозно понизили можливості для маневру.
Як результат - багато середніх і малих компаній опинилися на межі закриття, а бізнес-проекти, що ще діють, зіткнулися з гострим браком ресурсів для подальшого розвитку.
Діловий клімат "не гріє"
Перші ознаки поліпшення ситуації з'явилися в 2010 році. В усякому разі, для малого і середнього бізнесу в Росії. Так, результати опитування “Business Conditions Survey: Russia and Ukraine”, проведеного компанією Appleton Mayer в період з 5 по 19 липня 2010 року, показують, що 26% опитаних компаній, що працюють в Росії, відмітили поліпшення фінансово-економічної ситуації. При цьому, якщо порівнювати з аналогічними даними за грудень 2009 року, частка представників малого і середнього бізнесу, які позитивно оцінюють зміни в економіці Росії, збільшилася в 2 рази.
Що стосується компаній з України, то 63% респондентів відзначили істотне погіршення фінансово-економічної ситуації в країні (лише 8% вважають, що ситуація покращилась). При цьому, на відміну від Росії, де крупний бізнес позитивніший в оцінці поточної ситуації, в Україні представники всіх видів бізнесу були одностайні у виставленні негативної оцінки.
Щодо основних проблем, з якими компанії зіткнулися протягом останніх 6 місяців 2010 року, більшість респондентів відзначили: обмежений доступ до кредитних/інвестиційних ресурсів, посилення податкового тиску, падіння попиту на цільових ринках, корупцію і зростання цін на базові ресурси.
При проведенні оцінки основних складових ділового клімату найнижчі підсумкові бали отримав діловий клімат України. Так, при оцінці компаніями, що працюють в Україні, найнижчі бали отримали: захист прав власності й іноземних інвестицій (1,3), діяльність законодавчої і виконавчої влади у сфері поліпшення ділового та інвестиційного клімату (1,5), податкова система (1,9), державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності (2,0).
Стосовно ділового клімату Росії, то в цілому оцінки опитаних компаній корелюють з оцінками представників бізнесу з України. Виняток становить лише оцінка політичного середовища. Так, компанії, що працюють в Росії, оцінили цю складову в 7,1 балу, тоді як компанії з України дали всього 3,1 балу. Багато в чому це пояснюється тим, що Росія має чіткий політичний курс, що розділяється багатьма представниками бізнесу. На відміну від України, де політичні еліти велику частину часу витрачають на перерозподіл сфер впливу, влада Росії прагне збудувати єдину загальнонаціональну стратегію розвитку, засновану на ідеї кардинальної модернізації існуючої економічної моделі. Хоча, як показують дані опитування, для реалізації заявлених планів російській владі ще дуже багато треба зробити у сфері економічної політики.
Бізнес на прибуток не розраховує...
Опитування також показало, що 44% компаній, що працюють в Росії, і 53% компаній з України за результатами 2010 року чекають зменшення прибутку. При цьому прогнози компаній щодо попиту на цільових ринках виглядають набагато оптимістичнішими - в порівнянні з груднем 2009 року частка компаній, які вважають, що попит збільшиться, зросла в 3 рази.
Що стосується прогнозів стосовно зміни фінансово-економічної ситуації протягом найближчих 6 місяців, найбільш оптимістичними є представники крупного бізнесу Росії. Так, 46% компаній, що представляють крупний бізнес Росії, вважають, що ситуація покращиться. При цьому прогнози представників малого і середнього бізнесу більш песимістичні - 58% опитаних компаній вважають, що ситуація не зміниться, і лише 9% вірять в поліпшення ситуації.
Представники малого і середнього бізнесу в Україні на цей раз налаштовані дуже песимістично - 87% опитаних компаній чекають погіршення ситуації, при цьому лише 2% вірять в поліпшення. Представники крупного бізнесу теж не сильно вірять в кардинальні зміни. Лише 13% компаній чекають поліпшення ситуації, при цьому 49% вважають, що ситуація погіршиться.
Не ті рішення влади...
Які б "сюрпризи" не готувала нинішня світова фінансова криза, політичні еліти Росії та України мають враховувати, що державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності при правильному підході може сприяти розвитку підприємництва або, навпаки, формувати непереборні завади на шляху його розвитку.
Просте підвищення податкового навантаження, скорочення бюджетних витрат і оптимізація соціальних стандартів - це не ті рішення, які здатні врятувати ситуацію. В процесі планомірної модернізації своїх економічних систем первинним завданням як для Росії, так і для України є створення таких умов для бізнесу, які б дозволили налагодити партнерський діалог між державою і національним бізнес-співтовариством.
*** Компанія Appleton Mayer заснована в 2003 році. Її основна сфера діяльності зосереджена в рамках таких напрямів: маркетинг і просування, стратегія, організаційний консалтинг, фінанси й інвестиції, інформаційні послуги.
До складу компанії входять дослідницькі центри з штаб-квартирами в Лондоні й Києві, а також розгалужена мережа інформаційних центрів, що охоплює країни Європи, СНД, Північної Америки і Азії. Центральний офіс Appleton Mayer розташований у Лондоні, регіональні офіси - в Нью-Йорку, Токіо і Києві.
В 14 країнах світу на компанію працюють понад 270 осіб. Серед клієнтів Appleton Mayer - компанії, що входять до списку Fortune 500 і Forbes Global 2000, а також провідні інвестиційні фонди, приватний бізнес і державний сектор.
Appleton Mayer
За матеріалами: УНІАН
Поділитися новиною