"Ручні" вибори — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Ручні" вибори

Казна та Політика
1817
По містах і селах з вівторка триває "тихий переполох": Партія регіонів внесла законопроект про місцеві вибори, і місцеві еліти похапцем намагаються зрозуміти, у що для них може вилитися зміна правил гри. "Главред" теж вирішив не відставати від мейнстріму політичної думки і проаналізував нові правила виборів з точки зору влади, опозиції і країни в цілому.
Хто не з партією - вільний
Отже, як і було обіцяно, на місця - в обласні, районні та міські ради - повертається змішана система, за якої половина депутатів пройде через мажоритарне "горнило", а інші - за списками місцевого осередку партії.
Далі цікавіше: проект передбачає заборону на висунення кандидатів в депутати і мери місцевими партійними осередками, які зареєстровані менш ніж за рік до виборів ("тумбай" Яценюк, Тігіпко та іже з ними!). Під забороною опинилися також блоки партій. Загалом, це наша "гідна" відповідь Європі, яка займається політичною структуризацією і посиленням ролі партій.
Ось тільки в Європі - у тій самій Польщі - брати участь у місцевих пропорційних виборах можуть не тільки місцеві організації партій, але і коаліції виборців, що зібрали необхідну кількість підписів. Та хоч би і Ліга вболівальників місцевої футбольної команди! А у нас - тільки партійні осередки з річною "пропискою". Ключове слово в цьому проекті - "тільки".
Особлива "родзинка" документа - порядок формування комісій (принцип "не важливо, як проголосують, важливо, як порахують" - як бачимо, ще ніхто не відміняв). Отже, мало того, що комісії формуються "зверху": ЦВК формує тервиборчкоми, а ті, у свою чергу, дільничні комісії. Так ще й подавати кандидатури до тервиборчкоми можуть тільки партії, нині представлені в парламенті. До чого це призведе? Відповідь очевидна - нові партії будуть подавати кандидатів у вищі комісії, сформовані парламентськими партіями, а ті вже будуть вирішувати, "кого стратити, кого помилувати".
Тим більше, що й привід для відмови включити того чи іншого "чужинця" до дільничної комісії завжди під рукою - наявність фахової підготовки. А її мають, хіба що, вчителі, лікарі, бібліотекарі, які роками засідають у комісіях. А от для молодих прогресивних, і просто сучасно мислячих людей, вхід туди, схоже, буде закрито.
Але й це ще "квіточки". Безумовним "хітом" даного проекту слід вважати імперативний мандат на місцях. Про нього вже давно говорили, але прописати в такому вигляді додумалися тільки зараз: депутата місцевої ради, мера можна відкликати, якщо їх діяльність не відповідає програмі партії, яка висунула його. Тобто горе тому, хто публічно наважиться засумніватися в "генеральній" лінії партії.
І, нарешті, останній гол у ворота суперника - максимально скорочені строки кампанії (50 днів). Всім зрозуміло, що проводити вибори влітку - утопія. Тому, з досвіду минулих кампаній, можна припустити, що раніше 10 вересня активні дії не почнуться. І відразу аврал: два дні дається на висунення кандидатів, п'ять днів - на подачу представників до комісії. Звичайно, так працювати не можна, але так працювати доведеться.
Крім того, в законопроекті міститься ціла низка "сюрпризів" калібром трохи дрібніше, наприклад порядок підрахунку голосів, оскарження результатів. І це дає підставу зробити невтішний висновок - влада має намір максимально "зачистити" нові проекти, в ручному режимі сформувати комісії і провести вибори в порожньому "кінозалі".
Проти лома є прийом
За останні 3-4 місяці нової влади місцеві еліти відчули багато чого: податковий пресинг, тиск прокуратури. Стало зрозуміло, що навіть членство в Партії регіонів не дає якихось преференцій, і своїх "зголоднілих" за час опозиції там вистачає.
До цього слід додати, що аванси, видані на президентських виборах, - обіцянка включити до списків на місцевих виборах - не спрацювали. Не дивно, що багато місцевих бізнесменів із потроєною енергією вважали за краще шукати альтернативний партійний майданчик, а не зв'язуватися із розкрученими партійними брендами.
Почався справжній бум на ринку партій - "змітали" все, назва і розмір політпроекту значення не мали. Ажіотаж, природно, породив зростання цін до $ 200-300 тис. за "штуку". Наприклад, оточення мера Едуарда Гурвіца шукало партію під свій проект "Наш дім - Одеса". Схожа історія трапилася в Дніпропетровську, де бізнесмен Ігор Циркін намагався перейменувати партію "Справедлива країна" у "Наш дім Дніпропетровськ", однак Мін'юст йому відмовив. Аргументувало відомство Лавриновича це тим, що законодавством не допускається існування регіональних партій, і тепер вони судяться.
Щоб не загрузнути в позовах з досвідченим в процедурних тонкощах міністром, багато бізнесменів вважали за краще не зв'язуватися з перейменуванням партій. Бо політтехнологи і так знайдуть спосіб розповісти виборцеві, хто саме виступає за прибирання вулиць, відкриття нових маршрутів, будівництво дитячих майданчиків, а хто так - "піариться".
Але влада такий "фінт" з боку місцевої еліти передбачала і до нього готувалася. Причому думки чиновників були приблизно такими: є проблема - треба когось у чомусь обмежити, і проблеми не стане. І дійсно, варто заборонити висувати кандидатів в депутати і мери місцевими осередками, які зареєстровані менш ніж за 365 днів до виборів, і на наших очах вчорашні щасливчики перетворюються на лузерів.
Так, за даними Мін'юсту, не зможуть взяти участь у виборах 785 осередків партії "Сильна Україна" Сергія Тігіпка, 631 осередок "Фронту змін" Арсенія Яценюка, 209 осередків - "За Україну!" В'ячеслава Кириленка, 66 - "Громадянської позиції Анатолія Гриценка, 64 - "Свободи" Олега Тягнибока. І це при тому, що з 2005 року партії достатньо було зареєструвати обласні осередки, а наявність структур у селах, селищах, містах ніхто не вимагав - занадто невигідно було утримувати там офіси.
При цьому, як зазначають фахівці, у "молоді" осередки зареєстровані, в основному, в областях, тоді як з точки зору ресурсів, що знаходяться в їх розпорядженні, найбільш цікаві міські та районні ради.
Як зізналася в коментарі "Главреду" заступник Тігіпка Олександра Кужель: "Це нічого не має спільного з демократією. Ми дали політтехнологам завдання розробляти варіанти. Але визначитися в даному випадку повинен Сергій Леонідович".
Варіантів у нього, як зазначив "Главреду" фахівець з регіональним виборів, координатор проекту MESTNYE.com Павло Карайченцев, не так вже й багато. Фактично йому "світить" така собі "дружба" під загрозою вилучення зі ЗМІ і, можливо, з політичного життя.
"Все залежить від свободи вибору Сергія Тігіпка: чи є у нього санкція включати до списку опозиціонерів до місцевої влади, нав'яжуть чи йому дітей, кумів, родичів "донецьких"- Клюєва, Богатирьової, Рибака. За умови лояльності Тігіпка всі "технічні" проблеми - як відсутність у "Сильної України" зареєстрованих більш ніж за рік до виборів місцевих осередків - будуть вирішені. Потрібну партію йому "підгонять", - припустив експерт.
Як не складно помітити, на Донбасі повторюється ситуація президентських виборів: виборцям пропонуються на вибори або регіонали-консерватори на чолі з Януковичем, чи регіонали-ліберали під керівництвом Тігіпка. Однак і ті й інші однаково контрольовані. До слова, не так давно син глави РНБО Раїси Богатирьової Ігор очолив донецьке відділення "Сильної України".
Втім, патова ситуація загрожує не тільки Тігіпку, але і його конкурентові - Арсенію Яценюку. "Добре б також зобов'язати ЦВК при затвердженні результатів місцевих виборів забезпечити представництво партій, які створили коаліцію у ВР ... Остаточні пропозиції щодо розділу місць у місцевих радах, мерів, Кабмін повинен погоджувати з Президентом України і не пізніше 3-х днів надати безпосередньо главі ЦВК" , - іронізує в письмовій відповіді для "Главреда" Яценюк. Але що буде робити - не уточнив.
А що ж "Свобода"? Ці, здавалося б, не повинні упиватися власним безправ'ям. Однак у кореспондента "Главреда" склалось інше враження. Швидше там були раді, що Яценюка і Тігіпка залишать за бортом. Принаймні такий висновок можна було зробити з єхидного коментаря заступника голови партії Андрія Мохника: "Ці політичні сили були створені на рівному місці або шляхом придбання партій і зміни назви? Навіщо ж вони придбали цей неліквід?". Уінстон Черчілль з цього приводу якось сказав: "вмиротворена диктатора - це годування крокодила в надії, що тебе з'їдять останнім", про що "свободівці", схоже, вважають за краще не замислюватися.
До компанії "несчастливчиків" потрапили і бютівці. Хоча з місцевими осередками у них все гаразд, але от розіграти "карту Януковича" 2004 року їм поки не вдається. Незважаючи на опозиційний статус і все ще потужні ресурси, скупчення скривджених під прапорами БЮТ не спостерігається. По-перше, новий Президент - не рівня попередньому, любить, щоб його боялися і щоб опозиціонери знали, з ким мають справу, якщо не знали до того.
По-друге, "мажоритарка" ламає усталені правила гри, а лава виблискуючих дублерів у БЮТ невелика. Нарешті, Тимошенко буде змушена проводити ребрендинг "Батьківщини" після заборони блокам брати участь у виборах.
Очевидно, прораховують всі ризики і бізнесмени з БЮТ: залишитися з Тимошенко і отримати гарантовану кількість мандатів або ризикнути вирушити у вільне плавання. Невипадково, мабуть, луганчанка Наталя Королевська останнім часом "піарить" проект "Новий Донбас".
До речі сказати, Регіони теж не ведуть повноцінну кампанію на місцях (збори голів штабів і написання інструкцій для них - не рахуються. "Очевидно, що ставка робиться десь на адмінресурс -" задавити і передаючи ", десь на популярність Януковича. Але якщо в Харкові заяви Геннадія Кернеса розцінюються як програма дій Партії регіонів, то в тих містах, де у них немає своїх мерів, плани партії влади залишаються для виборців загадкою ", - підкреслив Карайченцев.
Втім, знайшлися й ті, хто частково виграє в разі прийняття законопроекту. Наприклад, Блок Литвина втрати від ребрендингу "Народної партії" компенсує наявністю розгалуженої місцевої мережі. Аналогічно, не виникне проблем на місцях у комуністів, а Петро Симоненко, до того ж, позбавиться від суперників в особі блоку "Волги-Грача" в Криму.
"Щасливий квиток" виявився зараз і у попутників комуністів по "Лівому блоку" - СДПУ (о). З одного боку, партію будували на совість, і на кількість осередків, зареєстрованих більше 10 років тому, їй скаржитися не доводиться. З іншого - грошей на вибори немає. Чим не привід - обміняти "технічні" можливості на гроші когось із сильних гравців?
У коментарі "Главреду" голова СДПУ (о) Юрій Загородній запевнив, що керівництво КПУ буде докладати всіх зусиль, щоб зберегти блоки на місцевому рівні. Втім, шанси на це невеликі, оскільки голосів за цей законопроект вистачає і без комуністів. Тоді СДПУ (о) піде на вибори самостійно, але за чиї гроші - секрет.
Які професіонали, така і країна
Підводячи підсумки, слід зазначити - збереження колишнього ставлення до місцевого самоврядування означає, що нагорі немає ніяких планів з його перебудови. Попереду - безнадійна доля "Титаніка" з "розбитими" дорогами, недореформованим ЖКГ, нестачею грошей на зарплати та енергоносії, а також інфраструктурну кризу
"У сьогоднішніх умовах місцеві вибори для країни зовсім не принципові. Більш того, вони відволікають суспільство від глобальних проблем, які зростають. І, що б Регіони ні придумали, законопроект про місцеві вибори не містить головного: він абсолютно не оновлює місцеві ради , не робить їх працездатними, і головне, незрозуміло, з кого питати через 4 роки, якщо вони нічого не зроблять ", - акцентував Карайченцев.
Замість політичної структуризації "вірні мажоритарники", мабуть, дружними лавами побіжать під прапори своїх "патронів". І якщо до виборів Василь Пупкін - полум'яний трибун і незламний борець з корупцією, то після - може опинитися в таборі своїх ідеологічних опонентів. І його стопами, треба думати, послідує не один десяток депутатів.
Інша справа, що мажоритарні округи - це шанс для місцевих кланів підпорядкувати собі цілі міста і виступити в ролі "ліквідаційної комісії", прибравши до рук останні "ласі шматки": землю і комунальне майно.
Тому перед місцевими гравцями стоїть завдання № 1 - потрапити до лав. А далі - буде видно. "Це принцип бізнесу: щоб не відставати, треба постійно грати, спочатку стаючи мажоритарником місцевого ЗАТ, а потім, намагаючись домовитися з реєстратором акцій. На це багато хто і розраховує: спочатку зайти до ради, а потім домовитися і вигідно продати свої невеликі відсотки на виборах ", - зазначив Карайченцев.
А далі - позбавлена всякої "вольності", а заодно і грошей, місцева рада так і не доросте до повноцінного представницького органу на місцях, тому що хто ж йому дасть - рости. У що це може вилитися, страшно й думати.
Алла Присяжнюк
За матеріалами:
Главред
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас