"Укрзалізниця" поспішає — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Укрзалізниця" поспішає

Казна та Політика
1127
В 2010 р. "Укрзалізніця" планує купити рухомий склад на суму 2,8 млрд. грн., поповнюючи парк у тому числі новими типами поїздів і електровозів. Правда, левову частку необхідних коштів ще потрібно буде отримати у кредиторів.
У розпорядженні "ЭИ" виявилися копії із затвердженого днями фінансового плану "Укрзалізниці" (поки офіційно не опублікованого), де йдеться про плани залізниць на 2010 р. щодо оновлення рухливого складу. Виходячи із документа, наміри виглядають досить амбітно. Зокрема, залізниця ставить собі завдання купити 2277 вантажних вагонів на суму 964 млн. грн., 58 пасажирських вагонів на суму 530 млн. грн. і 26 одиниць тягового складу на суму 1,2 млрд. грн.
Порівнювати ці цифри з даними 2009 р., очевидно, некоректно, оскільки у вказаний період пересувний склад українських залізниць не оновлювався. Проте на тлі інших, успішніших років, цифри нових планів виглядають сповна солідно. Так, за період з 1992-го по 2007 р. парк пасажирських вагонів поповнився на 349 од., тобто в середньому на 22 штуки на рік. А надходження новобуду в сегмент вантажних вагонів навіть в періоди максимального фінансового благополуччя не перевищили 1,5 тис. од. на рік.
У експертів є два основні питання до обговорюваної частини финплану "Укрзалізниці". По-перше, наскільки такий обсяг оновлення відповідає поточним потребам залізниць; по-друге, наскільки реальне в принципі виконання поставлених завдань.
Як повідомили в "Укрзалізниці", вже зараз, хоч об'єми щодобового вантаження доки не досягли докризових показників, забезпечувати безперебійну роботу залізниць стає все складніше.
"Ми вийшли на об'єм 1 млн. т на добу. До кризи було близько 1,2. При цьому задіяний весь готівковий парк вантажних вагонів, хоч і справляємося, але з натяжкою, в основному за рахунок використання вагонів приватників", - розповів представник вагонного главку адміністрації. За його словами, зараз "Укрзалізниця" може використовувати в роботі лише 53-55 тис. од. вантажних піввагонів при загальній чисельності інвентарного парку близько 62 тис. піввагонів. Це пов'язано з тим, що 6 тис. вагонів знаходяться в неробочому стані і вимагають ремонту, а ще не менше 3 тис. підлягають списанню.
"Якщо ми отримаємо цього року обіцяні 2300 вагонів, то насилу зможемо компенсувати списаний пересувний склад, а оновлення як такого не станеться", - говорить представник "Укрзалізниці". На думку директора Центру економічного і політичного аналізу Олександра Кави, з врахуванням міри зношеності вагонного і локомотивного парку "Укрзалізниці", держадміністрації необхідно купувати не менше 10 тис. вантажних, 500 пасажирських вагонів і 150 локомотивів на рік. "Зараз в "Укрзалізніці" близько 300 електровозів марки ВЛ-8, яким вже 50-60 років. На заміну їм цього року планується купити лише чотири нові вантажні електровози постійного струму. Виходить, що при заданих темпах оновлення залізницям буде потрібно 150 років для того, щоб замінити всі застарілі електровози ВЛ-8", - говорить Кава.
Реальність поставлених завдань також викликає сумніви, хоч би тому, що "Укрзалізниця" майже ніколи не виконує свої фінплани за статтею "капінвестиції". Проте наочніше про це можна буде говорити після того, як будуть зроблені конкретні кроки у напрямі переговорів з кредиторами: згідно з цим самим фінпланом, закупівля рухомого складу лише на 390 млн. грн. буде профінансована з держбюджету і на 76,6 млн. - з власних коштів залізниць, решту 2,342 млрд. грн. потрібно залучити із зовнішніх джерел. Поки є джерело лише 500 млн. грн. (цю суму для закупівлі 1400 вагонів дає ЄБРР).
Крім того, передбачені фінансовим планом суми не цілком узгоджуються з поточними ринковими цінами на пересувний склад. З розрахунків "Укрзалізниці" виходить, що піввагони, наприклад, їй удасться купувати за ціною в середньому $53 тис. за одиницю, тоді як вартість цієї продукції в Україні зараз - близько $60 тис. Не виключено, проте, що виходячи з великих партій передбачуваного держзамовлення, держадміністрація розраховує отримувати від підприємств хорошу знижку, а також частину вагонів купувати на власних заводах.
Зазначимо, в реалізації фінплану "Укрзалізніці" вельми зацікавлена не лише сама залізниця, але і постачальники рухомого складу. Як стверджують в Мінпромполітики, фінансовий план держадміністрації розроблявся з врахуванням потреб галузей важкого і транспортного машинобудування. Тому значну частку рухомого складу планується купувати у вітчизняних промпідприємств. Окрім традиційних постачальників пасажирських (Крюківський вагонобудівний завод) і вантажних вагонів (Крюківський, Стаханівський вагонзаводи, "Дніпровагонмаш" і "Азовмаш"), цього року будуть також задіяні потужності локомотивобудівних заводів - "Луганськтепловозу" і ДП НПК "Електровозобудування".
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас