1500
"Ъ": Енергетика залишилась із зносом
— Енергетика
Постійне бажання влади субсидувати населення за рахунок промисловості поставило енергетику України на межу виживання. Це розуміють не тільки аналітики, але і в адміністрації президента, де прийнято рішення довести за чотири роки тарифи на електроенергію до економічно обґрунтованого рівня.
Хто везе, того поганяють
Зараз в Україні діє диференційована система тарифів. Населення платить 24,36 коп. за кВт • год, що за розрахунками НАК "Енергетична компанія України" становить лише 28% від економічно обґрунтованого рівня (84 коп. / кВт, у тому числі з ПДВ за розрахунками НАК ЕКУ). Зазначимо, що український тариф для населення на 85% нижче за середньоєвропейський. Вартість кВт • г для металургів і хіміків становить 52,04 коп., Для іншої промисловості - 68,05 коп. Різниця в тарифах дозволяє продавати дешеву електроенергію населенню. Витрати ж на її виробництво частково перекладаються на плечі промисловості, а частково-на генеруючі компанії. У минулому році підприємства дотували населення на суму 18 млрд грн без ПДВ проти 12,7 млрд грн роком раніше.
І без того серйозний дисбаланс в українській енергетиці посилюється зростанням частки населення в структурі споживання. Якщо за підсумками 2008 року населення спожило 22% всієї електроенергії країни, то в 2009 році вже 27%. У той же час питома вага промисловості в загальному споживанні електроенергії знизилась із 52% в 2008 році до 47% в 2009 році, що призвело до збільшення тарифного навантаження на промислових споживачів.
Старший аналітик ІК Dragon Capital Денис Саква говорить, що постійне відстрочення з приведенням тарифів до економічно обґрунтованого рівня вже призвело до жалюгідного фінансового стану генерацій. Так, за даними Мінпаливенерго, в 2009 році сумарний збиток чотирьох державних генеруючих компаній склав 936 млн грн, в I кварталі цього року компанії показали ще 423 млн грн збитків. Кредиторська заборгованість за рік по галузі збільшилась у середньому на 27%. Рентабельність роботи генерацій в I кварталі цього року склала мінус 9%.
Негативні фінансові результати, за словами старшого аналітика ІК "Велес Капітал" Дарини Терещук, є причиною того, що компанії не можуть залучити кредити для модернізації і вирішити проблему зношеності своїх потужностей. "За офіційною звітності на 31 березня 2010 р., зношеність основних засобів ВАТ "Західенерго", четвертого за розмірами встановлених потужностей виробника електроенергії в Україні, становить 90%, - говорить аналітик інвесткомпанії EAVEX Capital Дмитро Чурін .- Зношеність обладнання інших підприємств теплової генерації перевищує 50 %. Більшість енергоблоків побудовані в 60-70-х роках і потребують оновлення відповідно до вимог часу ".
З нинішніми тарифами дешеві кредити можна залучити, мабуть, тільки в Ощадбанку, який кредитує державні енергокомпанії за пільговими ставками, говорить аналітик ІК Gainsfort Костянтин Якуненко. Але цей банк не може забезпечити весь необхідний обсяг інвестицій, який у Мінпаливенерго оцінюють у $ 15 млрд. "Фактично підвищення тарифів - це питання життя або смерті для генерацій. Як фінансової, так і технологічної", - упевнений Денис Саква.
Потрібно чекати змін
В адміністрації президента вважають, що настав час змінити ситуацію. Як розповіла заступник голови адміністрації Ірина Акімова, до 2014 року ціни на електроенергію буде підвищено до економічно обґрунтованого рівня. За її словами, Національна комісія регулювання електроенергетики (НКРЕ) і Мінпаливенерго вже почали процес підвищення: "Вони приступили до вироблення плану-графіка підвищення тарифів, у якому буде конкретно вказано, яким чином і як будуть зростати ціни на електроенергію".
Як розповіло джерело в НКРЕ, сьогодні розглядається три ймовірних сценарії підвищення цін на електроенергію для населення. Перший - підвищення цін для всіх споживачів без винятку. Другий - значне підвищення цін для тих, хто споживає понад 150 кВт • г на місяць, і незначне - для всіх інших. Третій варіант - підвищення цін тільки для тих, хто споживає більше 150 кВт • г на місяць. "Поки ні в комісії, ні в Кабміні немає одностайності з цього питання", - заявив співрозмовник в комісії.
"Якщо тарифи будуть підвищені лише для домогосподарств, місячне споживання яких підвищує 150 кВт • год, то воно торкнеться лише 25% всіх побутових споживачів. Тоді ми отримаємо лише видимість зростання, і принципово це становища не змінить", - говорить Дар'я Терещук . За її словами, найбільш прийнятним є підвищення цін на електроенергію для всіх категорій споживачів, з компенсацією для незаможних з держбюджету за рахунок житлової субсидії.
"Сьогоднішнє законодавство чітко передбачає, що, наскільки б не зросла ціна електроенергії, вартість всіх комунальних послуг не може перевищувати 20% сукупного доходу мешканців квартири, - говорить прес-секретар Міністерства праці та соціальної політики Михайло Кухар .- Якщо через зростання цін на електроенергію цей принцип у окремих споживачів буде порушений, вони зможуть оформити житлову субсидію і компенсувати різницю з держбюджету ".
У Мінпаливенерго зазначають, що, згідно зі статистикою, середньомісячний рахунок за електроенергію у населення (на одну родину) в 2009 році становив 34,6 грн з ПДВ. Відповідно підвищення цін на електроенергію в 2,5 рази збільшить його до 86,5 грн. У міністерстві вважають, що в країні не так багато домогосподарств, у яких би через таке зростання сукупна частка витрат на комунальні послуги перевищила би 20%, і оцінюють зростання обсягу субсидій через збільшення цін на електроенергію в 2,5 рази - максимум в 4 млрд грн.
"Для бюджету ця сума цілком реальна, особливо з урахуванням зростання податкових надходжень від тих же генерацій після того, як вони почнуть рентабельно працювати", - говорить співрозмовник в Мінпаливенерго. Він не виключає, що ще одним джерелом фінансування різниці може стати приватизація енергокомпаній. За оцінками експертів, при нинішніх тарифах вона принесе не більше $ 750 млн-1 млрд, а в разі їх поетапного зростання - $ 2,5-3 млрд.
Ще один аспект підвищення - поетапність підвищення цін на електроенергію. "На наш погляд, одноразовий стрибок тарифів на електроенергію для населення в два-три рази може призвести до масових неплатежів. Та і сценарій щомісячного підвищення тарифу є більш прийнятним", - говорить Дмитро Чурін.
Денис Саква зазначає, що, за його інформацією, Кабмін розглядає можливість поетапного зростання цін на електроенергію на 20-25% на квартал, починаючи з IV кварталу 2010 року. "Це є цілком розумною альтернативою одноразового підвищення. Але далі відкладати зростання не можна", - упевнений він.
Опоненти готові до компромісу
Основними опонентами зростання тарифів на електроенергію, за даними НКРЕ, сьогодні виступає Федерація профспілок України (ФПУ) і опозиція. У прес-службі ФПУ коментувати переговори з комісією про підвищення цін відмовилися. Однак джерело у федерації запевнило, що питання може бути вирішене за умови, якщо Мінпаливенерго надасть розрахунки, які доведуть, що незаможні верстви населення не постраждають.
Опозиція, втім, відмовлятися від критики не має наміру. "Ми розглядали це питання і дійшли висновку, що населення платити більше не повинно, оскільки фінансова криза ще не закінчилася", - пояснив член комітету Верховної Ради з ПЕК Олександр Гудима. Втім, він визнає необхідність зростання цін на електроенергію, але вважає, що поки компенсувати різницю між закупівельною ціною "Енергоринку" і тарифом на електроенергію можна тільки за рахунок кредитів, отриманих від зарубіжних банків.
Пан Саква говорить, що такого роду стратегія - це шлях в нікуди, оскільки замість необхідного зростання в два-три рази вона дозволить підняти ціни максимум на 20%, що не вирішить проблему в корені. Костянтин Якуненко впевнений, що зараз населення все одно доплачує за ціну електроенергії з своїх податків і купуючи більш дорогі товари. "Тільки відбувається це через куди менше прозору схему, що включає безліч бюджетних трансфертів", - говорить він. На думку експерта, у разі недоплати споживач також отримує послугу низької якості, відповідну низьким тарифом.
"Таким чином, можна говорити, що скупий споживач платить двічі - гроші за електроенергію з нього все одно візьмуть, а от поставки електроенергії будуть з перебоями і низької якості", - говорить він.
Крім того, на думку експертів, ціна на електроенергію для населення не може бути нижчою, ніж для промисловості, осікільки витрати з передачі електрики до окремо взятого підприємства менші, ніж до квартири. "Для прикладу: у країнах Євросоюзу населення платить за електрику в середньому на 25% більше, ніж промислові споживачі", - говорить Дмитро Чурін.
"Єдина перешкода для підвищення цін - генеральна угоду з профспілками" - глава Нацкомісії регулювання електроенергетики Сергій Тітенко.
- Наскільки економічно обґрунтованими є тарифи на електроенергію для населення?
- Вони однозначно є необґрунтованими. Тому й ситуація в енергетиці досить складна. У 2002 році почалася процедура банкрутства компанії "Енергоатом", у 2008 році - "Центренерго". Інші генеруючі компанії близькі до банкрутства. Вдумайтеся: загальний борг наших генерацій перед кредиторами становить 16 млрд грн. Це може закінчитися банкрутством не те що підприємств, а всієї галузі! Моральна і фізична зношеність основних фондів генерацій досягає 70%. Всі блоки, що працюють на станціях, використовують технології п'ятдесятих років минулого століття.
- Що ж заважає підняти ціни?
- Єдина перешкода для їх збільшення - це незаконна генеральау угода між Кабміном і профспілками, згідно з якою будь-яке підвищення тарифів потрібно погоджувати з іншими. Профспілки - єдина організація, яка може виступити проти підвищення.
- Як ви збираєтеся переконувати профспілки?
- Наш головний аргумент - це порівняння тарифів для населення в пострадянських державах. Наприклад, в Молдові один кіловат-година коштує 9,9 американського цента, у Грузії - 8,11, в Азербайджані - 6,34, у Вірменії - 6,41, а в Україні - лише 2,42. Невже в цих країнах рівень життя вище або зарплати і пенсії більші? Втім, ми ніяк не зможемо проігнорувати профспілки і змушені їх переконувати.
- Хто ще, крім профспілок, виступає проти підвищення тарифів?
- Наш головний опонент - опозиція. Для неї пріоритет - набрати рейтинг. Але хочу нагадати, що минулого року Нацкомісія регулювання електроенергетики підвищила тариф для тих громадян, які споживають понад 400 кВт • г на місяць. Але пізніше на велике прохання колишнього прем'єр-міністра Юлії Тимошенко рішення було скасовано, незважаючи на те що Нацкомісія - формально незалежний орган. Наведу ще один приклад. Депутати від опозиції зареєстрували у парламенті законопроект, згідно з яким тарифи для електротранспорту в Києві повинні бути такими ж, як для населення. А хто компенсує різницю? Виходить, вся Україна зобов'язана платити за те, щоб кияни їздили на дешевому електротранспорті.
- Чи існують об'єктивні причини для підвищення тарифів?
- Існують. В "Укргідроенерго" мають намір запустити Дністровську ГРЕС, що зобов'яже нас включити в тариф 200 млн грн амортизаційних відрахувань. У найближчі місяці можуть зрости ціни на газ, з 1 вересня підвищуються ціни на вугілля. Дорожчає алюміній, що призводить до зростання вартості кабельної продукції для електростанцій. Об'єктивних причин більш ніж достатньо.
- Наскільки в результаті мають збільшитися тарифи для населення?
- Економічно обгрунтовані тарифи повинні бути в 2,5 рази вищими, ніж зараз. Але ми зобов'язані думати і про те, що деякі люди не зможуть стільки платити.
Перехресне субсидування тільки порушує баланс в економіці ", - голова правління ВАТ" Дніпроенерго "Роман Сердюков.
- Протягом чотирьох років Україна має намір підвищити ціни на електроенергію до економічно обґрунтованого рівня. Наскільки, на вашу думку, вони повинні зрости?
- У минулому і позаминулому роках вугілля та газ значно подорожчали, а паливо - це основна стаття витрат у собівартості виробництва електроенергії. У той же час ціни на електроенергію залишилися колишніми. Це призвело до збитків. Збитки "Дніпроенерго" в 2009 році склали 236 млн грн, а за I квартал 2010 року - 12 млн грн. Виходить, що практично весь минулий рік теплова генерація дотувала і промисловість, і населення. Тому структура тарифу для населення має бути чітко проаналізована, і тариф повинен бути встановлений на рівні, покриває фактичні витрати, а це підвищення приблизно в 2-2,5 рази.
- Не могли б ви уточнити, на скільки зросли ціни на паливо та послуги для вас?
- Якщо порівнювати показники 2009 року з середніми показниками 2008 року, то тариф на електроенергію зріс на 11,3%, що дозволило нам отримати 415 млн грн додаткового доходу. Але ціни на вугілля зросли на 22,4%, а це 455 600 000 грн додаткових витрат. Тариф на перевезення вугілля збільшився на 21,5% - це ще 38 млн грн додаткових витрат. Тариф на газ на 87,2% - ще 58 млн грн додаткових витрат. Далі, в I кварталі 2010 року тариф на електроенергію був збільшений на 7,8%, що принесло нам додатково 96,2 млн грн. Але ціни на вугілля зросли ще на 13,1%, ми отримали 86,2 млн грн додаткових витрат. Підвищення залізничного тарифу на 9,8% - це ще 6,1 млн грн витрат. Ось елементарна арифметика, після якої, я сподіваюся, питань більше не буде.
- Як ці показники впливають на роботу компанії?
- Все це знижує нашу ліквідність і ускладнює процес залучення кредитних коштів. Банки посилюють вимоги до застав. Крім того, така ситуація дає підстави фінансовим установам припинити подальше кредитування компанії за діючими кредитами.
- Якщо тарифи на електроенергію для населення залишаться колишніми, чим це загрожує?
- Зараз діють єдині роздрібні тарифи для всіх споживачів, крім населення, а для населення діє знижений тариф. Через те, що при зростанні витрат при виробництві електроенергії тариф для населення не підвищувався кілька років, роздрібний тариф для промисловості перевищує тариф для населення більш ніж у три рази. Сума здешевлення електроенергії для населення в 2009 році склала 18,5 млрд грн. Ця сума лягла на всіх інших споживачів і в кінцевому рахунку на те ж населення, тільки у вигляді вартості товарів, та послуг. Тому перехресне субсидування тільки порушує баланс в економіці України і призводить до необґрунтованого зростання цін.
Олег Гавриш, Андрій Леденьов
За матеріалами: Коммерсант-Україна
Поділитися новиною