Податковий кодекс виявився страшнішим самих податків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податковий кодекс виявився страшнішим самих податків

Казна та Політика
12577
Урядовий проект Податкового кодексу потрапив під такий шквал критики, що здавалося - доля його вже вирішена і в своєму нинішньому вигляді він залишиться лише у страшних снах українських бізнесменів. У лавах критиків опинилися навіть Мінтранс з Мін'юстом, останній виклав свої зауваження до Кодексу аж на 23-х сторінках. Однак, залишається небезпека того, що внісши перед другим читанням у Парламенті косметичні правки до свого проекту Кодексу, Кабмін не відступиться від основних його положень. 17 червня парламент прийняв документ у першому читанні. Нинішня редакція Кодексу, наділяючи майже безмежною владою податківців, робить платників податків ще більш беззахисними перед законом. Єдиний реальний позитив у проекті ПК - зниження ПДВ і податку на прибуток, виявляються лише тимчасовим заходом. Уряд явно має намір принести малий і середній бізнес в жертву зростаючого бюджетного дефіциту.
Фактично виходить, що чиновники, бізнес, парламентарі з десяток років старанно і неквапливо готувалися до прийняття Податкового кодексу, обговорювали тексти і концепції, дискутували, проводили круглі столи з вітчизняними і закордонними експертами, але в підсумку ... У підсумку, як Податковий кодекс пропонують прийняти нашвидкоруч зліплений окремою політичною силою документ. І подібність "всенародного" обговорення між першим і другим читанням (мабуть, проміжок - не більше тижня), є тільки подразником, а не способом конструктивно врахувати інтереси сторін і держави.
Податковий кодекс - писався для всіх, але вписали одних
За ідеєю Податковий кодекс мав стати путівником підприємця лабіринтами податкового законодавства. У деяких моментах він повинен був взяти на себе і роль бульдозера, щоб розчистити бюрократичні завали на шляху розвитку приватного бізнесу. Особливу увагу при розробці даного документа мали приділити створенню сприятливого податкової середовища для малого і середнього підприємця.
Великі фінансово-промислові групи відчувають себе в Україні краще, ніж де б то не було, отримуючи від влади всі можливі преференції, а часто й будучи цієї самою владою, як на місцях, так і на найвищому рівні. Але хорошого, як відомо, багато не буває і в проекті ПК, розробленому Кабміном, передбачаються спеціальні режими оподаткування для суб'єктів господарювання, що реалізують інвестпроекти у рамках технопарків. Що б там не говорили про технопарки, але ми пам'ятаємо, що таке ВЕЗ і ТПР. До 2005 року в Україні налічувалося 11 ВЕЗ. На кінець 2004 року лише 3% підприємств, що працювали в ВЕЗ, виконували затверджені для них інвестиційні плани. З 2000 по 2005 рік підприємства-пільговики сплатили до бюджетів всіх рівнів 3,5 млрд. грн.
При цьому умовні нарахування на їх діяльність (пільги) склали 8,4 млрд. грн. Навряд чи не 80% умовно нарахованих платежів довелося на ВЕЗ "Донецьк" і "Маріуполь" (обидві Донецька обл., у народі "донецький офшор"). Мабуть, пам'ятаючи про це, найбільш завзято за відновлення "зонування" виступають представники саме Донецького регіону. За п'ять років на території українських ВЕЗ було освоєно близько 10 млрд. грн. інвестицій, з яких тільки близько третини довелося на закордонні. За весь час існування (з 1993 по 2005 роки) на території ВЕЗ було створено всього лише 52 тисячі нових робочих місць. Те, що українські ВЕЗ стали "заказником" для обраних ФПГ, а звичайному бізнесменові там було анітрохи не легше, ніж поза зоною, є незаперечним фактом.
Основною проблемою авторів урядового законопроекту є відсутність діалогу з бізнесом в ході розробки Кабміном Кодексу, переконаний автор альтернативного урядового Податкового кодексу, народний депутат України, лідер Європейської партії Микола Катеринчук (проект Катеринчука депутати не прийняли навіть у першому читанні).
"Без публічного обговорення, ефективність Податкового кодексу, який сьогодні пропонує Уряд і парламентська коаліція, є нульовою. Наш проект Кодексу пройшов всебічне обговорення - було отримано близько тисячі пропозицій підприємців щодо вдосконалення податкового законодавства. Незважаючи на те, що наш законопроект Податкового кодексу був відхилений Верховною Радою, ми ще раз його зареєстрували в Парламенті, як альтернативу коаліційному законопроекту. Ми зробили це для того, щоб у порівняльному аналізі двох законопроектів донести до влади позицію підприємців. Якщо влада не прислухається до думки підприємців, опозиція також стане на захист цивілізованих взаємин між владою і бізнесом. Будемо ініціювати масові акції протесту ", - заявив Катеринчук.
Але, не дивлячись на масу негативних коментарів, які вже пролунали на адресу урядового ПК, важко обійтися без перерахування найбільш кричущих положень цього документа, хоча б і в загальних рисах.
Податковий "зашморг" трохи послаблять на три роки. Потім затягнуть знову?
Найголовніше, що ПК фактично не несе зменшення податкових ставок, про що так багато говорила нова влада. Усі чекали зниження податку на прибуток і ПДВ, а натомість отримали якусь фікцію. Кодекс дійсно передбачає зниження ПДВ, але, по-перше, лише на 3% (по 1% на рік, з нинішніх 20% - до 17% в 2014 році). Те ж стосується і податку на прибуток, правда його хочуть одноразово зменшити з 25% до 20%, а вже потім застосувати схему зниження за аналогією з ПДВ (до 17% в 2014 році).
Потім все повертається на круги своя, тобто, до 20%. Виглядає це, м'яко кажучи, не зовсім чесно відносно платника податків і дещо дивно зі стратегічної точки зору - все ж Кодекс - документ довгостроковий, і не передбачає постійного внесення змін.
І тут же Кодекс пропонує збільшити податок на фізичних осіб на 2%, якщо розмір податкового платежу перевищує 50 мінімальних зарплат.
З приводу ПДВ є ще один украй болючий момент, який був обділений увагою укладачів кодексу. У ПК ніяк не позначено вирішення проблеми своєчасного повернення ПДВ підприємствам-експортерам.
На тлі тимчасових поступок, платник податків буде однозначно шокований збільшенням втричі термінів податкових перевірок. При цьому Кодекс дозволить проводити позапланові перевірки без рішення суду.
На думку того ж Катеринчука, Податковий кодекс фактично руйнує право на збереження банківської таємниці. "Передбачається введення екзотичного податку на депозити фізичних осіб в розмірі 5%. Ні в одній країні світу такого немає. Абсолютно незрозуміло який сенс у цьому, особливо в умовах глобальної банківської кризи, яка так досі і не закінчилась ", - зазначає народний депутат.
Є в ПК й інші несподівані пропозиції. Зокрема, мова йде про припинення операцій з банківських рахунків платників податків, тобто ДПАУ на свій розсуд зможе зупинити будь-який ваш платіж.
Більше того, податківці можуть отримати повноваження списувати гроші з банківських рахунків підприємства, в рахунок погашення податкової заборгованості.
Як всі пам'ятають, від Кодексу очікували скорочення кількості податків і в ньому ці очікування дійсно відображені, інша справа як. Ще 9 червня прем'єр-міністр України Микола Азаров повідомив, що Податковий кодекс передбачає зменшення кількості загальнодержавних податків з 29 до 17. Крім того, скасовуються десять місцевих податків і зборів. Але, ось що сказав у ході свого виступу в програмі "Шустер Live" на ТРК "Україна" народний депутат від НУ-НС, лідер "Фронту змін" Арсеній Яценюк: "Послухайте, які скоротили податки, - податок з власників собак, податок на використання місцевої символіки, податок на виграш на іподромних забігах... Але з цих податків, які хочуть скоротити, в минулому році країна отримала всього 8 млн. грн ".
Яценюк зазначив, що українська економіка сьогодні йому нагадує "дохлу корову", а проект урядового Податкового кодексу - "доїльний апарат, який остаточно хоче добити цю корову".
Податкова буде ходити в гості і спілкуватися із сусідами
Особливої привабливості в очах податківців Кодексу надає положення про нові засоби впливу на суб'єктів підприємницької діяльності. Податкова інспекція отримує право обстежити будь-яку територію, що належить платнику податків (виробничі складські приміщення тощо) і складати акти про результати такого обстеження. Але найнеприємніше це те, що у ДПАУ може з'явитися можливість оглядати особисте житло підприємців, адреси яких значаться в податкових документах. "Гості з податкової будуть тепер не тільки на підприємствах але й у вас вдома, якщо не у вас, то у ваших сусідів, які повинні розповісти як ви живете, чи з'явився у вас новий холодильник або нова машина. Все ця інформація потім буде врахована під час вашого спілкування з податковим інспектором ", - пояснює нюанси урядового ПК Катеринчук.
Крім того помітно спрощується процедура отримання дозволу на обшук приміщень податківцями і огляд документів.
Є в Податковому кодексі і таке нововведення, як визначення розміру оподаткування непрямими методами. Подібна методика використовується у багатьох розвинених країнах, але в нашому Кодексі ніяк не позначено, хто ж буде визначати об'єкт оподаткування для застосування цих непрямих методів. Можна не сумніватися, що у разі прийняття ПК, цю функцію "звалять" на свої плечі самі фіскальні органи. Але так само зрозуміло, що залишати вибір непрямих методів оподаткування на розсуд фіскальних органів, ні в якому разі не можна, таке рішення може приймати тільки суд.
Сподівалися на краще і дочекалися ...
Але що ж ми все про погане, невже у проекті Кодексу немає нічого позитивного. На думку голови Ради підприємців та роботодавців України Тетяни Зацерковної, в ПК є раціональні пропозиції, зокрема зближення системи податкового обліку з бухгалтерським. Але і вона переконана, що бізнес категорично не сприйме Кодекс у його нинішньому вигляді.
За словами Зацерковної, підприємці сподівалися на появу паритетних взаємин між владою і бізнесом. "Ми ж у новому Податковому Кодексі бачимо зовсім протилежне. У Кодексі забирається поняття "узгоджених податкових зобов'язань" і це дійсно страшно. Уявімо, що після податкової перевірки підприємства податківці донарахували податок підприємцю. При цьому, треба пам'ятати, що акти податкових перевірок вкрай рідко бувають "чистими". Але як би там не було, у платника податків після донарахування податку виникають зобов'язання перед бюджетом. Звичайно, платникові податків надається право оскаржити те, що написано в акті перевірки, але зобов'язання зі сплати податку ця процедура не знімає. Якщо ДПА донарахувала податки в особливо великих розмірах, у відношенні платника податків відразу ж порушується кримінальна справа ".
При цьому вона уточнила, згідно з чинним законодавством, якщо протягом 20 днів ДПАУ не відповіла на скаргу платника податків щодо неправомірно донарахованих податків, то його скарга вважається задоволеною. "Податковий кодекс позбавляє підприємця цієї норми - у ньому не обговорений термін, протягом якого податківці повинні відповісти на скаргу. Тобто, ми тепер можемо чекати рік, два, три, але при цьому ніхто не знімає з нас зобов'язань перед бюджетом. Більш того, згідно з Податковим кодексом, активи такого підприємства переходять у податкову заставу. У таких умовах вести бізнес стає просто неможливо ", - відзначає Зацерковна.
Такі положення Податкового Кодексу свідчать про те, що відповідальність податківців перед бізнесом в ньому ніяк не прописана. Бездіяльність податківця залишається безкарною, тоді як підприємець несе всю вагу відповідальності перед законом.
Зацерковна також нагадала, що вже 10 років в Україні законодавчо закріплена норма "конфлікту інтересів". "Якщо якийсь закон можна трактувати двояко, як на користь платника податків, так і проти нього, то в такій ситуації рішення має прийматися на користь платника податків. У проекті Податкового кодексу цю норму прибирають. З урахуванням поспішності прийняття Кодексу, ми не впевнені, що окремі його норми не будуть суперечити одна одній, тому що сьогодні в законопроекті протиріч можна знайти дуже багато ", - підкреслила вона.
Вона так само додала, що в Податковому кодексі пропонується значно збільшити кількість штрафів та їх розміри, за деякими пунктами штрафи збільшуються в 10 разів.
У результаті складається враження, що поповнення бюджету у нас планується саме за рахунок штрафних санкцій, що накладаються на малий і середній бізнес, а не за рахунок реформування законодавства. Навіть якщо дивитися з точки зору податківця, такий підхід виглядає контрпродуктивним. Замість того, щоб за допомогою ПК дати можливість малому бізнесу встати на ноги, а вже потім нарощувати за рахунок нього податкові надходження до бюджету, слову Кодекс у нашому випадку повертають його первинне значення.
Латинське слово codex означало у Стародавньому Римі шматок дерева або колодку, який прикріплюється до ніг злочинця, яку останній волочив за собою.
P.S. Не можна не зазначити, що навіть представники парламентської коаліції в останні дні погоджуються з недосконалістю проекту урядового ПК. Вони намагаються заспокоїти громадськість, заявляючи що опозиція кинулася критикувати ще сирий документ, який планувалося допрацьовувати перед другим читанням. Але, з урахуванням величезної кількості в Кодексі абсолютно неприйнятних пунктів, бачиться більш логічним повністю відмовитися від нього і почати все з чистого аркуша. Ніяке доопрацювання документа в кілька сотень сторінок не гарантує, що в остаточний варіант Податкового Кодексу України не просочиться велика частина з вищенаведених "поліпшень" податкового законодавства.
Антон Лосєв
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас