Білий код — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Білий код

Казна та Політика
1161
Пообіцявши наприкінці березня "оперативно і детально інформувати громадян про стан державних фінансів", Держказначейство залишається вірним традиціям, закладеним при попередньому уряді. Оперативну інформацію про виконання дохідної частини держбюджету воно вперто не оприлюднює. А та інформація, яка все ж з'являється на сайті Держказначейства або Мінфіну із запізненням на два місяці є, якщо говорити дуже м'яко, неповною.
У ній, наприклад, не містяться ніякі дані:
- про виконання бюджету різними адмініструють органами;
- про надходження окремих платежів;
- про результати виконання планових завдань;
- про окремий (останньому у звітному періоді) місяць.
Втім, порадувало те, що Мінфін таку інформацію надав. Це дозволить нам повною мірою заповнити прогалини в отриманні "громадянами" важливої інформації "про стан державних фінансів". А головне - демонструє, що хоча б на вищому рівні Мінфіну робити з інформації про виконання бюджету таємницю неначе ніхто не збирається. Інша справа, що чомусь не виходить організувати її оприлюднення.
Травневий результат
Ймовірно, в Кабміні і Мінфіні серйозно розраховували, що вже в травні набудуть чинності передані владою на розгляд Верховної Ради фіскальні зміни. Однак процес прийняття законопроекту № 6337 затягнувся. У результаті, він не набув чинності і 1 червня. А без цих змін розраховувати на надходження значних доходів у травні було складно, навіть незважаючи на те, що на цей місяць припадає термін сплати податку на прибуток за перший квартал.
Незважаючи на оптимістичні заяви влади про вихід з кризи, фінансовий результат українських підприємств у цьому році поки навіть дещо гірший, ніж у минулому, збільшилася і частка збиткових підприємств. До того ж у травні уряд не міг розраховувати на щедрі дари Нацбанку. Вони відбулись лише місяць тому, в квітні. І саме завдяки участі НБУ в наповненні бюджету частка надходжень, забезпечених в квітні не податківцями і не митниками, досягла аномальних 24,1%, тоді як зазвичай становить близько 10%. Та й взагалі, за чотири місяці НБУ виконав план своїх надходжень до бюджету майже наполовину.
У результаті обсяг зібраних у травні до Загального фонду держбюджету доходів значно не дотягнув до квітневого. А крім того, травень став другим після лютого місяцем, в якому надходження виявилися менше надходжень за аналогічний місяць 2008 р. Проте надходження до Загального фонду держбюджету за п'ять місяців 2010 р. все ж таки вище аналогічних показників 2008-2009 рр.
Це "досягнення" пояснюється просто - зараз майже повністю заблоковано відшкодування ПДВ (в очікуванні появи ПДВ-облігацій). Якщо ж подивитися на збір доходів без урахування відшкодування ПДВ, то з'ясується, що вони на 3,5 млрд грн. менше позаминулорічних і лише на 8,9% більше торішніх. Тим часом Держбюджет-2010 передбачає збільшення збору на 17,9% у порівнянні з 2009 р. А якщо відняти від торішнього факту надходжень незаконно зараховані до Загального фонду держбюджету 15,7 млрд грн. спеціальних коштів запозичення, розподілених МВФ (а в поточному році такий подарунок долі владі не світить), то заплановане зростання складе 27,6%.
Перепланування
Власне, нереальність показників прийнятого Держбюджету підтверджується і відсотком виконання плану із наповнення Загального фонду держбюджету в травні. Виконання склало 72,1% із надходжень з урахуванням відшкодування ПДВ і 72% - зі зборів без урахування відшкодування.
Втім, з планами все не так просто. Згідно з Бюджетним кодексом, протягом місяця після прийняття Держбюджету Мінфін зобов'язаний розробити і затвердити помісячний розпис доходів бюджету.
Власне Помісячна розпис і є тим самим планом надходжень. Після підписання міністром фінансів Розпис завжди надавався безпосереднім наповнювачам скарбниці - кожному у своїй частині. У разі затримки затвердження держбюджету на черговий рік Мінфін затверджує і доводить виконавцям тимчасовий розпис доходів. У цьому році спочатку все йшло відповідно до Бюджетного кодексу - тимчасовий Розпис було складено і доведено до виконання ще в січні. Проте в травні Розписів, заснованих на вже прийнятому Держбюджеті, контролюючі органи не отримали. Замість цього, як повідомило джерело в Мінфіні, на їх адресу були направлені якісь "індикативні прогнозні показники надходжень до Загального фонду державного бюджету на травень і червень 2010 р." - Тимчасовий сурогат, не передбачений законодавством. Взагалі, поняття "індикативне планування", як правило, вживається відносно економічного планування на макро- і мікрорівнях. Безумовно, те, що Мінфін направив збирачам доходів (наприклад, у ДМСУ "індикативні прогнозні показники" були направлені листом № 31-12010-07-6/12230 від 21.05.10 р., у ДПАУ - № 31-12010-07-6 / 12231 від 21.05.10 р.), ніяким індикативним планом не є. По суті, це тимчасовий (на два місяці) розпис доходів, як уже зазначалося, не передбачений законом.
Напрошується питання: навіщо ж це було зроблено? Точної відповіді ми, звичайно, не маємо, але деякі обґрунтовані припущення є. І ґрунтуються вони в тому числі на ... Розписі держбюджету, затвердженого міністром фінансів Федором Ярошенком у день відправки "індикативних показників" - 21 травня. Незважаючи на несподівану "секретність", цей документ є у розпорядженні редакції.
А саме - з доповідною запискою Федора Ярошенка на ім'я Миколи Азарова, в якій перший просив другого позбавити податківців і митників премій через катастрофічне невиконання ними планів надходжень (у підсумку, до речі, у відомствах людей не лише позбавили премій, але й переглянули надбавки. Правда, у зв'язку з тим, що розмір фонду оплати праці переглянутий не був, деякі змогли відбити втрати з лишком шляхом отримання матеріальної допомоги!). У цій записці вказувалися і плани надходжень до Загального фонду держбюджету на квітень і на перші чотири місяці, узяті, слід гадати, з тимчасового Розпису, показники в якому пан Ярошенко відразу після приходу на посаду міністра різко збільшив.
Якщо порівняти дані з доповідної записки і з "секретного" розпису, то вийде кумедний результат. Виявляється, план доходів загального фонду держбюджету на січень - квітень становить не 65700000000 грн., А трохи менше 58 млрд грн. Відповідно, план виконаний не на 88,5%, як стверджувалося у записці, а на 100,4%.
Однак повідомляти про це на весь світ Мінфін не став. Чому? Думається, аж ніяк не через згадані вище премії, хоча, виходить, митарів їх позбавили ні за що. Набагато більш імовірно, що, діючи таким чином, Мінфін готує сюрприз для місії Міжнародного валютного фонду, в якому аж ніяк не хочуть вірити в реальність бюджетних показників. При цьому, щоб картина виконання Держбюджету була вже зовсім красивою (зараз виходить, що план наповнення загального фонду за п'ять місяців був виконаний на 92,3%), майже у переддень приїзду місії до Розпису доходів будуть внесені зміни, що передбачають зменшення травневого плану на 6,2 млрд грн. яких бракує. До речі, перший крок у цьому напрямку був зроблений при розробці Розпису. У порівнянні тимчасовим розписом. що діяв, травневі надходження були знижені і для митниці (на 340 млн грн.), І для ДПАУ (на 1,4 млрд грн.).
Правда, діючи таким чином, Микола Азаров і Федір Ярошенко заганяють себе в ту саму пастку, в яку в минулому році заганяла себе Юлія Тимошенко, постійно рапортуючи про виконання доходної частини бюджету і накопичуючи при цьому в плані надходжень на останні місяці просто безглузду суму. Але чого не зробиш заради жаданого кредиту!
Реальна оцінка
Повертаючись вже до реальної оцінки поточного та прийдешнього виконання бюджету, можна помітити багато цікавого.
Цікаво, наприклад, що травневі надходження на митниці виявилися на 36,5% (!) менше квітневих (5,1 млрд грн. проти 8,1 млрд грн.). Напевно, причина тут не одна, адже скарги багатьох підприємців на те, що "кордон стоїть", явно небезпідставні. Але вирішальну роль у такому значному зниженні показників, мабуть, зіграла що з'явилася в урядовому законопроекті фіскальному норма про звільнення від обкладення ПДВ операцій з імпорту газу. У НАК "Нафтогаз України" не дурні сидять, щоб розмитнювати сьогодні на 20% дорожче те, що вони зможуть розмитнити завтра дешевше.
Тим не менше, якщо поглянути на Розпис, видно, що факт звільнення від обкладення ПДВ імпортного газу в ньому не враховано. Яким чином митниця має компенсувати7-8 млрд грн., які при цьому "випадають", залишається тільки здогадуватися. Причому ДМСУ, яка "проґавила" норму про газ, може тільки мріяти про те, що в Мінфіні звернуть увагу на цю "дрібницю". Полум'яний більшовик, голова ДМСУ Ігор Калетник намагається зайняти максимально незалежну позицію відносно Кабміну. І план у зв'язку з цим дає Кабміну і Мінфіну можливість регулярно стимулювати пана Калетника.
Іншою деталлю, що заслуговує на увагу, є те, що за п'ять місяців до Загального фонду держбюджету зібрано лише 1/3 запланованого на рік! Щось подібне, нагадаємо, спостерігалося в 2009 р. Тоді у січні - травні до Загального фонду держбюджету надійшло 33,8% запланованого на рік. Для тих, хто не пам'ятає, чим все це закінчилося, повідомляємо: без урахування грошей МВФ до Загального фонду держбюджету в 2009 р. надійшло лише 86,4% запланованих коштів. Може, фахівці Фонду все ж таки мають рацію, кажучи про нереальність Бюджету?
Закінчуючи на оптимістичній для влади ноті, відзначимо, що травень став першим у цьому році місяцем, в якому зростання надходжень відносно минулого року показав ПДВ з вироблених в Україні товарів. Можна обережно сподіватися, що це означає натяк на збільшення внутрішнього споживання, яке тільки й здатне витягти українську економіку з ями.
Владислав Третяк
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас