Російський транзит йде з України — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Російський транзит йде з України

Енергетика
4766
Незважаючи на деклароване потепління відносин між Києвом і Москвою, російські експортери вугілля і руди все частіше вважають за краще об'їжджати Україну.
На тлі зростання обсягів експортних і внутрішніх залізничних перевезень Україна продовжує втрачати транзитні вантажопотоки. Якщо загальна динаміка перевезень складає плюс 22,7%, то транзит - мінус 0,3% (до середини травня). А в морських портах навіть мінус 20% (в порівнянні з аналогічним періодом 2009 року). Весна минулого року стала рекордно провальною для "Укрзалізниці", і очевидно, що залізничному транзиту не таланить й досі - його показники тільки протягом місяця дещо перевищать показники кризового дна. Хоча експортні перевезення вже зросли на 18,1%, імпортні - на 16,3%, внутрішні - на 30,4%.
З втрачених у 2009 році 25 млн. т транзиту (спад 35%, з 70 до 45 млн. т) тільки близько 10 млн. т можна списати на кризові тенденції - спад динаміки промислового виробництва та обсягів експорту в Росії та Казахстані. Проте головною причиною, як вважають експерти, є підвищення Україною в 2009 році транзитних залізничних тарифів на 70%, в середньому до $20/1 т (зараз $22/1 т), В сумі з підвищенням тарифів у портах за місяць до початку кризи в 2008 році (в результаті якого дохідна ставка зросла в середньому до $12/1 т).
Рентабельність транзитних перевезень традиційно вища експортно-імпортних поставок в 1,5-2 рази і внутрішніх - у три рази. При цьому при транзиті не виникає проблем із забезпеченням вагонами та навантаженням. Вагони стоять на кордоні, до них чіпляється український локомотив, і ніяких проблем.
Цікаво, що на зустрічах прем'єр-міністрів, міністрів транспорту України і Росії ця проблема особливо не обговорювалася. Російські вантажовідправники поки не можуть обійтися без українських портів при експорті в регіони Середземномор'я та Індійського океану, а також без залізниць при поставках сировини в Угорщину, Словаччину і Чехію. Для України ціна питання також очевидна - в 2008 році доходи портів і залізниць від транзиту склали близько $1,5 млрд. (приблизно 70 млн. т), у 2009 році - $1,3 млрд. (майже 45 млн. т).
Найближчим часом наша країна має шанс повернути обсяги сухопутного транзиту до країн Центральної Європи (до 20 млн. т). Але з відновленням вантажопотоків через порти чіткості немає, оскільки Росія перенаправляє значні обсяги свого сировинного експорту через Білорусь, країни Балтії, а в регіон ПСА - через Транссиб. Дійшло навіть до такої практики, як перевезення вугілля з Кузбасу до Італії через порти Балтії.
Аналізуючи номенклатуру транзиту, можна спостерігати зростання обсягів із більшості позицій, крім руди, вугілля, дизпалива, чорних металів і зерна. Визначальними є перші дві, на які припадає 90% усього падіння. Обсяги перевезень вугілля зменшились на 15,8%, або на 620 тис. т, що пояснюється ринковою кон'юнктурою. При цьому південні порти Росії показують динаміку зростання перевалки свого вугільного експорту на рівні 20%. При збільшеному обсязі переробки за перший квартал в 1,7 млн. т до них перейшло близько 10% транзиту, який міг піти через порти України.
А ось скорочення транзиту російської руди на 32,3%, або на 1113 тис. т, опитані керівники транспортно-експедиторських компаній називають головною тенденцією останнього часу. Крім зростання тарифів серйозну роль в падінні зіграли спецумови, які з початку 2009 року застосовуються тільки для цієї номенклатурної позиції. Згідно з цими правилами знижка до тарифу в 45-55% надається експедитору, який забезпечує місячний обсяг перевезень не менше 400 тис. т (взяти цю планку в 2009 році змогло тільки ЗАТ "Інтертранс", підконтрольне нардепу від БЮТ Миколі Ковзелю).
Експерти відзначають кардинальні зміни в напрямках транзиту. За січень-квітень і першу половину травня 2009 року через українські порти було переправлено близько 2,5 млн. т транзитної руди і через сухопутні прикордонні переходи на західному кордоні 850 тис. т. У цьому році в Польщу, Угорщину, Словаччину і Чехію обсяг транзиту руди збільшився в 2,5 рази і досяг 2 млн. т. А це вже практично докризовий рівень 2008 року. При цьому обсяг перевалки в портах зменшився в п'ять разів, до 500 тис. т. Це означає, що російська руда, яка експортується в основному до Китаю, стала перевозитися через Транссиб і Новоросійський порт.
Незважаючи на невеликий спад експорту на початку року, пов'язаний з наявністю великих запасів цієї сировини в Китаї, Росія цього року планує збільшити поставки ЗРС в Піднебесну в півтора рази, до 15 млн. т. Нагадаємо, що до кризи Росія експортувала близько 20 млн. т ЗРС до Європи і близько 5 млн. т на Китай. У минулому році обсяги поставок в Китай склали 10 млн. т.
При збереженні нинішніх тарифних умов, встановлених в Україні в 2008 році, варто очікувати, що в цьому році з 30 млн. т прогнозованого експорту російської руди транзитом через нашу країну пройде не більше 30% (до кризи близько 50%). І хоча правила гри можуть бути переглянуті, росіяни вже зараз відпрацьовують варіанти збільшення перевезень в Європу за довгим маршрутом - через Білорусь. Завдяки внутрішнім преференцій для російських експортерів поставки до Китаю залізницею стають привабливішими колись вигідних варіантів традиційних поставок через чорноморські порти.
Олександр Арбузов
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас