9417
Водій vs ДАІ: знижуємо штраф без конфліктів
Підвищена активність співробітників ДАІ на тлі високих штрафів останнім часом викликає жорстку протидію з боку водіїв. Якщо ще кілька років тому автолюбителі погано знали свої права і часто сліпо виконували всі вказівки даішників, то сьогодні автомобілісти усвідомили, що будь-яка помилка обійдеться в чималу суму - від 85 до кількох тисяч гривень. Тепер вони почали активно вивчати законодавство і оскаржувати адмінпостанови щодо порушення правил дорожнього руху.
Однак у підвищення громадянської активності є і зворотна сторона медалі - начитавшись повідомлень на інтернет-форумах, окремі водії вирішили, що можна порушувати і, користуючись лазівками в законодавстві, уникнути відповідальності. Але, слідуючи порадам бувалих, автомобілісти нерідко без приводу конфліктують з інспекторами, що часто призводить до ускладнення ситуації. Наприклад, представник влади завжди може додатково покарати норовливого водія, виносячи рішення про накладення максимального покарання - за перевищення швидкості виписати штраф не 255, а 340 грн. Крім того, деякі дії водія можуть розцінюватися інспектором ДАІ як непокора вимогам співробітника міліції, за що автомобіліста можуть і зовсім затримати, а автомобіль відправити на штрафмайданчик.
Ми зібрали низку універсальних рекомендацій із спілкування з даішниками, які допоможуть і захистити свої права, і запобігти конфліктам.
Зупинка на вимогу
Спілкування з інспектором на дорозі практично у всіх випадках починається з помаху жезлом та зазначення місця, де водій повинен зупинити свій автомобіль. За невиконання цієї вимоги передбачено покарання за ст. 122-2 КУАП - штраф від 153 до 187 грн. або позбавлення прав на термін від 3 до 6 місяців. Однак існує низка нюансів, які можна використовувати як аргумент проти такого покарання.
По-перше, водій повинен зупинитися там, де йому вкаже інспектор, проте в суворій відповідності з ПДР. Тобто тільки в крайньому правому ряду або на узбіччі, але тільки якщо ця дія не створює аварійної ситуації для інших учасників дорожнього руху. Наведемо приклад з практики: водій рухається по 6 - або 8-смуговій дорозі в крайній лівій смузі на високій швидкості, а інспектор скомандував зупинитися.
Такі дії, як різкий удар по гальмах і маневр праворуч, створять проблеми для автомобілів, які рухаються ззаду і по сусідніх смугах, тому швидкість потрібно знижувати плавно, а маневрувати дуже обережно. Нічого страшного в тому, що ви зупинитеся за 150-300 метрів від інспектора, немає - він зобов'язаний у цьому випадку пройтися пішки або під'їхати до місця зупинки на своєму транспортному засобі. Аналогічно варто вчинити і в тому випадку, якщо інспектор дає команду зупинитися в недозволеному місці, наприклад, на мосту або відразу за закритим поворотом - водій просто зобов'язаний проїхати далі, щоб не порушити правил дорожнього руху і не створювати аварійної ситуації.
Також додамо, що даішники, відповідно до інструкції МВС № 1111 від 2009 року, повинні стояти так, щоб їх можна було побачити заздалегідь, а вночі місце дислокації повинне бути освітлене. Якщо співробітники ДАІ інструкцію порушують, наприклад, інспектор різко вискочив з-за кущів вночі і змахнув паличкою пізно, це також може бути поважною причиною, з якої ви не змогли виконати вимоги правил дорожнього руху.
Документи для інспектора
Зупинившись на вимогу співробітника міліції, водій має права не виходити з машини, а чекати, поки співробітник ДАІ не підійде до нього сам. На вимогу даішника, водій зобов'язаний вийти з авто тільки у разі якщо в інспектора є достатні підстави припускати, що той перебуває в нетверезому стані (нерозбірлива мова, типовий погляд, запах алкоголю з рота, незвичний колір обличчя). Зазначимо, що ви маєте повне право знати причину, з якої вас зупинили, вимагати в інспектора показати посвідчення співробітника міліції і переписати дані з нього та номер нагрудного жетона.
Співробітник ДАІ не має права зупиняти вас просто так: підставою може бути порушення правил дорожнього руху, оперативно-розшукові заходи (інспектор повинен сказати, які саме, наприклад, схожа машина в угоні) або видима неозброєним оком технічна несправність (наприклад, вимкнуті вночі фари або проблеми з номерним знаком).
Відповідно до вимог пункту 2.1 правил дорожнього руху водій повинен мати при собі права з талоном до них, техпаспорт і поліс (сертифікат) "автоцивілки"). Якщо власник автомобіля не ви, то додатково потрібна нотаріально завірена довіреність. Проте можна обійтися і без неї, у випадку якщо є договір оренди автомобіля. У випадку якщо автомобіль належить юридичній особі, необхідна довіреність, завірена печаткою фірми, або шляховий лист з печаткою та штампом лікаря про передрейсовий медогляд. У правому нижньому кутку лобового скла обов'язково повинен бути закріплений талон техогляду - за його відсутність передбачений штраф у розмірі 170-255 грн.
Окремо варто розповісти про поліс обов'язкового страхування цивільної відповідальності. У правилах дорожнього руху цей документ знаходиться в переліку обов'язкових, проте у ЗУ "Про дорожній рух" сказано, що вимагати його інспектор ДАІ має право лише у випадках, передбачених законодавством. За словами заступника голови Департаменту ДАІ Сергія Будника, такими підставами може бути лише техогляд, реєстрація авто, а також поліс потрібно пред'явити у разі ДТП. для оформлення матеріалів справи. У всіх інших випадках вимога показати поліс є незаконною, проте мати при собі ви його зобов'язані. Нагадаємо, що відомі факти, коли за відсутність страховки даішники забирали авто на штрафмайданчик - тепер такі дії визнали незаконними.
Даішник витравив водія газом
На інтернет-сервісі YouTube викладено відеозапис конфліктного спілкування співробітника ДАІ Севастополя із порушником швидкісного режиму червоного "Шевроле Авео". Водій написав у коментарях під відео, що його зупинив інспектор, звинуватив у перевищенні швидкості і зажадав документи: водійське посвідчення, талон, техпаспорт і страховий поліс. Автолюбитель із звинуваченнями не погодився, з машини не вийшов і крізь прочинене скло заявив, що надасть документи тільки після того, як побачить заповнену шапку протоколу з номером ТЗ та відеозапис порушення. Після довгих переговорів інспектор зупинив двох свідків, попросив ще раз передати документи і після чергової відмови дістав балон і розпорошив сльозоточивий газ крізь бічне скло. Природно, що атаку "Терен 4-М" організм автомобіліста не витримав - довелося вийти. Автомобіль затримали і відправили на штрафмайданчик, а на водія склали адмінпротокол. Природно, щоб повернути машину, йому довелося заплатити штраф, послуги евакуатора і втратити кілька днів.
У цій ситуації дії інспекторів були абсолютно виправдані. Водій, по-перше, не виконав законні вимоги працівника міліції, по-друге, за кермом міг представляти підвищену небезпеку. По-третє, в інспектора не було можливості переконатися в тому, що автомобілем управляють законно (за кермом міг виявитися викрадач). За словами опитаних нами столичних юристів, цей водій відбувся легким переляком - співробітники ДАІ мали право прострілити колеса, розбити скло й, витягши водія, доставити його до найближчого відділення міліції. А в разі опору ще й завести кримінальну справу.
Як поводитись якщо сталась аварія
На жаль, від дорожніх аварій не застрахований навіть найбільш дисциплінований водій. Однак після того, як ДТП сталося, водій перебуває в стані шоку і часто робить помилки під час оформлення аварії, які потім призводять або до великого штрафу, або до позбавлення прав.
Перші хвилини. Вийшовши з автомобіля, насамперед переконайтеся в тому, що в іншому автомобілі не постраждали люди - в цьому випадку терміново потрібно надати першу допомогу, викликати "швидку", а якщо це неможливо, зафіксувати розташування автомобілів на папері і везти постраждалого до лікарні.
У всіх випадках не завадять слова свідків - попросіть такими бути перехожих, інших водіїв, причому, якщо вони не можуть чекати приїзду ДАІ, варто хоча б взяти їх контакти. У крайньому випадку, показання свідків можуть дати пасажири вашого авто, проте суд поставиться до них критично.
Приїзд ДАІ. Якщо ви відчуваєте, що ваші свідчення можуть зіграти проти вас або співробітник ДАІ на вас тисне, вимагайте перенесення розгляду справи на основі ст. 268 КУАП, згідно з якою ви маєте право на юрдопомогу, збір і надання доказів. Свідчення ви можете дати через кілька днів, скориставшись допомогою адвоката.
Проте під час оформлення ДТП перевірте схему і вкажіть на ній всі деталі, які можуть мати значення. Якщо співробітник ДАІ щось не вніс, водій має право написати зауваження прямо на схемі. Так, обов'язково необхідно зафіксувати гальмівний шлях або причину, з якої його не видно: сліди змив дощ або авто оснащене АБС (вона виключає юз, отже, слідів гальмівного шляху бути не може).
Медобстеження. Якщо інспектор пропонує поїхати до лікаря для встановлення вашої тверезості, не відмовляйтеся - ці докази потрібні для суду. Але необхідно наполягати на тому, щоб таку процедуру пройшли всі учасники ДТП.
Судовий розгляд. Зазначимо, що протокол ДАІ, складений співробітниками ДАІ на місці події - вирок не остаточний. На суді можна надати докази, наприклад, докази або слова свідків, які доведуть вашу невинність.
Інша справа, коли ваша провина очевидна. У цьому випадку потрібно шукати пом'якшувальні обставини. Суд приймає до уваги і позитивну характеристику особи водія (наприклад, з роботи), і відсутність інших порушень протягом року, і розкаяння водія, і добровільне відшкодування шкоди. Під час засідання відразу просіть про те, щоб суддя обмежився штрафом. І навпаки, коли все говорить проти водія, але він заперечує провину, не надавши доказів на свою користь, його можуть позбавити прав або призначити громадські роботи.
Нетверезі звинувачення
Звинувачення у нетверезому керуванні авто є одним з найсерйозніших - за таке правопорушення передбачений штраф у розмірі 2550-3400 грн. або позбавлення прав строком від 1 до 2 років, або 40-50 годин громадських робіт, а в окремих випадках за пиятику можуть заарештувати на 7-10 діб.
Захиститися від звинувачень цілком реально, однак потрібно знати кілька основних нюансів.
По-перше, той факт, що ви трохи випили, ще не є злочином. Заборонено лише керувати автомобілем у стані алкогольного сп'яніння, а це - перевищення вмісту алкоголю в крові більше, ніж на 0,2 промілле (до 80 грам для людини, вагою близько 90 кг). По-друге, письмове визнання того, що ви хоч трохи пили, є доказом провини - робити не можна ні в якому разі. Зате від пропозиції дихнути в "трубочку" (прилад "контроль тверезості") можна відмовитися - його застосування заборонено законодавством, а нові електронні прилади ще не закуплено. А от проти поїздки до лікаря для контролю відмовлятися не можна - рівносильно зізнанню.Тим більше, що в лікаря будь-яких приладів теж немає і стан водія він визначає "на око" - як правило, на незначний запах уваги не звертають, якщо у водія не порушена координація руху.
Техогляд на дорозі
Претензії до технічного стану автотранспортного засобу співробітниками ДАІ можуть пред'являтися лише в тому випадку, якщо несправність видно неозброєним оком - згідно зі ст. 121 КУАП, за таке порушення правил дорожнього руху передбачено штраф у розмірі 340-425 грн. Проте в ПДД є перелік несправностей, при яких водій має право їхати до місця стоянки та ремонту на невеликій швидкості, наприклад, якщо не горять лампочки, не працюють двірники, тобто штрафувати за таке інспектор не повинен. Якщо ж подібні претензії пред'являють, вкажіть у протоколі на те, що в інспектора при собі немає приладів, які можуть перевірити справність. Наприклад, інспектори для перевірки ручного гальма часто просять заїхати на невеликий підйом і відпустити педаль гальма - мовляв, якщо ручник несправний, авто покотиться. Але з такими тестами можна не погоджуватися: немає доказів, що цей підйом має ухил саме 16 градусів, як це вказано у ПДД.
Окрема тема - переобладнання авто для роботи на газі, якщо водій не встиг змінити техпаспорт. Інспектори часто погрожують відібрати техталон і виписати штраф за те, що в техпаспорті не написана фраза "встановлено ГБО" (газобалонне обладнання). Проте ні в одному законодавчому акті не прописано, що водій саме зобов'язаний робити заміну техпаспорта в цьому випадку, а доказом законності переобладнання є документи із ліцензованої СТО, яка виробляла роботи: протокол випробувань ГБО, акт про переобладнання.
У яких випадках дозволена евакуація
Законодавство дозволяє інспекторам ДАІ тимчасово затримати транспортний засіб шляхом блокування коліс або за допомогою евакуатора тільки в тому випадку, якщо він істотно перешкоджає дорожньому руху або у нього виявлені технічні несправності, за яких його експлуатація заборонена (наприклад, несправність гальм, рульового управління, текти палива), або водій не може керувати автомобілем за станом здоров'я. А ось за неправильне паркування, якщо вона не заважає руху інших автомобілів, забирати "залізного коня" права ніхто не має. Цікаво, що якщо у момент "завантаження" автомобіля автовласник з'явився, забирати машину не мають права - можуть лише скласти протокол.
Згідно зі ст. 265-2 КУАП, "автомобіль може бути тимчасово затримано на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше ніж на 3 дні з моменту такого затримання. Після закінчення триденного терміну автомобіль повинен бути повернений власнику незалежно від стадії вирішення справи про адміністративне порушення" . Цікаво, що в постановах Кабміну зазначено, що повернути авто повинні безкоштовно, правда, цю вимогу ігнорують, прикриваючись фразою про те, що водій платить не за повернення авто, а за послуги з його евакуації.
Додамо, що часто водія намагаються змусити доставити авто на штрафмайданчик самостійно за дрібні порушення, наприклад, відсутність страховки. Робити це ви не зобов'язані, як і віддавати ключі від машини - інспектор має право лише викликати евакуатор.
Як у 4 кроки оскаржити штраф ДАІ
Якщо вас намагаються оштрафувати несправедливо, або покарання, на вашу думку, неадекватне порушенню, скористайтеся наступним алгоритмом.
1. Перенесіть розгляд справи
Дістаньте чистий аркуш паперу і напишіть на ім'я інспектора, який вас зупинив, клопотання про перенесення справи. У ньому обґрунтуйте свою позицію тим, що в ст. 268 КПАП сказано про право особи, яка притягається до адмінвідповідальності на юрдопомогу, збір і надання доказів. А згідно зі ст. 33 КпАП, при виборі покарання за адмінпорушення повинна враховуватися особистість правопорушника, його фінансове становище. Тобто, вам потрібен час, щоб взяти характеристику з роботи і проконсультуватися з юристом.
2. Вказуйте зауваження в протоколі
У відповідній графі протоколу про адмінпорушення водій має право подати свої пояснення по суті порушення. Тут потрібно написати всі аргументи у зв'язку з незгодою з приводу штрафу. Обов'язково слід вказати свідків, у тому числі і пасажирів свого автомобіля, які можуть підтвердити невинність. Також прослідкуйте, щоб в незаповнених графах протоколу стояли прочерки (можна у вигляді букви Z) - щоб уникнути дописок. Обов'язково напишіть у поясненні, що свою провину не визнаєте і згідно зі ст. 268 КпАП України просите відкласти розгляд справи. Протягом 3-х місяців вас зобов'язані викликати повісткою до ДАІ для розгляду.
3. Перевірте протокол і постанову
Зверніть увагу на графи для свідків - просто в них напишіть, що свідки відсутні. Крім того, не ставте свого підпису в пункті, де сказано, що вам повідомили про всі ваші права. Співробітник ДАІ зобов'язаний видати на місці копію протоколу, а якщо на місці виноситься постанова про адміністративне правопорушення - копію постанови. Не видали документи? Це є грубим порушенням з боку інспектора - повідомте про нього на гарячу лінію (телефон вказаний на борту патрульної машини).
4. Пишіть скаргу начальнику ДАІ або в суд
Ви маєте право протягом 10 днів звернутися зі скаргою до начальника підрозділу інспектора, який виніс протокол або в районний суд за місцем винесення постанови або місцем проживання. Відзначимо, що якщо Ви не вклалися в цей термін, то терміни для оскарження можна відновити, надавши докази поважної причини, наприклад, лікарняний лист.
У скарзі слід вказати всі аргументи щодо "неправоти" даішника, підкріпивши їх посиланнями на ПДР або інших законодавчих актів (краще попросити підготувати документи професіонала-юриста), також слід обов'язково підтвердити свою думку доказами - показаннями свідків, фото-та відеоматеріалами.
Владислав Бовсуновський
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною