1976
Успіх штовхає на подвиги
— Енергетика
Президент Віктор Янукович знайшов спосіб відкласти реформи українського газового ринку, на яких наполягав Євросоюз, домовившись з Москвою про альтернативний проект щодо модернізації української газотранспортної системи. Його харківські угоди з російським колегою Дмитром Медвєдєвим змусили російський уряд повернутися до ідеї створення газотранспортного консорціуму.
Міністр енергетики Росії Сергій Шматко вчора повідомив, що Росія і Україна "інтенсифікують роботу" із створення консорціуму для модернізації української ГТС. "Ми від цієї ідеї не відмовляємося, - визнав Шматко". Хоча під час обговорення нових умов українсько-російських газових контрактів на рівні прем'єр-міністрів двох країн не раз заперечували можливість подібного розвитку подій. Аргумент - Київ вже домовився реалізовувати інвестиційні проекти з модернізації труби разом з Брюсселем в березні минулого року. А Росія сумнівається в доцільності своєї участі в цих проектах, оскільки вони обговорювалися без участі фахівців з її боку.
Проте тепер в Москві думають інакше. І Віктор Янукович має намір реалізувати свої плани з модернізації ГТС, які відрізняються від тих, які лобіювали його попередники у владі. "Безумовно, є необхідність модернізувати ГТС для того, щоб збільшити об'єми прокачування газу. Також Україна шукає можливості зберегти ті об'єми газу, які вона транспортувала, - а це близько 125 млрд. куб. м", - відзначив він. У цьому проекті, за словами Віктора Януковича, три етапи.
Перший етап передбачає будівництво газопроводу "Богородчани - Ужгород", який дозволить збільшити об'єми прокачування газу приблизно на 10 млрд. куб. м на рік. Другий етап - це модернізація існуючої ГТС, її переобладнання, що також дозволить додатково транспортувати ще близько 20 млрд. куб. м газу. Третій етап - "фактично нове будівництво нової труби поряд з тією, що існує".
Плани Віктора Януковича свідчать про відмову від співпраці з Брюсселем щодо спільної модернізації ГТС і реформування правил українського газового ринку. "ЄС підписав спільно з Україною декларацію 23 березня 2009 р. щодо реформування української ГТС. Там абсолютно чітко прописані всі умови і реформи, які має провести у себе Україна, щоб мати можливість отримати кошти. Це пов'язано не лише з питаннями транзиту газу, але зі всією газовою індустрією - транзит, споживання, постачання українським споживачам", - звертає увагу глава представництва Єврокомісії в Україні Жозе Мануель Пінту Тейшейра. Основна ідея, за його словами, в тому, щоб зробити всі ці питання максимально прозорими, такими, що базуються на ринкових принципах, на конкретних правилах гри.
У Віктора Януковича і уряду Миколи Азарова пріоритети змінилися. І немає гарантії, що Україні вдасться не лише зберегти, але і наростити докризові об'єми транспортування російського газу в країни ЄС. "На даний момент Україна поставляє до Європи 80% від об'ємів загального транзиту газу. Наскільки ці об'єми зміняться в майбутньому - нам важко зараз спрогнозувати.
Альтернативні джерела енергії в Європі продовжують розвиватися. Перехід на альтернативні джерела енергії також відбувається в контексті зниження об'ємів споживання газу. Це обумовлено не лише фінансовою стороною питання, але і тим, що більшої частини цих ресурсів (газу, зокрема) немає в країнах ЄС", - пояснив Тейшейра.
Але економічні аспекти газової співпраці Москви і Києва не в пріоритеті у прем'єра Росії Володимира Путіна. "Головне - це не газ і навіть не флот, головне - це все-таки взаємини між двома народами, взаємини довіри один до одного, розуміння спільності інтересів і історичних цілей, відчуття ліктя. І головне тут - це навіть не гроші", - заявив він. Крім того, прем'єр назвав "винятковою" угоду, підписану з Україною. Документ, як повідомляли "і", передбачає 30%-ну знижку на російський газ на найближчі 10 років, а взамін Чорноморський флот Росії залишиться в Севастополі до 2042 р.
Російський військовий експерт Павло Фельгенгауер вважає, що Росія платитиме "колосально дорогу ціну" за перебування свого флоту в Україні. Втім, за його словами, влада РФ купила в Україні не базу, а "шматочок країни". "Стратегічна мета нинішнього російського керівництва - відтворити деяку подобу Радянського Союзу", - відзначив експерт.
Подібної думки дотримується і нинішня українська опозиція, яка намірилася протистояти посиленню російського впливу в Україні, зокрема, через контроль над ГТС. "Україна себе не захистила, ми не отримали гарантії заповнення наших газопроводів. Виграли олігархи, які і привели цих людей до влади", - резюмує президент Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Олександр Тодійчук.
Володимир Путін ще в лютому 2008 р. під час зустрічі з Віктором Ющенком намагався зняти питання власності української ГТС з порядку денного. "В Україні дуже заполітизували ГТС. Чого там заполітизовувати це залізо? Не хочуть в Україні, щоб москалі оволоділи газотранспортною системою - та москалі давно залишили цю мету, їх всіх влаштовує! Головне, щоб система функціонувала", - запевняв він. Але опоненти Віктора Януковича, виявившись в опозиції, тепер не довіряють аргументам Кремля.
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною
Також за темою
Ціни на бензин в рф побили новий історичний рекорд
Україна продовжує домовлятися з Азербайджаном про нові поставки газу
Україні необхідно імпортувати 4,6 млрд куб. м газу до опалювального сезону
Гринчук розповіла, чому Україна повинна розвивати атомну генерацію
Норвегія виділила Україні майже 100 мільйонів доларів на закупівлю імпортного газу
«Тіньовий флот» перевозить менше російської нафти, ніж танкери G7+