Успіх штовхає на подвиги — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Успіх штовхає на подвиги

Енергетика
1976
Президент Віктор Янукович знайшов спосіб відкласти реформи українського газового ринку, на яких наполягав Євросоюз, домовившись з Москвою про альтернативний проект щодо модернізації української газотранспортної системи. Його харківські угоди з російським колегою Дмитром Медвєдєвим змусили російський уряд повернутися до ідеї створення газотранспортного консорціуму.
Міністр енергетики Росії Сергій Шматко вчора повідомив, що Росія і Україна "інтенсифікують роботу" із створення консорціуму для модернізації української ГТС. "Ми від цієї ідеї не відмовляємося, - визнав Шматко". Хоча під час обговорення нових умов українсько-російських газових контрактів на рівні прем'єр-міністрів двох країн не раз заперечували можливість подібного розвитку подій. Аргумент - Київ вже домовився реалізовувати інвестиційні проекти з модернізації труби разом з Брюсселем в березні минулого року. А Росія сумнівається в доцільності своєї участі в цих проектах, оскільки вони обговорювалися без участі фахівців з її боку.
Проте тепер в Москві думають інакше. І Віктор Янукович має намір реалізувати свої плани з модернізації ГТС, які відрізняються від тих, які лобіювали його попередники у владі. "Безумовно, є необхідність модернізувати ГТС для того, щоб збільшити об'єми прокачування газу. Також Україна шукає можливості зберегти ті об'єми газу, які вона транспортувала, - а це близько 125 млрд. куб. м", - відзначив він. У цьому проекті, за словами Віктора Януковича, три етапи.
Перший етап передбачає будівництво газопроводу "Богородчани - Ужгород", який дозволить збільшити об'єми прокачування газу приблизно на 10 млрд. куб. м на рік. Другий етап - це модернізація існуючої ГТС, її переобладнання, що також дозволить додатково транспортувати ще близько 20 млрд. куб. м газу. Третій етап - "фактично нове будівництво нової труби поряд з тією, що існує".
Плани Віктора Януковича свідчать про відмову від співпраці з Брюсселем щодо спільної модернізації ГТС і реформування правил українського газового ринку. "ЄС підписав спільно з Україною декларацію 23 березня 2009 р. щодо реформування української ГТС. Там абсолютно чітко прописані всі умови і реформи, які має провести у себе Україна, щоб мати можливість отримати кошти. Це пов'язано не лише з питаннями транзиту газу, але зі всією газовою індустрією - транзит, споживання, постачання українським споживачам", - звертає увагу глава представництва Єврокомісії в Україні Жозе Мануель Пінту Тейшейра. Основна ідея, за його словами, в тому, щоб зробити всі ці питання максимально прозорими, такими, що базуються на ринкових принципах, на конкретних правилах гри.
У Віктора Януковича і уряду Миколи Азарова пріоритети змінилися. І немає гарантії, що Україні вдасться не лише зберегти, але і наростити докризові об'єми транспортування російського газу в країни ЄС. "На даний момент Україна поставляє до Європи 80% від об'ємів загального транзиту газу. Наскільки ці об'єми зміняться в майбутньому - нам важко зараз спрогнозувати.
Альтернативні джерела енергії в Європі продовжують розвиватися. Перехід на альтернативні джерела енергії також відбувається в контексті зниження об'ємів споживання газу. Це обумовлено не лише фінансовою стороною питання, але і тим, що більшої частини цих ресурсів (газу, зокрема) немає в країнах ЄС", - пояснив Тейшейра.
Але економічні аспекти газової співпраці Москви і Києва не в пріоритеті у прем'єра Росії Володимира Путіна. "Головне - це не газ і навіть не флот, головне - це все-таки взаємини між двома народами, взаємини довіри один до одного, розуміння спільності інтересів і історичних цілей, відчуття ліктя. І головне тут - це навіть не гроші", - заявив він. Крім того, прем'єр назвав "винятковою" угоду, підписану з Україною. Документ, як повідомляли "і", передбачає 30%-ну знижку на російський газ на найближчі 10 років, а взамін Чорноморський флот Росії залишиться в Севастополі до 2042 р.
Російський військовий експерт Павло Фельгенгауер вважає, що Росія платитиме "колосально дорогу ціну" за перебування свого флоту в Україні. Втім, за його словами, влада РФ купила в Україні не базу, а "шматочок країни". "Стратегічна мета нинішнього російського керівництва - відтворити деяку подобу Радянського Союзу", - відзначив експерт.
Подібної думки дотримується і нинішня українська опозиція, яка намірилася протистояти посиленню російського впливу в Україні, зокрема, через контроль над ГТС. "Україна себе не захистила, ми не отримали гарантії заповнення наших газопроводів. Виграли олігархи, які і привели цих людей до влади", - резюмує президент Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Олександр Тодійчук.
Володимир Путін ще в лютому 2008 р. під час зустрічі з Віктором Ющенком намагався зняти питання власності української ГТС з порядку денного. "В Україні дуже заполітизували ГТС. Чого там заполітизовувати це залізо? Не хочуть в Україні, щоб москалі оволоділи газотранспортною системою - та москалі давно залишили цю мету, їх всіх влаштовує! Головне, щоб система функціонувала", - запевняв він. Але опоненти Віктора Януковича, виявившись в опозиції, тепер не довіряють аргументам Кремля.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас