Експресія


Експресія

Банки останнім часом знов активізували видачу населенню експрес-кредитів на покупку побутової техніки в торгівельних мережах (так звані кредити PoS-loans). "У січні 2010 р., в порівнянні з аналогічним періодом 2009 р., обсяги видачі експрес-кредитів збільшилися", - відзначає Роман Негинський, керівник бізнесу з роботи з торгівельними підприємствами Приватбанку.

Швидко

Варто відзначити, що пожвавлення ринку почалося ще восени 2009 р. За словами Віталія Масюри, першого заступника голови ради директорів "Дельта Банку", у вересні 2009 р. банк видав більш ніж на 60 млн грн. "швидких" кредитів, тоді як на початку року цей показник складав лише 10-15 млн грн. на місяць. Проте банкіри дуже обережно оцінюють нинішні успіхи.

"Я б не говорив про активне зростання ринку, швидше, він перерозподіляється між торгівельними мережами. Щодо одних партнерів ми фіксуємо збільшення, щодо інших - зменшення обсягів виданих кредитів. Деякі великі торгівельні мережі взагалі закриваються", - відзначає Роман Негинський.

В той же час, за його оцінками, в січні 2010 р. роздрібні продажі торгівельних мереж зросли на 15% в порівнянні з аналогічним періодом 2009 р. Відзначимо, що залежно від політики торгівельної мережі частка продажів у кредит складає 15-40% загальної виручки. В будь-якому разі говорити, що ринок PoS-кредитів скоро досягне докризових обсягів, поки не доводиться.

Так, за даними фінустанов, що кредитують у торгівельних мережах, у вересні 2009 р. було видано 115 млн грн. споживчих кредитів, що в 4,5 разу менше, ніж до кризи (вересень 2008 р.). При цьому середня сума одного видаваного кредиту зменшилася з 3200 грн. до 2400 грн. В той же час банкіри вважають цей напрямок кредитування найбільш перспективним (в порівнянні з авто- та іпотечним кредитуванням) в умовах заборони на кредитування у валюті й відсутності в банків "довгих" і дешевих гривневих ресурсів. За даними "Дельта Банку", прибутковість портфеля PoS-кредитів зараз складає близько 30% річних, що забезпечує чисту відсоткову маржу (заробіток банку) на рівні 13%.

Експрес-кредити в торгівельних мережах видають п'ять банків. При цьому левову частку ринку контролюють всього три - Приватбанк, "Дельта Банк" і Укрсиббанк. Банк "Російський Стандарт" надає "швидкі" кредити лише в магазинах столиці. Ще один гравець - Platinum Bank - має в своєму розпорядженні мережі видачі PoS-кредитів переважно в регіональних немережевих магазинах. Нагадаємо: до кризи в сегменті експрес-кредитування працювали більше 10 операторів, які жорстко конкурували між собою.

Та в результаті кризи торгівельні мережі покинули навіть визнані лідери дрібнороздрібного кредитування - Правекс-банк і "Альфа-банк (Україна)". Схоже, ці фінустанови не збираються повертатися на цей ринок, принаймні - найближчим часом. "Справді, в середині 2009 р. "Альфа-банк (Україна)" припинив програми споживчого кредитування. У 2010 р. основним каналом продажів стануть наші відділення, а не торгівельні мережі", - пояснює Марина Дутлова, директор з продажу і дистрибуції роздрібного бізнесу "Альфа-банку (Україна)".

В свою чергу, Олег Заєць, директор департаменту з роботи з фізичними особами Правекс-банку, відзначає, що банк працює над запуском нових кредитних продуктів лише через власну мережу відділень.

В той же час деякі фінустанови, навпаки, скористалися кризою, щоб вийти і закріпитися на ринку PoS-кредитів. Наприклад, УкрСиббанк до кризи не був великим гравцем цього сегменту ринку кредитування населення. Більше того, за результатами пілотного проекту близько двох років тому колишнє керівництво банку прийняло рішення утриматися від активного кредитування в торгівельних мережах через велику кількість випадків шахрайства.

Проте банк все-таки наважився освоїти новий сегмент кредитування в кризовий час. "Зараз якраз оптимальна ситуація для виходу на ринок. Коли всі покидають - саме час новачкам займати гідні місця", - прокоментував повернення на цей ринок Іван Істомін, начальник департаменту розвитку індивідуального бізнесу Укрсиббанку.

Учасники ринку чекають, що найближчим часом роботу відновлять ще один-два гравці. "На цьому напрямі зараз можна дуже добре заробити. Попит на кредити з боку населення досить високий. При цьому якщо раніше магазини диктували свої умови банкам, зараз ситуація змінилася і потрапити в мережу дуже легко", - розповідає Євген Матрос, незалежний консультант в галузі банківського ризик-менеджменту.

За його словами, при рівні задоволення кредитних заявок в 50-60% можна сформувати якісний портфель з протермінуванням всього в 2-3%. Проте такої думки дотримуються не всі банкіри. "У нас немає планів розвивати PoS-кредитування. Ми не бачимо необхідності будувати нову мережу видачі кредитів у магазинах, коли у нас вже є розгалужена мережа відділень, яка завантажена недостатньо", - аргументує свою позицію Євген Дем’янов, директор департаменту продуктів і маркетингу для приватних клієнтів "Райффайзен Банку Аваль".

Відзначимо: діючі гравці ринку експрес-кредитування оптимізують витрати на утримання мереж видачі "швидких" кредитів. Це робиться з метою підвищення ефективності роботи (продуктивності) кожної конкретної мережі. Кількість таких мереж, де можна позичити на покупку побутової техніки, з початку кризи скоротилася приблизно в 10 разів - з 20 тис.шт. до 2 тис.шт.

При цьому близько 90% кредитних мереж банків сконцентровані в магазинах трьох найбільших торгівельних мереж. Наприклад, в мережі "Фокстрот" кредитують "Дельта Банк", Приватбанк, Укрсиббанк і "Російський Стандарт", в мережі "Ельдорадо" - лише "Дельта Банк" і Приватбанк. За словами одного з учасників ринку, в грудні 2009 р. одна мережа видавала в середньому 65 кредитів (тобто два-три кредити) на день. Це в 5 разів більше, ніж до кризи. Таким чином, скорочення мережі призвело до істотного підвищення продуктивності з видачі кредитів.

У вересні 2009 р. було видано 115 млн грн. споживчих кредитів, що в 4,5 разу менше, ніж у вересні 2008 р. При цьому середня сума одного кредиту зменшилася з 3200 грн. до 2400 грн.

Побутові проблеми

За словами самих банкірів, приблизно 50% претендентів на "швидкі" кредити отримують у банку відмову. Для порівняння: до кризи відсоток відмов у видачі PоS-кредитів складав близько 38%, а на початку 2009 р. - понад 60%. Примітно, що умови кредитування в деяких торгівельних мережах єдині для всіх кредитних операторів. Наприклад, в мережі "Фокстрот" отримати стандартний експрес-кредит без первинного внеску на підставі мінімального пакету документів (паспорт і код) може лише позичальник з позитивною кредитною історією.

Такий кредит може бути виданий максимум на півтора роки під ефективну відсоктову ставку 64% (5% річних плюс щомісячна комісія у розмірі 3% первинної суми кредиту) незалежно від того, який банк кредитує покупця. Позичивши, скажімо, 5 тис.грн., позичальникові доведеться щомісячно платити 440 грн. Якщо кредит береться на покупку мобільного телефону, ефективна відсоткова ставка складе майже 70% річних.

Для того щоб прокредитуватися на вигідніших умовах, позичальникові доведеться надати довідку про доходи за останні шість місяців. Примітно, що торговці знову почали заманювати клієнтів "нульовими" кредитами. Так звані кредити "під нуль" з мінімальною переплатою (ефективна ставка - 1,2% річних) поширюються лише на окремі види акційних товарів, які підлягають розпродажу.

Банки просто змушені брати участь у подібних акціях, аби зберегти місце в мережах. Проте розмір такого кредиту не може перевищувати 2,5 тис.грн. Якщо позичають більшу суму і при цьому клієнт не має кредитної історії, банк, швидше за все, вимагатиме внести первинний внесок у розмірі 20% вартості товару.

Сергій Дем’яненко, керівник напряму з роботи з банками торгівельної мережі COMFY:

- Частка продажів у кредит в нашій мережі чимала. Точні цифри назвати не можу, бо це комерційна інформація. Скажу лише, що нам вдалося відновити цей показник до докризового рівня. Взаємини мереж і банків сьогодні цілком паритетні. Обидві сторони зацікавлені в довгочасній співпраці, тому постійно ведуть пошук взаємовигідних схем роботи. Наші вимоги до банків-партнерів засновані на очікуваннях покупців. У нас є система якісних і фінансових вимог до партнерів. Наприклад, до цієї системи включені: максимально допустимий відсоток відмов у видачі кредитів, прозорість умов, вартість кредитів, надання акційних кредитів, мінімальна і максимальна суми кредитування тощо. Наші вимоги досить жорсткі, але це продиктовано економічною ситуацією в країні і можливостями наших покупців.

Анджей Олейник, директор з маркетингу і розвитку продуктів Platinum Bank:

- Наша стратегія на ринку PoS-кредитування полягає в співпраці з невеликими магазинами, а не з великими торгівельними мережами. На це є декілька причин. По-перше, великі мережі інколи висувають дуже тяжкі умови банкам-партнерам. Наприклад, вимагають від банків гарантований відсоток задоволення кредитних заявок. Конкретне значення цього параметра є предметом переговорів. Але в окремих випадках максимально допустимий відсоток відмов такий низький, що банк ризикує зазнати збитків через неповернення. По-друге, в більшості невеликих торгівельних мереж у нас немає банків-конкурентів. Звичайно, в співпраці з невеликими магазинами є і мінуси - "розкручування" мереж вимагає значно більших тимчасових витрат і зусиль.

Дмитро Гриньков

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua