Очікування планового відновлення — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Очікування планового відновлення

Казна та Політика
482
2010 рік, на думку учасників ринку перевезень, буде досить позитивним: очікується певне відновлення економіки, а внаслідок цього - зростання вантажо-і пасажиропотоків і транспортних тарифів. Проте основними проблемами галузі залишаться непідготовлена або зношена інфраструктура, а також недосконала система держрегулювання.
Пожвавлення економічної активності не тільки в Україні, а й у світі обіцяє непогані перспективи для транспортних компаній. Однак заробити за підсумками року зможуть не всі - старі борги і загострення конкуренції зроблять для багатьох завданням-максимум просте виживання.
Авіація
Надії пасажирів на новий поворот в індустрії авіаперевезень, викликані появою в 2008 р. на ринку низькобюджетної компанії Wizz Air, до початку 2010 р. помітно згасли. Це пов'язано не тільки зі згортанням компанією мережі внутрішніх маршрутів, але і з реально на сьогодні загрозою монополізації ринку. Фантом Ігоря Коломойського, який бере під своє крило не лише три авіакомпанії з п'ятірки лідерів - "АероСвіт", "Донбасаеро" і "Дніпроавіа", - але і цілу низку стратегічних аеропортів, не дає спокою прибічникам ринкової лібералізації. Безумовно, концентрація настільки значних активів в одних руках (якщо таку дозволить Антимонопольний комітет) може спричинити за собою всі "принади" монополії у вигляді завищених тарифів і зниження якості послуг.
З іншого боку, нагадують експерти, ідея створення якоїсь флагманської авіакомпанії, економічно сильної і стабільної, яка могла б протистояти конкурентам під час відкриття ринку для компаній ЄС, давно обговорюється на всіх рівнях. У будь-якому випадку, створивши передумови для монополії на внутрішньому ринку, держава буде змушена активніше відкривати двері європейським авіакомпаніям, що зробить перельоти доступнішими. "Вартість квитка на літак в Україні сьогодні на 30-50% вища середньоєвропейської", - констатують у Державіаадміністрації.
Автоперевезення
Автоперевізники зустрічали новий рік з хорошим настроєм: з 1 січня припинила діяти норма закону про держрегулювання цін на вантажоперевезення. Це дозволило компаніям підвищити ставки фрахту і, за їхніми прогнозами, дасть можливість до кінця року збільшити доходи мінімум на 20%. Однією із головних загроз для свого бізнесу автомобілісти вважають міжгалузеву конкуренцію. "Кабмін, лобіюючи інтереси галузей, які приносять прибуток і валюту, змушує залізницю демпінгувати і знижувати тарифи. Такі дії призводять до руйнування автомобільних вантажних перевезень, які й так працювали на межі рентабельності", - говорить віце-президент ВААП Ігор Шкіря. А глава АсМАП Леонід Костюченко підкреслює, що в 2010 р. перевізникам потрібно буде серйозно зайнятися оновленням рухомого складу, оскільки з 2011 р. Європа перестане пускати на свою територію автомобілі стандарту Євро-2. "Таких в Україні - понад 14 тис., і внутрішнього ринку на всіх не вистачить", - запевняє експерт.
Порти
Представники портової галузі поки обережні навіть в найбільш короткострокових прогнозах. Світова кон'юнктура обіцяє бути цілком прихильною до вантажоперевалочного бізнесу: як очікують аналітики банку JPMorgan Chase & Co., Світовий обсяг морських перевезень залізної руди в 2010 р. збільшиться на 5,7%, вугілля і зерна - на 3,8%. Українські порти розташовані в межах низки міжнародних транспортних коридорів і не повинні залишитися осторонь від світових тенденцій, нагадують експерти. До речі, "несезонний" січень вже показав зростання на 5% до січня попереднього року за обсягами перевалки. Тим не менше держпорти побоюються зниження портових зборів на 30% (з такою ініціативою сьогодні виступає Мінекономіки). На їхню думку, це завдасть серйозних фінансових втрат держпідприємствам і може спричинити втрату вантажопотоків через відстрочку з веденням в експлуатацію нових перевалочних потужностей.
А от приватний бізнес налаштований цілком оптимістично. В "ГПК-Україна" (оператор контейнерного терміналу в Одеському МТП) очікують, що обсяг вантажоперевалки в українських портах збільшиться на 2-3% у порівнянні з 2009 р., а контейнерні вантажопотоки - на 10%.
Залізниця
Перед "Укрзалізницею" в 2010 р. може знову постати питання браку рухомого складу. Падіння вантажопотоків у 2009 р відсунуло цю одвічну проблему на другий план, однак залізнична монополія не змогла скористатися наданим їй тимчасовим лагом і ринковою кон'юнктурою для того, щоб вигідно закупити вагони, котрі подешевшали. Вже наприкінці минулого року залізниця майже вийшла на докризові обсяги завантаження, проте ситуація з рухомим складом сьогодні гірша, ніж роком раніше: парк не тільки не поповнився жодним вагоном, але і підлягав плановому зносу та списанню. Сьогодні відомство констатує: у 2010 р. 30 тис. вагонів потребують ремонту, 9 тис. - в модернізації, ще 2225 вантажних піввагонів необхідно купити. Однак до інфраструктурних труднощів монополії додадуться фінансові: адміністрація досі веде переговори з банками, що надали їй синдикований кредит на $ 550 млн., про реструктуризацію цієї позики. Крім того, за даними Мінтрансзв'язку, загальна сума виплат залізниць із кредитів в 2010 р. складе $ 312,5 млн. На думку керівника аналітичного консорціуму "Менеджмент консалтинг груп" Дмитра Подтуркіна, заплановане підвищення тарифів (з квітня поквартально в середньому на 12%) не зможе перекрити виплати за зовнішнім боргом "Укрзалізниці" і лише частково перекриє дефіцит обігових коштів, який зараз становить $ 186 млн.
Катерина Гребеник
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас