"Дружбі" сказали ні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Дружбі" сказали ні

Енергетика
5263
Україна втратила транзит казахської нафти, що постачається до Східної Європи. Вчора оператор із транспортування нафти трубопроводами "КазТрансОйл" заявив про припинення прокачувань сировини південною гілкою нафтопроводу "Дружба" через конфлікт з українською "Укртранснафтою". У вітчизняній компанії звинувачення спростовують, зазначаючи, що ініціаторами зміни маршруту виступили самі казахи. Вони пішли назустріч вимогам своїх російських партнерів, вважають експерти.
В "КазТрансОйл" заявляють, що компанія переорієнтовувала постачання нафти (на перший квартал було заплановано близько 1,3 млн. т за експортним графіком) на Польщу. У компанії стверджують, що наприкінці 2009 р. "Укртранснафта" письмово сповістила їх про одностороннє розірвання з 26 січня 2010 р. договору на транспортування казахстанської нафти територією України, не уточнивши причин. Після чого казахи неодноразово зверталися до українського оператора з проханням відкликати рішення про припинення транзиту або надати їм новий договір для підписання. Але так його і не отримали.
"В цих умовах під загрозою зриву опинилися лютневі постачання казахстанської нафти, що планувалися до транспортування територією України у напрямі Словаччини і "КазТрансОйл" в цілях захисту інтересів казахстанських виробників нафти змушений був шукати альтернативні напрями експорту нафти, - констатують в прес-службі казахстанської компанії. - В даний час вказані обсяги нафти, з врахуванням доступу, отриманого від російської сторони, постачатимуться у напрямі Польщі (Гданськ)".
Прес-служба "Укртранснафти" вчора була недоступна для коментарів. Проте джерело "i" в компанії розповіло, що казахстанська компанія сама ініціювала припинення транзиту територією України: "Переговори сторонами велися давно. Наміри "піти" були озвучені нашими казахськими партнерами ще в грудні. Саме за себе говорить те, що новий маршрут постачання до Гданська їм куди цікавіший. Якщо раніше сировина постачалась прямо на низку східноєвропейських НПЗ, то тепер з Гданську чорне золото можуть відправляти далі морем в будь-якому потрібному напрямі". При цьому він зазначає, що трейдер навряд чи зміниться.
Нагадаємо, з початку цього року збільшений тариф на транспортування нафти нафтопроводом "Дружба" територією України до EUR6,6 за 1 т ($9,1 за 1 т) проти чинного раніше $7,85 за 1 т. З врахуванням зниження курсу євро протягом останнього місяця транзит територією України подорожчав майже на 15%. Тим часом експерти не схильні вважати, що це стало причиною зміни маршруту: "Проблема не в зростанні тарифів. Швидше за все, "КазТрансОйл" відчув на собі тиск російської "Транснефти" і поступився", - передбачає аналітик консалтингової компанії UPECO Геннадій Кобаль.
На думку експерта, тенденція до скорочення обсягів транзиту казахської нафти закладалась раніше: "Торік казахи скоротили транспортування нафти територією України в два рази. Отже це закономірний розвиток подій. Наступного року ми втратимо значні обсяги і російського транзиту, у зв'язку із завершенням будівництва трубопроводу БТС-2. Сюди будуть перенаправлені обсяги, які зараз експортуються росіянами через Одесу і порт Південний", - зазначає Кобаль. Це складає ще близько 14 млн. т нафти на рік.
Втім, на думку спостерігачів ринку, до відходу росіян підштовхують численні спроби представників групи "Приват" розвернути трубопровідну систему Одеса - Броди для роботи в аверсному режимі, що зробить неможливим експорт російської нафти. На трубопровід БТС-2 росіяни можуть перемкнути свій південний потік нафти, а Новоросійський порт нададуть під транзит казахстанської нафти, за комплексне розширення транзиту якої своєю територією вони борються останні роки.
Водночас, за словами учасників ринку, на ситуації позначається не лише тиск "Транснефти". Самі казахи не сильно прагнуть співпрацювати із "Укртранснафтою" зважаючи на неприємний досвід із перевалки нафти в Одесі за участю групи "Приват", менеджери якої управляють українською держкомпанією зараз. Як приклад нафтотрейдери наводять випадок, що стався півтора роки тому, коли за безпосередньої участі приватівських структур, що контролюють тут перевалку, було заблоковано завантаження казахстанського танкера через те, що "КазМунайГаз" вирішив тоді оминути перекупника - компанію "Вітол". У результаті після простою протягом декількох днів танкер пішов в порт Новоросійськ.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас