Курс на органічність — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Курс на органічність

Аграрний ринок
946
Незважаючи на кризу, пропозиція та попит на органічні продукти в Україні зростає. Нагадаємо, що органічне виробництво передбачає відмову від використання хімічних отрут, пестицидів, синтетичних добрив при обробітку землі, стимуляторів росту та генетично модифікованих технологій у тваринництві.
"Підприємці, які багато років придивлялися до "органіки", в 2010 році вирішили, що вже час займатися органічним сільським господарством та переробкою вирощеної сировини, - розповідає директор торговельного дому "Органік Ера" Олена Березовська. - Збільшився й попит на екологічну продукцію". Так, у Києві, за її словами, попит на молочну та овочеву "чисту" продукцію значно перевищує пропозицію, адже поблизу столиці обмаль екологічно чистих зон. І тому всі чисті продукти везуть з регіонів.
На думку експерта, за найкращими прогнозами, протягом 2010 року частка "органіки" зросте до 5-7% всього вітчизняного ринку. В переліку перспективних напрямків продуктів без хімії та ГМО - вирощування зернових (і відповідно, виробництво борошна, хліба), овочівництво, бджільництво, тваринництво та молочарство. Органічне господарство активно розвивається у Вінницькій, Тернопільській та Херсонській областях. Однак цікавість до органічного продукту прокидається все у більшої кількості фермерів-підприємців.
Про проблеми та особливості сучасного ведення органічного виробництва "Дню" розповідає генеральний директор фермерського господарства "Лисоня БІО" Іван Бойко. Він вирішив зайнятися "органікою" після десяти років вивчення ефективності та перспективності даного методу за кордоном. Тепер господарство фермера вирощує такі зернові, виробляє молоко. В планах розвивати овочівництво та свинарство, адже споживчий попит зростає.
Щоб витримати тест на органічність, українським фермерам та переробникам доводиться долати не одну проблему. Перша із них - відсутність в Україні державних стандартів та державної сертифікації органічної продукції. Тобто фактично всі вітчизняні виробники "органіки" працюють не зовсім легально. Вирішити цю проблему допомогло б прийняття закону про органічне виробництво. Однак відповідний законопроект вже давно припадає пилом у парламенті. Затвердження ж цього документу, говорить Березовська, допомогло б вітчизняним виробникам такої продукції вільно входити у супермаркети та магазини. Через відсутність же відповідного законодавства багато магазинів свідомо відмовляються працювати з не до кінця узаконеним (сертифікованим) продуктом, говорить вона. Натомість на полицях в супермаркетах продається чимало органічної продукції, сертифікованої в Швейцарії, Угорщині, Канаді тощо, але не в Україні.
"Тому потенційно потрібно йти до створення українського сертифікованого органічного продукту", - переконана Березовська.
Друга проблема - інвестиції. Не секрет, що перехід на органічне виробництво вимагає чималих затрат від підприємця. "Ось ми взяли "лежаче" підприємство - 5-10 років ґрунти в ньому не оброблялися. Самі розумієте, що в ньому наявна проблема родючості ґрунтів, проблема бур’янів. А якби господарство займалося традиційним виробництвом і на своєму місці був керівник, то інвестиції були б меншими", - розповідає Бойко. Фермер додає, що поки що основний інвестор органічного виробництва - Швейцарія. Але ж потрібно шукати інвесторів і в Україні.
Зараз українська "органіка" розвивається головним чином на ентузіазмі та коштах ініціативних фермерів-підприємців, які розуміють: органічний продукт розширює доступ до міжнародних ринків збуту, де більші прибутки. І з кожним роком кількість підприємців, що займаються вирощуванням органічних продуктів, їх переробкою та реалізацією, зростає. На запитання "Дня", що ж повинно стати відправною точкою в популяризації цього виду господарства, Бойко відповів, що потрібно лише, аби впливові люди зацікавилися цим питанням.
Наступна проблема - правильна організація всього органічного виробництва. Так, у Європі неприпустимо займатися вирощуванням органічного овочівництва чи зернових без паралельного розвитку на цій території тваринництва. Тому європейські фермерства дуже часто поєднують органічне рослинництво і тваринництво. При цьому тваринництво дає не тільки чисте м’ясо, молоко, а ще й природні добрива, які, замінюючи мінеральні, роблять ґрунт біологічно активним та стимулюють його високу родючість.
Якщо ж немає тваринництва, то фермери висівають, наприклад, бобові культури. Потім переорюють їх зеленими - і таким чином отримують зелене добриво, що знову ж таки тримає в тонусі ґрунт. Крім того, важливо не тільки виростити органічну сировину, а й переробити її та виготовити з неї такий же органічний продукт.
Опитані експерти одностайні: розвивати та популяризувати органічні продукти потрібно. Для цього варто проводити різноманітні виставки, здійснити екологічну паспортизацію всіх ґрунтів в країні (визначити, які території підходять найкраще для ведення такого господарства), прийняти закон про органічне виробництво, стимулювати просування такого продукту в магазинах і застосовувати світовий досвід з підтримки органічних підприємств. Так, серед форм державної підтримки "органіки", зокрема, в деяких країнах використовується пільгове оподаткування та компенсація з держказни 80% всіх коштів для закупівлі техніки такими господарствами.
Наталія Білоусова
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас