Примерзли — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Примерзли

965
За попередніми оцінками, надії добре заробити в період новорічних і різдвяних свят для більшості туроператорів і господарів готелів, пансіонатів та інших засобів розміщення, традиційно орієнтованих на зимові види туризму, не виправдалися.
За усередненими оцінками опитаних учасників ринку, хоча в цьому сезоні на внутрішніх туристичних напрямках були додатково введено приблизно 50 пар поїздів, пансіонати та курортні комплекси Карпат втратили 5-15% клієнтів, а кримські здравниці - до 20% в порівнянні з аналогічним періодом кінця 2008 р . - початку 2009 р.
Причини та особливості
Напередодні сезону багато пансіонатів та готелів, передчуваючи, що ситуація буде складатися несприятливо, ціни не підвищували. Деякі включали у вартість проживання додаткові послуги (сніданок, вечеря, процедури, екскурсії, трансфер) і залучали клієнтів знижками за попереднє бронювання. У результаті вже в першій половині грудня 2009 р. на деяких курортах Закарпаття, за словами Степана Жука, директора інформаційно-реєстраційної системи "Диспетчер курортів Закарпаття", було викуплено більше 80% місць. Однак ближче до свят, через негоду й острах підхопити "свинячий" грип, близько 5% клієнтів (перш за все тих, які забронювали номери в готелях безпосередньо і оплатили неповну вартість проживання) вважали за краще відпочивати вдома і відмовилися від поїздки.
За словами Олександра Теплухіна, директора туркомпанії "Онікс", "якщо в минулому році ми відправили до Карпат кілька груп, то в нинішньому змогли сформувати тільки одну". Крім того, через відсутність снігу на багатьох гірськолижних курортах більшість туристів замість 5-7 днів провели там лише 2-3 дні. Тому частина об'єктів, що орієнтуються у високий зимовий сезон на гірськолижників, після 3 січня опинилися напівпорожньою. Наприклад, за словами очевидців, з десятка гірськолижних курортів в Івано-Франківській області на третину "потужностей" функціонував тільки "Буковель",але переважно за рахунок штучного снігу. А на деякі курорти Львівської області взагалі неможливо було дістатися через бездоріжжя. Що ж стосується туроператорів та турагентів, то, за словами Василини Орлової, директора туркомпанії "Кей", у цьому сезоні деякі учасники втратили значно більше, ніж 5-15% туристів.
Справа в тому, що туроператори, які викупили блоки місць в готелях, так і не змогли їх реалізувати. А турагентства, зі свого боку, прагнули перепродувати тури з додатковою націнкою, що викликало негативну реакцію не тільки клієнтури, але і туроператорів, від яких їх "підопічні" отримують агентські комісійні. До того ж клієнтів відтягнули на себе готельєри шляхом прямого продажу місць у готелях і пансіонатах.
Що ж до структури попиту, то, як запевняють туроператори та готельєри, цього сезону постраждала "священна корова" - дорогі пропозиції. Зокрема, найбільш затребуваними в Карпатах виявилися пансіонати середньої цінової категорії (близько 250 грн. з людини на добу з харчуванням), тоді як курортні готелі високої цінової категорії (понад 600 грн. з людини на добу), наприклад, у Трускавці, виявилися малозатребуваними. Втім, як і об'єкти низької цінової категорії (не більше 200 грн. З людини без харчування), розраховані на проживання невибагливих туристів у номерах на 3-4 місця.
Перш за все це пояснюється тим, що готельєри не врахували зміну потреб клієнтів, які хочуть отримати більшу кількість послуг за ті ж гроші. А також тим, що туристи, які обирають дешевий відпочинок, не ризикнули порадувати курорти своєю присутністю в пік сезону через відсутність коштів та відкладений попит. Борис Зелінський, директор групи компаній "Кандагар", вказує також на давню хворобу туристичного сервісу: учасники ринку (у цьому випадку - багато гірськолижних центрів) за відсутності снігу не змогли надати туристам адекватні вартості путівок інші розваги.
Що ж стосується курортних готелів Криму, то, за оцінками Андрія Пилова, директора туркомпанії "Тур Етно", найбільш затребуваними традиційно опинилися об'єкти Південного берега, тоді як східні і західні регіони півострова новорічних клієнтів не дорахувалися. Як і в Карпатах, замість номерів преміум-класу клієнти вважали за краще обирати номери середньої цінової категорії в пансіонатах і санаторіях, де новорічні тури, включаючи банкет, обійшлися в середньому в 400 грн. на добу з людини, що, за оцінками туроператорів, на 20-25% менше, ніж наприкінці 2008 р. - початку 2009 р. Крім того, як заміну різдвяним бенкетам в курортних готелях деякі туроператори Криму пропонували клієнтам зустрічати Новий рік у печерах , глухих мисливських замках та інших екзотичних місцях, що, за словами пана Теплухін, цього року було сприйнято туристами на ура.
Прогноз
У цілому ж новорічний сезон показав, що багаторічна практика проведення новорічних свят на курортах потребує корегування, інакше розраховувати на ажіотажні заробітки учасникам ринку не варто. Наприклад, в новорічний сезон можна переорієнтуватися на корпоративних клієнтів або зробити акцент на організації дитячих, оздоровчих або лікувальних турів та екскурсій. Втім, високий зимовий сезон ще не закінчився. І при наявності снігу в Карпатах (у Криму багато готелів та пансіонатів закрилися, а туроператори готуються до весняних туристичних виставок та укладають нові договори) сезон все-таки відбудеться, хоч і буде млявим. За словами Григорія Мельника, заступника начальника управління туризму Івано-Франківської облдержадміністрації, минулого тижня в регіоні випало достатньо снігу, а ціни на послуги підйомників у тій самій "Буковелі" вже знизилися на 25-30%.
Не зайвим буде зауважити, що, на думку Романа Пономоренка, віце-президента Української асоціації хостелів, в Україні не тільки зростає туристична активність молодого покоління, але й змінюється мотивація їх поїздок - з "ледачого" відпочинку на активний і пізнавальний туризм. Адже кількість туристів, які відвідують в зимовий період екскурсійні об'єкти в туристичних центрах України, за словами фахівців, практично не зменшилася. А в регіонах починається сезон різних етнографічних і культурних фестивалів.
Диспетчер - про попередні підсумки
Степан Жук, директор інформаційно-реєстраційної системи "Диспетчер курортів Закарпаття":
- Через відсутність снігу та епідемію грипу найменше постраждали найвідоміші курорти, наприклад "Буковель", попит на відпочинок в яких не падає і після новорічних і різдвяних свят. В цілому ж, на мій погляд, пік сезону минув, і його результати навряд чи когось можуть порадувати. Але сподіваюся, що гравці ринку отримали корисні уроки: багато пансіонатів, готелів та туроператорів, які використовують як козир тільки лікування мінеральними водами або катання на гірських лижах, будуть формувати нові пропозиції. Наприклад, залучати туристів за рахунок фестивального руху, нових маршрутів, прокату пересувних вагончиків для автотуристів і т.д. Тим більше, що попит на самостійні тури зростає.
Туроператори - про ...
... проблеми
Борис Зелінський, директор групи компаній "Кандагар":
- У порівнянні з минулорічними святами через туроператорів, за моїми оцінками, вирушило відпочивати на 15-20% клієнтів менше. По-перше тому, що деякі готелі виставили неадекватні ціни і попит на їхні пропозиції був відсутній. По-друге, багато туристів просто не змогли собі дозволити поїздки в кризу, а по-третє, деякі громадяни поїхали відпочивати дикунами, оскільки вважають, що самостійний відпочинок обійдеться їм дешевше, що, втім, не завжди правильно. У цілому ж сезон показав безперспективність зустрічі Нового року в об'єктах розміщення, оскільки зважаючи на транспортні, погодні та інші проблеми оплачений відпочинок для багатьох туристів виявився дискомфортним.
Крім того, відсутність снігу в Карпатах оголила проблеми нерозвиненості інфраструктури, транспортного сполучення та зайнятості туристів (причому не вперше. - ред.). Я думаю, що в наступному сезоні попит можна буде забезпечити вже на період після новорічних і різдвяних свят, наприклад, за рахунок санаторно-курортного лікування.
... про примхи попиту
Андрій Пилов, директор турфірми "Тур Етно":
- Загалом, у цьому новорічному сезоні завантаження деяких готелів було на 30% більшим, ніж у минулому. При цьому попит на раніше затребувані дорогі об'єкти впав на 30-40%, і краще за інших продавалися турпакети вартістю до 2 тис. грн. з людини за три ночі (350 грн. за проживання і 600-800 грн. банкет). Найбільше чомусь користувалися попитом стандартні набори (триденний відпочинок і банкет) в санаторіях Південного берега Криму ( "Місхор", "Ай-Петрі", Ай-Даніль "та ін.) Мені здається, що клієнти звертали увагу не на якість або маркетингові ходи, а на ціну, яка мала першочергове значення. залучали їх також і пропозицію окремими об'єктами розміщення привабливих бонусів, наприклад, при оплаті проживання протягом двох діб проживання на третю надавалося безкоштовно. Такі несподіванки сезону забезпечили деяким санаторіям 100% завантаження . Зараз же багато хто подібні об'єкти на ПБК або закриває, або обслуговує громадян за так званими соціальними путівками.
Сергій Кропива
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас