"Укрзалізниця" обирає долар — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Укрзалізниця" обирає долар

Казна та Політика
7566
"Укрзалізниця" (УЗ) змінює політику взаєморозрахунків з експедиторськими компаніями: з 2010 р. платити за послуги залізниць доведеться не в гривнях, а в доларах. На такий крок адміністрація йде через великий обсяг кредитного портфеля у валюті, вважають експерти. Учасники ринку перевезень вважають прийняте рішення порушенням своїх конституційних прав і у пошуках справедливості мають намір звернутись до всіх інститутів влади.
Взаєморозрахунки із договорів, регульовані документом УЗ "Про організацію перевезень вантажів залізницями України на 2010 фрахтовий рік", здійснюватимуться в доларах США. Про це "Укрзалізниця" повідомила листом керівникам всіх експедиторських компаній. "Для проведення вказаних взаєморозрахунків необхідно надати договір транспортної експедиції з нерезидентом України, згідно з яким оплата за перевезення вантажів і додаткові послуги здійснюється за рахунок нерезидента", - говориться в тексті листа, підписаного заступником гендиректора "Укрзалізниці" Юрієм Джусом.
За словами учасників ринку експедиторських послуг, раніше організатори перевезення розраховувалися із залізничною адміністрацією в гривні, в той же час отримуючи дохід від своєї діяльності в іноземній валюті, оскільки практично всі контракти компаній полягають у супроводі експортно-імпортних операцій. Різниця на змінному курсі становить чималу частину доходу операторів, відмовлятися від якої сьогодні компанії не мають наміру.
"Це рішення прийняте з порушенням законодавства України. Зокрема, воно не враховує положень Конституції України, Цивільного кодексу, а також норм валютного регулювання, згідно з якими розрахунки на території України здійснюються в її національній валюті", - говорить глава Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Юрій Приходько. Крім того, за словами пана Приходька, "Укрзалізниця" штовхає на порушення законодавства і самих експедиторів, оскільки, згідно з нормами нового документа, для здійснення валютних операцій резидентам України необхідно мати відповідну ліцензію. "Сьогодні ні експедитори, ні "Укрзалізниця" таких ліцензій не мають", - стверджує керівник АМЕУ, додаючи, що асоціація вже звернулась до Нацбанку і податкових органів з проханням роз'яснити, яким чином можуть бути виконані вимоги залізниць без порушення законодавства.
На сьогодні в "Укрзалізниці" офіційно ніяк не прокоментували зміни в політиці взаєморозрахунків з експедиторами. Один з представників керівництва адміністрації в неформальній бесіді повідомив, що таке рішення пов'язане з бажанням оптимізувати структуру грошових потоків, що формують прибуткову частину бюджету залізниць. На думку експертів, такої оптимізації вимагає великий розмір зовнішнього боргу "Укрзалізниці", погашення якого здійснюється платежами в доларі. За даними адміністрації, нагромаджений до кінця року борг залізниць становив більше $1,4 млрд. 40% цієї суми погашено на початок листопада, проте велика частина решти, близько $800 млн., має бути погашена до 2013 р. "Укрзалізниця" має труднощі із поверненням позик: 11 листопада виникла затримка із виплати чергового траншу за синдикованим кредитом Barclays Bank PLC, після чого адміністрація звернулася до кредиторів з проектом реструктуризації цього боргу. "Система надходження коштів до "Укрзалізниці" не забезпечує можливості щоквартального погашення необхідної суми в розмірі близько 1 млрд. грн.",- прокоментував гендиректор "Укрзалізниці" Михайло Костюк.
"Якщо в залізниць є необхідність робити платежі в іноземній валюті, то чом би не використовувати можливість отримувати в тій же валюті дохід? В будь-якому разі, транзитні перевезення замовляє нерезидент, який платить валютою", - розмірковує нардеп, член транспортного комітету Микола Ковзель. За його словами, в разі надання послуг за гривню "Укрзалізниця" не лише втрачає кошти при купівліі іноземної валюти для погашення боргів, але ще і змушена платити податки з таких операцій. "З іншого боку, правомірність вимоги розраховуватися лише в доларах - під питанням. Потрібно враховувати, що "Укрзалізниця" - це монополіст з надання подібних послуг. І суб'єкта, який міг би надати ті ж послуги, але за гривні, просто немає.
Виходить, експедиторам не залишають вибору", - констатує пан Ковзель, додаючи, що в ситуації, що склалася, до "Укрзалізниці" напевно виникнуть питання з боку Антимонопольного комітету. Зазначимо, АМЕУ вже вирішила звернутись з вимогою дати оцінку ситуації не лише в АМКУ, але і до Держкомітету з регуляторної політики та Генпрокуратури і до президента України.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас