АБ "Донеччина" "У малому бізнесі головне – чіткі правила гри" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

АБ "Донеччина" "У малому бізнесі головне – чіткі правила гри"

698
Проблема розвитку і підтримки малого бізнесу народилася в Україні не вчора. Практично з моменту здобуття незалежності державні мужі трудяться над розробкою і втіленням у життя законодавчих і нормативних актів, ініціюють величезну кількість заходів загальнонаціонального масштабу, і усі - у благо малого бізнесу. Але, схоже, малий бізнес живе і розвивається за своїм законами. Стає очевидним, що подальше формування державної політики розвитку малого підприємництва в Україні повинне здійснюватися не в режимі реагування влади на проблеми цього сектора, а з застосуванням систематичного підходу, нової ідеології. Цю ідеологію, зважаючи на все, і прийдеться шукати Україні.
Павло Борулько, заступник голови постійної Комісії з зовнішньоекономічної й інвестиційної політики, розвитку малого і середнього бізнесу Донецької обласної ради, голова правління Акціонерного банку «Донеччина», очевидно, входить у число людей, що можуть вплинути на формування такої ідеології.
Павло Вікторович, чим обумовлений активний інтерес до проблем малого і середнього бізнесу в Україні?
У західних країнах давно прийшли до висновку, що саме «малі» підприємці швидше реагують на зміни ринкової кон'юнктури, поєднують ресурси, людей і потужності, що простоюють. Малий і середній бізнес не вимагає колосальних інвестицій, дозволяє максимально зблизити інтереси власника і найманого робітника. У цьому секторі формуються значні фінансові ресурси, діють інноваційні і венчурні підприємства, здатні взяти на себе ті ризики, на які найчастіше не йдуть великі компанії... Малий бізнес є діючим механізмом у боротьбі з безробіттям, і поступово стає основним джерелом поповнення як місцевого, так і загальнодержавного бюджету. У кінців-кінців, саме він стабілізує ситуацію в країні, створює середній клас. На мій погляд, цим і пояснюється настільки пильна увага до даної сфери з боку державних органів і громадськості.
Однак, вітчизняному малому бізнесу далеко до виконання перерахованих вами системних функцій…
На жаль, у цілому поки так. Насамперед, зберігаються диспропорції в територіальному і галузевому розподілі підприємств малого бізнесу. Це стосується і Донецької області.
По-перше, основна кількість таких підприємств зосереджена в декількох містах області (Донецьку, Горлівці, Краматорську, Макіївці і Маріуполеві).
По-друге, рівно половина донецьких малих підприємств займаються оптовою і роздрібною торгівлею. У промисловості в 2001 році, за даними управління економіки Донецької Облдержадміністрації, було задіяно не більш 14% малих підприємств, в операціях з нерухомістю - 13%, у будівництві - 8,3%. 3% у структурі діяльності малого бізнесу займає сільське і лісове господарство. Цифри дуже показові. Вони свідчить про те, що малий бізнес направляє використання доступних йому ресурсів переважно в інтересах торгового капіталу. Значна питома вага торгівлі цілком пояснимо високою оборотністю коштів, що приносять доходи.
Незначна роль вітчизняного малого бізнесу в соціальній сфері. У Донецькій області в 2001 році в секторі працювало всього 12,7% (265 тис. чіл.) від загальної кількості зайнятих. І, нарешті, ще одна проблема - 34,9% малих підприємств області минулий рік працювали зі збитком.
Ви можете назвати основні причини сформованого положення?
Сьогодні настільки важливий напрямок підприємницької діяльності, потенційно здатне приносити великі доходи державі, поки ще стримується недостатньо розвитим законодавством (у тому числі податковим).
Варто додати і неефективний менеджмент усередині малих підприємств, і зловживання чиновників на місцях. Пару місяців назад Комісія з зовнішньоекономічної й інвестиційної політики, розвитку малого і середнього бізнесу Донецької обласної ради запросила інформацію про хід виконання програми підтримки малого і середнього бізнесу в Донецькій області у всіх містах і районах області. На запит відповіла тільки половина місцевих органів влади. Якщо таке відношення до вищих органів, то про яку допомогу підприємцям може йти мова?
Утім, згадані негативні тенденції не повинні сприйматися як обвинувальний вирок всьому і вся. Саме завдяки аналізу даних проблем політика підтримки малого бізнесу в країні знайшла належне значення. У цьому зв'язку я хочу відзначити ініціативу заступника губернатора Донецької області Едуарда Анатолійовича Прутника, спрямовану на адаптацію світового досвіду інвестиційної діяльності до роботи спеціальних економічних зон і територій пріоритетного розвитку в Донецькій області. Мова йде про створення науково обґрунтованої моделі розвитку території пріоритетного розвитку, заснованої на необхідності впровадження маркетингових досліджень і стратегій, розширенні ринків збуту, диверсифікованості економіки суб'єктів, що хазяюють, і т.д., озвученої під час поїздки Е.А. Прутника в місто Селідово. Передбачається, що дана модель, реалізована в місті Селідово, може бути застосована в інших містах, що входять у території пріоритетного розвитку.
Змінилася ситуація в підтримці малого бізнесу і з боку банківських структур. Довгий час більшість банкірів вважали кредитування малого і середнього бізнесу справою малоперспективною. Скромний по оборотах позичальник здавався їм просто тягарем. Були для цього й об'єктивни причини: у представників цього сектора виникали проблеми з заставою при одержанні кредитів - як правило, бізнес цього рівня не має достатніх ресурсів для кредитного забезпечення. Однак, останнім часом ситуація з кредитуванням малого і середнього бізнесу серйозно змінилася. Причому активність почали виявляти не тільки західні, але і вітчизняні банки.
Банк «Донеччина» працює з малими підприємствами?
Це один із ключових напрямків розвитку нашого банку. Ставки по кредитах, що ми пропонуємо для малого і середнього бізнесу цілком щадящі, а процедура видачі кредиту чітко відпрацьована. Правда, ми поки не можемо запропонувати яких-небудь пільгових умов саме для підприємств малого бізнесу. «Донеччина» припускала фінансувати довгострокові іноваційно-інвестиційні проекти в малий і середній бізнес у рамках проекту Національного банку України. Однак, поки Нацбанк не виявляє активність у реалізації своїх зобов'язань по даному проекту.
Тому сьогодні фахівці «Донеччини» працюють над проблемою розробки технологій для залучення саме таких клієнтів. Що це буде за технологія – сказати не можу, але відзначу, що подібний бізнес буде дохідним за умови професіоналізму банку. Крім того, продукт повинний бути масовим, повинна бути створена клієнтська база, накопичений досвід роботи, відповідні кредитні технології і розгорнута філіальна мережа продажів. Це забезпечить обсяги, прибуток і високу зворотність.
Здобуваючи в особі банку серйозного партнера, мале підприємство одночасне одержує захист застав і консультаційну підтримку, а також можливість участі в цікавих і сучасних схемах фінансування, виграє у швидкості розрахунків. Бізнес компанії при цьому стає стабільніше. Скажімо, якщо до вас приходять з перевірками представники різноманітних контрольних органів, а ваш товар чи майно знаходяться в заставі, банк виступає солідним партнером, дипломатичним, грамотним посередником і захисником вашого бізнесу (своєї застави і потенційного доходу) від необґрунтованих санкцій. З тандемом банк-клієнт справитися складно.
На ваш погляд, що потрібно нашому малому підприємцю для успішної роботи?
Основне - чіткі і зрозумілі правила гри. Друге - він повинен мати можливість нормально, під патронажем уряду і за допомогою консалтингових структур будь-яку свою ідею довести до реалізації. Мале підприємництво - це дуже чуттєвий сектор економіки, що має потребу в державній і регуляторній підтримці. Третє - доступ до фінансових ресурсів, і під заощадливі відсотки. Четверте - нормальні податки. Підприємець повинний знати, що з заробленої гривні віддасть стільки, що залишок дозволить мати нормальний прибуток для розвитку виробництва і для себе, а держава при цьому не буде мати до нього претензій. До речі, пропозиція глави державної податкової адміністрації України Миколи Азарова цілком звільнити малий бізнес від оподатковування мені представляється цілком розумним.
У бізнесі також є закон: потрібен час, щоб закріпитися у своїй ніші, напрацювати зв'язки, відробити технологію, виховати менеджмент, тобто сформувати механізм, що ефективно працює і дає прибуток. Ми ж хочемо занадто швидко створити багато чого, у тому числі малий бізнес.
Самі підприємці також можуть себе позиціонувати у рамках основних пріоритетів малого бізнесу. Це, наприклад, створення підприємницьких асоціацій чи активна взаємодія малого бізнесу з великими підприємствами.
За матеріалами:
УкрБізнесБанк
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас