4892
Масивна дегазація
— Енергетика
Стрімке подорожчання зрідженого газу позбавило його статусу доступної альтернативи бензину. Ціни на пропан-бутан вже відвернули від нього не лише тих, хто роздумував над установкою, але і володарів газобалонного обладнання, яким стало вигідніше їздити на бензині. З урахуванням того, що майже половина ринку газу перебуває під крилом такої відомої людини, як Ігор Коломойський, ворожити про перспективи цін безглуздо. Все вирішуватиме цей бізнесмен, який славиться своєю веселою вдачею і відсутністю зайвих комплексів.
Протягом місяця вартість пропан-бутану в середньому в Україні злетіла на 40% - до 5 грн./л. Ще більше пощастило киянам, які "газифікували" автомобілі: літр палива в столиці коштує 5,5 грн./л. Причиною стрімкого підвищення цін став дефіцит пропан-бутану в невеликих мережах, які контролюють приблизно 60% роздрібного ринку. Дефіцит виник через те, що останнім часом на комерційних аукціонах виробники газу пропонують до продажу все менше пального. Наприклад, 29 жовтня ВАТ "Укрнафта" запропонувало до продажу лише 945 т зрідженого газу, при тому що, як правило, ця компанія продавала в чотири рази більше цього палива - близько 3,5 тис. т.
Різниця між колишніми і нинішніми обсягами оптових продажів пропан-бутану дістається спорідненим структурам "Укрнафти" за доступними цінами. "В кінці жовтня "Укрнафта" виставила на продаж 2,58 тис. т на комерційний аукціон за 2,4 тис. грн./т. Конкурс був оголошений за п'ять хвилин до закінчення прийому заявок на участь. Зрозуміла річ, ніхто, крім структур, наближених до "Укрнафти", не встиг подати документи", - повідомив представник одного з учасників ринку, який побажав залишитися інкогніто.
За його словами, для решти учасників ринку вартість газу на комерційних аукціонах значно вища. Якщо на початку жовтня ціна пропан-бутану, що транспортується автотранспортом і залізницею, складала відповідно 5,3 і 4,7 тис. грн./т, то на аукціоні, проведеному 3 листопада, котирування склали вже 7,6-8,6 тис. грн./т.
Така поведінка "Укрнафти", яку контролює група "Приват" (яка заодно суттєво впливає на ринок нафтопродуктів), повною мірою відображає прагнення дніпропетровської бізнес-групи наростити свою частку на ринку роздрібної торгівлі зрідженим газом. Зараз споріднена з "Приватом" мережа автозаправок ANP (приблизно 150 АГЗС і газових модулів) займає близько 16% роздрібного ринку пропан-бутану. Але скоро ANP може істотно наростити кількість станцій: на цих заправках зріджений газ коштує на 30-40 коп./л дешевше, ніж у конкурентів.
До останнього часу Ігор Коломойський безпосередньо впливав на 40% виробництв зрідженого газу в Україні. За підсумками 2008 р. всього в країні було випущено 766 тис. т пропан-бутану, з яких 107 тис. т - "Укртатнафтою", а 183 тис. т - "Укрнафтою". Віднедавна інтереси "Привату" почали викликати симпатію і державного "Укргазвидобутку" (за підсумками 2008 р. виробив 232 тис. т зрідженого газу). Літом поточного року цю компанію очолив Олексій Чеберда, який свого часу вів спільний бізнес із декількома приватівськими менеджерами. Серед них - гендиректор "Авіас" Віктор Шкіндель і глава "Укрнафти" Олексій Кущ, з якими глава "Укргазвидобутку" свого часу розвивав ТОВ "Стелс". За час спільної діяльності приватівці, напевно, навчили Чеберду мистецтву зважування аргументів.
В ситуації, що склалася, єдиною можливістю залишитися на ринку для дрібних роздрібних торговців став перехід на споживання імпортного зрідженого газу. До останнього часу постачання цього палива з-за кордону були не дуже розвинені. У 2008 р. Україна імпортувала 26 тис. т пропан-бутану (при загальному обсязі його споживання близько 600 тис. т), а за 10 місяців 2009 р. було ввезено близько 65 тис. т (споживання - близько 680 тис. т.).
Ключовою проблемою була вища, в порівнянні з українським паливом, ціна. Тепер же це співвідношення змінилося з точністю до навпаки: зараз тонна імпортного зрідженого газу за кордоном (наприклад в Казахстані, звідки зріджений газ вже поставляється в нашу країну) коштує близько $570, тоді як в Україні - під $950/т. Крім того, імпортні постачання були не дуже вигідні через істотні перепади цін на газ у роздробі. Тому торговці, які купили імпортний ресурс за адекватною на той час ціною, постійно ризикували привезти його в Україну (на це необхідно 10-15 днів) на той час, коли ціни на вітчизняному ринку вже пішли вниз. А після того, як свої "танці" почали курси валют, ввезення зрідженого газу з-за кордону взагалі стало утопією. Нинішні ж ціни всередині країни створюють всі умови для нарощування обсягів стабільних постачань імпортного палива і стабілізації цін.
Якщо ж цього не станеться, то при сьогоднішній вартості пропан-бутану автолюбителі почнуть масово відмовлятися від газу, адже заправлятися бензином (його витрачається на два-три літри менше на 100 км шляху) вже обходиться дешевше. Тим більше що і темпи зростання цін на найбільш затребуваний А-95 за останній місяць набагато скромніші: протягом жовтня 95-й подорожчав "лише" на 5% - до 7,7 грн./л, тоді як ціна пропан-бутану злетіла більш ніж на 40% - до вищезазначених 5 грн./л. Через таку різницю в темпах дорожчання ціновий розрив між А-95 і зрідженим газом скоротився з оптимальних для газових трейдерів 50% (на початку жовтня) до 25% (на початку листопада). Відмовляються автолюбителі і від установки на свою техніку газобалонного обладнання (ГБО). За даними Української асоціації зрідженого газу, переобладнання автомобілів практично повністю припинилося нинішньої осені (коли стали істотно зростати ціни на пропан-бутан), тоді як до цього в Україні щомісяця газобалонними установками оснащувалося близько 1 тис. машин.
Найближчим часом різниця в ціні між високооктановим пальним і зрідженим газом може ще більше скоротитися. Нещодавно Мінпаливенерго озвучило позицію експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів, яка щодекади рекомендує ціни на бензин.
"В понеділок за дорученням першого віце-прем'єр-міністра України Олександра Турчинова відбулося засідання експертно-аналітичної групи, на якому було зафіксовано рішення рекомендувати трейдерам утриматися від підвищення цін", - повідомив декілька тижнів тому прес-секретар Мінпаливенерго Фент Ді.
Нафтотрейдери зазвичай прислухалися до цінових рекомендацій секретаріату експертно-аналітичної групи. Якщо цього разу нафтовики дотримаються цієї традиції, ціновий розрив між високооктановим бензином і зрідженим газом залишиться на нинішньому рівні. Де-факто це означатиме, що автолюбителі продовжать міняти свої симпатії з пропан-бутану на бензин.
Найцікавіше чекає ринок в тому випадку, якщо дрібні торговці не витримають падіння попиту. Тоді "Приват" отримає непоганий шанс серйозно наростити свою мережу. І ціни залежатимуть лише від фантазій дніпропетровських бізнесменів, яких веде Ігор Коломойський.
Дмитро Рясний
За матеріалами: Деловая Столица
Поділитися новиною
Також за темою
Для опалювального сезону Україні потрібно ще до 1 млрд доларів на газ — Reuters
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального