Масивна дегазація — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Масивна дегазація

Енергетика
4889
Стрімке подорожчання зрідженого газу позбавило його статусу доступної альтернативи бензину. Ціни на пропан-бутан вже відвернули від нього не лише тих, хто роздумував над установкою, але і володарів газобалонного обладнання, яким стало вигідніше їздити на бензині. З урахуванням того, що майже половина ринку газу перебуває під крилом такої відомої людини, як Ігор Коломойський, ворожити про перспективи цін безглуздо. Все вирішуватиме цей бізнесмен, який славиться своєю веселою вдачею і відсутністю зайвих комплексів.
Протягом місяця вартість пропан-бутану в середньому в Україні злетіла на 40% - до 5 грн./л. Ще більше пощастило киянам, які "газифікували" автомобілі: літр палива в столиці коштує 5,5 грн./л. Причиною стрімкого підвищення цін став дефіцит пропан-бутану в невеликих мережах, які контролюють приблизно 60% роздрібного ринку. Дефіцит виник через те, що останнім часом на комерційних аукціонах виробники газу пропонують до продажу все менше пального. Наприклад, 29 жовтня ВАТ "Укрнафта" запропонувало до продажу лише 945 т зрідженого газу, при тому що, як правило, ця компанія продавала в чотири рази більше цього палива - близько 3,5 тис. т.
Різниця між колишніми і нинішніми обсягами оптових продажів пропан-бутану дістається спорідненим структурам "Укрнафти" за доступними цінами. "В кінці жовтня "Укрнафта" виставила на продаж 2,58 тис. т на комерційний аукціон за 2,4 тис. грн./т. Конкурс був оголошений за п'ять хвилин до закінчення прийому заявок на участь. Зрозуміла річ, ніхто, крім структур, наближених до "Укрнафти", не встиг подати документи", - повідомив представник одного з учасників ринку, який побажав залишитися інкогніто.
За його словами, для решти учасників ринку вартість газу на комерційних аукціонах значно вища. Якщо на початку жовтня ціна пропан-бутану, що транспортується автотранспортом і залізницею, складала відповідно 5,3 і 4,7 тис. грн./т, то на аукціоні, проведеному 3 листопада, котирування склали вже 7,6-8,6 тис. грн./т.
Така поведінка "Укрнафти", яку контролює група "Приват" (яка заодно суттєво впливає на ринок нафтопродуктів), повною мірою відображає прагнення дніпропетровської бізнес-групи наростити свою частку на ринку роздрібної торгівлі зрідженим газом. Зараз споріднена з "Приватом" мережа автозаправок ANP (приблизно 150 АГЗС і газових модулів) займає близько 16% роздрібного ринку пропан-бутану. Але скоро ANP може істотно наростити кількість станцій: на цих заправках зріджений газ коштує на 30-40 коп./л дешевше, ніж у конкурентів.
До останнього часу Ігор Коломойський безпосередньо впливав на 40% виробництв зрідженого газу в Україні. За підсумками 2008 р. всього в країні було випущено 766 тис. т пропан-бутану, з яких 107 тис. т - "Укртатнафтою", а 183 тис. т - "Укрнафтою". Віднедавна інтереси "Привату" почали викликати симпатію і державного "Укргазвидобутку" (за підсумками 2008 р. виробив 232 тис. т зрідженого газу). Літом поточного року цю компанію очолив Олексій Чеберда, який свого часу вів спільний бізнес із декількома приватівськими менеджерами. Серед них - гендиректор "Авіас" Віктор Шкіндель і глава "Укрнафти" Олексій Кущ, з якими глава "Укргазвидобутку" свого часу розвивав ТОВ "Стелс". За час спільної діяльності приватівці, напевно, навчили Чеберду мистецтву зважування аргументів.
В ситуації, що склалася, єдиною можливістю залишитися на ринку для дрібних роздрібних торговців став перехід на споживання імпортного зрідженого газу. До останнього часу постачання цього палива з-за кордону були не дуже розвинені. У 2008 р. Україна імпортувала 26 тис. т пропан-бутану (при загальному обсязі його споживання близько 600 тис. т), а за 10 місяців 2009 р. було ввезено близько 65 тис. т (споживання - близько 680 тис. т.).
Ключовою проблемою була вища, в порівнянні з українським паливом, ціна. Тепер же це співвідношення змінилося з точністю до навпаки: зараз тонна імпортного зрідженого газу за кордоном (наприклад в Казахстані, звідки зріджений газ вже поставляється в нашу країну) коштує близько $570, тоді як в Україні - під $950/т. Крім того, імпортні постачання були не дуже вигідні через істотні перепади цін на газ у роздробі. Тому торговці, які купили імпортний ресурс за адекватною на той час ціною, постійно ризикували привезти його в Україну (на це необхідно 10-15 днів) на той час, коли ціни на вітчизняному ринку вже пішли вниз. А після того, як свої "танці" почали курси валют, ввезення зрідженого газу з-за кордону взагалі стало утопією. Нинішні ж ціни всередині країни створюють всі умови для нарощування обсягів стабільних постачань імпортного палива і стабілізації цін.
Якщо ж цього не станеться, то при сьогоднішній вартості пропан-бутану автолюбителі почнуть масово відмовлятися від газу, адже заправлятися бензином (його витрачається на два-три літри менше на 100 км шляху) вже обходиться дешевше. Тим більше що і темпи зростання цін на найбільш затребуваний А-95 за останній місяць набагато скромніші: протягом жовтня 95-й подорожчав "лише" на 5% - до 7,7 грн./л, тоді як ціна пропан-бутану злетіла більш ніж на 40% - до вищезазначених 5 грн./л. Через таку різницю в темпах дорожчання ціновий розрив між А-95 і зрідженим газом скоротився з оптимальних для газових трейдерів 50% (на початку жовтня) до 25% (на початку листопада). Відмовляються автолюбителі і від установки на свою техніку газобалонного обладнання (ГБО). За даними Української асоціації зрідженого газу, переобладнання автомобілів практично повністю припинилося нинішньої осені (коли стали істотно зростати ціни на пропан-бутан), тоді як до цього в Україні щомісяця газобалонними установками оснащувалося близько 1 тис. машин.
Найближчим часом різниця в ціні між високооктановим пальним і зрідженим газом може ще більше скоротитися. Нещодавно Мінпаливенерго озвучило позицію експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів, яка щодекади рекомендує ціни на бензин.
"В понеділок за дорученням першого віце-прем'єр-міністра України Олександра Турчинова відбулося засідання експертно-аналітичної групи, на якому було зафіксовано рішення рекомендувати трейдерам утриматися від підвищення цін", - повідомив декілька тижнів тому прес-секретар Мінпаливенерго Фент Ді.
Нафтотрейдери зазвичай прислухалися до цінових рекомендацій секретаріату експертно-аналітичної групи. Якщо цього разу нафтовики дотримаються цієї традиції, ціновий розрив між високооктановим бензином і зрідженим газом залишиться на нинішньому рівні. Де-факто це означатиме, що автолюбителі продовжать міняти свої симпатії з пропан-бутану на бензин.
Найцікавіше чекає ринок в тому випадку, якщо дрібні торговці не витримають падіння попиту. Тоді "Приват" отримає непоганий шанс серйозно наростити свою мережу. І ціни залежатимуть лише від фантазій дніпропетровських бізнесменів, яких веде Ігор Коломойський.
Дмитро Рясний
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас