Електро - сила — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Електро - сила

Енергетика
628
Дочірню компанію "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз Україні" чекають великі зміни. 21 жовтня на засіданні Кабміну була затверджена Концепція розвитку, модернізації і переоснащення газотранспортної системи (ГТС) України на 2009-2015 рр. Передбачається, що модернізація існуючої ГТС дозволить Україні вирішити відразу декілька важливих завдань. По-перше, підвищити безпеку роботи. По-друге, збільшити ефективність, тобто зменшити собівартість транзиту через територію України. По-третє, розширити транзитні можливості системи.
Програма загальною вартістю $2,5 млрд передбачає істотні трансформації ГТС.
Стиль "модерн"
Про необхідність оновлення української ГТС говориться вже давно - адже побудовані в 70-80-і роки минулого століття основні газопроводи встигли зноситися. За даними Мінпаливенерго, понад 70% газопроводів і 80% газоперекачувальних агрегатів (ГПА) виробили 20-річний ресурс і вимагають заміни. Значний знос ГТС з кожним роком збільшує витрати ДК "Укртрансгаз" на підтримку системи в робочому стані. Більше того, останніми роками спостерігається тенденція до скорочення обсягів фінансування поточних і капітальних ремонтів. Це веде до подальшого погіршення технічного стану ГТС і збільшенню витрат.
За даними Мінпаливенерго, коефіцієнт корисної дії ГПА складає 20-25%, що більш ніж в 1,5 рази нижче від показників агрегатів, що працюють в Європі, - 35-40%. При цьому щороку на транспортування 100-120 млрд куб.м російського газу в Європу "Укртрансгаз" витрачає 6-7 млрд куб.м так званого технологічного газу.
Останнім часом транспортування приносило "Укртрансгазу" (НАК "Нафтогаз Україні") близько $2 млрд, але в поточному році ситуація різко змінилася. Високі ціни на імпортний газ (у I кварталі 2009 р. - $360 за 1 тис.куб.м, в II кварталі - $271 і в III кварталі - $198 за 1 тис.куб.м) призвели до того, що транспортування газу фактично стало збитковим.
Спроба №2
Рівно три роки тому НАК "Нафтогаз Україні" вже оголошувала про масштабну модернізацію. Тоді ж було прийнято відповідну програму, яка так і залишилася на папері. У 2007-2010 рр. НАК планувала інвестувати в програму модернізації $4,6 млрд.
На першому етапі, в 2007 р., передбачалося реконструювати компресорні станції двох магістральних газопроводів ("Союз" і Уренгой - Помари - Ужгород), що забезпечують половину обсягу транзиту газу через Україну. Крім того, планувалося провести капітальний ремонт підземного сховища газу (ПСГ) "Угерське".
В НАК підрахували, що модернізація компресорних станцій двох газопроводів дозволить заощадити близько 1 млрд куб.м технологічного газу, а реконструкція ПСГ - збільшити загальний обсяг закачування блакитного палива на 100 млн куб.м. Як експеримент на компресорній станції "Ставищенська" була встановлена перша і поки єдина газопаротурбінна установка "Водолій-16" виробництва ДП "Зоря-Машпроект" (м. Миколаїв). На цьому модернізація ГТС і закінчилася.
Намір НАК "Нафтогаз Україні" в 2006 р. провести модернізацію ГТС власними силами багато в чому був зумовлений неодноразовими пропозиціями "Газпрому" допомогти в цій справі в обмін на участь росіян в управлінні ГТС. Нагадаємо: у 2002 р. було створено спільне підприємство НАК "Нафтогаз Україні" і ВАТ "Газпром" - ТОВ "Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України". У Києві майбутнє консорціуму бачили в будівництві нових магістральних газопроводів, зокрема, Богородчани - Ужгород, тоді як "Газпром" хотів брати участь в управлінні всієї ГТС України.
Ставка на електрику
Основна відмінність програми модернізації 2006 р. і нової Концепції полягає в пропозиціях щодо модернізації ГПА. Якщо раніше пропонувалося замінити старі газотурбінні двигуни сучаснішими, то зараз НАК "Нафтогаз України" зважилася на радикальніший крок - замінити газотурбінні двигуни електродвигунами. Це, на думку розробників, допоможе Україні відмовитися від закупівель дорогого технологічного газу на користь дешевої вітчизняної електроенергії.
За словами Віктора Кузьміна, заступника головного конструктора ДП "Електротяжмаш", перші чотири електродвигуни будуть поставлені з Японії. Згодом планується налагодити їх випуск в Україні. Роботи з модернізації, як і фінансування, планується почати вже в 2009 р.
В розробленому НАК "Нафтогаз Україні" документі вказується тільки необхідність забезпечити розробку і виробництво на вітчизняних підприємствах синхронних і асинхронних електродвигунів. Головним претендентом на право розробляти і виготовляти електродвигуни виступає ДП "Електротяжмаш". Передбачається, що компресори розроблятиме ВАТ "Сумське машинобудівне НВО ім. Фрунзе", яке проводитиме остаточну зборку. За словами генерального директора ДП "Електротяжмаш" Віталія Чередника, саме їх підприємство виступило ініціатором програми модернізації ГТС.
При цьому два інші підприємства, ДП "Зоря-Машпроект" і ВАТ "Мотор-Січ", які раніше поставляли двигуни для ДК "Укртрансгаз", опинилися за бортом програми. Ідея замінити ГПА з газотурбінними двигунами на електричні агрегати викликала критику з боку представників виробників комплектуючих для газотурбінних станцій. Напевно, вони намагатимуться пролобіювати інтереси своїх підприємств на етапі доопрацювання концепції і остаточного затвердження програми. "Ухвалене рішення, на нашу думку, є поспішним, нам там робити нічого, - заявив начальник управління маркетингу перспективних проектів ДП "Зоря-Машпроект" Олександр Головащенко. - У будь-якому випадку проводити модернізацію необхідно, оскільки ефективність ГПА на рівні паровоза". Проте, за його словами, в світі поки немає прецедентів використання ГПА, що працюють виключно на електриці.
Небезпеку переведення ГПА на електродвигуни відзначає й Ільдар Газізуллін, експерт енергетичних програм Міжнародного центру перспективних досліджень: "У структурі виробництва електроенергії половина припадає на атомну енергетику, але вже найближчими роками українські АЕС чекає модернізація енергоблоків, що спричинить дорожчання вироблюваної електроенергії".
Де гроші?
Перші серйозні спроби заручитися фінансовою підтримкою західних інвесторів у справі модернізації ГТС були зроблені ще на початку 2009 р. 23 березня в Брюсселі відбулася конференція з модернізації української ГТС за участю уряду України, представників Єврокомісії, Європейського банку реконструкції та розвитку, Європейського інвестиційного банку і Світового банку.
Українська сторона запропонувала європейським газовим компаніям брати участь в модернізації ГТС, що дозволить їм впливати на прийняття рішень, пов'язаних із транзитом російського газу через Україну. За підсумками конференції була підписана спільна декларація, згідно з якою для отримання цих коштів Україна взяла на себе низку зобов'язань щодо реформування газотранспортної галузі. Основною умовою стало виділення ДК "Укртрансгаз" в окрему структуру, яка контролюватиме ГТС і не залежатиме від НАК "Нафтогаз Україні". Передбачалося, що кредити в обсязі $2,5 млрд будуть отримані за низькими ставками - близько LIBOR+1%, при цьому основна частина коштів піде на реконструкцію компресорних станцій.
Та українські ініціативи не знайшли розуміння ні в "Газпромі", ні в Кремлі. Присутня на конференції російська делегація покинула форум після оголошення церемонії підписання підсумкової спільної декларації. Заступник голови правління ВАТ "Газпром" Валерій Голубєв заявив, що подальший розвиток конференції делегації Росії нецікавий: "Нам нецікаво те, що буде далі, і так все зрозуміло. Нам шкода, що Україну втягнули в європейські розборки". Не задовольнив проект підсумкової декларації конференції і міністра енергетики Росії Сергія Шматка: "Будь-яка модернізація української газотранспортної системи без консультацій з Російською Федерацією є безрозсудною".
Демарш російської влади не ослабив бажання України знайти охочих взяти участь у модернізації ГТС. Вже через декілька днів, 27 березня 2009 р., про можливість виділення Україні кредиту в $5 млрд заявила Японія. Ця тема порушувалася під час переговорів між прем'єр-міністром України Юлією Тимошенко, главою уряду Японії Таро Асо, міністром фінансів Японії Каору Йосано і керівництвом Японського банку міжнародної співпраці. Щоправда, насамперед японці фінансуватимуть в Україні власні проекти.
В кінцевому результаті саме той, хто фінансуватиме модернізацію ГТС - американці, європейці, японці або Україна, і вирішуватиме, на яких саме підприємствах розміщуватимуться замовлення на виробництво.
Максим Стєклов
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас