Реформа увійшла в колію — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Реформа увійшла в колію

Казна та Політика
643
В той час, як залізниці країн колишнього Радянського Союзу за останні декілька років розпочали процес реформування, українські залізничники довго збиралися з силами. І нині ситуація наступна: до Євро-2012 їм необхідно готуватися стаханівськими темпами, але економічна скрута не дозволяє не те що розвиватися, а й навіть зберегти докризові позиції.
Проводити реформу в таких умовах важко, але необхідно. З одного боку, приклад наших сусідів - росіян - вказує на невдалий час для реформ. Вони були змушені призупинити третій етап свого реформування через економічну кризу. З іншого - Президент України Віктор Ющенко на початку вересня своїм указом ввів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони, що зобов’язує уряд до 1 грудня розробити й направити на розгляд Верховної Ради програму реформування залізничної галузі.
В Укрзалізниці вже готові до змін. "На сьогодні, - говорить начальник головного управління розвитку і технічної політики Укрзалізниці Арлекін Зубко, - проект Програми реформування залізничного транспорту вже відпрацьовано".
Як задумали залізничники, весь виробничо-технологічний комплекс галузі повинен залишитись у складі державного концерну - об’єднання юридичних осіб з існуючою регіональною формою управління. Хочуть вони й поглибленого реформування організаційно-правової структури галузі, зокрема внесення змін до низки законодавчих актів, створення нової тарифної та фінансової системи галузі, а також Державної акціонерної компанії (ДАК) з управління системою залізничного транспорту.
За словами Зубка, залізничники при розробці проекту програми реформування виходили з досвіду Франції і Німеччини. Хоча, зазначає він, у світі не існує певної моделі реформування, яка підходила б абсолютно для всіх країн. Втім, за основу було взято не стільки конкретну модель реформування, скільки такі показники, як протяжність, насиченість (кількість кілометрів залізничних колій на квадратний кілометр території) та заселеність місць, де розташовані залізниці.
Реформування залізничної галузі України вкрай необхідно для її нормального розвитку, проте цей процес має іншу природу, ніж реформування залізниць у Європі, оскільки мова йде про інші передумови реформування: в нашій країні це потрібно для оновлення основних фондів, забезпечення ефективного розвитку залізниць та бездискримінаційного допуску приватного капіталу до системи залізничних перевезень, констатують експерти.
У Росії схожа реформа галузі вже дає свої позитивні результати. ВАТ "РЖД" нині на третьому етапі свого реформування, що дозволяє їм, як стверджують експерти, використовуючи переваги створеної корпоративної системи управління, набагато активніше працювати з міжнародними партнерами щодо концентрації спільних організаційних та інвестиційних ресурсів для освоєння нових ринків та реалізації глобальних інвестиційних проектів. "Подовження терміну реалізації третього етапу програми реформування російських залізниць пов’язано з наслідками економічної кризи, зокрема падінням обсягів вантажоперевезень", - розповідає керівник аналітичної групи консорціуму Management Consulting Group (MCG) Дмитро Підтуркін.
За його словами, економічна нестабільність впливає і на залізничну галузь України. Однак їй зволікати з реформою не можна. До неї підштовхує хоча б приклад найближчих країн-сусідів. Як зазначає Підтуркін, на сьогодні українські залізниці залишаються єдиними нереформованими на всьому просторі Євразії. "А зі зміною оточення в єдиному залізничному просторі "Укрзалізниця" має переглянути умови свого функціонування", - вважає експерт.
Те, що "Укрзалізниця" потребує реформування - факт, стверджують у консорціумі. "Поза сумнівом, Україні потрібен вихід на якісно новий рівень організації та функціонування залізничної галузі, а значить - і зміни, як техніко-технологічні, так і організаційно-правові. Задля забезпечення саме такого стратегічного розвитку і необхідне реформування, що відкриє для залізниць нові можливості з залучення сучасних технологій, необхідних інвестиційних і організаційних ресурсів провідних бізнес-структур для побудови сучасної транспортної системи країни", - йдеться в прес-релізі MCG.
Реформі бути, з’ясувалося днями, коли на погоджувальній нараді в Мінтрансзв’язку представники міністерства, "Укрзалізниці", профспілок і галузевих ВНЗ дійшли консенсусу з цього питання. Хоча до того в Мінтрансі відстоювали реформу залізниць шляхом створення державного підприємства зі статусом національного перевізника з подальшою реорганізацією в державну акціонерну компанію з корпоративною структурою, за основу було вирішено взяти саме варіант "Укрзалізниці". За ним реформа має відбутися шляхом створення акціонерного товариства, в рамках якого буде працювати державний концерн. При цьому зберігається вертикально-інтегрована структура.
Рішення наради є безпрецедентним, вважає в.о. міністра транспорту та зв’язку Василь Шевченко. "Усього за три місяці від різних поглядів на реформування галузі ми пройшли шлях до повного порозуміння. Мінтрансзв’язку, залізничники, профспілки та науковці зійшлися у поглядах на майбутнє залізничної галузі", - наголосив він.
"Чи не вперше адміністрація та профспілки дійшли до спільної позиції", - стверджує й заступник голови дорожньої профспілкової організації Південної залізниці Валерій Терещенко, якого цитує прес-служба Мінтрансзв’язку.
Отже, згідно оприлюдненої Мінтрансом програми реформування, перший її етап (2009-2010 роки) передбачає розробку та прийняття необхідних законодавчих і нормативно-правових актів для реалізації реформи і створення державного господарського об’єднання залізниць та інших підприємств залізничного транспорту у формі державного концерну.
На другому етапі (2011-2012 роки) планується прийняття Закону України "Про особливості реформування залізничного транспорту"; здійснення заходів щодо формування статутного фонду державного господарського товариства; інвентаризація майна і земельних ділянок об’єднання та його учасників; розробка механізмів розподілу експлуатаційної та ремонтної діяльності; створення правових та економічних умов для формування вертикально інтегрованої організаційної структури за видами діяльності; реалізація механізму фінансової підтримки пасажирських перевезень та розвиток конкуренції на їх ринку; створення головного та регіональних центрів управління перевезеннями, розбудова мережі логістичних центрів; впровадження корпоративної автоматизованої системи управління та оптимізація організаційної структури у сфері ремонту.
І нарешті на останньому - третьому - етапі (2013-2015 роки) передбачається утворення на базі майнових комплексів підприємств-учасників Об’єднання єдиного суб’єкта господарювання у формі ДАК; ліквідація перехресного субсидування пасажирських перевезень; виведення зі складу залізниць підрозділів, що належать до конкурентного сектору; збільшення кількості приватних компаній і розвиток конкуренції.
Крім того, у сфері вантажних перевезень планується вихід на ринок компаній-операторів із власним рухомим складом. У сфері пасажирських - утворення господарського товариства за умови досягнення беззбиткової діяльності. А у сфері приміських перевезень - утворення суб’єктів господарювання у формі господарських товариств за участю ДАК і підприємств, утворених органами місцевого самоврядування.
Згідно прес-релізу "Укрзалізниці", реалізовувати реформу будуть за рахунок власних коштів та інших джерел.
Виконання програми реформування, сподіваються її автори, дасть змогу підвищити ефективність та прискорити розвиток залізничного транспорту, задовольнивши зростаючі потреби національної економіки та населення у перевезеннях. Сподіваються транспортники і підвищити якість своїх послуг та рівень використання транзитного потенціалу України, зменшити транспортну складову частину у вартості товарів і послуг тощо.
Винести даний проект реформування залізничного транспорту на розгляд уряду в Мінтрансі пообіцяли в День залізничника - 4 листопада.
Олексій Савицький
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас