Мандрівний форвард — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Мандрівний форвард

Казна та Політика
2660
"Майбутні випробування, якими б вони не були, вже зароджуються. Підкоріть їх собі, інакше вони підпорядкують собі вас". Голові Світового банку Роберту Зелліку варто прислухатися до своїх власних слів. Йому необхідно провести радикальну реформу банку і знайти гроші для збіднілого бюджету СБ. На все про все - півроку.
Президент Світового банку Роберт Зеллік весь час відстає на один крок. На квітневому саміті в Лондоні, коли країни G20 обіцяли антикризові гроші, він залишився осторонь. Замість того, щоб "ловити час", Зеллік вважав, що у банку з грошима все гаразд, а можливості для надання кредитів зменшились. Оскільки держави в порятунок своїх економік вклали стільки грошей, що подальшого зростання позик їх бюджети не витримають. В результаті МВФ пообіцяли $ 750 млрд., а СБ - лише $ 100 млрд.
Через півроку, перед осіннім засіданням СБ і МВФ в Стамбулі, Роберт Зеллік розвинув бурхливу діяльність, закликаючи світ до фінансової допомоги бідним країнам у зв'язку з погіршенням ситуації. Однак його ніхто не слухав, тому що ці заклики не відповідали загальному настрою - найгірше вже позаду, дна досягнуто, а ситуація буде покращуватися.
Тиждень тому шеф СБ просто здивував світ. Він видав держбанкам Індії $ 2 млрд. - другий за розміром кредит за всі 65 років існування банку. І справа навіть не в сумі, а в тому, що кредит цій країні просто не потрібен. У неї і так все добре в порівнянні з іншими державами, які гостро потребують фінансової допомоги. Не кажучи вже про те, що посилення держсектора суперечить політичній меті банку - підтримувати приватизацію.
В результаті скромність, несвоєчасна реакція, любов до Індії і рекордний попит на кредити призвели до того, що до середини 2010 року в банку будуть проблеми з видачею позик. СБ потрібні гроші. Але отримати їх не так просто. США і Великобританія вимагають провести реформу - переглянути голоси і квоти на користь країн, що розвиваються. Чим обернуться ці проблеми Світового банку для України?
За два кризових роки ми звикли сприймати як антикризову організацію перш за все МВФ. Водночас роль такої організації, як Група Світового банку, яка охоплює п'ять різних структур, а також роль регіональних банків розвитку значно недооцінюються. Вони поки що залишаються в тіні МВФ. У випадку з СБ все навіть складніше - його часто поєднують з МВФ в єдину структуру, вважаючи підрозділом фонду. При цьому слава дістається, як правило, МВФ, а критика йде на адресу обох інститутів. Насправді Світовий банк - незалежна організація, хоча його робота в будь-якій країні має бути узгодженою з роботою МВФ. І успішним свідченням тандему СБ і МВФ є Україна.
Крім того, підтримка фондом саме фінансового сектора (на який в країнах-позичальниках йдуть кредити МВФ) під час кризи привернула більше уваги, ніж проекти Світового банку. Робота СБ припускає довгочасні інвестиції в сфери, які сприяють економічному зростанню. Щоправда, не відразу. Це освіта, охорона здоров'я, пенсійна система, енергоефективність. Нарешті, СБ веде роботу в напрямках, далеких від щоденних проблем пересічних громадян: пом'якшує вплив фінансової та продовольчої криз у бідних країнах, займається боротьбою з кліматичними змінами ... Тому неуважне ставлення до організацій Групи Світового банку невиправдане і необ'єктивне.
Антикризова дамба
У минулому році в умовах кризи СБ виділив найбільшу за весь час суму коштів у рамках фінансової допомоги - $ 59 млрд. При цьому обсяг коштів, зарезервованих МБРР (організація банку, яка працює з країнами середнього і низького рівня доходів), збільшився майже втричі - до $ 33 млрд. Кредитування Міжнародної асоціації розвитку (МАР), що займається бідними країнами, також досягло рекордно високого рівня - $ 14 млрд. На країни, що фінансуються МАР, припадає понад 50% нових проектів Міжнародної фінансової корпорації (МФК). Крім того, обсяг фінансування на утримання інфраструктури - сектору, що має вирішальне значення для відновлення економічного зростання та створення робочих місць, - досяг $ 21 млрд. А сума, виділена на підтримку систем соціального забезпечення та інших програм соц-захисту населення для пом'якшення впливу кризи на уразливі групи населення, збільшена до $ 4,5 млрд.
Таким чином, криза сприяла збільшенню портфеля СБ і його впливовості. Тому в міру виходу країн з рецесії і після неї роль банку буде тільки посилюватися.
По-перше, він об'єднує 186 держав і тому є більш придатною платформою для обговорення і вирішення глобальних проблем, ніж, скажімо, G20. "Група двадцяти" не може бути таким собі автономним комітетом. Так само вона не може не враховувати думки 160 країн, які до неї не входять, - заявив Роберт Зеллік на щорічних нарадах банку і МВФ в Стамбулі 6 жовтня. - Вона повинна бути пов'язана з нашою "Групою ста вісімдесяти шести", представники якої знаходяться зараз в цій залі ".
По-друге, СБ через кредитування та гранти допомагає забезпечити світ новою рушійною силою глобального економічної попиту замість "старої" - споживачів США, а також Європи і Японії.
По-третє, на вересневому саміті в Пітсбурзі лідери G20 в черговий раз заявили про свою підтримку ініціативи обсягом $ 20 млрд. щодо продовольчої безпеки. Вона була запропонована на нараді "Групи восьми" в Італії. У зв'язку з цим вони закликали СБ налагодити співпрацю з донорами та іншими організаціями, щоб разом створити багатобічний траст-фонд для збільшення обсягу допомоги сільськогосподарському сектору в країнах з низьким рівнем доходу.
До того ж СБ займається створенням механізму фінансування для подолання кризи. Цей механізм розробляється для того, щоб швидко надавати ефективну допомогу найбільш вразливим і нестабільним країнам, багато з яких ще долають наслідки збройних конфліктів. Причому допомогу у випадку природних шоків (у тому числі і фінансової кризи) і в різно-подібних формах - від сприяння створенню адресних систем соціального захисту до підтримки малих та середніх підприємств і мікрофінансування.
Нарешті, сприяючи розвитку фінансових ринків в економіках, що розвиваються, СБ має намір знизити залежність економік від державних програм стимулювання, замінивши їх попитом з боку приватного сектора. Для цього нещодавно під егідою МФК була створена нова Корпорація з управління активами, до завдань якої входить управління фондами з метою здійснення інвестицій в банки, акції, інфраструктуру і реструктуризацію заборгованості. Таке розширення сфери діяльності СБ не тільки посилить його роль у глобальній економіці в майбутньому, але і виведе його з тіні МВФ.
На останні гроші
СБ не бажає зупинятися на досягнутому. Але рано чи пізно (швидше за все рано) йому таки доведеться зупинитись - через обмеженість фінансових ресурсів. У банку говорять, що обсяг коштів, зарезервованих МБРР у новому фінансовому році (з липня 2008 року по червень 2009-го), сягне $ 40 млрд. Але навіть ця нова рекордна сума не забезпечить попиту на позики МБРР, який набагато перевищує $ 100 млрд. Цей рівень акціонери банку доручили забезпечити в найближчі три роки минулої весни. Але якщо МБРР буде продовжувати кредитування в нинішньому обсязі, то до середини 2010 року у нього виникнуть труднощі в плані наявності достатнього капіталу. Як це вже відбувається у МФК. У випадку з останньою це може призвести до обмеження масштабів підтримки, яка надається корпорацією підприємствам приватного сектора країн, що розвиваються.
За словами глави СБ, ця проблема набирає особливого значення, оскільки одним з проблемних питань подолання нинішньої кризи є перехід від держпрограм стимулювання економіки до розвитку приватного сектора. Та й державам, які отримують фінансові ресурси від МАР, загрожує істотний дефіцит фінансування. За оцінками банку, в бідних країнах дефіцит фінансування, необхідного для покриття схильних до ризику найважливіших держвитрат на охорону здоров'я, освіту, соціальний захист та інфраструктуру, становить близько $ 11,6 млрд.
СБ намагається залатати майбутні дірки усіма можливими способами. Він підвищує ставки з позик, співпрацює з державами, щоб використовувати акції, куплені за національну валюту, вибірково збільшує пайову участь у своєму капіталі відповідно до змінених розподілом голосів і підтримує жорстку бюджетну дисципліну. В деяких випадках банк навіть підвищує ставки з позик з більш тривалими термінами погашення. Але цього мало.
Єдиний вихід - збільшення загального статутного капіталу (вперше за останні два десятиліття). Напередодні щорічної наради Світового банку і МВФ Комітет з розвитку пообіцяв забезпечити банк достатніми ресурсами і ухвалити рішення з цього питання до весни 2010 року. Але, навіть маючи таке рішення, зробити це в нинішній ситуації нелегко. Адже розвинені країни, що є основними донорами організацій, і країн, що розвиваються, а зараз їм також доведеться робити грошовий внесок у діяльність СБ, чимало витратили за останні кілька років на оздоровлення фінансових ринків, стабілізацію національних валют і стимулювання економіки, а деякі - ще й на докапіталізацію МВФ . Але Роберт Зеллік впевнений, що держави не стануть скупитися, якщо їм добре все пояснити. "Це не питання благодійності, - сказав президент банку в Стамбулі. - Це питання вигоди, так як всі цікавляться, звідки прийде попит, який посилить відновлення. У багатьох країн, що розвиваються є бюджетні можливості для розширення попиту, здатного може навіть компенсувати скорочення попиту з боку американських споживачів. Але їм потрібні запозичення ". Таким чином, СБ буде "тиснути" на взаємозв'язок економік і вигідність участі в капіталі банку (а отже, збільшення кредитування інших держав) для зростання власної економіки донора.
Реформа реформатора
Проблеми з фінансування і в цілому діяльність банку під час кризи відкрили найбільш вразливі місця в самій системі роботи Групи і підтвердили необхідність термінового її реформування. Для цього в минулому році була створена Комісія з розвитку під керівництвом колишнього президента Мексики Ернесто Зедільо. Завдання комісії - розглянути напрямки більш глибокого реформування механізмів та системи управління СБ. Вже цього місяця ця організація повинна представити свою доповідь. Тим часом, незважаючи на всю бюрократичність такої великої структури, цього разу реформи не змусили себе чекати.
Перша стадія реформ, покликаних підвищити роль країн, що розвиваються, та країн з перехідною економікою в системі прийняття рішень у СБ, була завершена рік тому. Тоді регіон Африки на південь від Сахари отримав ще одне місце в раді директорів, а загальна кількість голосів країн, що розвиваються, в МБРР збільшилася до 44%. Напередодні жовтневої наради члени Комітету з розвитку наголосили на необхідності подальшого збільшення загальної кількості голосів країн, що розвиваються, ще на 3% - до 47% як мінімум. Остаточне рішення з цього питання буде прийнято на наших весняних нарадах. І це - не межа. "Нам слід розглянути можливість збільшення з часом кількості голосів країн, що розвиваються до 50%, у міру того як держави з ринком, що формується, візьмуть на себе частину обов'язків з надання сприяння розвитку бідніших країн. Група організацій Світового банку повинна більш повно відображати сьогодення", - вважає Роберт Зеллік. А попереду ще низка змін. Вони, перш за все, будуть спрямовані на підвищення ефективності діяльності в галузі розвитку, посилення відповідальності та вдосконалення управління, подальше підвищення ефективності витрат.
В Україні Світовий банк працює з вересня 1992 року. В його активі - різні проекти з енергоефективності, нещодавня реформа освіти, незавершені податкова і пенсійна реформи, заморожена свого часу через недовикористання коштів програма із боротьби з туберкульозом, програми кредитування та торговельного фінансування українських банків через МФК та багато інших. Причому остання затверджена у вересні позика в $ 400 млн. на реабілітацію фінансового сектора показала, що банк може допомогти Україні не тільки довгочасними проектами, але і "швидкою допомогою" під час економічних шоків. Але СБ цінний для України не тільки своїми фінансовими ресурсами. Ще важливіше для нашої країни - специфічна експертиза, якою він володіє. У банку є колосальний досвід в проведенні реформ, пов'язаних з боротьбою з корупцією, поліпшенням бізнес-середовища, проведенням пенсійних реформ і т. ін. Ці знання, на думку незалежних експертів, можуть і повинні бути використані в Україні, що поки не робиться в повній мірі.
Втім, через не завжди ефективну реалізацію проектів в Україні і не завжди результативне спілкування з українською владою інтерес Світового банку до нашої країни не охолов. Підтверджує це і аншлаг (в тому числі і з боку співробітників Світового банку) на Першому міжнародному щорічному форумі з питань економічного розвитку України, який Міжнародний фонд Блейзера та Міжнародна інвестиційна компанія "СігмаБлейзер" провели спільно з американсько-українською бізнес-радою 15 жовтня у Вашингтоні . Однак проблема залишилася колишньою. "Питання в тому, чи хоче хворий виконувати ті розпорядження, які прописав йому лікар. Одужання залежить більшою мірою від хворого, ніж від лікаря, - вважає виконавчий директор Фонду Блейзера Олег Устенко. - В умовах України, схоже, розуміння цього ще немає ". Тому як би не сприяли ініціативи міжнародних банків подоланню кризи в Україні та її сталому економічному зростанню, говорити про це можна буде тільки тоді, коли таке розуміння прийде до органів влади.
Олена Сніжко
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас