"Лукойл" сподівається на компроміс — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Лукойл" сподівається на компроміс

Енергетика
549
Власник Одеського НПЗ - російський "Лукойл" і "Укртранснафта" отримали можливість довести свою політичну незаангажованість і здатність відстоювати стратегічні інтереси національної енергобезпеки, а не окремої бізнесу-групи. Однак сторони навряд чи скористаються цією можливістю.
Ситуація в нафтовій галузі відкриває її учасникам більші можливості для перемовних маневрів і спекуляцій. Тому візит президента "Лукойлу" в Україну не приніс швидкого результату щодо врегулювання конфлікту з дочкою НАК "Нафтогаз України", що управляє вітчизняними нафтопроводами.
Як повідомляли "ЭИ", очолювана представниками Ігоря Коломойського компанія "Укртранснафта" додала адреналіну топ-менеджерам "Лукойлу", змінивши маршрут транспортування нафти на Одеський НПЗ в інтересах Кременчуцького НПЗ, яким управляють також ставленики співвласника групи "Приват". В "Лукойлі" порахували нові варіанти умов поставок нафти на своє підприємство невигідними, тому вирішили зробити паузу в його роботі, поки президент компанії Вагіт Алєкперов не врегулює проблему з українськими чиновниками.
Причому конфлікт з "Укртранснафтою", підтримуваний також в "Нафтогазі України", вніс корективи в його графік - Алєкперов був змушений відкласти візит у Хорватію, щоб провести кілька важливих зустрічей у Києві.
Однак два дні в українській столиці не привели до конкретних домовленостей. "Ми ведемо переговори, там дуже багато нюансів",- пояснив президент "Лукойлу".
За його словами, порушено технологічний ланцюжок подачі нафти з боку "Укртранснафти". "Це, на жаль, не було погоджено ні з нами, ні з "Транснафтою" (оператор російських нафтопроводів.). І справа не в грошах, а в тому, що "Транснафта" не в змозі змінити потоки до 1 січня",- відзначив Алєкперов. Незважаючи на складності, він не втрачає оптимізму. "Можливість знайти компроміс, звичайно, є, будемо шукати",- заявив один із найвпливовіших російських бізнесменів.
Те, що Алєкперов вважає можливостями, перший віце-прем'єр Олександр Турчинов назвав формулою вирішення. Він сподівається, що український уряд, "Укртранснафта" і "Лукойл" знайдуть таку формулу під час переговорів і вона буде взаємовигідною. А Секретаріат президента задовольнить така схема поставок нафти, при якій не буде ризику для роботи нафтопроводу Одеса - Броди в європейському напрямку, що відіграє стратегічну роль для забезпечення національної енергобезпеки і стабільної диверсифікованості нафтових поставок в Україну.
Прагнучи завантажити нафтою Кременчуцький НПЗ ("Укртатнафта"), яка відчуває дефіцит сировини після сварки з татарськими акціонерами, "Укртранснафта" вирішила відкласти підготовку Придніпровських магістральних нафтопроводів для роботи в аверсному режимі і запустила їх у реверсі, щоб транспортувати на НПЗ азербайджанську нафту, яка надходить в Одеський порт на танкерах.
Однак представник глави держави з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський побоюється, що реверсне використання Придніпровських магістральних нафтопроводів перешкоджає реалізації проекту Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК), базою якого є запуск нафтопроводу Одеса - Броди в аверсному режимі (тобто в напрямку на Броди).
"Стратегічним для України є аверсний режим нафтопроводу Одеса - Броди. Все інше - тимчасові речі, і тому на сьогодні дійсно можна так ставити питання: чи не зашкодить зараз розворот Придніпровських нафтопроводів реалізації ЄАНТК?",- сказав Соколовський.
Він вважає, що запуск нафтопроводу Одеса - Броди в аверсі не можна підмінювати ніяким локальним комерційним проектом, яким, за його словами, і є перенапрямок Придніпровських нафтопроводів для забезпечення нафтою Кременчуцького НПЗ. Представник президента також вважає неправильної ситуацію, при якій забезпечення нафтою Кременчуцького НПЗ призвело до зупинки виробництва на НПЗ в Одесі, який раніше отримував нафту Придніпровським нафтопроводом при їх аверсном використанні.
Один з розглянутих на урядовому рівні варіантів, яки міг би призвести до врегулювання конфлікту між "Укртранснафтою" і Одеським НПЗ, а також до стабілізації роботи "Укртатнафти",- це домовленості з "Лукойлом" про організації поставок нафти на заводи і в Одесу, і в Кременчук. Але така схема роботи може бути погоджена тільки на політичному рівні.
Операції з російською нафтою на українській території стійко зарекомендували себе в політичних і корупційних схемах, які були оприлюднені під час дослідження "Прозорість доходів нафтогазового сектора України", проведеного в 2007-2008 р. центром "Номос" за підтримкою фонду "Відродження". Зокрема, в 2003 р. була відпрацьована одна зі схем реекспорту російської нафти. Сировина, що призначалося для "Укртатнафти" (постачальник - російська "Татнафта" за узгодженням з "Транснафтою"), було переорієнтовано на Лисичанський НПЗ ("Линос"), який належить російській ТНК-ВР. "Линос" відмовився переробляти нафту нібито через відсутність технологічних можливостей. Потім російська сировина була експортована.
"Це стало можливим завдяки домовленостям низки посадових осіб, зокрема, "Транснафти", НАК "Нафтогаз України", "ТНК-Україна". В 2003 р. так було реекспортовано 800 тис. т нафти - 10 танкерів. Обґрунтуванням для частини реекспортних поставок став профілактичний ремонт Лисичанського НПЗ, який тривав місяць і спровокував тим самим накопичення наднормативних запасів нафти... За оцінкою галузевих фахівців, на одній тонні нафти тоді можна було отримати до $70 прибутку.
За інформацією трейдерів, реекспорт нафти в описуваному випадку надзвичайно вигідний, оскільки здійснюється поза основним графіком трубопровідного експорту, що, у свою чергу, можливо тільки через безпосередні домовленості з керівництвом російської монополії",- говориться в дослідженні.
Його автори також називають "яскравим прикладом функціонування тіньових механізмів прийняття стратегічних рішень в умовах непрозорості" блокування європейського напрямку нафтопроводу "Одеса - Броди". "Основна бізнес-ідея "Одеса - Броди" складається у використанні більш дешевого маршруту транспортування сировини в порівнянні із традиційним - через Босфор і Трієст.
Шлях реалізації бізнес-ідеї - використання потенціалу великих нафтових компаній, яким "Одеса - Броди" відкриває маршрут на Чехію, що дозволяє їм вийти зі своїми обсягами каспійської нафти на піднічнонімецькі НПЗ з меншими витратами",- відзначають експерти. Однак ці плани не реалізовані дотепер, насамперед через політичне блокування аверсу Росією, що прагне зберегти монополію на транспортування нафти в Європу.
Втім, транзит російської нафти через українські нафтопроводи вигідний самій Росії, що підтверджував у своєму листі на ім'я президента Леоніда Кучми власник "Юкоса" Михайло Ходорковсткий. На відміну від керівництва компанії ТНК, що домоглася спірного, з погляду економічної вигоди, реверсу "Одеса - Броди", він пропонував співпрацю "без негативного впливу на стратегічні устремління сторін", тобто використати для транзиту російської нафти не "Одеса - Броди", а систему Придніпровських нафтопроводів. "На нашу думку, при додатку незначних взаємних зусиль... може бути налагоджена стійка трубопровідна поставка нафти з Росії в напрямку Кременчук - Снегірьовка - термінал "Південний" в обсязі 3-4 млн. т на рік з перспективою подальшого її розширення",- пропонував Ходорковсткий. Однак його ініціативу українська влада залишила без уваги, а сам бізнесмен згодом був обвинувачений Кремлем у фінансових зловживаннях і засуджений.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас