Вужче нікуди — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Вужче нікуди

2078
Стан вітчизняного рітейлу, як продовольчого, так і непродовольчого, в нинішньому кризовому році вже не раз ставав предметом досліджень БІЗНЕСУ.
Варто відзначити, що проблеми у продавців продуктів харчування, електроніки, побутової техніки й одягу в цей період виявилися дуже схожими. Необхідність обслуговування кредитних зобов'язань, відсутність кредитування, проблеми розрахунку з постачальниками, високі орендні ставки на тлі падіння купівельної спроможності населення та зниження обсягів продажів - це далеко не повний перелік проблем, що об'єднують рітейлорів різних напрямів.
Нагадаємо, що падіння обсягів продажів на ринку продуктового рітейлу в першому півріччі 2009 р., в порівнянні з аналогічним періодом 2008 р., склало 15-20% . Продажі електронної техніки залежно від товарної групи за цей же період скоротилися на 30-70%. “Підтримали” колег і продавці одягу: реалізація в січні-серпні 2009 р. у них скоротилася на 25-30% в натуральному вираженні.
Перші спроби мережевого роздробу (перш за все продовольчого) вирішити свої фінансові проблеми не відрізнялися особливою винахідливістю. Рітейлори намагалися виживати за рахунок товарних кредитів, збільшуючи відстрочення платежів постачальникам, що не стабілізувало ситуацію, а ще більше розпалило відносини між постачальниками та рітейлом.
Оскільки особливого вибору у мережевого роздробу не було, він почав активно скорочувати операційні витрати. Наприклад, багатьом продуктовим рітейлорам удалося зменшити логістичні витрати з 10-15% до 3-5% в структурі загальних витрат. Крім того, роздріб почав активно оптимізувати асортимент і збільшувати частку private lable. До кінця літа мережам все-таки вдалося реструктурувати свої борги перед банками.
Підбити підсумки кризового року й виробити стратегію поведінки на найближче майбутнє 24 вересня в Києві зібралися на 4-му щорічному форумі “Retail Forum’09” представники вітчизняного рітейлу, крупні орендодавці, а також постачальники продукції. Говорили про перспективи мережевої торгівлі, про зміни в управлінні бізнес-процесами компаній, особливості взаємин у кризовий період орендодавців і орендарів, виробників і торговців.
Робота над помилками
По суті, сказане на заході тільки підтвердило ті тенденції, про які вже розповідав БІЗНЕС у своїх публікаціях впродовж 2009 р. Хоча, безумовно, переосмислення рітейлом своїх позицій і завдань йде повним ходом. Наприклад, вітчизняні мережевики, після провалу їхніх спроб отримати від держави 4 млрд грн. на реструктуризацію кредитних зобов'язань, нарешті зрозуміли, що порятунок потопаючих - справа рук самих потопаючих. “Переговори з урядом про кредитування рітейлу так нічим і не закінчилися. Уряд нас не підтримав. Всі роздрібні компанії вирішували свої проблеми самостійно”, - прокоментував ситуацію Ігор Баленко, голова наглядової ради ЗАТ “Фуршет”.
До речі, оскільки єдине джерело кредитування, доступне українським рітейлорам сьогодні, це західні банки, мережева торгівля активно знаходить там можливості для отримання кредитів. І, за словами рітейлорів, досить успішно. Вже декільком роздрібним компаніям вдалося отримати такі кредити.
Крім того, на форумі рітейлори визнали власні помилки, допущені під час екстенсивного розвитку ринку, і висловили намір їх виправити. Впродовж останніх 4-5 років роздрібні оператори були головним чином зосереджені на збільшенні кількості магазинів.
Вони намагалися зайняти якомога більше вільних місць, не особливо приділяючи увагу форматам і економіці процесу. Просто кажучи - грошей ніхто не рахував. “Екстенсивний розвиток роздробу з 2004 р. призвів до величезної кількості помилок. Формату не приділялася особлива увага, головним завданням було швидше “затарити” магазини. Сьогодні рітейлори зосередилися на зниженні операційних витрат”, - коментує ситуацію Володимир Колодюк, президент холдингу Unitrade Group.
Асортиментна політика
Відзначимо, що зменшувати операційні витрати рітейлори як продовольчого, так і непродовольчого напрямів стали за допомогою оптимізації асортиментної лінійки й концентрації на товарах, що користуються найбільшим попитом. Наприклад, продавці електроніки відмовляються від продажу побутової техніки та інших супутніх товарів і повністю зосереджуються на торгівлі товарами профільного напряму. “Ми починали з продажу телефонів і комп'ютерної техніки. Криза нагадала нам, що це наші сильні сторони. Поступово почали відмовлятися від побутової техніки та інших менш властивих нам товарних груп. Останні 2-3 місяці показали, що ми попали в точку. Так, за деякими позиціями товару ми навіть почали відчувати деякий дефіцит”, - пояснює Колодюк. На руку зіграло й те, що рітейлори, які спеціалізуються на продажі побутової техніки, теж почали виводити з асортименту такі товарні позиції, як телефони й комп'ютерна техніка, підкреслює Володимир Колодюк.
Оптимізують асортимент і продуктові рітейлори. Так, за словами Андрія Заболотного, директора з закупівель ЗАТ “Фуршет”, у магазинах мережі асортимент скоротився з 240 тис. товарних позицій до 30 тис. і найближчим часом зменшиться ще в 3 рази. На полицях залишається доступний за ціною, а значить, високооборотний товар. Проте, каже пан Заболотний, подібна оптимізація асортименту призвела до збільшення середнього чека на 7%. Згодна з колегою і Юлія Пузирьова, директор з маркетингу і реклами ТОВ “ЕКО”. Вона також вважає, що рецепт виживання на ринку в нинішніх умовах - звуження й оптимізація асортименту. Окрім іншого, на думку пані Пузирьової, “зменшення кількості постачальників знижує навантаження як на комерційний відділ, так і на відділи приймання товару безпосередньо в магазинах”. Зараз компанія прагне скоротити асортимент на 30-40% і цілеспрямовано переходить у формат дискаунтера.
Що ж до розширеного асортименту, в якому були б присутні продукти делікатесної групи, то це, на думку учасників ринку, принаймні, на найближчу перспективу, - доля спеціалізованих мереж преміальної групи, ніша яких в Україні практично вільна.
Природно, не можуть залишатися в стороні від процесу й постачальники. Всі вони готові переглядати свої асортиментні лінійки, пропонуючи мережам дешевші продукти. Таким чином, і тут форум лише підтвердив тенденції, описані БІЗНЕСОМ в оглядах різних товарних груп.
Поки незрозуміло, як довго зберігатиметься нинішня кризова ситуація з падінням споживання і ступором банківської системи, що диктує нинішні зміни в роздробі й загострює бажання рітейлорів працювати над помилками. Можливо, завтра вона зміниться, кредити знову потечуть річкою, а значить, прийде час робити нові помилки.
Ольга Попова
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас