Пробіг у моді — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Пробіг у моді

2022
Купувати нове авто в нинішні часи - задоволення не з дешевих. За даними Auto-Consulting, у січні-травні 2009 р. в Україні продажі нових автомобілів упали в 3,7 разів порівняно з аналогічним періодом минулого року - до 71,5 тис. од.
Удар по автопродажах завдали банки. Припинивши видачу кредитів, вони знову зробили недоступними автомобілі для більшості населення. У таких умовах оператори почали шукати нові способи одержання прибутку. Одним з них може стати вихід на ринок автомобілів, що були у вжитку. У сегменті, річний обіг якого досягає $4 млрд, уже штовхаються ліктями всі провідні автодилери. Але для вдалого узяття нового бастіону їм доведеться перекроїти законодавче поле.
У пошуках заміни
"До кризи офіційні дилери мало цікавилися автомобілями із пробігом, - говорить Тарас Коваленко, глава Асоціації дилерів автомобілів із пробігом. - У нинішніх умовах, щоб компенсувати втрати від зниження реалізації нових іномарок, компаніям довелося звернути увагу на старі авто". У той час як середня ціна нового авто в 2008 р. становила понад $11 тис., машина із пробігом коштувала $8-9 тис. До того ж торік, за даними Auto-Consulting, ринок нових автомобілів був більшим (623 тис.), ніж старих (455 тис.). Однак уже цього року картина змінилася. За підсумками трьох місяців 2009 р. в Україні було продано 45 тис. нових і 83 тис. вживаних автомобілів. Тобто продажі нових машин упали порівняно з аналогічним періодом 2008 р. на 70%, а старих - тільки на 16%. Стрімке подорожчання валютних кредитів віджахнуло багатьох потенційних покупців нових авто, змусивши їх зробити вибір на користь старих машин. А пропозиція останніх істотно зросла за рахунок заставних авто, що вилучаються банками в неплатоспроможних позичальників.
Відчувши, звідки вітер дме, буквально за лічені місяці майданчики з торгівлі автомобілями, що були у вжитку, відкрили багато провідних автосалонів. "Практично всі великі оператори представили такі салони, починаючи від "УкрАВТО" і закінчуючи "Ілтой", - говорить Олег Омельницький, директор консалтингової компанії Auto-Consulting. Наприклад, в автоцентрі "Атлант-М Дніпровська набережна" почав роботу комісійний майданчик, де власники старих машин можуть виставити їх на продаж. За посередництво компанія бере від 2 до 4%, залежно від вартості моделі. "У цей момент комісійна торгівля є для холдингу пріоритетним напрямком розвитку продажів", - підтверджує Олександр Самардак, заступник директора з корпоративних зв'язків холдингу "Атлант-М" в Україні. Компанія "Ілта" (офіційний імпортер автомобілів Peugeot) відкрила під Києвом, у селі Підгорці, на двох гектарах цілий центр із продажу автомобілів різних марок із пробігом. Тут розмістилися експозиційні майданчики, автосалон, автомийки, центр швидкого технічного обслуговування і стоянка для відвідувачів.
Витіснити і зайняти
Донедавна основні продажі автомобілів, що були у вжитку, проходили через авторинки, а також за допомогою особистих контактів покупця і продавця.
Але спроби автосалонів "окультурити" сегмент продажів вживаних машин напевно будуть до душі багатьом покупцям: довіра до таких майданчиків і продаваних там авто вища. "Автомобіль може бути краденим, викраденим, - пояснює логіку численної групи потенційних клієнтів Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД). - Тільки в автосалоні дадуть гарантію на автомобіль. Тому автобіржі розуміють, що якщо автосалони будуть також торгувати машинами, що були у вжитку, то вони повністю втратять клієнтів і просто закриються від безвихідності".
Але, крім фактору зручності, на вибір покупця впливає ще й ціна. На авторинках використовується цілком легальний спосіб уникнення сплати податку - автобіржі. На них між продавцем і покупцем укладається біржова угода, у якій фігурує офіційна ціна угоди, на практиці - занижена в рази порівняно з реальною (зазвичай, це суми на рівні 1000 грн.). Зрозуміло, що податки при такій вартості смішні.
У випадку продажу авто, що було у вжитку, за посередництвом автосалону продавцеві необхідно заплатити 15%-й податок на доходи фізосіб, а покупцеві (автосалону) при наступному продажі автомобіля, що був у вжитку - 20%-й ПДВ. У підсумку ціни на старі машини в автосалонах з самого початку на 20% вищі, ніж на авторинках. Причому податками обкладається вся вартість авто.
Автодилери вважають сформовану ситуацію не зовсім коректною і кивають убік Заходу, де налагоджена практика так званого trade-in, коли в обмін на старий автомобіль покупець одержує новий, доплачуючи різницю. У практиці Європейського Союзу податками обкладається тільки різниця між ціною купівлі автосалоном машини, що була у вжитку, і її подальшого перепродажу. У результаті покупець вживаного автомобіля одержує машину з гарантією на невеликий термін, автосалон заробляє на повторному продажі, а держбюджет одержує податки.
Якщо trade-in запрацює в Україні, від цього виграють компанії корпорації "УкрАВТО", на яку припадає кожен третій автосалон в Україні (400 з 1200), "Атол Холдинг" (100), "Богдан" (90), а також основні імпортери нових автомобілів, що входять до складу профільної асоціації ВААІД. Лобістські можливості цієї групи досить сильні: крім Таріела Васадзе, у парламенті її інтереси представляють екс-заступник голови правління ЗАТ "ЗАЗ" Валерій Крайній і співвласник корпорації "АИС" Дмитро Святаш.
Для вирішення законодавчих колізій цього року вже двічі вживали спроби "проштовхнути" відповідний законопроект. У лютому він був провалений через політичні причини (його авторами значилися Віктор Янукович, Анатолій Кінах і Микола Круглов, що представляють фракцію Партії регіонів). Очевидно, саме тому в другому випадку автором виступив нардеп від БЮТ Валерій Крайній, котрого пов'язують із Таріелом Васадзе. Однак і він напоровся на критику - протягом травня-червня законопроект двічі не зміг одержати підтримки в парламентському комітеті з податкової і митної політики. Учасники авторинку в неофіційних розмовах говорять, що багато в чому цьому сприяла позиція голови комітету Сергія Терьохіна.
"Законопроект написаний не економічною мовою, а як внутрішньовідомча інструкція", - пояснив свою позицію Сергій Терьохін. Втім, на думку опитаних учасників ринку, схоже, що пан Терьохін лобіює інтереси автобірж і авторинків. Оскільки у випадку прийняття цього законопроекту вони втратять більшу частку своїх клієнтів і, як наслідок, прибутків.
Ще сильніше критикують законопроект у Мінфіні. "Не повинно існувати спеціальних систем оподатковування тільки для окремо взятих компаній, які впроваджують систему trade-in, - сказав Денис Фудашкін, заступник міністра фінансів. - Інакше це перекручування конкуренції в інтересах одних товарів, одних або декількох компаній". При цьому в міністерстві не заперечують, що свідомо не поспішають приймати законопроект.
"Ми дуже багато законопроектів затягуємо (на етапі обговорення в профільних комітетах - ред.), особливо вузьколобістських. Ми проти використання податків для перекручування конкуренції", - говорить пан Фудашкін.
Боротьба за місце під сонцем
Необхідність підвищувати ефективність роботи стала одним з наслідків економічної кризи. Останні кілька років бізнес, у тому числі автомобільний, фактично знімав вершки з активно зростаючого ринку. Тепер же, щоб залучити нового покупця, автосалонам доведеться істотно розширити перелік своїх послуг. Якщо оператори стримають апетити і не будуть істотно накручувати ціни на машини, що були у вжитку, їм удасться відновити економічне становище, що похитнулося.
Якщо приймуть закон про trade-in, автодилери і виробники за досить короткий час зможуть зайняти близько половини ринку, а це - більше $2 млрд. "Прийняття стимулюючих законів здатне за короткий проміжок часу зробити прорив на ринку trade-in", - упевнений Ярослав Вовк, директор департаменту маркетингу і реклами компанії "Торговий дім "НІКО" (офіційного імпортера Mitsubishi Motors в Україні - ред.). За прогнозом голови правління компанії "Атол Холдинг" Олега Боярина, trade-in може перетягнути на себе щонайменше 50% ринку автомобілів, що були у вжитку. Так, за оцінкою президента корпорації "Богдан" Олега Свинарчука, у середньому кожен його автосалон зможе продавати 25 вживаних автомобілів на місяць. У результаті за рік корпорація здатна реалізувати близько 27 тис. старих машин.
"Безумовно, біржові структури поводяться активно, - говорить Валерій Крайній, народний депутат. - Їм би не хотілося, щоб цей ринок вийшов з "тіні". "Представники авторинків і автобірж прекрасно розуміють, що якщо приймуть законопроект про trade-in, то жодна розсудлива людина не піде на авторинок і автобіржу, де вона не може одержати ніяких гарантій", - упевнений Олег Назаренко.
Вагомим аргументом для переконання парламентаріїв у тому, що trade-in - це благо для країни, може стати вихід ринку автомобілів, що були у вжитку, з "тіні" і, відповідно, зростання надходжень у бюджет. За прогнозом Валерія Крайнього, у випадку прийняття його законопроекту скарбниця буде одержувати від ПДВ 196-390 млн грн. щорічно. Від 70 млн грн. на рік можна одержувати у вигляді ПДВ на послуги технічного і передпродажного обслуговування. Крім того, на 50 млн грн. поповнить скарбницю податок на доходи фізосіб із працівників, задіяних у наданні додаткових послуг автосервісу.
Таріел Васадзе: "Автомобілі в нас будуть продаватися за тією ж ціною, що й на авторинку"
Почесний президент корпорації "УкрАВТО", народний депутат Таріел Васадзе не приховує особистої участі в лобіюванні законопроекту про trade-in. Він переконаний, що, незважаючи на контрлобі опонентів, парламент підтримає цей документ
Які переваги для покупців і продавців авто дає законопроект про trade-in пана Крайнього, який раніше працював заступником голови правління ЗАТ "Запорізький автомобілебудівний завод"?
- Відповідно до чинного законодавства, людина, що купувала раніше новий автомобіль, уже заплатила ПДВ, однак дилер при продажі того ж самого автомобіля, але, що був у вжитку, також повинен сплатити ПДВ із повної його вартості. Крім того, коли людина продає свій куплений раніше автомобіль, вона змушена сплатити 15%-й податок на доходи фізичних осіб, хоча реально не можна вважати, що в неї з'явився якийсь дохід, адже вона витратилася на купівлю автомобіля. Ми ж пропонуємо, щоб ніхто не платив податки двічі за той самий товар або за неіснуючий дохід.
Компанія-дилер, що купила цей б/в автомобіль (автосалон - ред.), поліпшить його і, одержавши якусь додаткову вартість, при його продажі буде платити ПДВ саме із цієї додаткової вартості, а не з усієї ціни продажу автомобіля. Оскільки законопроект також забороняє біржову торгівлю одиничними автомобілями (через біржі можна буде торгувати тільки партіями старих товарів), весь обіг від угод trade-in піде через офіційні канали, а не через "кишені". Усім буде комфортно: і покупцеві, і компанії-продавцеві, і державі.
Супротивником цього законопроекту є так зване автобіржове лобі?
- На автобіржах укладаються угоди, за якими автомобіль, ринкова ціна якого становить, приміром, 80 тис грн., на папері може коштувати 5 тис. грн. Зрозуміло, що це робиться не просто так. І я впевнений, що гальмування цього законопроекту було справою рук представників бірж. А ми хочемо відкрити цей ринок.
Якщо біржі занижують ціну авто, то виведення ринку з "тіні" для покупця означає збільшення до ціни?
- Автомобілі в нас (в автосалонах - ред.) будуть продаватися за тією ж ціною, що й на авторинку.
На вашу думку, які шанси, що законопроект про trade-in одержить підтримку парламенту? Поки що він не був схвалений у комітеті з податкової і митної політики...
- Побажання цього комітету ми врахували, внесли в законопроект поправки. Сергій Терьохін (глава комітету - прим. "ВД") був правий в окремих моментах. Зараз він підтримує законопроект. Я думаю, що на найближчому засіданні комітету проект буде схвалений і потрапить на розгляд Верховної Ради. Зараз дуже важливо вивести з "тіні" ринок автомобілів, що були у вжитку .
Павло Козюба: "Кожен старий автомобіль повинен мати гарантію"
Директор Київського міського авторинку "Центральний" Павло Козюба вважає, що законодавче закріплення системи trade-in не витіснить авторинки із сегменту торгівлі старими автомобілями. Але для цього ринки повинні будуть підвищувати якість своїх послуг
У Верховну Раду поданий законопроект, покликаний активізувати trade-in в Україні. Чи становить він загрозу витіснення ринків з торгівлі старими авто?
- Автосалони не стануть нашими конкурентами. Це чесний бізнес. Зараз потрібно активно працювати, щоб зберегти клієнтів. Необхідно надавати більше сервісних послуг, а не просто взяти автомобіль і продавати його. Під Києвом є три майданчика з торгівлі автомобілями, на яких ніяких послуг, крім реалізації, немає. А хто гарантує технічний стан автомобіля? Ніхто. Але ж для цього необхідно придбати дороге якісне обладнання. Я вважаю, що кожен старий автомобіль, проданий з комісійного майданчика, повинен мати гарантію.
Що робить ваш ринок для втримання клієнтів?
- З початку року в нас продажі тримаються на стабільному рівні. Для цього ми намагаємося надавати усе більше додаткових сервісних послуг. Ми представляємо не просто майданчик для продажу автомобілів і запчастин. У нас цілком розвинена інфраструктура: на території ринку знаходяться ресторан, фаст-фуд, ринок продуктів харчування, банківські відділення.
Наскільки активно автодилери будуть використовувати авторинки для того, щоб продавати на них машини, що були у вжитку, отримані від клієнтів за системою trade-in?
- Однозначно відповісти не можу, але мені відомо, що переговори про надання площ під продаж таких автомобілів були. Як правило, дилери, що займаються системою trade-in, мають власні торговельні майданчики, з яких і реалізовують ці автомобілі. Продаж через авторинки цих автомобілів буде недоцільним через витрати на оренду площ і рекламну підтримку.
Які переваги одержить власник автомобіля, здавши його за системою trade-in в автосалон, замість того, щоб самостійно його продавати на авторинку?
- Переваг декілька: по-перше, власник не займається зняттям автомобіля з обліку в органах ДАІ (як правило, цю послугу надає дилер), по-друге, не витрачає час на продаж авто, по-третє, одержує шанс виїхати на новому автомобілі з автосалону в той же день. Але власник не завжди замислюється, яку суму він міг би заощадити, продавши авто самостійно, адже різниця між ринковою ціною автомобіля і ціною, за якою автосалони приймають автомобілі за системою trade-in, становить до 40%!
Дмитро Уляницький
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас