Самотронний апарат — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Самотронний апарат

Казна та Політика
747
Апарат Верховної Ради "перевертає" сотні мільйонів гривень і при цьому залишається однією з найбільш закритих держструктур України. Його фінансові звіти не публікуються, а запити журналістів - відфутболюються. Навіть найрозпачливіші депутати зізнаються "ВД", що псувати відносини із цим бюрократичним монстром побоюються.
Нічим не примітна 16-поверхівка на вулиці Срібнокільській у Києві стала предметом конфлікту, який от-от переросте в грандіозний скандал. Квартири в цьому будинку будувалися для народних депутатів, а отримали їх… співробітники апарату ВР. Скривджені парламентарі не приховують гніву.
Заступник голови парламентського комітету з питань державного будівництва і місцевого самоврядування Олександр Черноморов навіть до суду звернувся. Два позови вже програв, але не здається. На останньому засіданні суду, яке відбулося 7 квітня, "апаратники" заявили, що підпис Черноморова під позовною заявою підроблений. До наступного засідання він готує зразки свого підпису, а тим часом з'ясував, що парламентські клерки вселилися не в усі збудовані для депутатів квартири. Декільком народним обранцям квадратні метри все-таки виділили, але в закритому режимі. Черноморов, незважаючи на наявність скоринки пільговика (інвалід ІІ групи), до числа щасливчиків не потрапив.
Керівники апарату Ради спробували заспокоїти депутатів обіцянкою роздавати житлоплощу на відкритих конкурсах. Однак запланована на 20 квітня поточного року зустріч не відбулася - через відсутність кворуму конкурсної комісії. Депутат Сергій Сас пояснює зрив заходу тим, що розподіляти планувалося квартири, ордера на які… уже видані співробітникам апарата парламенту. Більше того, деякі квартири з будинку на Срібнокільській були перепродані ще в жовтні-листопаді 2008 р., коли квадратні метри в подібних будинках ішли за $2000-2500 "ВД" з'ясувала: квартирне питання - один з багатьох фронтів прихованої війни парламенту із власною обслугою.
З життя тих, що освоюють
"Серед найбільш проблемних питань - відкритість парламенту: висвітлення його діяльності, способи впливу громадськості на прийняття законодавчих рішень, і контроль над діяльністю єдиного органа законодавчої влади, - заявив у квітні ц.р. Валентин Зайчук, керівник апарату Верховної Ради, під час однієї зі своїх рідкісих появ на публіці. Він відразу пояснив, що має на увазі. - Необхідно визначати межу відкритості". Цю "межу відкритості" "ВД" відчула сповна, коли Зайчук відмовив журналістам в інтерв'ю. На офіційний запит щодо кошторису видатків таємничого підрозділу парламенту "Вд" отримала письмову рекомендацію звернутися до… регламентниго комітету Верховної Ради.
Але заступник голови цього комітету - Сергій Сас - заявив, що кошторис видатків апарата ВР - внутрішній документ, до змісту якого простим смертним доступ заборонений. "Я сам не до кінця розумію, чому він не підлягає оприлюдненню, адже це лише невеликий перелік статей видатків", - дивується він.
Таким чином, доступна громадськості інформація про його фінансування обмежена лише однієї цифрою, позначеною в законі про держбюджет на 2009 р., - 740 млн грн. (з урахуванням резервного фонду). На що витрачаються ці гроші - загадка, оскільки навіть річні звіти про вже витрачені кошти ніде не публікуються. Для порівняння: детальний звіт про витрати апарата Держдуми Російської Федерації щорічно публікується на парламентському інтернет-сайті.
Непублічність діяльності відомства Валентина Зайчука поєднується із вражаючою впливовістю. Восени минулого року в рамках антикризових заходів парламент вивчав питання позбавлення працівників апарата ВР низки пільг. Зокрема, мова йшла про відмову від розвезення високопоставлених співробітників і скорочення служби охорони адміністративних будинків парламенту. Але після декількох бесід Зайчука зі спікером Володимиром Литвином спроби заощадити на парламентській канцелярії припинилися. Уже при затвердженні кошторису ВР з'ясувалося, що економія видатків парламенту буде досягнута за рахунок… заморожування будівництва квартир для депутатів, зменшення майже удвічі їх зарплат, а також скорочення бюджету на утримання помічників-консультантів народних обранців. Тобто фактично парламентарі заощадили на собі, а не на клерках Ради.
"Без апарату депутати безпомічні", - стверджує Віктор Небоженко, керівник соціологічної служби "Український барометр", який в Адміністрації тодішнього президента Леоніда Кучми відповідав за співробітництво з парламентом і досконально знає закулісну кухню Ради. Він відзначає, що юридичне управління парламентської канцелярії є основною рушійною силою законодавчого процесу і може як сприяти прийняттю законів, так і заблокувати роботу ВР. "Страх залишитися один на один з корупційними схемами, які сховані в законопроектах, змушує депутатів іти на поступки апарату і дивитися крізь пальці на його діяльність", - стверджує Небоженко. "Апарат професійніший, ніж народні обранці, що дає йому можливість працювати на себе, - вважає Борис Беспалий, депутат трьох скликань. - Депутати не звертають уваги на діяльність співробітників апарата в сфері господарського і матеріально-технічного забезпечення парламенту. Це відбувається тому, що депутати живуть за принципом "живи сам і давай жити іншому".
Господарське і матеріально-технічне забезпечення діяльності парламенту - зона відповідальності Управління справами апарату Верховної Ради. На його балансі перебувають вісім адміністративних будинків парламенту, розташованих у Києві, а також низка об'єктів рекреації. Цього року Управління справами повинне освоїти близько 80 млн грн. бюджетних коштів. За даними "ВД", близько 15 млн грн. із цієї суми виділено на оздоровлення депутатів і членів їх родин у кримських санаторіях Верховної Ради. Народний обранець має право на безкоштовний відпочинок в одному із чотирьох санаторіїв, а членам його родини надається 50%-а знижка на путівку. Втім, за словами Бориса Беспалого, кількість нардепів, які проводили відпустку в цих санаторіях в останні роки, мізерно мала. "Ні в "Дюльбере", ні навіть в "Нижнійї Ореанді" немає умов для відпочинку, до яких звикли депутати. Путівка туди коштує 12 тис. грн. на 24 дня, отже, на кожного члена родини потрібно викласти по 6 тис. грн.
Очевидно, ці гроші краще витратити на якісний відпочинок за кордоном", - впевнений Беспалий. Втім, навіть за наявності коштів і бажання відпочити в цих санаторіях отримати путівки депутати не зможуть. Як розповів один з паламентарів, який побажав залишитися неназваним, торік декілька його колег вирішили поїхати в один із кримських санаторіїв Верховної Ради разом з дітьми. Однак в Управлінні справами їм заявили, що гарантованих депутатам путівок… немає! "Якщо подібний факт мав місце, то це очевидне зловживання з боку відповідальних співробітників апарату Верховної Ради.
Щоправда, до нас у комітет подібні скарги не надходили. Швидше за все, це чиїсь домисли", - говорить Валерій Камчатний, заступник голови комітету з питань регламенту, депутатської етики і забезпечення діяльності Верховної Ради. За його словами, Управління справами має право продавати путівки в кримські санаторії парламенту фізичним і юридичним особам. Кошти від реалізації путівок надходять у спецфонд апарата ВР. Але назвати обсяг виручених коштів і шляхи їх подальшого використання Камчатний не зміг.
Не менш цікава ситуація склалася з витратою коштів на будівництво квартир для депутатів і співробітників апарату Верховної Ради. Офіційно за останні два роки жоден з 140 парламентарів, який потребує у поліпшенні житлових умов, квартиру від Верховної Ради не одержав. Більшість із них проживають у готельному комплексі Управління справами "Київ", що коштує держбюджету близько 1 тис. грн. на добу на людину, за рік набігає приблизно 365 тис. грн. За даними агентств нерухомості на квітень поточного року, за цю суму можна було придбати… одно- а то і двокімнатну квартиру в спальних районах Києва.
Однак парламентські чиновники не поспішають заощаджувати державні гроші. Адже нардепи забезпечують постійний дохід готельному комплексу, що перебуває на балансі апарата ВР, а займані ними номера навряд чи удасться заповнити. Іншою можливістю покинути незручні "казенні" номери для народних обранців є так звані депутатські будинки. Їх зводить державний будівельний комбінат Управління справами апарату, і робить він це досить повільно. Останні 17 квартир співробітники будкомбінату здали ще в 2007 р., і відтоді квартири для депутатів не будуються. У бюджеті-2009 фінансування на це не передбачене. Як повідомив Сергій Сас, будівельний комбінат має право продавати на вільному ринку частину квартир у будинках, зведених за рахунок держави, якщо від апарату Верховної Ради не надходить замовлення на них. За його словами, кошти від продажу квартир надходять усе в той же спецфонд. Про те, що ж відбувається із цими грішми надалі, Сас розповісти не зміг.
До речі, незважаючи на те, що цього року державний будкомбінат не буде будувати квартири для парламентарів і працівників апарату, його співробітники отримують зарплату за рахунок бюджету. Щоправда, чи кошти це із квоти Верховної Ради або іншого держоргану, у регламентному комітеті парламенту не знають. Відомо тільки, що на сьогодні основними будівельними об'єктами, якими займається Держбудкомбінат, є житловий комплекс "Брест-Литовський" у селі Чайки Київської області, замовником якого виступає ТОВ "Екоінвестбуд", а також гуртожиток для студентів Київського національного торгово-економічного університету (КНТЕУ). Тендер на будівництво гуртожитку вартістю 52,7 млн грн. Держбудкомбінат виграв на початку квітня, перемігши давнього партнера КНТЕУ - Будівельно-монтажне управління (БМУ) імені Набільського. Представники БМУ вже заявили, що оскаржать результати тендера. Але їх шанси на перемогу в конфлікті із всесильним апаратом невеликі.
Хитрі лазівки
Схеми освоєння бюджетних коштів у Верховній Раді мають давню історію. Довгий час про них було відомо лише обмеженому колу співробітників апарата. "Коли поринаєш у вивчення всього цього, то волосся стає дибки. Воістину жадібність людська не має меж", - говорить Ярослав Кендзьор, заступник голови комітету ВР із питань культури і духовності. В 2000 р. він очолював першу і єдину в історії українського парламентаризму слідчу комісію з перевірки фінансово-господарчої і організаційної діяльності апарата Верховної Ради в 1998-2000 рр. "Тоді ми виявили фінансові порушення на загальну суму близько 59 млн грн. На той момент це була колосальна сума", - згадує Кендзьор. Як випливає зі звіту слідчої комісії, крізь усі схеми розкрадання бюджетних коштів в апарату Верховної Ради прослідковується єдина стратегічна лінія - особа, яка мала право першого підпису всіх фінансових документів, керуючий справами апарата, затримувалася на своїй посаді максимум на рік. Цього вистачало, щоб напрацювати приватні бізнес-схеми.
Відповідно до звіту слідчої комісії, співробітники апарату і наближені до голови ВР Олександра Ткаченко депутати їздили в закордонні відрядження, які оплачувалися як з держбюджету так і приймаючою стороною. Особливо на цьому поприщі вирізнився депутат від ПСПУ Олександр Чародєєв, який за народний рахунок подорожував у Гімалаї, а також відвідував грецькі та турецькі курорти. Апарат ВР протягом трьох років перевищував видатки на представницькі витрати більш ніж на 100 тис. грн. на рік. Під час розслідування з'ясувалася і загадка зі "зникненням" путівок у кримські санаторії. Безкоштовні путівки не зникали, просто замість депутатів відпочивати їздили співробітники апарату ВР. Став відомим і факт продажу апаратом ВР автомобілів з парламентського автопарку за цінами у два-три рази нижче ринкових, при цьому найчастіше без експертної оцінки їх вартості.
Але найбільшим скандалом стала передача в оренду приватним компаніям терміном на 49 років низки адміністративних будинків, розташованих у центрі Києва, за ставками в 30-60 раз нижчими за ринкові. Зокрема, будинок на вулиці Інститутській, 12 площею 960,1 кв. м було передано в 1995 р. в оренду АКБ "Укр-Інбанк" за ставкою… 95 коп./ кв.м на місяць.
Характерно, що звіт слідчої комісії так і не був затверджений парламентом, а отже - ніхто зі співробітників апарата не був покараний. У свою чергу Генпрокуратура відмовилася порушувати кримінальну справу за фактами зловживань.
З того часу минуло дев'ять років і жоден депутат не ризикнув ініціювати повторну перевірку. Хоча напевно цікавою могла б стати інформація про те, як було витрачено 669 млн грн., виділені на діяльність Верховної Ради в 2007 р., враховуючи, що в тому році вона працювала тільки чотири місяці. Зважаючи на все, 2007 рік був одним із набільш "хлібних" для апарату ВР. Чого вартий хоча б лобійований тодішнім спікером Олександром Морозом і керсправами апарата Дмитром Рудковським проект будівництва парламентського містечка, на реалізацію першої черги якого було виділено 100 млн грн. Планувалося, що містечко із чотирьох-п'яти-семиповерхових "депутатських" будинків буде побудований у межах Києва. Крім того, на його території повинні були розташовуватися торговий центр, басейн, спортмайданчик і ресторан. Втім, після звільнення Рудковського з посади керуючого справами розмови про парламентське містечко припинилися. А доля 100 млн грн. громадськості невідома дотепер.
Невипадкові скандали
Публічні скандали навколо схем освоєння бюджетних коштів в апарату ВР виникають нерідко, але жоден з них, як правило, нічим не закінчується. Причина очевидна - депутати згадують про непрозорість фінансових потоків навколо Ради тільки тоді, коли прагнуть політично натиснути на спікера. За словами Бориса Беспалого, створення тимчасової слідчої комісії в 2000 р. і перевірка діяльності апарата ВР також не були б можливими, якби права парламентська більшість не була зацікавлена в поверненні Олександра Ткаченко в крісло спікера. Перевіривши діяльність "слуг народу", супротивники Ткаченко знайшли на них компромат і в такий спосіб убезпечили себе. В 2007 р., коли БЮТ і НСНУ мстилися за вихід з коаліції голові Верховної Ради Олександру Морозу, екс-міністр оборони Анатолій Гриценко заявив, що керсправами апарата ВР Дмитро Рудковський причетний до незаконних відводів земельних ділянок, які належать Міноборони в Севастополі, Києві та Харкові. Слідом за цим у низці ЗМІ, які симпатизують "помаранчевим" політичним силам, з'явилася інформація про те, що на автобазі Управління справами завищується пробіг автомобілів, в результаті чого списуються й продаються тонни бензину, купленого за бюджетні кошти. Крім того, низка інтернет-видань поширили інформацію про схеми продажів квартир, які передають на баланс Управлінню справами співробітники апарата ВР, які поліпшили житлові умови. В результаті скандалу після цих публікацій Рудковський був відправлений у відставку, серйозно постраждав також імідж Олександра Мороза.
Наприкінці квітня 2009 р., коли напруженість у відносинах між Партією регіонів і спікером Володимиром Литвином досягла апогею, один з лідерів регіоналів Олександр Єфремов зажадав від Генпрокуратури скласти на керуючого справами апарата ВР Володимира Маслакова протокол про корупцію. За словами Єфремова, Маслаков розіслав усім помічникам депутатів листа із вимогою подати документи на одержання зарплатних карток Альфа-Банку. "У нас зависли гроші помічників депутатів у банку "Надра". Люди не можуть їх отримати, а ми, всупереч закону, зобов'язуємо людей іти в цей банк. Взагалі, такі дії завжди проходять за узгодженням з регламентним комітетом. Те, що провели тендер, не обговоривши цю дію за чиїмось рішенням, це нонсенс. Що це за Альфа-Банк, який виграв тендер? Чи знає хтось із депутатів, що це за банк?" - обурювався на засіданні парламенту Олександр Єфремов. Володимир Литвин відповів на це не менш агресивним випадом: "Якщо й надалі будуть звучати обвинувачення із приводу вибору банку, то я скажу, який був тиск, щоб "пробити" той або інший банк".
У спілкуванні з депутатами "ВД" з'ясувала, що майже всі вони сприймають закритість діяльності апарата ВР як неминуче зло. Парламентарі все частіше обурюються діяльністю структури, яка створена для забезпечення їх роботи, але добитися зміни ситуації навіть не намагаються. А це значить, що сотні мільйонів гривень українських платників податків і сьогодні продовжують витрачатися без оприлюднення будь-якого звіту.
Сергій Сас: "Контроль над внутрішнім розподілом коштів апаратом ВР не належить до повноважень народних депутатів"
Депутат Сергій Сас - перший заступник голови регламентного комітету ВР і зобов'язаний безпосередньо контролювати роботу апарата ВР. Але, судячи з його слів, у парламенті особливо ніхто не рветься контролювати, а тим паче - оприлюднити результати діяльності апарата.
Народні депутати мають можливість контролювати витрати коштів апаратом Верховної Ради?
- Комітет з питань регламенту, депутатської етики і забезпечення діяльності Верховної Ради стежить за тим, щоб апарат не виходив за межі кошторису ВР. Контроль над внутрішнім розподілом коштів апаратом ВР не належить до повноважень народних депутатів. Нардепи не входять до складу тендерних комітетів, створюваних апаратом ВР для вибору підприємств і організацій з обслуговування парламенту. У цій сфері апарат ВР підконтрольний ГоловКРУ і Рахунковій палаті.
КРУ відмовила "ВД" у наданні інформації про підсумки перевірки апарата ВР. Чим пояснити таємничість, якою оповита ця парламентська структура?
- 29 квітня 2009 року у Верховній Раді повинен був проводитися семінар під егідою британського Вестмінстерського фонду підтримки демократії, під час якого повинні були обговорюватися й ці питання. Але, на жаль, захід не відбувся.
Апарат ВР як політико-правовий інститут перебуває на стадії становлення. У ньому збереглося багато рудиментів радянської системи. Випливуть різні питання, починаючи від розподілу повноважень між підрозділами апарата, коли на окремі з них "вішається" усе, що тільки можливо, і закінчуючи оптимізацією штату.
Ви вважаєте, що штат апарата Верховної Ради слід скорочувати?
- Треба виходити з його функцій. Так, сьогодні в комітеті з питань охорони здоров'я працюють вісім депутатів, а завтра, приміром, їх буде шістнадцять. Отже, для обслуговування цього комітету знадобиться більше співробітників апарата ВР. Для цієї структури характерна "плинність" кадрів. Прийшла людина з будь-якого вузу, попрацював два-три роки, набула досвід, обросла зв'язками - і після цього йде. Зарплати в апарату маленькі, черга на одержання житла велика, квартир майже нікому не дають, і молодому фахівцеві сидіти там нема сенсу. Тому основну частину співробітників апарата становлять "старі" кадри, виховані в радянській системі. Багато людей, які вийшли на пенсію, продовжують працювати за контрактом. Якби людина знала, що вона, працюючи в апараті протягом десяти років, гарантовано отримає квартиру, то в неї була б мотивація для роботи.
Віктор Небоженко: "Апарат Верховної Ради - це українська " Аль-Каїда"
Керівник всеукраїнської соціологічної служби "Український барометр" Віктор Небоженко кілька років працював в Адміністрації президента Леоніда Кучми і безпосередньо зустрічався з роботою апарата ВР. На його погляд, реформа цієї структури сьогодні необхідна, але реалізувати її важко.
Чому чиновникам апарата Верховної Ради протягом багатьох років вдається зберігати своє привілейоване становище?
- Голови парламенту часто змінюються, а більшість співробітників апарата ВР працюють у цій системі десятки років. Вони створили потужний юридичний захист від будь-яких зазіхань на їх пільги.
Як можна ліквідувати непрозорі бізнес-схеми, що процвітають в апараті Верховної Ради?
- В умовах поточної політичної системи змінити нічого не вдасться. Апарат Верховної Ради тісно пов'язаний з іншими органами державної влади, у підсумку виникає кругова порука. Розпустять Верховну Раду, розбомблять будинок, у якім вона розташовується, а апарат буде прекрасно функціонувати і отримувати кошти. На Заході апарат парламенту не може не співпрацювати і не взаємодіяти з журналістами, політичними і громадськими організаціями. Він відкритий і прозорий.
Тобто зараз апарат є певною "річчю у собі"?
- "Річ у собі" із власним самоврядуванням. Вони (співробітники апарата Верховної Ради) невидимі для суспільства. Коли при будівництві доріг, лікарень розкрадаються бюджетні кошти, застосовується поняття "нецільове використання" - і за це відправляють у в'язницю. До апарата Верховної Ради це поняття незастосовне. Доля коштів, які вони отримують, невідома. В апараті Верховної Ради все використовується за цільовим призначенням, тому що це неможливо перевірити. Це - українська "Аль-Каїда".
Іван Красиков
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас