S&P: Європейські країни з економікою, що розвивається, "затягують паски" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

S&P: Європейські країни з економікою, що розвивається, "затягують паски"

Казна та Політика
1730
До початку світової кризи більшість європейських країн перебували в досить уразливому становищі через свою залежність від припливу капіталу, який їм був потрібний для усунення збільшеного в 2005-2008 роках розриву між сукупним попитом та пропозицією.
Зараз, спостерігаючи розвиток глобальної рецесії, аналітики Standard & Poor's схильні вважати, що в Європі процес відновлення економік, що розвиваються, буде, швидше за все, тривалішим, ніж в Азії та Латинській Америці.
"Підстави для такого висновку дає, насамперед, високий, як ми вважаємо, обсяг заборгованості приватного сектору європейських перехідних економік. Але це не єдина проблема: ми також ураховуємо надмірний рівень інвестицій у низку галузей, зокрема, у будівництво, фінансовий сектор і роздрібну торгівлю", - відзначається в повідомленні міжнародного рейтингового агентства.
"Загостренню бюджетних проблем ринків Європи, що розвиваються, сприяли погіршення стану платіжних балансів і труднощі в банківському секторі, а в багатьох випадках і зростання боргового навантаження державного сектору. Багато з розглянутих країн напередодні кризи проводили проциклічну фіскальну політику (стимулювали економіку на етапі підйому за рахунок зростання бюджетних витрат) і тому вступили в кризу, не маючи в бюджеті необхідних буферних запасів", - говориться в повідомленні.
"Рейтингові дії, зроблені нами за останні вісім місяців, показують ризики, обумовлені негативними змінами в платіжних балансах і фінансових системах розглянутих країн, а також пов'язаний із цим тиск на їхні державні фінанси і грошову політику. Ми знизили рейтинги європейських суверенних емітентів з економікою, що розвивається (після присвоєння суверенного рейтингу Боснії та Герцеговині їх кількість зросла з 19 до 20) у цілому на 14 щаблів рейтингової шкали щодо рівня восьмимісячної давнини. На сьогоднішній день прогноз по 14 суверенних емітентах визначається як "негативний", а по інших - як "стабільний". За час, що минув з вересня 2008 року, ми підвищили рейтинги лише однієї з розглянутих країн - Словаччини", - повідомляється у звіті.
"За нашими розрахунками, у середньостроковій перспективі темпи зростання європейських ринків, що розвиваються, залишаться набагато нижчими від середніх темпів, що відзначалися під час буму 2005-2007 років, і підтримувалися за рахунок позикових коштів. Ми очікуємо, що в найближчі два роки лише три з 20 європейських економік, що розвиваються, мають рейтинги Standard & Poor's, - Чехія, Польща і Словаччина (назвемо їх трьома країнами Центральної та Східної Європи, або ЦСЄ-3) відбудеться кумулятивний приріст ВВП. Що стосується рівня інвестицій (у відсотках від ВВП), то, за нашими оцінками, за період з теперішнього часу до початку 2011 року він виросте лише у ЦСЄ-3 і Казахстані", - говориться в повідомленні агентства.
"Зараз, коли економіка регіону скорочується, а приплив капіталу зменшується, розрив між сукупним попитом та пропозицією швидко відходить у небуття. Ми вважаємо, що у всіх країнах, крім ЦСЄ-3, що мають більш диверсифіковану і менш залежну від позикових коштів економіку, процес відновлення рівноваги затягнеться, що припускає значне зростання національних заощаджень (або істотне скорочення процесу "проїдання" капіталу) за рахунок зменшення споживання", - вважають аналітики S&P.
"Бум і крах" перехідних економік Європи в 2005-2009 роках багато в чому схожий на те, що відбувалося в багатших країнах Західної Європи, але на відміну від своїх західноєвропейських "колег" країни регіону, що розвивається, здебільшого не мають вільного доступу до ємних ринків капіталу, що дозволяють залучати ресурси в національній валюті. Тому, на наш погляд, їм важче компенсувати ефект зростання приватних накопичень збільшенням державних витрат. З 20 перехідних економік Європи, що мають наші рейтинги, розмістити довгострокові зобов'язання, номіновані в національній валюті, здатні лише Чехія, Російська Федерація, Польща, Угорщина і Туреччина, причому три останні країни продають значну частину своїх зобов'язань нерезидентам.
Тому в розпал глобальної рецесії уряди країн Європи, що розвиваються (не всі, але більшість) в одних випадках пішли на жорсткість фіскальної політики, в інших зайнялися пошуком джерел фінансування серед інших країн або міжнародних організацій, зокрема МВФ. Варто, однак, відзначити, що країни, які мають доступ на ринок боргових зобов'язань, і користуються цієї можливістю для фінансування своїх програм фіскального стимулювання економіки (наприклад, Туреччина), змушені змиритися зі скороченням середніх термінів обігу своїх боргових інструментів", - повідомляється у звіті.
"Ми вважаємо, що максимальне зниження дефіцитів рахунку поточних операцій відбудеться в 2009 році через насамперед скорочення зовнішнього фінансування і супутнього цьому падіння обсягів внутрішнього кредитування. Найбільш істотного скорочення економіки можна чекати в тих країнах, де внутрішнє кредитування в 2005-2008 роках зростало надмірно високими темпами і фінансувалося за рахунок зовнішніх запозичень (країни Балтії, Румунія, Болгарія і Україна). Передбачається, що в 2009 році найбільшою мірою (практично вдвічі) скоротяться дефіцити рахунку поточних операцій Болгарії та Чорногорії: у першому випадку дефіцит досягне 11% ВВП, у другому - 13% ВВП. Крім того, ми очікуємо, що цього року і, можливо, в 2010 році дефіцити рахунку поточних операцій Латвії, Литви і Естонії будуть продовжувати зменшуватися через досить помітне скорочення внутрішнього попиту в цих країнах. Якщо імпорт буде продовжувати падати нинішніми темпами, можна допустити, що в 2009 році Естонія, Україна і Латвія одержать позитивне сальдо рахунку поточних операцій", - говориться в повідомленні агентства.
"Крім усього іншого, глобальна економічна криза дає реформаторам можливість переконати політиків у необхідності зміцнення систем державних фінансів. У деяких випадках серйозні економічні проблеми вже створили необхідні умови для проведення структурних бюджетних реформ. Наприклад, Україна, виконуючи умови програми МВФ, уперше взялася за коригування пенсійних витрат і скасування давно надаваних субсидій споживачам природного газу. Цей процес ще тільки почався і, можливо, натрапить на політичну опозицію, але ми віримо, що виконання намічених планів дозволить вивести бюджетну систему України на більш стійку траєкторію руху, що особливо важливо через складну демографічну ситуацію в цій країні", - вважають в S&P.
"Саме політичні фактори стали основною причиною зниження кредитних рейтингів низки країн, - наприклад, України, політичним інститутам якої було важко ефективно працювати в період загострення економічних проблем. Опиняться перехідні економіки Європи в ситуації "низьке зростання, високий борг" (як Португалія) чи не опиняться, буде, як нам здається, значною мірою залежати від їхньої здатності переорієнтуватися в період майбутнього підйому світової економіки на задоволення зовнішнього попиту, а також від готовності їх урядів робити важкі вибори. Ключовими активами розглянутих країн залишаються "людський капітал" і відносно гнучкі в більшості випадків ринки праці. Однак різка і одночасна зміна глобального циклу ділової активності створює серйозні стреси, які звужують можливості вибору для керівників цих країн, тому що прийняті ними рішення можуть мати небажані політичні наслідки", - говориться в огляді агентства.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас