Чи спаде "димова завіса"? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чи спаде "димова завіса"?

1437
Рівень поширення тютюнопаління у нашій країні один із найвищих у світі: палять дві третіх чоловіків (67%) і кожна п’ята жінка (20%). Такі цифри у своєму звіті під назвою "Економіка оподаткування тютюнових виробів в Україні" нещодавно озвучив Світовий банк, розкривши детальну картину розвитку цього ринку за роки незалежності нашої країни.
Загалом, у межах України експерти Світового банку нарахували аж 16,5 мільйона курців, які щомісяця витрачають на цигарки 2 - 9% свого доходу. Про масштаби тютюнового лиха свідчить цифра споживання цигарок за 2007 рік: українці купили 123 мільярди цигарок, витративши при цьому 12,9 мільярда гривень (дорівнює 2% ВВП країни). Ми обігнали за цим показником майже всі країни Східної Європи. Витримати димову конкуренцію з українськими курцями змогли тільки росіяни.
Курінню слід негайно оголосити війну, переконує голова Національної ради з питань охорони здоров’я, радник Президента Микола Поліщук. В іншому випадку через декілька років отримаємо націю п’яниць та курців. Говорити так змушують останні дані, які нещодавно отримали в результаті проведення обстеження школярів Харківщини. З’ясувалося, що кожен п’ятий учень палить. Алкогольні напої протягом місяця вживає 45,8% опитаних дівчаток та 52,2% хлопців.
"Тобто 50% школярів протягом місяця ходить до школи п’яними. Замисліться, щоденно п’яних 5% хлопців та 2% дівчат! - говорить Поліщук. Здавалося б, при чому тут алкоголь до куріння? Однак саме алкоголь Поліщук називає прямим наслідком раннього тютюнопаління. - Ті, що палять, мають схильність до вживання алкоголю у шість разів більшу, ніж ті, що не палять".
Фахівці Світового банку теж наголошують на аспекті здоров’я нації при вирішенні питання швидкого поширення куріння. Проаналізувавши ситуацію, вони дійшли висновку, що тютюнова навала розпочалася через занадто низькі акцизи на ці товари. За словами директора Департаменту стратегічних досліджень з контролю над тютюном Американської протиракової спільноти Хани Зрубової-Росс, у період з 2000 по 2006 роки сигарети були аж занадто дешевими. Ціни на них знижувалися швидше, ніж ціни, наприклад, на хліб. За вказаний період реальна вартість українських цигарок знизилась на 26,2% при тому, що рівень інфляції становив не більше відсотка. Все це в сукупності призвело до активного розвитку ринку тютюнових виробів.
Натомість урядовці рапортують, мовляв, з 1 травня 2009 року відбулося подвоєння акцизів на тютюнові вироби. Тепер мінімальний акцизний податок, закладений у вартість однієї пачки цигарок, зріс на одну гривню 20 копійок (у два з половиною разу). Цигарки з фільтром здорожчали на 30%, а без фільтру - на 50%. Отже, розрив між дорогими та дешевими сигаретами скорочується, як це прийнято у європейських країнах.
Автори звіту схвалюють такі кроки, але пропонують українській владі не зупинятися на досягнутому та збільшити ставку оподаткування тютюнових виробів до 70% роздрібної ціни. Це дозволить зменшити кількість курців на 1-2 мільйони та отримати бюджетні надходження у межах від 5,8 до 7 мільярда гривень.
Такі ідеї підтримує народний депутат, заступник голови комітету Верховної Ради України з питань бюджету Олег Ляшко (БЮТ). За його словами, до вересня 2009 року комітет проаналізує ситуацію зі зростанням контрабанди (про що застерігають виробники). І в разі непідтвердження цього факту знову буде ініціювати підняття акцизів на тютюнові вироби.
"Сьогодні ми єдина крана у світі, яка має дуже цікаву базу оподаткування тютюнових виробів: вона включає адвалерну ставку, яка враховує акциз, але не враховує ПДВ... Внаслідок вилучення з бази оподаткування ПДВ бюджет недоотримає цього року близько 800 мільйонів гривень", - говорить він.
Його підтримує і радник першого віце-прем’єр-міністра Володимир Рябошлик, який додає, що загальноєвропейська норма акцизів у вартості цигарок становить 57%. В Україні вона збільшилася до 42%, тож залишилося підняти на небагато. На думку Рябошлика, через дешевизну цигарок протягом останніх років відбулося подвоєння ринку їхнього виробництва. Україна фактично перетворилася на "димового тигра" (аналогія з металургійним ринком Китаю, який теж охрестили "тигром"). Нинішнє ж підвищення ставок не таке страшне, як його малюють тютюнові магнати, додає радник. За його підрахунками, у 2009 році ринок виробництва цигарок знизиться на 5%.
"На кожні 10% зростання ціни приблизно на 2% падає споживання тютюнових виробів", - підсумовує Рябошлик.
"Враховуючи ж, що за останні сім років тютюнові компанії збільшили своє виробництво вдвічі, то навіть у найгіршому сценарії вони просто повернуться до того рівня виробництва, який був кілька років тому", - впевнений завідувач відділу контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень Міністерства охорони здоров’я України Костянтин Красовський.
Для курців нещодавні податкові новації означають наступне: "Вінстон" здорожчав до 5,9 гривні (у Росії аналогічна марка коштує 6,1 гривні), "Мальборо" - до 6,5 гривні ( у Росії відповідно - 9 гривень), "Парламент" - до 10,5 гривні (у Росії - 12,4 гривні).
Саме ці дані дають чітку відповідь тим, хто лякає українців напливом контрабанди з Росії та Молдови, говорить Красовський. Цінова різниця між вже згаданими марками цигарок європейського та українського виробництва стрімко зменшилася. Тому ризикувати на кордоні ніхто не буде. Інша справа - контрабанда з країни. "Зараз ми маємо дані, що контрабанда йде з України у ще більших обсягах, ніж до прийняття закону у вересні 2008 року (перший етап підвищення акцизів на тютюн. - Авт.). Це наштовхує на думку, що тютюнові компанії намагаються на цьому заробити", - впевнений Ляшко.
Згодний із ним Красовський, який розповів "Дню", як тютюновий контрафакт потрапляє за кордон. "Минулого року в Україні легально продали 125 мільярдів сигарет. Виробництво було 130 мільярдів. Експорт - 10 мільярдів, імпорт - 4 мільярди. При чому споживання, за оцінками тютюнових компаній, в країні становить 80 мільярдів сигарет. Отримуємо різницю близько 40 мільярдів, яка й становить контрабанду до ЄС", - розповідає Красовський. Експерт говорить, що контрабандні партії іноді досягають величезних розмірів: до 200 тисяч пачок.
Таку велику кількість не можна придбати у супермаркеті, а лише у великій фірмі, яка має ліцензію на оптовий продаж тютюнових виробів. Ліцензія ж на даний вид діяльності коштує 500 тисяч гривень на рік. Тобто не вигідно реєструвати фіктивну фірму заради проведення однієї контрабандної акції. Витрати на ліцензію занадто великі. Отже, робить висновок експерт, працює певна схема, за якої або ж тютюнові компанії, або їхні найближчі партнери продають сигарети фіктивним фірмам, які згодом і з’являються на кордоні. Втім, якщо українські акцизи продовжать зростати, то економічний сенс будь-якої контрабанди відпаде, переконаний Красовський.
Наталія Білоусова
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас