Велика пошукова війна — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Велика пошукова війна

1481
Навряд чи середньостатистичний інтернет-користувач згадає більше трьох назв відомих йому пошукових сервісів - якщо, звичайно, сам не вдасться до допомоги пошуковика. Це цілком закономірно: понад 95% запитів на пошук даних у Мережі виконуються "великою трійкою" - Google, Yahoo і Microsoft. Більше того, тріумфальний хід бренда Google, що продовжує котитися по конкурентах із упевненістю катка, повинен неминуче привести до витіснення всіх інших пошукових служб на узбіччя бізнесу. Саме тому номер три, Microsoft, готовий витратити колосальну суму на придбання марки, що займає друге місце, - Yahoo.
Природний відбір
Ми самі найчастіше не усвідомлюємо, наскільки сильно за останні декілька років змінився процес пошуку в глобальній Мережі. По-перше, зросла точність: потрібний сайт виявляється на перших же отриманих сторінках. Звідси випливає друга радикальна відмінність: в 99% випадків немає необхідності користуватися більш ніж одним пошуковиком.
П'ять-сім років тому багато компаній випробовували свої сили в просуванні пошукових технологій: ринок був ненасиченим, а перспективи заробляти гроші на наданні рекламних інтернет-посилань у списку знайдених за запитом сайтів здавалися досить і досить привабливими. Зараз же від колишньої розмаїтості не залишилося й сліду. "Велика трійка" Google, Yahoo і Microsoft (ну ще America Online - пошуковий сервіс, популярний переважно в США) - і все.
Але "міркувати на трьох" нинішні лідери зможуть не так вже і довго. Все йде до того, що для більшості людей, які шукають інформацію в Мережі, буде існувати тільки один пошуковий бренд. Назріває приблизно та ж ситуація, що існувала на ринку копіювальних машин - для обивателя всі копіри були ксероксами. Але якщо хтось купив Canon або Minolta і називає його "ксероксом", це не так вже і страшно - гроші однаково отримані. А от коли в споживацькій свідомості закріпиться те, що пошук - це такий-то бренд, то саме цей бренд фактично і замкне на собі левову частку пошукових запитів.
У гонитві за Google
Першим революційну технологію, що забезпечила радикальне підвищення точності пошуку в Мережі, запропонував Google. Що в підсумку забезпечило компанії лідерство наданні пошукових послуг (близько 63% від загальної кількості пошукових запитів у США станом на січень 2009 р.).
Потрібно відзначити, що конкуренти Google досить швидко вдосконалили свої пошукові технології. Але зміні лідера це не посприяло - слово "гуглить" увійшло в багато мов як позначення процесу пошуку в інтернеті, а це дуже й дуже показовий симптом.
Основний суперник Google, пошуковий сайт Yahoo, зміг зберегти за собою п'яту частину загальної аудиторії "шукачів у Мережі" завдяки своїй давній історії та придбаному за цей час стійкому співтовариству користувачів (по суті, із всіх першопрохідців інтернет-пошуку до наших днів дожив тільки він). Крім того, Yahoo є не "чистим" розвідувачем, а інтернет-порталом, що надає різні сервіси - від прогнозу погоди до фінансової аналітики. Це дало можливість трохи змістити позиціювання бренда і у такий спосіб відвоювати трохи простору, вільного від тотального впливу Google. За рахунок цього аудиторія Yahoo торік виросла приблизно на один відсоток.
А що ж третій конкурент - Microsoft? Він до поділу пошукового пирога відверто спізнився. Потужні грошові й технологічні уливання в розробку і просування власних пошукових брендів (MSN і Live) ситуацію не змінили. Але отут в "дрібних-м'яких" з'явився план Б.
Мікроху?
У лютому 2008-го Microsoft оголосив про своє бажання здійснити операцію, що могла б увійти в книгу рекордів злиттів і поглинань, якби така існувала. Мова йшла про придбання компанії Yahoo і, відповідно, об'єднанні її пошукового бізнесу з аналогічним бізнесом Microsoft. Ціна пропозиції вразила навіть за мірками тих благополучних часів - $44,6 млрд. У ході наступних торгів сума збільшилася до $47,5 млрд. Це колосальні гроші! Приміром, весь держбюджет України на 2009 р. не перевищує $30 млрд.
Незважаючи на категоричну відмову керівництва Yahoo продатися задорого, а також всупереч складній економічній ситуації, спровокованої світовою кризою, Microsoft не залишив надій поглинути Yahoo. Не цілком - тільки пошукову частину (втім, вона теж потягне на кругленьку суму - близько $10 млрд).
Навіщо це потрібно Microsoft? Аж ніяк не тільки з тієї причини, що спільні пошукові активи виведуть гіпотетичну "Мікроху" на друге після Google місце з аудиторією користувачів близько 30%. Це допоможе ненадовго - адже рано чи пізно домінувати серед пошуковців буде тільки один бренд. Але хто сказав, що Microsoft готове задовольнитися другим місцем? Його цікавить лідерство. Щоб вступити в бій, треба дібратися впритул, а потім уже спробувати запропонувати щось, здатне переманити аудиторію від Google до себе. Це може бути як нова технологія пошуку, так і більш вигідна для покупців контекстної реклами бізнес-модель.
Що ж до нинішнього абсолютного лідерства Google, то навряд чи в Microsoft комплексують із цього приводу. Досвід придушення амбіційних вискочок у нього величезний. Досить згадати "війну браузерів" і гірку долю Netscape, що з піонера й абсолютного лідера на ринку програмного забезпечення для перегляду веб-сторінок перетворився в жалюгідного аутсайдера. А Internet Explorer від Microsoft став єдиним браузером для більшості користувачів Мережі, незважаючи на всі його недоліки. Готовність відвалити величезні гроші за Yahoo може означати тільки одне: майбутній умовний бренд "Мікроху" повинен стати головним і єдиним.
Контрудар
Цікаво, що найактивнішим борцем за незалежність Yahoo стала... компанія Google. І оборонні дії вона вела відразу на декількох фронтах.
По-перше, була проведена потужна робота з формування негативної громадської оцінки передбачуваного поглинання Yahoo. Спікери Google офіційно заявили, що подібний розвиток подій призведе до зниження конкуренції на ринку пошукових систем, і тому уряди США і Євросоюзу, а також і органи, що контролюють інтернет-політику, повинні заборонити цю угоду. Накотити таку бочку на Microsoft було порівняно нескладно: в інтернет-співтоваристві "майкрософтоненависників" повнісінько, тоді як Google, навпаки, має імідж "білого лицаря", що несе в світ світло нових технологій.
Поряд з публічними заявами почали застосовуватися й інші інструменти - Google "поставив під рушницю" своїх вашингтонських лобістів у Конгресі США, щоб ті проробили сценарії заборони угоди Microsoft + Yahoo на законодавчому рівні. Причому позитивний результат був необов'язковим: досить розтягти процес юридичних дебатів на максимально тривалий строк.
По-третє, Google запропонував Yahoo пряму допомогу в боротьбі проти ворожого поглинання. Із цією метою директор Google Ерік Шмідт особисто подзвонив Джеррі Янгу, засновникові Yahoo, і пообіцяв усіляку підтримку. Одним з конкретних втілень цієї підтримки стало підписання влітку 2008 р. угоди, за якої платна реклама від Google була розміщена на веб-ресурсах, що належать Yahoo. Завдяки такій допомозі конкурента останній зміг додатково одержати $250-450 млн рекламного прибутку.
У відповідь на ці дії Microsoft почав тільки одну контратаку, але яку! Товстий-товстий мішок з доларами, що Microsoft запропонував акціонерам Yahoo, виявився дуже потужною спокусою. І хоча менеджмент Yahoo не піддався спокусі й заблокував угоду, для нього ця перемога стала пірровою - акціонери змусили головних супротивників продажу компанії залишити свої посади. І дуже імовірно, що нові боси Yahoo виявляться не такими безкомпромісними.
Занадто багато - занадто погано
Виникає питання - а чому б Google самому не купити бренд Yahoo, адже це контора аж ніяк не бідна? На жаль, цей шлях "превентивної" покупки для нього абсолютно неприйнятний. Інакше під крилом Google буде зосереджено понад 80% ринку інтернет-пошуку, що неминуче спричинить втручання антимонопольних регуляторів. З усіма майбутніми наслідками. До речі, Microsoft уже дав вказівку своїм лобістам бути готовими до такого розвитку подій.
Щоб уникнути подібного сценарію, в Google почали шукати потенційних покупців Yahoo серед третіх фірм, не пов'язаних з Microsoft. Як можливий претендент називали концерн Time Warner, що вже володіє America Online. Втім, із цього "сватовства" нічого не вийшло: світова криза змусила думати не про покупки, а про економію.
Що далі? Найімовірніше, ситуація буде розвиватися за парадоксальним сценарієм: Google зробить все можливе, щоб саме Yahoo залишався його головним конкурентом. Нехай навіть і за рахунок уповільнення власної експансії. У цьому випадку першим на виліт стане Microsoft. А коли загроза перетворення номера три в номер два буде повністю усунута, настане черга Yahoo іти зі сцени. Якщо, звичайно, на той час не з'явиться нова пошукова технологія, що забезпечить лідерство зовсім новому гравцеві. У цей час самими багатообіцяючими є системи т.зв. семантичного пошуку, наприклад, проект Wolfram | Alpha британського математика Стівена Вольфраму. Існуючі розвідувачі не оцінюють зміст і якість інформації на інтернет-сайті, а в більшості випадків виходять із того, наскільки часто даний сайт був "процитована" іншими сайтами. На відміну від цього, "семантичні системи" оцінюють саме зміст розміщених на сайті даних і формулюють точну відповідь, а не список інтернет-посилань. Втім, поява комерційних брендів, що відносяться до "семантичного пошуку", - справа майбутнього.
Петро Каменчук
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас