"Ъ": Ставка на акциз — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Ъ": Ставка на акциз

Казна та Політика
2284
Складна ситуація з наповненням доходів бюджету змусила Кабінет міністрів різко підсилити податковий тиск на споживачів тютюну, алкоголю і нафтопродуктів. За рахунок збільшення акцизних ставок у травні-липні низка товарів подорожчає на 25-40%, у результаті чого бюджет одержить додатково до 6 млрд грн, а частка акцизів у дохідній частині бюджету перевищить 12%.
У прагненні підняти акцизні ставки уряд не зупиняється навіть перед можливою стагнацією тютюнової і лікеро-горілчаної галузей. Нова фіскальна стратегія держави передбачає подальше підвищення податків на видатки і впровадження нових, серед яких податки на нерухомість і спадщину, попереджають експерти.
Зміна пріоритетів
Економічна криза, що проявилася в скороченні доходів держбюджету, і необхідності виконувати вимоги меморандуму з Міжнародним валютним фондом, змусила Кабінет міністрів посилити податкову політику. Підтвердивши збереження ставок бюджетоформуючих податків, таких як ПДВ і податок на прибуток, уряд підсилив тиск на споживачів, підвищивши ставки акцизного збору на всі підакцизні товари - алкогольні напої, спирт, пиво, тютюнові вироби, паливо і автомобілі. Зміну фіскальної політики директор департаменту податкової політики Інституту бюджету і соціально-економічних досліджень Артем Рудик пояснює тим, що підакцизна продукція не відноситься до товарів першої необхідності й у структурі інфляції займає невелику частку - 6,32%, а тому збільшення акцизів не викличе загального зростання цін.
До того ж більшість громадян можуть уникнути сплати підвищених непрямих податків, скоротивши споживання. Фактично підвищення акцизів - податків на видатки - повинно забезпечити досягнення двох цілей: збільшення доходів держбюджету і скорочення споживання шкідливих для здоров'я (тютюн і алкоголь) і навколишнього середовища (паливо) товарів.
Основний аргумент Мінфіну - відношення обсягу акцизів до номінального ВВП в останні роки падало, а темпи зростання акцизів були нижче інфляції. Ціна питання - 4,5 млрд грн, які бюджет одержить від підвищення акцизу на сигарети, лікеро-горілчану продукцію і дизельне паливо. Підвищення пройде в три етапи - з 1 травня, з 1 липня і з 1 листопада, не враховуючи збільшення ставок на сигарети і алкоголь, що відбулося 1 вересня 2008 року і 1 лютого поточного року. Ще 1 млрд грн може бути отриманий від акцизу з пива.
Безцінний дим батьківщини
Уже через півмісяця в Україні ціни на сигарети з фільтром виростуть у середньому на 30-40%, а вартість кожної пачки - на 1,25-2 грн, до 3,75-10,50 грн. Відповідний закон учора підписав президент Віктор Ющенко. Акцизний податок на сигарети з фільтром у середньому досягне 2,25 грн із пачки (близько 0,22 євро) при рівні 1,28 євро в країнах ЄС. Частка акцизів у ціні на сигарети виросте з 29% до 43% при мінімальній планці для країн ЄС 57%, а сумарна частка акцизу і ПДВ у нас складе 60%, що трохи нижче європейського стандарту 70%.
З урахуванням двох попередніх підвищень акцизів на сигарети бюджет повинен одержати в три рази більше коштів, ніж у 2008 році,- понад 10 млрд грн. І якщо з 2004 по 2008 роки частка акцизів на сигарети у ВВП скоротилася з 0,43% до 0,38%, то цього року може бути зібрано 0,95% від ВВП. Але виробники тютюнових виробів у це не вірять. За словами директора з корпоративних питань "JTI-Україна" Дмитра Редька, до останніх підвищень акцизів мінімальна пропозиція на ринку становила 1,1-1,2 грн за пачку сигарет з фільтром. "У травні мінімальна пропозиція буде не менше 4,3-4,5 грн.
Якщо за точку відліку взяти 4,3 грн, то сьогодні 70% сигарет на ринку продається нижче цієї ціни. Ще 18 місяців тому в цьому сегменті перебувало 93% ринку. З 1 травня легального ринку сигарет нижче цієї оцінки вже не буде", - говорить він. Як відзначає експерт, уже спостерігається переорієнтація населення на дешевші сорти, що робить нереалістичним план збору 10 млрд грн. "Приблизно третину тютюнового ринку займуть нелегальний імпорт і підробки", - вважає пан Редько.
Спиртове загартування
З 1 липня подорожчає лікеро-горілчана продукція, що обумовлено зростанням акцизу на етиловий спирт на 26% - з 21,5 грн/л до 34 грн/л. Виграв від цього сегмент натуральних виноградних вин і вермутів, акцизи на які змінювати не планується. Хоча спочатку пропонувалося підняти акцизи на них з 0,25 грн/л до 0,50 грн/л і з 2,6 грн/л до 34 грн/л відповідно. З 2011 року ставки акцизу на спирт і тютюн будуть індексуватися з урахуванням інфляції.
Власник ТМ "Хортиця" Євген Черняк визнав, що в уряду не було іншого виходу для одержання другого траншу МВФ. При цьому бізнесмен сподівається на можливі пільги. "Державі варто знизити вартість спирту, збільшити мінімальну роздрібну ціну на горілку (зараз - 14 грн. - ред.) до 17 грн, увести мінімальні ціни на кріплені вина", - вважає пан Черняк.
За оцінкою гендиректора компанії "Національні алкогольні традиції" Романа Вашколупа, зараз пляшка горілки 0,5 л у середньому коштує 16 грн, після підвищення вона буде коштувати вже 20 грн (+25%). Почесний президент компанії "Олімп", народний депутат Павло Климець учора вніс у Верховну раду проект закону про збільшення акцизу на пиво з 1 липня на 50 коп. - до 81 коп./л (+161%), а з 1 січня 2010 року - до 1,01 грн/л. На думку депутата, ціни на пиво не підвищаться більш ніж на 6%, тоді як бюджет за півроку одержить 922 млн грн. При цьому акциз на спирт запропоновано знизити до 25 грн/л.
Приціл на багатих
Завдяки кризі більше держава почне одержувати і від автомобілістів. Наприкінці 2008 року акцизи на автомобілі з об'ємом двигуна до 1,5 л були підвищені в 1,5 рази, 1,5-2,2 л - у 4 рази, 2,2-3 л - у 2 рази, більше 3 л - у 10 разів. А з 1 листопада на 50% підвищиться акциз на дизельне паливо, що буде означати зростання цін у роздробі в середньому на 7-15 коп. "На дизелі працює весь АПК, добре, хоч не збільшили акциз на нього в розпал посівної кампанії і збирання врожаю", - говорить аналітик Бюро економічних і соціальних досліджень Владислав Комаров.
Ще 3 млрд грн заплатить державі малий і середній бізнес, що перебуває на спрощеній системі оподатковування. 1,5 млн таких підприємців зобов'яжуть платити в Пенсійний фонд від 208 грн до більш ніж 5 тис. грн щомісяця, якщо Верховна рада прийме законопроект, розроблений на вимогу місії Міжнародного валютного фонду. Зараз навантаження становить 6-84 грн.
Але не всі ініціативи зі збільшення податкового навантаження на забезпечених громадян були успішними. Після підвищення в 2-3 рази ставок транспортного збору на автомобілі з великим об'ємом двигуна їх довелося знову знизити. З 2010 року збір може бути замінений спеціальним податком на бензин. У перспективі Україна також повинна запустити систему платних доріг і поліпшити стягнення збору за паркування, особливо у великих містах, вважає незалежний експерт Костянтин Кузнєцов.
Не вдалося поки ввести нову ставку ринкового податку в розмірі 0,25-2,5% від мінімальної зарплати за 1 кв. м на день, одержати 700 млн грн від зростання вартості торговельних патентів на пістолети на АЗС, а Національна комісія регулювання електроенергетики скасувала трикратне підвищення тарифу на електроенергію для населення, що використовує понад 400 квт г. Через це галузь не одержить 1,5 млрд грн. Введення з 1 січня цього року податку на нерухомість, ставку якого повинні будуть установлювати місцеві органи влади, не підтримала Верховна Рада.
Аналітики відзначають, що введення додаткових податків для багатих гальмує саме парламент. Хоча введення податку на нерухомість можна реалізувати і без реєстру майна. "І у БТІ, і в місцевих органах влади є інформація про приватизоване майно", - говорить пан Кузнєцов. За оцінками директора центра "CASE-Україна" Дмитра Боярчука, податок на нерухомість може скласти від 10% до 30% загальних доходів місцевих бюджетів. В Угорщині, Словаччині, Словенії і Румунії частка цього податку у ВВП становить 0,2-0,4%, а в Україні може скласти 0,5%, підрахував Владислав Комаров.
Бюджет у позитиві
У січні-лютому цього року акциз став єдиним податком, якого зібрали більше, ніж торік. За іншим, включаючи ПДВ і податок на прибуток, спостерігалося падіння. Тому реалізація акцизних ініціатив зі спирту, тютюну і нафтопродуктів дозволить збільшити частку акцизу в доходах держбюджету до 12,3%, а в співвідношенні із ВВП - до 2,8%, тоді як ще у 2008 році його частка була вдвічі меншою.
Питома вага акцизів в економіці ЄС становить 3-5%, що означає подальше зростання акцизних ставок в Україні. За інформацією Дмитра Редька, у Великобританії з пачки сигарет стягується акциз 8 євро, у Люксембургу - 3,2 євро. "Рівнятися на багату Європу, де рівень зарплат у рази більший, не варто", - упевнений пан Кузнєцов. Час кризи - найкращий для диференційованого оподатковування доходів та адекватного збільшення вартості тарифів на енергоносії.
"Податки потрібно брати з тих, у кого високий доход" - завідувачка відділом керування економікою Інституту економіки і прогнозування НАНУ Тетяна Ефименко
- Наскільки акциз суттєвий для держбюджету?
- Динаміка зростання ставок акцизу пов'язана з інфляцією. За 2008 рік індекс споживчих цін склав 125,2%, зокрема з алкоголю і тютюну - 114,2%, продуктів харчування і безалкогольних напоїв - 135,7%, транспорту - 124,5%, тому підвищення акцизних ставок доцільно порівнювати із цими цифрами. У прийнятому парламентом законі передбачене збільшення ставок акцизу на етиловий спирт із 21,5 грн до 34 грн (+58%), що більш ніж удвічі перевищує темпи інфляції. Не варто так різко збільшувати акциз у середині року.
У нашій законодавчій базі - 13-15 акцизних позицій з алкоголю, до 10 - з тютюну, понад 50 - з автомобілів і мотоциклів. В акцизних доходах з українських товарів більше половини займають лікеро-горілчана продукція, пиво і тютюн. Останніми роками Україна різко збільшила споживання імпорту, тому динаміка надходжень акцизу з імпорту значно випереджала акцизні доходи з української продукції. З урахуванням цих факторів питома вага акцизу в податкових доходах зведеного бюджету в різні роки становила 6-11%, держбюджету - до 15%. Тому нинішнє підвищення акцизів навряд чи дозволить створити значний додатковий фінансовий ресурс. Найбільший вплив підвищення акцизних ставок зробить на споживача, тому що акциз - непрямий податок, що кожен платить при покупці товару. Доходи населення в Україні істотно нижчі, ніж у ЄС, тому якщо з доходів виключити споживчі податки, то в абсолютному вираженні в нас залишається менше. У Данії питома вага ПДВ і акцизу у видатках становить близько 30%. Але в таких країнах від суми доходів за винятком податків залишається в п'ять-сім разів більше.
- Чи дійсно підвищення акцизів на алкоголь і тютюн призведе до зниження виробництва і споживання?
- Споживання навряд чи буде менше - зросте тіньовий сектор. Я сама є категоричним супротивником споживання алкоголю і тютюну, але розумію, що шкідливі звички існують об'єктивно.
- Чи доцільно підвищувати акцизи на паливо?
- Якщо населення звикло до ціни близько 6 грн за 1 л бензину, то воно буде її платити, незважаючи на те що знає про падіння вартості нафти. Тому фактично відбувається заміщення акцизом зниження ціни на нафту в ціні споживаного палива. Головне - стримати зростання цін на паливо.
- Чому дотепер немає податку на нерухомість?
- Місцеві податки в загальній податковій базі займають дуже мало - до 5-6%. З 12 тис. місцевих бюджетів усього близько 50 є самодостатніми, основна ж маса - дотаційні. Така система сформувалася до 2000 року, коли економіка України падала, і це був правильний антикризовий захід. На жаль, ми дуже багато говорили про самодостатність бюджетів, але нічого не змінилося. Податок на нерухомість потрібно вводити з 2010 року - хоча б тому, що всі повинні до нього звикнути. У нас є велика різниця в життєвому рівні населення, тому логіка підказує, що податки потрібно брати з тих, у кого найбільш високий рівень доходів. Потрібно легалізувати доходи, а потім переходити до ще одного серйозного податку - на багатство.
- Які податки на багатство можна ввести в нас?
- У світі податки на багатство пов'язані зі спадщиною. Логіка в тому, що якісь цінності належать тільки мені, і якщо із мною щось трапилося, то мій родич, яким би близьким він не був, повинен заплатити, тому що сам цього не заробив. В Україні повинен уводитися такий податок, але не революційним шляхом, а за допомогою послідовного діалогу.
"Виробник не вважає за необхідне знижувати ціни" - заступник міністра фінансів Денис Фудашкін
- Кабмін зберіг ставки ПДВ і податку на прибуток, вирішивши збільшити доходи бюджету за рахунок підвищення акцизів, тобто податкового навантаження на споживачів?
- Ми давно займали таку позицію, що в умовах кризи нема рації підвищувати податки на доходи. Якщо говорити про доходи, то джерелом збалансованості бюджету може бути розширення бази за рахунок поліпшення адміністрування або підвищення непрямих податків, таких як акциз на тютюн і алкоголь. Частка акцизного збору у ВВП країни зменшувалася протягом багатьох років, тому що ставки акцизу зростали меншими темпами, ніж економіка, доходи населення і ціни.
- Як сильно скоротилася частка акцизу у ВВП?
- Якщо в 2004 році акцизний збір у структурі ВВП становив 1,94%, в 2006-му - 1,58%, то в 2008-му - 1,34%.
- А як тепер зміняться доходи бюджету?
- Надходження в бюджет-2009 від акцизу на тютюн виростуть на 3,2 млрд грн, від алкоголю і нафтопродуктів - на 1,3 млрд грн. В 2010 році доходи будуть ще більші, з огляду на те, що нові ставки на тютюн уводяться з 1 травня, а на алкоголь - з 1 липня.
- Чи реально одержати ці суми, адже учасники ринку прогнозують скорочення виробництва і споживання?
- У 2008 році ми одержали акциз із тютюнових виробів на 3,35 млрд грн, з лікеро-горілчаної продукції, зробленої в Україні,- на 3,5 млрд грн, з палива - на 3,6 млрд грн. Торік також підвищувалися акцизи, але скорочення виробництва в перші два місяці поточного року ми не побачили. У січні було невелике падіння, але воно було компенсовано в лютому. Заяви про те, що зростання ставок призведе до зменшення доходів бюджету, необґрунтовані. Щоб від підвищення акцизу не було фіскального ефекту і доходи бюджету залишилися колишні, потрібно, щоб 50% курців кинули палити.
- Хто запропонував підвищити акцизи: МВФ чи Кабмін?
- У цьому випадку це збіг багатьох позицій: і Кабінету міністрів, і Верховної Ради, і МВФ.
- Чи буде зростання акцизу стимулювати інфляцію?
- Джерелами сплати акцизного збору, як правило, є зменшення рентабельності й, у випадку неможливості зменшення рентабельності, збільшення ціни. Ціна на нафту у світі зменшилася в кілька разів. Такої ж зміни вартості палива не відбулося - різниця просто збільшила рентабельність нафтопереробних підприємств. Ціни не впали, тому що споживач звик до них, а виробник не вважає потрібним їх знижувати. Для нього краще істотно збільшити рентабельність.
- Збільшення транспортного збору виправдало себе?
- Цього не могло відбутися за короткий період, тому що транспортний збір стягується при проходженні техогляду, а в новорічні свята не багато охочих його проходити. Підвищення ставки збору потрібно для того, щоб перекрити дефіцит дорожнього фонду. Ставки не змінювалися з 2000 року. Тоді номінальні доходи населення становили 128 млрд грн, а в 2008 році - 850 млрд грн. Я не думаю, що ставка 48 грн за автомобіль із об'ємом двигуна 1,2 л - це велике навантаження, як і 750 грн за Mersedes С-класу з об'ємом 3 л.
- Які податки на багатство можна ввести в нас?
- Податки на багатство - в основному майнові: на землю, нерухомість, транспортні засоби.
- Коли можуть увести податок на нерухомість?
- Процедура проходження законів у Верховній раді дуже складна, тому важко прогнозувати результат.
Наталія Непряхіна
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас