Через три роки автомобілі подешевшають удвічі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Через три роки автомобілі подешевшають удвічі

6454
Єдиний спосіб уникнути втрат і банкрутств - значно знизити вартість вироблених машин.
Фінансова криза вдарила по автопрому відразу з двох флангів. З одного боку, автопродажі знизилися через купівельну спроможність населення, що різко знизилася (у світовому масштабі). З іншого боку, фінансовий колапс поставив на коліна багато банківських установ, які тепер не поспішають кредитувати автолюбителів з колишньою легкістю.
Автовиробники, у своїй більшості, виявилися не готові до такого розвитку подій. Практично всі компанії-лідери (про "не лідерів" і говорити не доводиться) готуються до значного зниження продажів, скорочення персоналу і всебічної оптимізації витрат. Концерн General Motors за підсумками двох минулих місяців скоротив виробництво майже вдвічі, представники Ford'а говорять про закриття всіх неамериканських заводів. При цьому експерти говорять, що найгірші часи ще попереду і для того, щоб уникнути потенційного колапсу, автогігантам доведеться переглянути свої підходи до виробництва авто.
Рятуючись від кризи
Автомобільна галузь вже давно знаходилась в стагнації, криза лише прискорила прояв її недуг. Випускаючи одну модель за іншою, автоконструктори, по суті, нічого нового ринку не пропонували. При цьому вартість середнього автомобіля за останні роки стабільно росла на тлі зниження цін на багато промислових товарів, включаючи електроніку. Скажімо, той же Mitsubishi Lancer десять років тому можна було купити за $13 тисяч. Зараз же ціна на дану модель не опускається нижче 16-ти тисяч. Міністр торгівлі США Карлос Гутієррес якось згадав про те, що вся без винятку світова автопромисловість знаходиться під парасольками національних урядів. За його словами, відмовся уряди від протекції своїх автовиробників, половина з них збанкрутувала б уже через півроку, а друга половина була б поглинена 3-4 провідними автобрендами.
Ринок під час кризи диктує свої умови, згідно з якими автомобілі повинні стати дешевшими. Останні місяці показали, що простір для цінового відступу в автогігантів є. Так, за жовтень-листопад ціни на машини в США знизилися приблизно на 15 відсотків. І ця знижка була зроблена ще до всіх скорочень та урізань, які провели автогіганти в листопаді, і ще планують провести протягом наступних трьох місяців.
Зміна курсу
Для подальших перетворень у галузі автовиробники повинні змінити свою філософію виробництва. Однак до змін готові далеко не всі. Та ж "велика трійка" американських автогігантів поки що не виявляє готовності щось змінювати. Та й навіщо щось змінювати, якщо замість болючих реформ можна просто попросити допомоги в уряду, погрожуючи при цьому випустити на вулиці десятки тисяч безробітних?
Втім, через два місяці кризи уряди почали більш обережно роздавати гроші компаніям. Перш ніж виділити своїм автогігантам $14 млрд., конгресмени намагалися знайти відповідь на одне забавне питання: як автовиробники будуть підлаштовуватися під зміни у світовій економіці? Труднощі, з якими рішення про виділення допомоги проходило кабінети конгресу США, говорять лише про одне: парламентарії так і не одержали виразної відповіді на своє питання. Незважаючи на заклики політиків почати заощаджувати, директор GM продовжував белькотати про національну гордість і значимість "свого авто" для кожного американця, а профспілкові боси Ford'а категорично відмовлялися навіть обговорювати можливість зменшення зарплат. Принципова позиція останніх, до речі, і підвела автовиробників. Після того, як рішення про фінансування було проголосовано в нижній палаті - Конгресі, його заблокував Сенат.
Зразковий Китай
Експерти радять черпати свіжі ідеї з перебудови автопрому в Азії. Ті ж, китайці вже довели, що виробництво дешевих автомобілів цілком реально. Навіть представники визнаних автогігантів на зразок GM, вже неодноразово заявляли, що проблеми з якістю і безпекою китайських машин - тимчасові і легко вирішуються, у той час як потенціал автопрому Піднебесної - надзвичайно високий. Колишній керівник Nissan Йошиказу Ханава недавно відзначив, що "майбутнє автопрому саме за китайськими заводами, де ще пам'ятають, що машина - це лише спосіб перебратися з пункту А до пункту Б, а не консервна банка з набором божевільних розкішних функцій". За словами Ханави, в основі китайської автодоктрини - диктатура ціни. Заради неї китайці готові піти на все, і саме ця якість буде цінуватися на тлі кризи, що бурхливо розвивається. Дизайн, якість внутрішнього оздоблення, кількість додаткових функцій і навіть якість складання - у китайській автомобільній філософії все це приноситься в жертву в ім'я низької ціни.
Переїзд за океан
Провідні експерти автомобільної індустрії вже зараз говорять про те, що набагато дешевше "підтягти" китайських автовиробників до світового рівня, ніж змусити гігантів на зразок GM значно знизити вартість машин, які вони випускають. Міністр торгівлі США Карлос Гутієррес протягом останніх півтора років намагався переконати детройтських гігантів перенести якнайбільше потужностей на територію Піднебесної. Крок, безумовно, болючий, але тільки в такому випадку, за переконанням міністра, можна було б зберегти заводи, що залишилися в США.
Ідею про переїзд американського автопрому до Китаю вже підхопили азіатські політики. Міністр торгівлі Китаю Чен Деминг вже заявив про потенційну можливість відкриття ще більших іноземних автопотужностей, особливо в тих районах, де вже налагоджене національне машинобудування. Зрештою, у країни вже є досвід успішного перенесення виробництва електронного обладнання і легкої промисловості. За прогнозами китайського міністра, розміщення "значної частини циклу" виробництва американського автомобіля в Китаї дозволило б знизити його вартість на 35-40 відсотків. Цей процес приблизно займе 3-4 роки. Однак, у випадку об'єднання нових потужностей із вже існуючими китайськими автозаводами, зниження ціни могло б виявитися більш істотним.
Варіант розміщення існуючих американських автопотужностей (або певних його частин) за океаном виглядає досить імовірним. Якщо цей "великий автомобільний переїзд" відбудеться, то світовий автопром вже ніколи не буде колишнім. Зрозуміло, що і європейським і японським виробникам доведеться переглянути свої погляди на виробництво автомобілів, а також на цінову політику. Криза зменшить апетити автовиробників, і їм доведеться більше замислюватися про цінники у своїх автосалонах, а не про додатковий кондиціонер або новий редизайн передніх бокових сигналів, як це робилося в останні роки.
Андрій Люлько
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас