Віднесені вітром — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Віднесені вітром

Казна та Політика
9236
"Не пливи за течією, не пливи проти течії, а пливи туди, куди тобі потрібно", - радять мудреці. На жаль, це не про наших кермових. Влада остаточно й безповоротно розписалася в безсиллі протидіяти кризі. І потягнулася (пардон), як гімно, що прилипло до чобіт, слідом за подувом кризового вітру. Нацбанк - слідом за доларом, що рветься нагору. Кабмін - у яму бюджетного дефіциту. Президент всім загрожує пальцем, але зробити розумне обличчя в нього вже не виходить...
Віктор Ющенко підписав закон про внесення змін до держбюджету на 2008 рік, що був прийнятий з урахуванням "викликів економічної кризи в країні". Ці зміни дозволять профінансувати створюваний для боротьби з кризою Стабілізаційний фонд і витратити на покриття дефіциту бюджету кошти на рахунках Держказначейства.
Ну, про Стабілізаційний фонд важко щось сказати. Це однаково, що в пустелі Сахара в посушливий період розподіляти воду між бедуїнами. Звідки в цьому фонді можуть взятися гроші? За даними сліпоглухонімого Держкомстату, що практично ніколи не називає реальних показників інфляції, падіння і т.д., ВВП України в листопаді 2008 року знизився на 14,4% (!) у порівнянні з листопадом 2007-го. Це круто, якщо до серпня включно семимісячне падіння склало лише 28,6%. Залишається сподіватися, що вже близько до "дна". Тобто все, що могло впасти, - вже впало, і падіння через кілька місяців зупиниться.
Цікавіше ситуація з казначейським рахунком. Півроку уряд складав туди гроші, як хом'як - запаси. Створював проблеми розпорядникам бюджетних коштів, нічого не фінансував. Дочекався, поки гроші знецінилися щодо долара. І знайшов їм застосування. Застосування вкрай дивне - заткнути дефіцит бюджету.
Взагалі ж, я не дуже сильна в даних питаннях, але навіть мені зрозуміло: гроші на рахунках Держказначейства не розраховані на покриття бюджетного дефіциту. Це не кошти від приватизації й не надходження від продажу ОВДП, які вже ніхто не хоче купувати, тому що з такими керівниками, як ми маємо, країна бадьорим клусом біжить до дефолту. Стежкою, протоптаною Еквадором.
Правда, Еквадор оголосив дефолт вже в сьомий раз. У нього звичка така - раз на кілька десятків років кидати західних фінансистів. Він це робить виключено зі злості до їх лощеної жадібності. І все це підтримується урядом, президентом і сусідом Уго Чавесом.
Нам же кинути іноземних інвесторів однаково, що коту відтоптати собі яйця. Усе, що завгодно, тільки не це. Самих гусениць жерти станемо, як в "Останньому герої", а їх, рідних, не скривдимо.
От у зв'язку із цим вирішено почистити казначейський рахунок. Що це значить? Є бюджет, у ньому розписані програми, статті витрат, розподільники коштів й їхніх одержувачів. Грубо кажучи, таке-то сума на медицину, розпорядник - Мінздрав, Мінздрав перераховує на конкретні лікарні, дослідження, препарати, зарплату медикам і т.д. Не всі платежі здійснюються в один день. Тому раз у раз на казначейському рахунку накопичуються залишки. Більше того, з урахуванням "заморожування" декількох десятків мільярдів гривень, чим уряд балувався з початку бюджетного року, сума виходить пристойна. Що з нею потрібно зробити? Витратити за призначенням, поки гроші не знецінилися остаточно.
Що придумали уряд, 226 депутатів, які проголосували за проект №3308, і президент, який цю каламуть підписав? Вони пропонують взяти гроші Єдиного казначейського рахунку (ЄКР) і витратити їх на фінансування дефіциту бюджету з наступним їхнім відновленням рівними частинами протягом п'яти наступних років. Таким чином, Мінфін планує залучити 6,6 млрд. грн. з 18,8 млрд. грн., що перебувають на Єдиному казначейському рахунку.
Взагалі ж Мінфін і так має право протягом року кидати кошти ЄКР з однієї проблеми на іншу, затикаючи діри в міру необхідності, але використання цих коштів в іншому бюджетному періоді, так ще й з відстрочкою повернення на п'ять років - це вже лякає.
Скажемо, на казначейському рахунку лежать гроші, призначені на фінансування допомоги по дітям на початку січня або армії наприкінці місяця. Але якщо ці гроші будуть забрані з ЄКР, то це означає, що відповідні соціальні виплати здійснені не будуть. А тим часом дефіцит Пенсійного фонду називають у межах 4,2 млрд. грн. Тобто дідусів і бабусь, які не зробили "жировий запас" або не розраховують на допомогу рідних, чекає конкретний пенсійний "пістець", що плавно переходить у голодоморець.
Чи допоможе їм дивовижна схема, придумана Кабміном? Сумніваюся, оскільки всі ці викрутаси адресовані не населенню й не підприємствам, а Міжнародному валютному фонду. Справа в тому, що Меморандум з МВФ забороняє нам збільшувати дефіцит бюджету більше мінімального відсотка. Але реально це неможливо.
Недавно, коли в нас перебувала місія МВФ з черговою інспекцією доброї волі, Віктор Пинзеник, у присутності президента поскаржився, що на сьогодні уряд не має додаткових можливостей для доступу до ринків фінансування й у цілому до резервного капіталу. А тому джерел покриття дефіциту бюджету немає.
Потім з ним, цілком ймовірно, провели роботу у форматі "паяльника-попа", і з'явився документ наступного змісту. Міністерство фінансів України буде визначати на конкурсній основі банки й підприємства, які зможуть отримати вільні кошти Єдиного казначейського рахунку (ЄКР) на умовах укладання договорів тимчасової покупки (продажу) державних цінних паперів (ДЦП). Мінімальний розмір договору 5 млн. грн. і граничний строк його завершення 25 грудня.
Передбачається, що розміщення коштів ЄКР дозволить бюджету заробити додаткові кошти й збільшити попит на облігації внутрішньої державної позики, а банкам - допомогти впоратися з недостачею ліквідності. При проведенні конкурсного відбору Мінфін установлює мінімальну ставку розміщення коштів і задовольняє заявки з найбільшою прибутковістю.
Банкіри, економісти й навіть чиновники старанно ухилялися від популярної інтерпретації даної ідеї для широких мас. Із чого можна зробити лише один висновок: у цій грі на гроші (у цьому випадку бюджетні) ми знову потерпимо фіаско. Як із грою в долари, який Нацбанк захопив банки.
Замість того, щоб вжити правильних регуляторних заходів, НБУ кинув банкам масштабне рефінансування в гривні. На цю гривню вони скупили долари. Як підрахували наші колеги з "Комерсанта", за жовтень обсяг міжбанківського ринку склав $20,993 млрд., готівкового - лише $5,15 млрд. У листопаді на міжбанку було продано $16,419 млрд., а через каси банків та обмінних пунктів пройшло $4,392 млрд. У результаті, до вчорашнього дня долар подорожчав до 8,25 грн./$, девальвувавши з початку року на 63,36%. Зазначу, що сьогодні гривня втратила на міжбанку ще, як мінімум, 10-15 копійок. Таким чином, долар стає бажаніше за прибуток. Банки й комерційні структури зайняті винятково погонею за доларом і затоваренням ним на чорний день. А валютні спекуляції стали найбільш затребуваним заняттям структур, що мають корупційні зв'язки в Нацбанку.
Населення й ті, кому долари потрібні для бізнесу, не можуть вийти в цій гонці переможцями й поступово відстають. У той же час, за даними НБУ, у структурі кредитного портфеля населення валютні позики на 1 грудня становили 69,6%. Що це може означати на практиці? Те, що із січня неповернення валютних кредитів буде вимірятися десятками відсотків, банки рано чи пізно почнуть валитися пачками, і клус на шляху до дефолту перетвориться на скажений алюр.
А як же казначейські кошти, позичені на п'ять років? Чи заткнуть вони дефіцит бюджету на радість МВФ? На час - може бути. Але якою ціною? Ціною остаточного й безповоротного недофінансування медицини, охорони здоров'я, освіти, армії й т.д.
Авторові попалася одна довідка, підготовлена аналітиками для потреб опозиційного уряду, вона досить красномовна, щоб процитувати фрагмент мовою оригіналу, без коментарів.
Довідка про незадовільний стан виконання Кабінетом Міністрів України держбюджету за 11 місяців 2008 року
• За січень-листопад 2008 року доходи загального фонду державного бюджету склали 166,8 млрд. грн., видатки - 166,4 млрд. грн., сальдо кредитування -1,4 млрд. грн.
• Станом на 1 грудня 2008 р. загальний фонд державного бюджету зведено з дефіцитом 1,05 млрд. грн.
• Бюджетний розпис надходжень до загального фонду державного бюджету на листопад 2008 року не виконаний на 2,1 млрд. грн.
• Відставання від плану допустили як Державна митна служба (на З84 млн. грн.), так і Державна податкова адміністрація, яка не забезпечила планові показники зі сплати податків та зборів та одночасно відшкодувала платникам податків на 1,1 млрд. грн. більше ПДВ, ніж було враховано в бюджетному розписі.
• Разом з тим з початку року бюджетний розпис доходів загального фонду державного бюджету на 1 грудня 2008 р. виконано на 104,4 %. Понад план до бюджету надійшло 7 млрд. грн.
• Значних обсягів надходжень до бюджету виявилося недостатньо, щоб компенсувати відставання, допущене по інших джерелах наповнення бюджеті.
• За запланованими 6 6З0 млн. грн. зовнішніх запозичень отримано лише 1 511,2 млн. грн. Це позика Світового банку для підтримки стратегії розвитку України в сумі 1,5 млрд. грн. (ЗОО млн. дол. США), яка надійшла до бюджету в лютому п. р. і стала результатом ухвалення нової Стратегії партнерства з Україною на період 2008-2011 рр. ще 6 грудня 2007 року.
• Із запланованих Міністерством фінансів на січень-листопад 2008 року 7 122,5 млн. грн. запозичень на внутрішньому ринку, фактично до загального фонду держбюджету зараховано 2528,8 млн. грн., або З5,5 %.
За 11 місяців 2008 року виділено асигнувань на видатки та кредитування загального фонду державного бюджету на суму 172,6 млрд. грн., або 88,2 % від запланованого на поточний рік (195,8 млрд. грн.), у тому числі:
- 168,1 млрд. грн. - фактично витрачено;
- З,l млрд. грн. - не витрачено головними розпорядниками;
- 1,4 млрд. грн. (!) - не розподілено головними розпорядниками.
• Таким чином, положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" у частині видатків та кредитування загального фонду державного бюджету виконані не будуть.
• Ще одним підтвердженням такого висновку є те, що в жовтні не було виділено жодної копійки по 93 бюджетних програмах, у листопаді - по 150 програмах.
• Бюджетний розпис видатків державного бюджету, який є основою збалансованого та стабільного виконання бюджету, у поточному році систематично не виконується.
• На 1 грудня 2008 року план видатків загального фонду державного бюджету на 2008 рік виконується наступним чином:
- 100-відсотково витрачено кошти згідно з бюджетним розписом на 2008 рік лише по 54 бюджетних програмах (6 % від загальної кількості програм);
- не витрачено жодної копійки із загального фонду держбюджету на 37 програми (4%);
- менше, ніж на 85 % від запланованого на 2008 рік витрачено на 554 бюджетних програм (58 %). При тому, що до закінчення бюджетного долі залишився лише один МІСЯЦЬ.
• Обмеженого фінансування зазнають, в основному, програми соціального характеру, витрати на освіту, науку, культуру та охорону здоров'я та видатки інвестиційно-інноваційного характеру.
• Так, на надзвичайно низькому рівні фінансування програм у сфері охорони здоров'я, направлених на подолання епідемії туберкульозу та СНІДу, на які за 11 місяців п. р. виділено лише 9,5 % від річних бюджетних призначень.
• За січень-листопад 2008 р. на централізовану закупівлю рентгенологічного, діагностичного та іншого обладнання для закладів охорони здоров'я, У тому числі на умовах фінансового лізингу виділено лише 48,7 % запланованого на рік (131,4 млн. грн. із закладених до бюджету 270 млн. грн.), на централізовані заходи з лікування цукрового діабету - 5 О % (15 млн. грн. із 3 О млн. грн.) у жовтні та листопаді по даному напрямку кошти не виділялись, тобто фінансування настільки важливих видатків заплановано на останній місяць, коли виділенні кошти не будуть вчасно освоєні.
• Практично зірвано передбачене в бюджеті потокового року оновлення основних фондів медичних закладів.
Галина Акимова
За матеріалами:
Версії.сом
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас