Бюджетний Новий рік — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бюджетний Новий рік

3003
Новорічні корпоративи 2008-2009 стали жертвами кризи. Сценарії не пишуться, подарунки партнерам не готуються... Але ж цікаво і захоплююче відсвяткувати улюблене свято країни можна й малою кров'ю - за допомогою кмітливості та оптимізму і бажання, що на згинаються кризою.
Вже багато років поспіль управляючий партнер українського офісу компанії PricewaterhouseCoopers Борис Краснянський підтримує цікаву новорічну традицію: щороку на різдвяні свята його кабінет перетворюється у своєрідну виставку новорічних листівок. Всі вітальні картки, які приходять на його ім'я, "топ" акуратно розставляє по поличках свого кабінету. Причому кращі місця завжди відведені листівкам головних конкурентів.
Але цього року відомий аудитор може й не зібрати колекцію новорічних карток. У зв'язку зі складним фінансовим становищем багато українських компаній відмовилися святкувати Новий рік, воліючи не витрачатися навіть на такий дріб'язок, як листівки. А вже про організацію корпоративних вечірок мова взагалі не йде. Про виправданість такого підходу можна посперечатися. Але ясно одне: при великому бажанні, свято можна влаштувати навіть за мінімальних витрат.
Хто на що здатний
"Цього року ми вирішили направити кошти, зарезервовані на святкування Нового року, на реалізацію проектів, важливих для розвитку корпорації", - говорить директор з персоналу фармацевтичної корпорації "Артеріум" Ольга Цапро. Ця компанія - одна з небагатьох, хто офіційно заявив про те, що святкувати Новий рік цього разу вони не будуть. Подібний стан речей для українського бізнесу сьогодні скоріше норма, ніж виключення. Правда, на відміну від багатьох підприємств, які взагалі скоротили "новорічні" бюджети, в "Артеріумі" знайшли можливість виділити кошти хоча б на подарунки для персоналу.
Суттєве зниження попиту на організацію новорічних корпоративів відзначають й івент-агентства (професійні підрядники з організації свят). "Якщо раніше корпоративні свята вважалися важливою частиною мотивації персоналу, то тепер співробітник щасливий, якщо його не скоротили. Зараз найголовніше не "погуляти і відсвяткувати", а залишитися на своєму робочому місці", - впевнений управляючий партнер агентства подійного маркетингу "НЕБО" Олександр Крижевич. У першу чергу заплановані торжества скасували банки, страховики та інші фінансові компанії, а також будівельні фірми.
"Нами було виграно декілька тендерів, які на стадії підписання документів були скасовані. Ми зіткнулися з тим, що компанії відмовляються не тільки від внутрішніх корпоративних заходів, але й зовнішніх - спрямованих на роботу з дилерами і клієнтами. Але все-таки я це пов'язую не з виниклими проблемами через кризу, а з острахом того, що може відбутися в майбутньому", - вважає пан Крижевич.
За словами експерта, декілька клієнтів його компанії на 30-50% урізали "новорічний" бюджет, а від пари проектів довелося відмовитися "через істотне скорочення бюджету, тому що ми порахували, що їхнє проведення на якісному рівні неможливо".
Більше пощастило великим компаніям, в яких спочатку святкувати Новий рік було не заведено. Наприклад, як розповіла Лілля Левченко, фахівець зі зв'язків з громадськістю "Київстара", у компанії немає традиції проводити корпоративні заходи на честь Нового року, оскільки це складно з погляду логістики (в "Київстарі" трудиться понад п'ять тисяч чоловік у центральному і регіональному офісах). Проте в грудні компанія святкує свій день народження. Крім того, щорічно проводяться річні збори співробітників, на яких інформативна частина поєднується з яскравою розважальною програмою. Схожа практика має місце й в інших великих українських компаніях.
Але все-таки ситуація не настільки трагічна, як може здатися. "Навіть у період справжньої кризи ми хочемо дати людям зрозуміти, що вдячні за їхню працю протягом всього року, і сподіваємося на їхню стійкість та оптимістичний настрой у період можливих труднощів наступного року. Тому свято буде, ми хочемо ще більше згуртувати колектив і дати можливість людям разом провести час", - розповідає керівник відділу персоналу Unilever в Україні Юлія Свительська.
Не відмовлятися святкувати Новий рік вирішили не тільки у великих міжнародних компаніях. Незважаючи на пережиті складності через кризу, представники великого українського бізнесу теж вирішили не пропускати свято. "Новий рік у нашій компанії ніколи не був пафосним заходом. Навпроти, це майже сімейне свято. Тому цього року, незважаючи на непросту економічну ситуацію, для нас нічого не зміниться: ми зберемося разом, проведемо старий рік і зустрінемо рік новий", - розповідає Ганна Терехова, фахівець зі зв'язків з громадськістю компанії "СКМ".
Більше того, ті компанії, які все-таки вирішили не скасовувати новорічний корпоратив, планують провести його ще яскравіше, ніж торік. Наприклад, саме про це повідомили нам у юридичній фірмі "Арцингер і партнери". Правда, тут все ще обговорюють сценарій новорічної вечірки, але найбільш імовірним є варіант вечора в стилі естетики поп-арту Енді Уорхолла.
"На мій погляд, така концепція найбільше підходить для нашої мети - зруйнувати стереотипи про юристів, показати, що кожен гравець у нашій команді - яскрава індивідуальність", - пояснює партнер компанії Сергій Масюк. З його слів, проведення подібного заходу важливо, оскільки новорічна вечірка - це свято особливе. "Психологічно люди відчувають потребу знати, що компанія не тільки винагороджує їх за результативну працю, але й впевнено дивиться в майбутнє, бачить перспективу. Це дійсно прямо впливає на мотивацію людей", - впевнений пан Масюк.
Незважаючи на те, що криза найбільше "вдарила" по банках, далеко не всі фінансові установи виключили святкування Нового року зі своїх планів. Наприклад, в Альфа-Банку вже давно чекають цього свята і готуються до нього протягом всього року. Як розповіла директор з персоналу Тетяна Стрекаль, співробітники компанії завжди беруть активну участь у проведенні Нового року (цього року бажання брати участь у програмі висловили 150 чоловік).
"Саме тому вже другий рік поспіль для проведення новорічного свята ми обрали концепцію кінофестивалю короткометражних фільмів. Кінозйомки почалися в жовтні, адже ми знімаємо не корпоративне відео, а справжні художні короткометражки. На новорічній вечірці співробітники побачать всі кіношедеври, зможуть проголосувати та обрати кращий з них. Також як на справжніх кінофестивалях будуть нагороджені переможці різних номінацій. А в перервах між демонстрацією фільмів і нагородженням передбачений виступ "зірок Альфа-Банку" (у компанії працює три творчих клуби: вокал, хореографія і театр. - Ред.)", - розповідає пані Стрекаль.
Здійснити такі грандіозні плани зі святкування корпоратива банку допомагають професійні режисер, хореограф та ін. Так що по суті в Альфа-Банку витрати на святкування Нового року вже давно перетворилися в інвестиції в тімбілдинг, альтернативи за ефективністю якому для такої великої компанії практично більше немає.
Бюджетні сценарії
Найпростіший спосіб зекономити на новорічному святі - відмовитися від запрошення на вечірку зірок естради. Його активна практика з боку компаній привела до того, що багато артистів цього року були змушені знизити розцінки на свої виступи (наприклад, Валерія, Наталія Могилевська, Ірина Білик та ін.). Як говорить Олександр Крижевич, відмовившись від зірки першого ешелону української естради, компанія економить в середньому 20-30 тис. євро. А про російські зірки зараз взагалі не може бути й мови, тому що їхній приїзд в Україну після 15 грудня коштує від 50 тис. євро. Тому зараз ідуть "на ура" менш відомі групи, які виконують всіма улюблені шлягери, наприклад, "Юніті" та ін.
Як вважає генеральний директор компанії AB Creative і продюсер "Comedy Club Production Україна" Дмитро Царенко, гідно відсвяткувати Новий рік велика компанія може навіть зі скромним бюджетом. "Помиляється той, хто вважає, що якість свята прямо залежить від його вартості. Успіх, у першу чергу, залежить від креативної ідеї і правильно поставленої мети", - впевнений експерт. Так, великою популярністю користуються тематичні ігрові вечірки.
Наприклад, гостей запрошують у фешенебельний ресторан, де звичайно свято починається з офіційної частини. Але раптом ресторан захоплюють терористи. Гостей розсаджують в автобуси і вивозять, наприклад, на заміську базу. Усім видається армійська форма, і починається великий турнір з пейнтболу або стрілянина з усіляких видів зброї. Після таких екстремальних "бойових дій" на всіх чекає святкова вечеря. "Така подія і запам'ятається надовго, і не вимагає великих фінансових витрат", - стверджує Дмитро Царенко.
За словами Олександра Крижевича, зараз дуже популярні всякі караоке-битви, капусники та ін., де основне навантаження по розвагах лягає на співробітників компанії, що істотно заощаджує бюджет. При цьому невід'ємними елементами таких вечірок для великих компаній стає професійне обладнання (світло, звук та ін.), костюми, декорації і т.д. Наприклад, таким шляхом вирішили піти в компанії Unilever. Концепцією свята в 2008 році в них став "Зоряний Новий рік" у стилі Голівуда.
"Цього року артистів ми не запрошуємо, оскільки в нас передбачається конкурс на звання "Зірки естради". Кожному співробітникові надається можливість обрати собі зірку, записується фонограма (організовує агентство), забезпечується професійний танцювальний супровід, а також елементи сценічного костюма. Співробітникові потрібно виявити свої акторські навички, обіграти знайомі всім елементи з пісні або кліпу виконавця й т.п. Крім того, люди будуть максимально наближені до тематики. Наприклад, обов'язковим зоряним атрибутом є червона килимова доріжка. Отож, наші співробітники зможуть і пройти червоною доріжкою, і побачити світло софітів, і спалахи камер, і навіть відповідати на питання "папарацци". Крім того, ми заздалегідь готовимо зйомку "зоряних інтерв'ю", - поділилася планами компанії керівник відділу корпоративних комунікацій Інна Деркач.
"Будь-які заходи, які робляться з душею, і для людей запам'ятовуються краще, ніж пафосні, іміджеві вечірки, коли гроші викидаються на вітер. Може, краще зробити невеликі подарунки, що запам'ятовуються, для співробітників, ніж запрошувати іменитих і дорогих артистів? Або кинути клич серед співробітників і самотужки провести веселий капусник, що запам'ятається, а оплатити тільки ресторан і невеликі призи? Але це все питання пріоритетів, що важливіше для компанії, імідж або люди", - резюмує менеджер з персоналу компанії "Кока-Кола Україна" Ірина Хлопунова.
Як викрутитися
"Традиційно Новий рік до 31 грудня в нашій компанії не святкується. Адже саме на ці передсвяткові дні доводиться пік всіх продажів. Однак святкувати ми, безумовно, будемо. Але зробимо це вже після 1 січня по-домашньому із запрошенням родин і дітей співробітників", - розповідає Олександр Сивогривов, віце-президент з організаційного розвитку і роботи з людьми компанії "Євросеть". У випадку з "Євросетью" пізнє святкування Нового року - змушений крок, але саме такий спосіб рекомендують застосовувати експерти для економії коштів компанії. Новорічний корпоратив, організований через якийсь час після свят, стане, по-перше, найбільш очікуваною подією після Нового року, а по-друге, дозволить компанії зекономити на оренді приміщення, кейтерингу та ін.
Ще один спосіб оптимізувати "новорічний" бюджет - доручити організацію свята івент-агентству. З одного боку, підрядникові доведеться заплатити, а з іншого боку - це обійдеться однаково дешевше, ніж корпоратив "самотужки". Як пояснив Олександр Крижевич, івент-агентства весь час працюють з тими самими підрядниками - зі звуку, світла, кейтерингу. Вони знають всі плюси і мінуси представлених на ринку компаній, що дозволить істотно поліпшити якість заходів. Крім того, у них в усіх є вже знижки: ціна для компанії, що приходить "з боку" буде значно вище, ніж для "своїх". Те ж саме стосується і вартості виступів артистів.
Справа в тому, що в Україні "ціна" зірки багато в чому залежить від особистих зв'язків. Крім цього, якщо івент-агентство організовує кілька виступів одного артиста на рік, воно також одержує знижку. У підсумку, звернувшись до аутсорсингу, на запрошення зірки можна "збити ціну" мінімум на $2-3 тис. Більше того, останнім часом ринок івент-послуг був сильно перегрітий - підрядники сильно завищували ціни, але це мало хто помічав - грошей було багато в усіх. Зараз ціни впали на 20-30%, що дозволяє гідно проводити заходи зі скороченими бюджетами. У тому числі й тому, що непрофесійні івент-агентства будуть змушені просто піти з ринку.
Як вважає Сергій Масюк, кожна компанія, вибираючи спосіб економії коштів на новорічному корпоративі, повинна орієнтуватися насамперед на свою корпоративну культуру. Так, одні відмінно зможуть обійтися без виступу знаменитого оперного тенора, але болісно відреагують на зменшення винної карти, а інші не уявляють Новий рік без екстрима і т.п.
"Хочу сказати одне: якщо вже без скорочення програми не обійтися, потрібно виразно пояснити людям причини такого кроку. Причому комунікація повинна бути настільки своєчасною, зрозумілою й логічною, щоб у результаті люди розділяли позицію компанії", - впевнений експерт.
Тетяна Роїк
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас