Тонкощі великого шопінгу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Тонкощі великого шопінгу

3141
Криза ліквідності змусила експертів та аналітиків відразу ж помістити рітейл у зону ризику. Ми вирішили з'ясувати, наскільки велика ймовірність дефолтів у секторі і скільки їм необхідно коштів для виходу з боргової петлі. Першою у наше поле зору потрапила мережа супермаркетів електроніки "Домотехніка".
Коли у світі вирує фінансова криза, за нею йде криза споживча. Закордонні аналітики вже пророкують серйозне зниження цін на електроніку і зниження обсягів продажів побутової техніки в усьому світові. Питання - чи торкнеться це зниження українського ринку та у якому обсязі?
За прогнозами міжнародної аналітичної компанії IDC, в 2009 році у всіх країнах скоротяться обсяги IT-ринку, що зросте лише на 2,6%. Найповільніше буде рости найбільший ринок світу в США, там очікують лише 0,9% приросту. Найбільше постраждають виробники споживчої електроніки, що загалом не дивно. В умовах, коли люди втрачають роботу і заощадження, навіть ті, кого криза ще не торкнулася, починають заощаджувати і скорочувати свої витрати.
Втім, українські рітейлери відчули наближення кризи ще на початку осені. За даними дослідницької компанії Gf Ukraine, у вересні побутової техніки було продано менше, ніж у вересні 2007 року на 13% у натуральному і на 2% у фінансовому вираженні. В Gf Ukraine стверджують, що такого падіння не було протягом всіх 14 років, протягом яких компанія вивчала цей ринок. У жовтні продажі в мережах побутової техніки та електроніки впали в середньому вже на 20%. Схоже, що ринок непродуктового рітейлу очікує затяжна стагнація. "Головне питання, на яке необхідно відповісти, наскільки серйозно та швидко кризова ситуація у фінансовому секторі вплине на поведінку споживачів", - стверджують аналітики.
"Донедавна приблизно 20% обсягів реалізації роздрібних мереж формувалося за рахунок надходжень за програмами споживчого кредитування. Лідируючі позиції серед товарів, що найбільш активно купують в кредит, належали саме побутовій, аудіо- і відеотехніці, мобільним телефонам, комп'ютерам і меблям. Так, частка товарів побутової техніки за січень-вересень 2008 року становила близько 40% від загальної кількості виданих у кредит товарів, аудіо- і відеотехніки близько 20%, комп'ютерів 15%", - говорять у своєму звіті аналітики рейтингового агентства "Кредит-Рейтинг".
У цей час банки змушені переглядати подальшу політику розвитку роздрібного кредитування через дефіцит ліквідності, збільшення частки проблемної заборгованості в кредитних портфелях і підвищення НБУ норми резервування роздрібного кредитування. Результатом стало заморожування програм роздробу або значне підвищення кредитних ставок і вимог до потенційних позичальників, що істотно знизило привабливість кредитних програм для населення. Підсумком стало падіння продажів.
Лихо не приходить одне
Труднощі в таких великих гравців роздрібної торгівлі, як мережа супермаркетів електроніки "Домотехніка" можуть виникнути і через проблеми в іншому секторі, від якого залежать рітейлери - девелопери вже постраждали від високих ставок з кредитів та дефіциту коштів і змушені змінювати свої плани. "Зараз склалася ситуація, коли девелопери через труднощі з фінансуванням змушені відсувати завершення існуючих проектів і початок нових приблизно на рік, зокрема відкриття торгових центрів. Це, звичайно, позначиться на планах рітейлерів щодо розвитку", - говорить аналітик Віктор Шабуров. Втім, у короткочасній перспективі рітейлер проблем не чекає: "Ми плануємо зберегти темпи розвитку. На об'єктах, де повинні з'явитися наші магазини, поки затримок не очікується", - говорять і в "Домотехніці".
Сильні фінансові результати за дев'ять місяців 2008 року зробили "Домотехніку" менш уразливою до кризи ліквідності, що зараз спостерігається, (валовий дохід за дев'ять місяців 2008 року - 695,54 млн. грн., що на 36,9% більше, ніж за аналогічний торішній період. Чистий дохід "Домотехніки" за січень-вересень склав 578,1 млн. грн., збільшившись на 39,3%, чистий прибуток знизився на 4,2% - до 1,78 млн. грн. В 2007 році валовий дохід компанії склав 889,2 млн. грн.).
Однак незважаючи на позитивну звітність, компанія має досить значну питому вагу короткочасного боргу в структурі позикових коштів. "На сьогоднішній день у підприємств сфери торгівлі, що перебувають на моніторингу рейтингового агентства "Кредит-Рейтинг", рівень співвідношення чистого боргу до EBITDA коливається від 2 до 12. При цьому питома вага короткочасного боргу становить від 10 до 50% позикових коштів. У мережі супермаркетів електроніки "Домотехніка" рівень співвідношення чистого боргу до EBITDA становить 3,8, а питома вага короткострокового боргу в загальному боргу - 46%.
На думку аналітиків, таким великим мережам як "Домотехніці" все-таки доведеться відкласти на деякий час довгочасні проекти, щоб консолідувати доступні компанії ресурси і більш вигідно використовувати їх в умовах очікуваного зниження вартості комерційної нерухомості та будівництва, а також неминучої появи привабливих можливостей для приєднання рітейлерів, що зазнають фінансові труднощі. Хоча ринок злиттів і поглинань в основному торкнеться все-таки продуктового рітейлу.
Купувати когось із регіональних гравців на ринку побутової техніки та електроніки нема рації, тому що регіональні мережі мають, як правило, неформатні магазини. Покупка регіональних гравців у нових умовах можлива тільки в ситуації виконання наступних умов: збіг продуктових матриць, гарне розташування магазинів, збіг форматів і реалістична оцінка вартості. На нашу думку, регіональних мереж, що відповідають даним критеріям, сьогодні немає.
Ризики
На думку аналітиків рейтингового агентства, у цілому кінець 2008 року і 2009 рік стануть досить важкими для роздрібного ринку. Можна чекати, що ринок роздрібної торгівлі зазнає значних змін у своїй діяльності. Рейтингове агентство очікує істотного зниження темпів зростання роздрібного товарообігу переважно через скорочення програм роздрібного кредитування, а також зниження темпів зростання доходів населення. В 2009 році можна чекати зміни структури споживання товарів з цінових сегментів: буде поступово знижуватися частка товарів елітних груп.
Від тривалості фінансової кризи прямо залежить обсяг ринку непродуктового рітейлу, оскільки товари, представлені в даному сегменті ринку, не є предметами першої необхідності.
У першому півріччі 2009 року компанії направлять основні зусилля на пошук джерел рефінансування існуючих боргових зобов'язань. Обмежені можливості із залучення коштів, а також зниження рентабельності бізнесу призведуть до зміни структури власників низки компаній, що займаються роздробом. Компанії будуть змушені частково або повністю продавати бізнес через неможливість розрахуватися за раніше залучені банківські кредити.
Олексій Харченко
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас