"Одеса - Броди": аверсу не буде? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Одеса - Броди": аверсу не буде?

Енергетика
457
Більше ніщо не заважає запуску нафтопроводу "Одеса-Броди" в аверсному режимі, впевнені в Секретаріаті Президента. А значить, у жовтні-листопаді поточного року на Енергетичному саміті в Азербайджані Україна зможе оголосити про готовність до його роботи. Карт-бланш у цій грі одержав Ігор Коломойський та його група "Приват".
У СП вважають, що залучення компанії Коломойського дозволить забезпечити сировиною українські НПЗ, демонополізувати ринок і знизити ціни на нафтопродукти. Остаточна жирна крапка в питанні переведення "Одеса-Броди" з реверсного на аверсний режим повинна бути поставлена 1 вересня поточного року. І ніякі закулісні ігри Кабміну вже не перешкодять цьому процесу, впевнені в СП. Експерти ж вважають, що очікувати запуску нафтопроводу цього року не варто.
Уповноважений Президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський заявив, що в питанні виконання Указу Президента від 22 травня 2008 року "Про забезпечення роботи нафтопроводу "Одеса-Броди" у проектному ("аверсному") напрямку" зняті останні штучні перешкоди. "Будь-яке зволікання загрожує втратами для національної безпеки та економіки нашої держави. Тому Робоча група змушена враховувати навіть необґрунтовані та неконструктивні дії прихованих і відкритих опонентів "аверсу", - вважає Соколовський.
8,25 млн. тонн для Коломойського
Міжвідомча робоча група із забезпечення роботи нафтопроводу "Одеса - Броди" у проектному напрямку запропонувала залучити українську нафтовидобувну компанію "Укрнафта" як замовника і фінансового гаранта поставки нафти по нафтопроводу, посунувши в такий спосіб кіпрську компанію Milbert Ventures Inc, що пропонувалася раніше. До речі, яка також належить Коломойському.
Як відзначили в прес-службі глави держави, така заміна була зроблена на виконання рішення РНБО від 28 липня поточного року, введеного в дію Указом Президента України від 15 серпня №716, а також для запобігання надалі створенню перешкод і безпідставних звинувачень на адресу СП з боку Кабміну. Нагадаємо, раніше Юлія Тимошенко висловлювалася проти залучення офшорних компаній як замовника і фінансового гаранта поставки нафти через "Одеса - Броди", натякаючи на створення Секретаріатом Президента корупційної схеми на зразок "РосУкрЕнерго".
З українського боку в проекті запуску "Одеса-Броди" в аверсному режимі буде брати участь ВАТ "Укрнафта" і західноукраїнські нафтопереробні заводи "Галичина" та "Нафтохімік Прикарпаття" - 14 липня поточного року були погоджені проекти договорів про поставку на ці НПЗ каспійської нафти в обсязі 8,25 млн. тонн на рік, а також на кордон України з Угорщиною та Словаччиною в аверсному режимі. Пізніше, 16 липня, Прем'єр-міністр своїм дорученням заборонила компанії "Укртранснафта" брати участь у переговорах про поставки до України та транзит нафти нафтопроводом "Одеса-Броди".
Слово за Кабміном
Соколовський відзначив, що Кабмін дотепер не погодив з Росією питання про реалізацію маршруту транспортування нафти в обхід нафтопроводу "Одеса-Броди": замість "Мічурінськ-Мозир-Броди-Одеса" на технічно готовий та економічно привабливий "Мічурінськ-Ахтирка-Кременчук-Одеса", що був би більш вигідний для України. "Лобіювання високопоставленими членами уряду нинішньої схеми транзиту російської нафти до Чорного моря суперечить українським національним інтересам", - впевнений Соколовський.
Таким чином, відповідно до рішення РНБО, питання переходу до проектного напрямку використання "Одеса-Броди" повинно бути остаточно вирішене до 1 вересня поточного року. Більше того, за словами Соколовського, уряд в цей час має всі підстави доручити Мінпаливенерго затвердити рішення про переведення нафтопроводу "Одеса-Броди" у режим роботи з проектного напрямку і почати переговори з російською стороною про зміну маршруту транспортування нинішніх обсягів російської нафти до Чорного моря через Одесу.
Альтернативна нафта для Європи
Глава Секретаріату Президента України Віктор Балога переконаний, що використання нафтопроводу "Одеса-Броди" у проектному напрямку буде вигідно для економіки країни та зіграє на диверсифікованість поставок енергоносіїв до України. Раніше заступник голови правління "Укртранснафти" Ігор Горобець заявляв про привабливі економічні перспективи роботи українського нафтопроводу. "До 2015 року в Чорноморському регіоні буде 90 млн. тонн каспійської нафти. До 2020 року прогнозується 117 млн. тонн. Стоїть завдання брати активну участь у цій грі", - відзначав Горобець. За його словами, Україна завчасно попередила про відмову від реверса Росію, що має намір різко скоротити транспортування своєї нафти через Україну.
Аверсний режим роботи "Одеса-Броди" також розширить можливості для міжнародного співробітництва України в галузі енергетики та посприяє формуванню єдиної енергетичної політики Європи, відзначив Балога. Перші кроки вбік європейського співробітництва з використання нафтопроводу в аверсному режимі вже зробила Польща. Так, за результатами зустрічі Міністра палива та енергетики України Юрія Продана та Міністра економіки Польщі Вальдемара Павляка 14-15 серпня поточного року, польські нафтопереробні заводи готові щорічно переробляти 6-7 млн. тонн легкої каспійської нафти, що буде постачатися нафтопроводом "Одеса-Броди" після його запуску в аверсному режимі (у напрямку Бродів) і добудовування труби на територію Польщі (Плоцьк, Гданськ, Адамова Застава), розповіли в прес-службі Мінпаливенерго.
Сторони домовилися, що будуть максимально сприяти в розвитку нового коридору транспортування нафти з Каспійського регіону до європейських країн через Азербайджан, Грузію, Україну та Польщу з використанням нафтопроводу "Одеса-Броди-Плоцьк". "Скасування реверса є гарним сигналом європейським партнерам щодо добудовування українського нафтопроводу до польського міста Плоцька, а також транспортування цією гілкою нафти на південний напрямок нафтопроводу "Дружба", - погоджується Михайло Гончар, директор енергетичних програм центру "Номос". "Запуск "Одеса-Броди" в аверсному (проектному) режимі дасть Україні технічну можливість одержувати нафту з альтернативних джерел, а також збільшити транзитний потенціал країни", - відзначив Гончар.
Проект не запрацює?
Однак не всі експерти настроєні оптимістично. Так, директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Саприкін припускає, що експериментальне прокачування каспійської нафти нафтопроводом "Одеса-Броди" цілком можливе. Але експерт не впевнений у тому, що нафтопровід реально запрацює у проектному режимі. З ним солідарний і Віталій Давій, керівник консалтингової компанії "Паливні Альтернативи", який відзначив, що імовірність того, що нафтопровід "Одеса-Броди" до кінця поточного року запрацює в проектному режимі, дуже низька. "Це пов'язано з тим, що даний проект вже давно перестав існувати безпосередньо як комерційний проект. Цей проект зараз став втіленням хитросплетінь політичних інтересів Москви, США, Європи, України. Для того щоб запустити нафтопровід в аверсному режимі, необхідно, щоб всі політичні сили думали і діяли в одному напрямку", - вважає Давій.
Для комерціалізації проекту необхідно, щоб з одного боку труби був продавець, а з іншого боку - покупець, відзначає експерт. І якщо з покупцем проблем немає - Європа готова брати участь у цьому проекті, то з продавцем справа виглядає трохи складніше. "На сьогоднішній день ми маємо тільки домовленості з урядом Азербайджану про поставки каспійської нафти через нафтопровід "Одеса-Броди" у випадку його запуску в аверсному режимі. Однак уряд не вповноважений займатися поставками нафти. Це повинна бути якась національна або приватна видобувна нафтова компанія. В Азербайджані добуває нафту кілька компаній, і жодна з них поки не висловила готовності укласти з нами договори на поставку нафти", - вважає Давій.
Експерти не вірять в успішний запуск нафтопроводу в проектному режимі. В Україні набагато більше примітивних проектів гальмуються і не виконуються, говорять вони. "Одеса-Броди" - це глобальний транснаціональний проект, що залежить у тому числі від погодженості дій і заяв українських політиків.
Нафтотранспортний проект "Одеса-Броди" планувався з метою диверсифікованості поставок нафти на українські НПЗ і розвитку транзитних можливостей країни. Будівництво нафтопроводу завершили в травні 2002 року. Магістраль має довжину 674 км, діаметр труби - 1020 мм. Потужність першої черги нафтопроводу і терміналу становить 9-14 млн. тонн на рік. Нафтопровід "Одеса-Броди" планували використовувати для прокачування каспійської нафти до Європи. Україна протягом двох років з моменту будівництва безуспішно намагалася домовитися про транспортування каспійської нафти ним в прямому напрямку. Не одержавши конкретних пропозицій з боку компаній, уряд України наприкінці червня 2004 року дозволив використовувати трубопровід для транспортування російської нафти в реверсному напрямку.
Таким чином, з моменту будівництва нафтопровід використовується в реверсному напрямку, що передбачає транспортування російської нафти з Бродів до Одеси і далі - танкерами через чорноморські протоки. При цьому на початку 2007 року Кабмін доручив Міністерству палива та енергетики, Міністерству економіки разом з НАК "Нафтогаз України" і компанією "Укртранснафта" до 2008 року підготувати до підписання міжурядовий українсько-польський договір щодо добудовування нафтопроводу "Одеса-Броди" до польського міста Плоцька. Реалізація цього проекту повинна зробити використання нафтопроводу в прямому режимі більш привабливим. Згодом нафтопровід планується продовжити до Гданьська.
В 2007 році трубопроводом "Одеса-Броди" у реверсному режимі прокачано 9,056 млн. тонн нафти, в 2006 р. - 3,418 млн. тонн, в 2005 р. - 5,754 млн. тонн, в 2004 р. - 1,048 млн. тонн. Всього за час роботи реверсного маршруту, станом на 31 грудня 2007 року, прокачано 19,276 млн. тонн сировини, а Україна одержала у вигляді платежів за транзит і портових зборів $205,4 млн.
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас