Труба кличе: українська ГТС як об'єкт особливого інтересу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Труба кличе: українська ГТС як об'єкт особливого інтересу

Енергетика
320
Для одержання контролю над українською газотранспортною системою всі засоби гарні. У тому числі - створення Міжнародного газотранспортного консорціуму за участю Росії, Німеччині й Франції, про який активно заговорили останнім часом. Україна не відмовляється співробітничати в цих рамках, але своєю "золотою куркою, що несе золоті яйця", ділитися не збирається. Поки.
Нагадаємо, що газотранспортна система України перебуває в експлуатації ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України, складається з 71 компресорної станції загальною потужністю 5405,1 Мвт і магістральних газопроводів і газопроводів-відводів довжиною 37 тис. км. Пропускна здатність ГТС на вході - 288, на виході - 178,5 млрд. куб. м, у тому числі в країни Європи - 142,5 млрд. куб. м.
У трубі справа
В РФ і не приховують зацікавленості в контролі над українською ГТС. "Росія хотіла б одержати всю газотранспортну систему України", - заявляв голова Комітету Державної думи РФ з енергетики, транспорту та зв'язку Валерій Язєв. Надзвичайний та Повноважний посол РФ в Україні Віктор Черномирдін також впевнений, що вона повинна бути передана у власність Міжнародному газотранспортному консорціуму, рамкова угода про створення якого була підписана екс-президентом України Леонідом Кучмою, екс-канцлером ФРН Герхардом Шредером та екс-президентом Росії Володимиром Путіним в 2002 році.
В 2003-му було створено ТОВ "Міжнародний консорціум з управління газотранспортною системою України", в якому по 50% належало "Нафтогазу України" та "Газпрому". Статутний капітал товариства становив 186,55 млн. грн. Однак проект так і не був реалізований через різне розуміння акціонерами функцій даного підприємства. Російський монополіст наполягав на управлінні всією українською ГТС, а українська сторона пропонувала обмежитися будівництвом двох нових газопроводів: "Богородчани-Ужгород" та "Новопсковськ-Александрів Гай".
Не об'єкт переговорів?
Сьогодні Прем'єр-міністр України Юлія Тимошенко заперечує будь-яку можливість передачі газотранспортної системи України в будь-які консорціуми. "Це держвласність стратегічного значення, що дає Україні надійну й стабільну геополітичну позицію, у тому числі й в енергетичному секторі", - заявила Прем'єр. Нагадаємо, раніше заступник глави СП Андрій Кислинський стверджував, що Тимошенко пообіцяла після обрання її Президентом створити газотранспортний консорціум між Росією, Німеччиною та Україною. "Але насправді Україна мала б там тільки формальне представництво", - заявляв він.
Україна та Росія співробітничають у рамках обопільної умови з проектування ділянки ГТС України, однак поки мови про її передачу в цілому не йде – Продан.
До речі, у січні поточного року Тимошенко заявляла, що Україна перебуває на межі втрати власної ГТС. Тоді Європейська комісія радила Україні протягом 2008-2012 років вкласти в модернізацію своєї газотранспортної системи EUR2,5 млрд. для збереження нинішніх обсягів транзиту природного газу в Європу. Про бажання інвестувати в модернізацію української ГТС висловлювалися Чехія та Великобританія.
Як відзначив Валентин Землянський, прес-секретар НАК "Нафтогаз України", питання створення Міжнародного консорціуму з управління та розвитку газотранспортної системи України в цей час не є предметом переговорів між НАК і ВАТ "Газпром". "Питання управління українською ГТС перебуває в площині міждержавних зовнішньополітичних відносин і повинен вирішуватися на рівні вищого керівництва держав", - додав Землянський.
Україна та Росія дійсно співробітничають у рамках обопільної умови з проектування ділянки ГТС України, але "ніколи не віддасть свою ГТС Росії. Про це мови навіть бути не може", - заявив Міністр палива та енергетики України Юрій Продан. І в рамках такого договору ми повинні добудувати ділянку ГТС "Богородчани-Ужгород", що дозволить додатково прокачувати близько 19,5 млрд. кубометрів газу. "Але мови про управління або передачу нашої ГТС в цілому не йде", - заявив Продан.
Хвіст трубою
Експерти впевнені: українська ГТС у цей час перебуває в задовільному стані, і немає ніякої необхідності підключати кого-небудь до її обслуговування та розвитку. "Створення Міжнародного консорціуму не вигідно для України, оскільки доти, поки ми самостійно управляємо й контролюємо свою ГТС, загрози економічної та енергетичної безпеки для держави немає", - відзначив Олександр Кава, директор Центру політичного та економічного аналізу.
Питання створення міжнародного консорціуму виникає в першу чергу із зовнішніх причин, оскільки то постачальники газу, то споживачі хочуть мати контроль над транзитом газу через територію України, пояснює Кава. Але оскільки Україна здатна й самостійно експлуатувати власні газотранспортні мережі, це дає привід сумніватися в доцільності створення газотранспортного консорціуму при участі України, Росії та Німеччині.
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас