Експерти: Україні необхідно запустити Одеса-Броди в аверсному режимі якомога швидше — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Експерти: Україні необхідно запустити Одеса-Броди в аверсному режимі якомога швидше

363
Україні необхідно запустити магістральний нафтопровід (МН) Одеса - Броди в аверсному режимі якомога швидше, щоб знизити залежність від постачання російської нафти, вважає координатор виконання меморандуму Україна-ЄС зі співробітництва в енергетиці, президент Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Олександр Тодійчук.
"Україна повинна захистити себе, якомога швидше запустивши Одеса - Броди в прямому режимі, тому що дії Росії з лімітування постачань енергоносіїв країнам-сусідам набули системний характер. До відомих нам польських, білоруських, литовських та інших проблем з постачаннями російських енергоносіїв додалися ще й чеські", - наводить слова експерта прес-служба Q-club.
Дії Росії з обмеження постачання нафти в Чехію, на думку О.Тодійчука, завдають економічний збиток всім країнам, по території яких проходить система МН "Дружба" - Білорусії, Україні, Словаччині і Чехії, а запуск трубопроводу Одеса - Броди в проектному напрямку дозволить заповнити "Дружбу" каспійською нафтою, знизивши залежність цих країн від російських поставок.
"Україна також повинна активізувати переговори із країнами-власниками "Дружби" про підключення цієї системи до трубопроводів Німеччини", - додав експерт.
Колишній заступник голови правління ВАТ "Укртранснафта" (оператор нафтотранспортної системи України), а нині - керівник енергетичних програм Центру сприяння вивченню геополітичних проблем та євроатлантичного співробітництва Чорноморського регіону "Номос" (Севастополь) Михайло Гончар поділяє думку О.Тодійчука про необхідність запуску МН Одеса - Броди в аверсному режимі в найкоротший термін.
"Україні необхідно зробити висновки з "чеського інциденту", запустивши в прямому режимі нафтопровід Одеса - Броди і створивши власний нафтовий резерв. Якщо нафтовий резерв дозволяє Чехії чотири місяці працювати автономно, то Україна такої можливості не має", - відзначив М.Гончар.
Член комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики і ядерної безпеки Тарас Стецків вважає, що секретаріат президента та уряд повинні погодити позиції щодо використання МН Одеса - Броди в аверсному режимі.
"Українська влада до осені повинна вийти з єдиним рішенням щодо нафтопроводу Одеса - Броди, оскільки розбіжності в позиціях секретаріату президента та уряду ставлять під удар і цей проект, і перспективи ГУАМ, і саму репутацію України", - сказав депутат.
МН Одеса - Броди спочатку будувався для транспортування каспійської нафти з узбережжя Чорного моря в Європу. Перша черга нафтопроводу довжиною 674 км і потужністю 9 млн тонн на рік, що з'єднала морський нафтовий термінал (МНТ) "Південний" (Одеська обл.) і систему МН "Дружба", був введений в експлуатацію в 2001 році.
МН Одеса - Броди до 2004 року не використовувався через відсутність відповідних домовленостей між власниками каспійської нафти і нафтопереробними заводами у Європі. "Укртранснафта" в 2004 році домовилася із ТНК-ВР про тимчасове реверсне використання МН Одеса - Броди для транспортування нафти із системи "Дружба" на МНТ "Південний". Комерційне прокачування нафти по трубопроводу почалася в тому ж році.
"Укртранснафта" і польська компанія Przedsiebiorstwo Eksploatacji Rurociagow Naftowych (PERN) Przyjazn S.A. в 2004 році також створили підприємство Sarmatia Sp. z o.o. (Польща) для будівництва магістрального нафтопроводу Броди - Плоцьк довжиною близько 490 км.
Азербайджан, Грузія, Україна, Польща і Литва в жовтні 2007 року підписали угоду про будівництво МН Броди - Плоцьк - Гданьськ (Польща). Кількість учасників Sarmatia у січні 2008 року зросла із двох до п'яти: до проекту приєдналися нафтові компанії Азербайджану, Грузії і Литви. "Укртранснафті", PERN Przyjazn S.A., State Oil Company of Azerbaijan Republic і Georgian Oil & Gas Corporation LLC тепер належить по 24,75% часток у статутному капіталі Sarmatia, AB Klaipedos Nafta - 1%.
Компанія Milbert Ventures Inc. (Британські Віргінські о-ви) навесні поточного року запропонувала "Укртранснафті" використати МН Одеса - Броди в аверсному режимі для забезпечення сировиною двох українських нафтопереробних заводів - Дрогобицького і Надвірнянського, а також поставки до 4 млн тонн нафти на рік у Європу.
Milbert Ventures виявила готовність в 2009-2010 р. щорічно транспортувати по трубопроводу Одеса - Броди 9 млн тонн нафти на умовах "качай або плати".
Глава секретаріату президента України Віктор Балога минулого тижня заявив, що прем'єр-міністр Юлія Тимошенко заборонила керівництву "Укртранснафти" вести подальші переговори і підписувати які-небудь документи, що стосуються транспортування нафти по МН Одеса - Броди, до окремого рішення уряду.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас