Кордон на дзвінку


Кордон на дзвінку

Здешевлення роумінгу всередині ЄС спричинило подорожчання дзвінків українців з-за кордону. Тарифи на зв’язок у роумінгу знижуватимуться з розвитком в Україні ринку туристичних sim-карток

Євротариф

Журналіст Тетяна Пономаренко досі з обуренням згадує торішню поїздку до Туреччини. Причому обурюється вона не через якість відпочинку, а з приводу вартості роумінгових послуг свого оператора мобільного зв’язку. "Три хвилини поговорила із сестрою (телефонувала вона) і п’ять хвилин із чоловіком, кілька разів надіслала sms і заплатила 300 грн", - нарікає журналістка.

Донедавна дорожнеча мобільного зв’язку за кордоном дивувала не лише українських, а й європейських туристів. Варто було мешканцю Євросоюзу виїхати, наприклад, з рідної Німеччини до сусідньої Бельгії, як вартість послуги збільшувалася в рази. "Ціни на дзвінки у роумінгу перевищують місцеві тарифи у 10, 15, 20 разів, при цьому принципової різниці у собівартості зв’язку немає. Націнка операторів на дзвінки у роумінгу сягає 400%", - заявила на початку минулого року комісар ЄС із телекомунікацій Вівіан Редінг.

Улітку 2007-го Єврокомісія змусила всіх операторів ЄС знизити вартість дзвінків у роумінгу всередині єврозони в середньому на 70% (до $0,64/хв для вихідних і $0,3/хв для вхідних дзвінків). Звісно, європейські оператори сприйняли нововведення ворожо. Вони скаржилися на втручання влади ЄС у бізнес-процеси і цінову політику вільного ринку, виправдовувалися, що високі ціни на дзвінки встановлюють їхні роумінг-партнери. Але зрештою зв’язківці підкорилися волі Єврокомісії. "Ми знизили ціни відповідно до вимог ЄС", - повідомила експерт із роумінгу компанії Telenor Шарлот Нюстюен.

До введення граничного тарифу на послуги євророумінгу європейські оператори заробляли на туристах не менше ніж EUR8,5-10 млрд на рік. У Єврокомісії припускають, що після зниження тарифів річна виручка зв’язківців від роумінгових дзвінків у країнах ЄС знизиться вдвічі. Представники Vodafone, приміром, уже оголосили про фінансові втрати у розмірі $0,5 млрд за рік.

Однак за дешевий роумінг у країнах ЄС тепер розплачуються 15% абонентів-європейців, які подорожують за межами об’єднаної Європи, і всі, хто приїжджає до країн Євросоюзу: щоб компенсувати збитки, європейські компанії підвищили ціни на дзвінки абонентів, які приїхали до ЄС. У свою чергу, оператори з країн, що не входять до єдиної Європи, підвищили розцінки для туристів з країн - членів Євросоюзу.

Заробити на туристах

Аналітики з Informa Telecoms торік зафіксували помітне підвищення цін на роумінгові дзвінки у країни Євросоюзу. Наприклад, вартість вихідного виклику для німецького туриста з Африки в Німеччину збільшилася порівняно з 2006-м на 163,7%. Для іспанця дзвінок з Індії додому подорожчав на 30%.

У компаніях воліють не коментувати умови роумінгових договорів. Утім, у МТС вдалося з’ясувати, що дзвінки для українців, які перебувають у роумінгу на території ЄС, подорожчали приблизно вдвічі.

Зростання тарифів роумінг-партнерів не з єврозони вигідне європейським операторам. По-перше, воно є виправданням для підвищення власних розцінок на послуги мобільного зв’язку для приїжджих. По-друге, більшість операторів беруть 10-20% комісійних понад суму рахунка роумінг-партнера. З огляду на велику кількість мандрівників з Євросоюзу, навіть 10% комісії приносять компаніям непогану виручку від роумінгу. "Близько 70% дзвінків у роумінгу припадає на абонентів Telenor, які телефонують з-за кордону, а 30% - на гостьових користувачів наших мереж, - підтверджує Ніна Говіл Лі з департаменту продуктів та інформаційних систем Telenor у Норвегії. - Щомісяця близько 16% наших абонентів телефонують із гостьових мереж".

Закордон не допоможе

Роумінг - один з найприбутковіших напрямів і для українських телекомунікаційних компаній, стверджує експерт консалтингової компанії Netton CG Роман Хімич.

За оцінками експертів та операторів, роумінгові послуги приносять українським компаніям мобільного зв’язку 6-15% загальної виручки, тобто щонайменше $300 млн на рік. Більшу частину цієї суми, за твердженнями українських операторів, забезпечують іноземні туристи. У 2007-му Україну відвідали майже 600 тис. організованих туристів з-за кордону - на 11% більше, ніж роком раніше. Приблизно на стільки само зросли доходи від надання гостьовим абонентам послуг мобільного зв’язку.

Зворотний бік високих тарифів для іноземців - дорогий роумінг для самих українців. Приміром, за даними Informa Telecoms, у грудні минулого року хвилина вихідного дзвінка з країни - члена Євросоюзу для наших співвітчизників в середньому коштувала $2,5, вхідного - $1,5. У літні місяці кількість українських абонентів, які виїжджають за кордон, сягає 10% усіх користувачів мобільного зв’язку в Україні, а виручка операторів збільшується на 25%.

Дорогий роумінг компенсує українським операторам втрату прибутку від зниження внутрішніх тарифів. "Тут працює перехресне субсидіювання. Це можна пояснити на прикладі Укртелекому: компанія встановила високі ціни на міжобласні та міжнародні дзвінки, щоб утримувати низькі тарифи на місцевий зв’язок. Так само прибуток від роумінгу направляється на субсидіювання інших напрямів операторської діяльності", - каже Роман Хімич.

І справді, хвилина розмови всередині України є однією з найнижчих у Європі: $0,05, тоді як у країнах ЄС - $0,15-0,25.

Пошук альтернативи

Більшість абонентів, які виїжджають за кордон, не готові платити за роумінговими тарифами, що в 30-40 разів перевищують вартість хвилини розмови в Україні. Багато користувачів на час відпочинку купують картку чужого оператора, якщо виявиться, що в нього вартість хвилини розмови за кордоном хоча б на 30% нижча, ніж у рідного.

Дорожнеча роумінгу привела до появи ринку туристичних карток. Завдяки технології USSD Callback (переведення вихідних дзвінків у вхідні) продавцям роумінгових карток вдалося значно знизити ціни на мобільний зв’язок для туристів.

За твердженням керівника проекту "TravelSiM Україна" Наталі Яструбинської, середній рахунок абонента TravelSiM за дзвінки у роумінгу за інших рівних умов утричі нижчий від середнього рахунка класичного оператора.

Частка українських виїзних роумінгових карток наразі становить близько 2-3% усього ринку роумінгу, або $6-9 млн на рік. За оцінками експертів, до 2011 року обсяг сегмента зросте до 10%.

Оператори мобільного зв’язку поки що не вважають продавців туристичних карток конкурентами, вказуючи на вади такого зв’язку: дорожнеча стартового пакета, незручний набір номерів, не завжди висока якість зв’язку.

Гра на зниження

"На балансі старт-пакета TravelSiM Стандарт вартістю 119 грн (незмінна ціна з 2006 року) лежить 50 грн, або $10, для абонентських дзвінків та sms. Із цим пакетом турист у Туреччині зможе приймати необмежену кількість безплатних вхідних дзвінків, - парирує Наталя Яструбинська. - 50 грн старт-балансу вистачить на 18 хвилин вихідних дзвінків. Вартість тих самих 18 хвилин при дзвінках із Туреччини в Україну у класичного мобільного оператора перевищить 240 грн - удвічі дорожче від старт-пакета TravelSiM, причому без урахування витрат абонента класичного роумінгу на вхідні дзвінки".

З часом компанії з продажу роумінгових sim-карток розраховують переманити в операторів мобільного зв’язку найдохідніших виїзних клієнтів, які за закордонну поїздку вибалакують $20-50. Найімовірніше, відтік таких роумерів змусить мобільних операторів переглянути тарифи на дзвінки у роумінгу.

Як у них

Доходи російських компаній від роумінгу оцінюють в $1,3-1,5 млрд. Приміром, тільки російська компанія "ВимпелКом" (ТМ Beeline) у 2006 році заробила на російських мандрівниках $149,5 млн, ще $126,8 млн вона отримала від іноземних операторів, абоненти яких використовували мережі "ВимпелКома". Роумінгові операції забезпечили компанії 5,7% усієї виручки. Наприкінці 2007-го МТС оприлюднила фінансові результати: у III кварталі (тобто в період масових відпусток) минулого року розмови туристів забезпечили їй 16% виручки, або $266,7 млн. Сумарна виручка від роумінгових послуг російських компаній мобільного зв’язку перевищує аналогічний показник українських зв’язківців у 4-5 разів. Щоправда, у Росії потрапити в зону роумінгу можна, виїхавши навіть в інший федеральний округ.

22 тис. дол. - за "Друзів"

The Times опублікувала історію британця, який за день витратив на мобільний інтернет 11 тис. фунтів стерлінгів (приблизно $22 тис.). Увечері дружина героя публікації, використовуючи його телефон як модем, поставила на завантаження серіал "Друзі". Вранці чоловік виїхав до Німеччини, не помітивши підключення трубки до мережі. Завантаження тривало у роумінгу протягом 12 год. У підсумку чотири серії "Друзів" обійшлися британцеві в 11 тис. фунтів.

Передача даних у роумінгу - одна з найдорожчих і найприбутковіших послуг у бізнесі мобільного зв’язку. Наприклад, для українців вартість завантаження 50 Кб даних з використанням GPRS у роумінгу становить 3-4 грн. Фактично 1 Гб даних (що приблизно дорівнює одній серії "Друзів") обійдеться нашому співвітчизникові не менш ніж у 60 тис. грн. Потенційні користувачі GPRS-роумінгу - не найбідніші корпоративні клієнти. Однак навіть за їхніми мірками послуга коштує дорого. Вони зазвичай перевіряють свою е-пошту, використовуючи Wi-Fi-зв’язок або звичайний інтернет у готелях та бізнес-центрах.

Як це працює

Микола Башуткін, комерційний директор компанії "ГудЛайн" (продавець туристичних карток)

Скільки абонентів користуються вашими картками?

- 200 тисяч росіян і 7 тисяч українців. У Росії до 2011-го плануємо збільшити абонентську базу до півмільйона, в Україні - до 50 тисяч за два роки. Зараз частка ГудЛайну на ринку туристичних карток в Україні становить 35%, або близько 0,5% усього роумінгового сегмента українського ринку мобільного зв’язку.

За рахунок чого роумінгові послуги ГудЛайну в середньому удвічі-вчетверо дешевші, ніж в українських мобільних операторів: $0,5 за хвилину, а не $1-3?

- Завдяки технології USSD Callback, що переводить вихідний дзвінок у вхідний. Наприклад, якщо ви із Франції телефонуєте в Україну, використовуючи нашу картку, сервер USSD Callback скидає вихідний дзвінок, потім відбувається зворотний виклик, і телефон працює вже на прийом дзвінка. Фактично телефонуєте не ви, а вам. Оскільки вхідні дзвінки безплатні, за рахунок цього ми можемо знижувати вартість зв’язку.

Чому ви пропонуєте користувачам карток балтійські номери?

- Не тільки - у нас є й британські. Ми співпрацюємо з естонською компанією Top Connect (підрозділ канадської CSC Telecom), що володіє патентом на технологію USSD Callback. Вони і продають нам номери.

Яка частка роумінгу в доходах класичних операторів?

- Точні цифри назвати складно, але в літній сезон виручка операторів за рахунок роумінгу зазвичай на 25% більша, ніж в інші пори року.

Чи знижуватимуть класичні компанії мобільного зв’язку вартість цих послуг, побоюючись конкуренції з туристичними операторами?

- У них немає причин для зниження тарифів. Компанії, які продають туристичні sim-картки, поки що займають 2% ринку роумінгу. Мобільні оператори не вважають нас серйозними конкурентами, тому працюють за своїми цінами. Ми прогнозуємо, що через три роки частка операторів туристичних мобільних карток зросте до 10%. Проте мобільні компанії все одно залишаться монополістами і не підуть на зниження тарифів.

Але ж Єврокомісія змусила операторів, які працюють у країнах ЄС, знизити ціни на роумінг?

- Так, і вони тепер підвищили свої тарифи для вихідних дзвінків українців та росіян у роумінгу. Естонія входить до Євросоюзу, тому вартість дзвінків при використанні нашої картки не змінилася.

Який обсяг українського ринку роумінгу?

- Точно я можу говорити тільки про Росію - $1,2 млрд на рік. Це виручка російських операторів від в’їзного та виїзного роумінгу. Частка ринку туристичних карток становить 2%, або $24 млн. Населення України приблизно втричі менше від російського, доходи українців також нижчі. З огляду на це можу оцінити обсяг українського ринку роумінгу приблизно у $300 млн.

Хто купує ваші картки?

- Ті, хто їде за кордон на відпочинок або у справах. Але за кордон їздить у середньому 5% мешканців Росії та України, причому більшість із них не є нашими потенційними клієнтами - дехто просто вимикає телефони. Близько 60% туристів на зв’язок витрачають мало: $20-40 за поїздку, і їм немає сенсу купувати картку.

Наші клієнти - люди, які витрачають на мобільний зв’язок за кордоном більш ніж $50 за поїздку. Але балакучих абонентів з високим ARPU - лише 5-10%, тому в нас ніколи не буде мільйонного продажу карток. Зате всі наші клієнти - люди з високим ARPU.

Яким?

- Наш клієнт використовує sim-картку кілька разів на рік, коли виїжджає за кордон. Тому порахувати усереднену цифру щомісячного доходу від одного клієнта складно.

Наскільки прибутковим є ваш бізнес?

- Плануємо вийти в операційний нуль через три роки, цілковито окупитися - через чотири. Стартові інвестиції у проект становили $1 млн. В Україні ми тільки на початку шляху, тому говорити про фінансові показники рано.

Через які канали розповсюджуєте стартові пакети?

- Наші sim-картки зазвичай купують безпосередньо перед виїздом, тобто в останній момент. Тому туристичні картки здебільшого продаються в турагенціях та аеропортах, рідше - в салонах мобільного зв’язку.

Тарифи підвищувати не плануєте?

- Поки що ціни на наш зв’язок тільки знижуються. Тарифи ТМ "ГудЛайн" прив’язані до долара і залежать від коливання його курсу.

Озджан Ерміш, директор із маркетингу та продажу індивідуального сегмента ТОВ "Астеліт" (ТМ life:))

В Україні за десять хвилин розмови абонент сплачує $0,5, за дзвінок з-за кордону з його рахунка знімається $20-25 - чому така велика різниця в тарифах?

- Ціна вихідного дзвінка у роумінгу значною мірою залежить не від внутрішнього оператора, а від його міжнародного партнера. Приїжджі не є постійними абонентами для іноземного оператора - тарифи для них удвічі-утричі вищі від звичайних.

Як розподіляється прибуток між роумінговими партнерами?

- Між нами і нашими партнерами розподіл доходу не відбувається. Коли абонент перебуває у роумінгу і здійснює вихідний дзвінок, надсилає sms або користується якоюсь іншою послугою, він платить за тарифами оператора, у мережі якого перебуває. Але позаяк у нього немає прямих відносин з іноземною компанією, то оплата відбувається через оператора, у мережі якого обслуговується абонент у себе на батьківщині.

Тобто Астеліт не заробляє на роумінгу?

- Заробляє. Ми додаємо 20% націнку до тарифів іноземного оператора на вихідні дзвінки. А плата за вхідні дзвінки у роумінгу стягується у зв’язку з використанням платних каналів міжнародного зв’язку.

Після примусового зниження європейськими операторами тарифів на роумінг у межах ЄС дзвінки з-за кордону для українських абонентів подорожчали? - Ні, це не вплинуло на наші розцінки, оскільки угода між європейськими операторами стосується тільки ринку ЄС і не позначилася на тарифах, які компанії з Євросоюзу встановлюють для українських роумерів.

Скільки ви заробляєте на роумінгу?

- Точних цифр назвати не можу, оскільки оприлюднення фінансової інформації потребує узгодження з акціонерами. Як показує досвід роботи в різних країнах, це 6-8% загального заробітку.

Яким є сукупний прибуток українських операторів від роумінгу?

- За нашими оцінками, близько $60 млн на рік (Микола Башуткін з компанії "ГудЛайн" оцінив річний розмір виручки українських операторів від роумінгу в $300 млн. – ред.).

Скільки українців користуються роумінгом?

- Щороку близько 5-10% населення.

А скільки кожен витрачає на мобільний зв’язок за кордоном?

- Приблизно $2-3 на день.

Чи вважаєте ви своїми конкурентами компанії, які продають туристичні sim-картки за демократичними цінами?

- Частково. Приміром, за нашими оцінками, туристичними sim-картками користується близько 20% туристів, які в’їжджають в Україну.

Вартість дзвінків з-за кордону знижуватиметься?

- Ціни падатимуть, однак це буде поступовий, а не радикальний процес. Оскільки щороку ставки взаєморозрахунків між операторами знижуються, зменшується і вартість обслуговування.

Роман Хімич, експерт консалтингової компанії Netton CG

Чому Єврокомісія обмежила для операторів ЄС вартість дзвінка в зоні внутрішньоєвропейського роумінгу до EUR0,49/хв, змусивши таким чином компанії знизити тарифи майже на 70%?

- На думку Єврокомісії, європейські оператори невиправдано завищили вартість роумінгових дзвінків. Наприклад, розмова по мобільному телефону всередині Німеччини коштувала близько EUR0,5 за хвилину. Але варто абонентові перетнути кордон, наприклад, із сусідньою Бельгією, як вартість дзвінка зростала у 10-15 разів. Оператори так і не змогли обґрунтувати свої високі розцінки. Їхні аргументи зводилися до того, що роумінг-партнери виставляють високі ціни за обслуговування чужих абонентів, що ринок висококонкурентний і т. д. Поки оператори звинувачували один одного у завищенні тарифів, Єврокомісія зобов’язала всі компанії знизити розцінки на роумінгові дзвінки у межах Євросоюзу.

Після зменшення тарифів європейські оператори підвищили вартість дзвінків для абонентів країн, які не входять до Євросоюзу?

- Так. І підвищили вартість передачі даних і текстових повідомлень у роумінгу для своїх абонентів. Щоправда, Єврокомісія вже попередила, що зобов’яже знизити і ці тарифи. Тому що обґрунтувати нинішні шалено високі ціни (до EUR20-40 за мегабайт даних) оператори не можуть.

Наскільки завищені тарифи на дзвінки у роумінгу для гостьових абонентів?

- Собівартість однієї хвилини розмови у межах України (показник APPM) в операторів становить $0,03-0,04. Витрати у разі дзвінка за кордон не можуть перевищувати зазначену цифру більш ніж удвічі-втричі. Решта - чистий прибуток операторів, який вони ділять зі своїми роумінг-партнерами. Зазвичай витрати операторів на обслуговування дзвінків у роумінгу практично не відрізняються від витрат у межах країни. Понад те, передача голосу між різними континентами давно здійснюється на основі IP-протоколу за низькими цінами. Тому рентабельність послуг за роумінговими тарифами набагато вища, ніж за тарифами звичайних дзвінків (за вхідний дзвінок у роумінгу українські абоненти сплачують у середньому $1-3/хв; за собівартості $0,06-0,12/хв націнка оператора становить щонайменше 733%. – ред.).

В Україні можна примусово обмежити тарифи у роумінгу?

- На відміну від Єврокомісії наш регулятор (Нацкомісія з питань регулювання зв’язку. – ред.) тарифами практично не займається. Є висока імовірність того, що НКРЗ у недалекому майбутньому перетворять на придаток Мінтрансу, який займатиметься оформленням ліцензій та інших галузевих документів. Регулятора як такого зараз немає, незрозуміла і перспектива його відродження як повноцінного державного органу.

Який дохід приносить роумінг українським операторам?

- Левову частку доходів - близько 85% - мобільним операторам приносить голосова телефонія. Близько 10-15% цієї суми припадає на роумінгові послуги. Але в структурі прибутку частка таких послуг набагато вища. Роумінг і текстові повідомлення - найбільш дохідні в мобільному зв’язку, їхня рентабельність значно більша, ніж звичайних дзвінків усередині країни.

Чи є компанії, які реалізують туристичні sim-картки, конкурентами мобільних операторів?

- Звісно. Неадекватно високі роумінгові тарифи домашніх операторів змушують людей шукати дешевші альтернативи. Це туристичні sim-картки, IP-телефонія, використання багатофункціональних пристроїв (смартфонів, ноутбуків), що підтримують бездротові мережі стандарту 802.11 (Wi-Fi. – ред.). Поки що частка замінників невелика, але вона постійно збільшується.

Тетяна Машніна, начальник відділу роумінгу ЗАТ "УМЗ" (ТМ "МТС-Україна")

Чому вартість розмови за кордоном для українського абонента в десятки разів вища, ніж вдома?

- Тарифи залежать від розцінок роумінг-партнера. Якщо він встановлює ціну на вихідні дзвінки близько $2 за хвилину розмови, домашній оператор змушений тарифікувати вихідні дзвінки своїх абонентів у його мережі не нижче від цього тарифу, інакше зазнає фінансових втрат. Обслуговування абонента в роумінгу потребує значного використання ресурсів української мережі та каналів міжнародного зв’язку. Ці витрати приплюсовуються до тарифу, який виставляє роумінг-партнер домашньому оператору.

Експерти оцінюють доходи від роумінгу щонайменше у 10-15% виручки оператора. Це так?

- Досить близько до істини.

Після того як Єврокомісія змусила операторів ЄС удвічі знизити вартість роумінгових дзвінків, вони підвищили тарифи на роумінг для ваших абонентів?

- Так, із середини минулого року всі європейські оператори підвищили тарифи на роумінг для компаній, що працюють поза країнами ЄС, у середньому вдвічі.

За підрахунками Єврокомісії, у ЄС оператори мобільного зв’язку до зниження тарифів отримували EUR8,5 млрд річного виторгу. Скільки заробляють на роумінгу в Україні?

- Значно менше. Європейці роумінгом користуються практично щодня, українські абоненти - в середньому 2-4 рази на рік.

Скільки українців користуються роумінгом?

- Близько половини всіх активних мобільних абонентів хоча б раз телефонували з-за кордону.

Скільки українець витрачає на мобільний зв’язок за кордоном?

- Це дуже індивідуально - від 3 до 125 грн на день.

У МТС вважають конкурентами компанії, які продають дешеві туристичні sim-картки?

- Так. Хоча зараз послуги "академічного" роумінгу відрізняються від послуг туристичних операторів в кращий бік - вони зручніші для користувача. Зворотним боком демократичної ціни "туристичних" sim-карток є не завжди адекватна якість послуг та інші незручності: висока вартість стартового пакета, поточний номер абонента не зберігається тощо.

Чи знижуватимуться тарифи на роумінг?

- Поки що міжоператорські роумінгові ставки зростають, тому тарифи навряд чи знижуватимуться. Але ми докладаємо всіх можливих зусиль для того, щоб на літній сезон 2008 року зберегти поточний рівень роумінгових тарифів.

Надія Гончарук

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування