Путівка на двох — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Путівка на двох

825
Розбагатілі українські туристи спровокували справжній бум на цьому ринку. Кількість агентств, що бажають відправити співвітчизників на відпочинок, росте рекордними темпами. Втім, у них залишилося не так багато часу для того, щоб заробити - до нашого ринку все пристальніше придивляються іноземні мережі, вистояти перед натиском яких удасться далеко не всім.
"Малята" сплутали всі карти
Вітчизняний туристичний ринок росте як на дріжджах. За даними віце-президента Асоціації ділового туризму України Олега Саврана, за підсумками минулого сезону, "вага" галузі склала близько 5 млрд грн., що на 35% перевищує показники попереднього сезону. Цього року цифра має всі шанси збільшитися ще на третину. Настільки ласий шматок залучає все більшу кількість підприємців. За інформацією Саврана, на сьогоднішній день ліцензії на здійснення туристичної діяльності мають не менше 5 тис. компаній (з них 1300 - оператори, інше - агентства). Найбільша кількість фірм зосереджена в Києві (25%) і Криму (15%).
Ще по 5-7% від загальнонаціонального пирога мають Львів, Харків, Одеса, Донецьк, Дніпропетровськ. 60% всіх путівок реалізується через київські офіси, 15% - через кримські, а міста-мільйонники в цілому втримують не більше 20% грошей.
Кількість компаній постійно поповнюється. Середньорічний приріст армії продавців турів становить не менше 10-15%. Крім високого попиту на подорожі, що гарантує фірмам практично повну відсутність конкуренції, за словами власниці агентства "Мансана" Оксани Мороз, інвесторів залучає порівняно невисокий стартовий поріг входження в бізнес.
Для того щоб відкрити невелику справу, досить $25-30 тис., причому вже з першого місяця роботи можна отримувати прибуток. Недавня структуризація ринку, що привела до того, що тепер прямо із закордонними колегами працюють винятково туроператори, а самі компанії, по суті, є їхніми дилерами, одержуючи фіксовані комісійні, дозволила останнім мінімізувати ризики бізнесу. За повідомленням директора мережі "Галопом по Європах" Тараса Демури, зараз середня рентабельність агентств коливається в межах 10-12%. Оператори ж, за словами, комерційного директора фірми "Тез Тур" Аркадія Маслова, працюють із нормою прибутку 1-2,5%.
Неконтрольоване зростання числа агентств уже привело до плутанини на ринку. Директор з туризму компанії "Пан Укрейн" Олена Шаповалова стверджує, що деякі невеликі фірми не мають можливості вкладати кошти в навчання персоналу і розвиток технологій, тому якість їхнього сервісу залишає бажати кращого. "Бувають випадки, коли туристам попросту надають недостовірну інформацію, а відповідальність перед незадоволеними клієнтами несе оператор, чиї путівки реалізує агентство", - говорить Шаповалова.
Вона прогнозує, що найближчим часом ситуація може ще більше загостритися, тому що туристичний бізнес увійшов у список видів діяльності, ліцензування яких планується скасувати. "Якщо це відбудеться, то число компаній ще сильніше збільшиться, а якість їхньої роботи може знизитися", - вважає Шаповалова.
Стираючи кордони
Втім, підприємці можуть і не встигнути до розподілу туристичного пирога. На українському ринку усе яскравіше проявляються тенденції глобалізації. Тарас Демура відзначає, що поступово ринок концентрується в руках найбільших фірм. На сьогоднішній день порядку 80% галузі контролюють 100 компаній. Як показує рейтинг, недавно складений Асоціацією ділового туризму України, серед найбільших значаться агентства "Пан Укрейн" (річний оборот понад 200 млн грн.), "САМ" (199 млн грн.), M.I.B.S. Trevel (більше 136 млн грн.) "Вояж Київ" (100 млн грн.), SKY Travel HRG Ukraine (50 млн грн.) і ін. Правда, назвати рейтинг повним складно - у нього були включені тільки ті компанії, які погодилися надати інформацію. Отже, неабияка частина ринку залишилася неохопленою.
Більшість лідерів активно розвивають дилерські мережі в регіонах, а також скуповують туристичну інфраструктуру в Криму і Карпатах. Швидше за все, уже найближчим часом левову частку галузі буде контролювати вже не сотня, а десяток найбільших фірм. Експерти прогнозують, що в найближчі 2-3 роки інтерес до зростаючого туристичного бізнесу України напевно почнуть проявляти і міжнародні агентства. У цьому напрямку ринок розвивається вже зараз. Продаж турецьких та єгипетських путівок практично зосереджений у руках іноземців (на них спеціалізуються також Tez Tour, "Туртесс Тревел", Karya, у цьому сезоні в нас почала працювати турецька компанія Coral). Більше того, турецькі агентства, які спочатку виходили на наш ринок як продавці курортів своєї країни, поступово підминають під себе й інші напрямки, зокрема Домінікану, Кубу, Арабські Емірати.
На думку Тараса Демури, варто очікувати появи в Україні і європейських туроператорів, додатковим приводом для активізації яких може стати проведення Євро-2012. Серед найбільш імовірних претендентів Демура називає, зокрема, німецьку мережу TUI (оборот в 2007 р. 15,6 млрд євро), що відрізняється досить агресивним стилем ведення бізнесу: протягом останніх років вона скупила кілька туристичних мереж у сусідніх державах - британську Thomson, французьку Nouvelles Frontieres та ін., а торік об'єднала активи з не менш амбіційним британським агентством First Choice.
Крім вражаючих фінансових можливостей конкурентною перевагою TUI є власна частка в бізнесі низки компаній-перевізників (морське агентство Hapag-Lloyd, авіакомпанія TUI Travel, а також наявність власної готельної мережі Grecote. Особливо сильним ударом по наших фірмах може стати доступ конкурентів до додаткових авіаквитків, оскільки дефіцит турів в Україні не в останню чергу пояснюється саме нестачею місць у літаках.
Тарас Демура вважає, що нові інвестори будуть виходити на наш ринок за допомогою покупки агентств із топ-десятки, середню вартість яких він оцінює в $5-10 млн. Втім, Аркадій Маслов говорить, що іноземні мережі почнуть освоювати Україну вкрай обережно доти, поки не стануть простішими умови ведення бізнесу в країні. Зокрема, більшість компаній намагаються заробляти не тільки на виїзному, але й на внутрішньому туризмі, для чого обзаводяться власними готелями.
"Але, як показує наша спроба побудувати в Україні готель "Омар", що, до речі, уже є в Росії, зробити це не так просто - нам так і не вдалося вирішити земельне питання", - сказав експерт.
Деякі експерти вважають, що найбільш імовірними претендентами на освоєння нашого ринку є російські колеги. Зокрема, про намір більш активно працювати в Україні не так давно заявив московський "Інтурист".
Втім, не факт, що його "тур" у нашу країну буде вдалим, адже росіяни вже вживали кілька спроб освоїти сусідні території, які так нічим і не закінчилися. Приміром, велика російська компанія "Туренергосервіс", що три роки тому починала активно працювати в Україні, згодом відмовилася від цієї витівки. Головною причиною невдач "чужинців" стало не стільки недорозуміння менталітету наших співгромадян, до якого апелюють експерти, скільки технічна сторона бізнесу (приміром, вирішення візових питань зав'язано винятково на особистих зв'язках).
Людмила Ксьонз
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас