Скуповуйся, хто може — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Скуповуйся, хто може

Казна та Політика
979
Минулого тижня Верховна Рада пішла на безпрецедентний крок: вольовим рішенням 440 народних депутатів сфера державних закупівель була поставлена поза законом. Тепер курирувати процес витрати коштів на потреби чиновників стане уряд. Під час відсутності чітких правил роботи охочим освоїти казенні гроші буде де розгулятися.
Текст закону під авторством Арсенія Яценюка, прийнятого Верховною Радою, складається із двох пунктів. Перший визнає Закон "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" таким, що втратив силу. Другий пропонує Кабінету Міністрів забезпечити проведення вже початих тендерів, а нові організовувати, керуючись тимчасовим положенням. Головне ж завдання уряду - протягом місяця розробити і внести на розгляд парламенту нову редакцію держзакупного закону.
Рішення народних обранців фактично створило навколо цієї грошової сфери правовий вакуум. Причому в депутатів був шанс прийняти більш зважене рішення. "Регіонал" Олександр Лавринович пропонував одночасно прийняти два закони: одним скасувати нинішній, другим реінкарнувати його редакцію, що діяла до листопада 2004 р.
Саме поправки, внесені в документ18 листопада, розширили повноваження Тендерної палати, давши їй неповторну можливість освоювати частину чималих бюджетних коштів, які витрачаються на забезпечення держустанов товарами та послугами.
Однак спікер навідріз відмовився навіть включити дану пропозицію до порядку денного, мотивуючи це тим, що його законопроект - найкращий варіант вирішення проблеми. Злі язики відразу уточнили: "Оптимальний для Юлії Тимошенко". Оскільки за відсутності документа всі держзакупівлі будуть проводитися за її планом.
Втім, реалізувати цю ідею (особливо після скандального прийняття в першому читанні поправок до держзакупного закону, що розширює права Тендерної палати) Юлії Володимирівні буде непросто. Як заявив перший заступник голови Секретаріату Президента Олександр Шлапак, Віктор Ющенко має намір підписати прийнятий Верховною Радою закон тільки після того, як уряд затвердить тимчасовий порядок проведення закупівель за бюджетні кошти. Зрозуміло, що глава держави детально вивчить кабмінівський документ і не дасть розгулятися фантазіям чиновників.
Втім, навіть якщо порядок підготують оперативно і він сподобається Президентові, плутанини в сфері держзакупівель це не зменшить.
"Справа в тому, що проведення тендерних процедур, крім власне закону, регулювалося масою підзаконних актів. З тексту документа, прийнятого Верховною Радою зараз, незрозуміло, що буде із цими нормативними актами - потрібно чи ні керуватися їхніми положеннями. Цілком імовірна ситуація паралельної роботи декількох різних норм - прописаних у тимчасовому порядку і підзаконних актах", - говорить Борис Даневич із адвокатської фірми "Паритет".
"На сьогоднішній момент ні на рівні Верховної Ради, ні на рівні місцевої влади ніхто не може із упевненістю сказати, як буде розвиватися ситуація. Для всіх учасників тендерного ринку величезне значення має стабільність і прогностичність правил проведення закупівель, а ситуація, коли правила свідомо будуть змінюватися, може спровокувати зловживання та плутанину", - вважає депутат від блоку Литвина, голова райдержадміністрації Шевченківського району Києва Віктор Пилипишин.
Особливо тривожать спостерігачів перспективи розробки нового законопроекту. Озброївшись тимчасовим порядком, уряд зможе повністю контролювати процес держзакупівлі, а тому, найімовірніше, втратить колишній запал у підготовці нового документа. "Бюджетним законом на поточний рік ми дали доручення Кабінету Міністрів подати зміни до нього протягом двох місяців. Але їх дотепер немає. Новий проект держзакупного закону очікують такі ж перспективи", - упевнений член фракції комуністів Адам Мартинюк.
"У законі, прийнятому Верховною Радою, не встановлені ніякі часові обмеження для дії тимчасового порядку", - підкреслює Даневич.
"Ситуація, коли така важлива сфера регулюється не законом, а підзаконними актами, прийнятими у вузькому колі, створює не меншу небезпеку корупції, ніж дія скасованого документа. Єдина можливість уникнути цього - прийняти новий адекватний закон про держзакупівлі в найкоротший термін, однак гарантувати такий варіант розвитку подій ніхто не зможе. Навіть якщо Кабінет Міністрів подасть законопроект вчасно, протягом одного місяця, процес його розгляду в стінах Верховної Ради може бути довгим і болючим. І весь цей час сфера держзакупівель буде регулюватися підзаконним актом", - резюмує Пилипишин.
Катерина Прищепа
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас