Після виплат живими грішми почнеться другий етап — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Після виплат живими грішми почнеться другий етап

Казна та Політика
823
Після двох місяців виплат компенсацій вкладникам Ощадбанку СРСР стало зрозуміло, що передбачених у бюджеті 6 млрд грн для задоволення всіх заявок недостатньо. Голова правління Ощадбанку Анатолій Гулей розповів, які варіанти виконання своїх обіцянок розглядає уряд.
- Яка зараз ситуація з виплатами?
- На сьогоднішній день до реєстру внесені дані на 5,147 млн чоловік, з них 3,267 млн зараховані кошти - 2,665 млн уже одержали компенсації. 600 тис. чоловік ще не забрали $147 млн, або 746 млн грн. Якщо пам'ятаєте, у січні за грішми не прийшов 1 млн чоловік. Тому ми запропонували тим, хто не міг прийти в будні дні, звернутися у відділення 22-23 лютого. У ці дні ми змогли обслужити ще 130 тис. чоловік.
Ми будемо продовжувати виплачувати гроші по суботах. Без цього кількість людей, які не прийшли за компенсацією, може збільшитися і до двох, і до трьох, і до чотирьох мільйонів. А незатребувана сума давить на нас. І ми не можемо використати її на інші цілі.
- Що значить "давить"?
- Це операційні ризики, пов'язані із чергою. Ми не можемо вгадати, коли ці 600 тис. чоловік прийдуть за грішми. Адже всі вони можуть прийти в один день, у тому числі і 24 грудня. Але 25 грудня ми припинимо обслуговувати клієнтів. У проведенні виплат уже було два піки: 21-23 січня і 9-10 лютого. У ці дні ми прийняли по 700-800 тис. чоловік, притому що технологічна пропускна здатність Ощадбанку - 300 тис. на день. У ті дні ми були змушені працювати до останнього клієнта.
- Чому будь-яка людина не може одержати гроші через "Укрпошту"?
- Програма роботи з "Укрпоштою" призначена для соціально незахищеної категорії людей, інвалідів.
- Скільки чоловік, по-вашому, хоче зараз зареєструватися?
- Якщо раніше по п'ятницях заяви подавали по 500 тис. чоловік, то в минулу п'ятницю - 350-380 тис. Тобто ми подолали психологічну планку 5 млн і переконалися, що інтерес вкладників до виплат знижується. За прогнозами зареєструватися захочуть більше 10 млн чоловік.
- Скільки грошей уже видано?
- На рахунки громадян зараховано $592 млн, 2,665 млн чоловік уже забрали частину цих грошей. Ми розраховуємо, що до 10 березня цією можливістю скористаються близько 3 млн чоловік.
- Коли на рахунки будуть зараховані 6 млрд грн, закладених у бюджеті?
- Я не можу прогнозувати такі речі.
- Як ви прокоментуєте тезу, що призупинення виплат говорить про неготовність Мінфіну перераховувати додаткові гроші?
- Кожний відповідає за свою ділянку роботи, і я відповідаю за механізм виплат. Ми говоримо про те, що повинен початися другий етап виплати компенсацій - залік по комунальних платежах. Уже до 30 січня був підготовлений проект відповідної постанови Кабміну.
Прийняття цього документа дозволить продовжити формувати реєстр і списувати заборгованість держави не живими грішми, а шляхом взаємозаліку. Але фінансуватися з бюджету будуть тільки поточні платежі за відсутності заборгованості.
- Чи означає це, що крім отриманих грошей можна буде одержати ще 1 тис. грн на погашення комунальних платежів?
- Ні. Відповідно до постанови Кабміну, кожен вкладник, що внесений до реєстру, може одержати цього року тільки першу тисячу гривень.
Логіка процесу проста: після завершення першого етапу, виплат живими грішми, починається другий, без реальних грошей. Як це було в 2005 році, коли нами було проведено близько 2 млрд грн заліків.
- Чи розглядаються інші варіанти компенсацій? - Можна дочекатися третього етапу і використати призначені компенсаційні платежі на покупку необхідних товарів - холодильників, телевізорів і так далі - також у межах тисячі гривень.
- Ніхто з банкірів не розуміє, за яким принципом формується і використовується реєстр вкладників. Поясніть його алгоритм.
- Ми одержуємо заяву-доручення, що попадає в буфер. Після цього перевіряється правильність заповнення заяви, паспортних даних, ідентифікаційного коду. У нас є два операційні ризики: помилилася людина і помилився операціоніст. На першому рівні операціоніст логічно перевіряє ще раз заяву на правильність заповнення цифр. Після цього проводиться електронний контроль.
- Що відбувається, якщо заява не прийнята?
- У кожному відділенні в нас сидить група ревізорів із трьох чоловік, до яких попадає файл програміста про помилку для виправлення і занесення до реєстру. Ревізор піднімає паперовий носій, звіряє з ним отриманий файл, визначає характер помилки та вирішує, чи можна її виправити. Бувають помилки, для усунення яких потрібний контакт із вкладником, що заповнював заяву. Тоді дзвонять вкладникові.
- Скільки помилок було зроблено в заявах? - У перший день - 8 січня - було 27% заяв з помилками. Другий день - 16%, третій - 7%. Тепер вони становлять менше 1%. Тобто набили руку. На усунення перших помилок з обдзвоном витратили два тижні.
- А куди йде "правильна" інформація з буфера?
- Дані попадають до реєстру. Це особова картка, що у самому реєстрі перевіряється на повтори. Тобто ті 5 млн чоловік, які зараз є в реєстрі, - це ті, хто ідентифікований й у кого виключені помилки. Тільки після цього в Києві на кожен реєстраційний номер готується окремий платіжний документ, по якому кошти нараховуються на рахунок вкладника та відправляються по внутрішній платіжній системі в регіон.
- Де перебуває буфер і реєстр?
- У головному офісі. Якби ми спустили це все вниз, то ніхто б не знайшов кінців. Реєстр - це готовий документ із усіма необхідними захистами.
- Недавно повідомлялося, що люди одержували в одні рук по кілька тисяч гривень. Як це можливо при захищеному реєстрі?
- Той, хто вже перебуває в нас у реєстрі, два рази одержати не може. Платіжний документ не буде виписаний.
- Але ж фізично такі виплати були?
- Хіба що шляхом обману. - Як можна обдурити практично безвідмовну систему?
- Я не знаю, кого і як обманювали. У кожному випадку потрібно розбиратися окремо. Можливо, людини і не було в реєстрі. Для цього в нас працює близько 800 ревізорів.
- Як же такий вкладник зміг одержати гроші?
- Ну є ж випадки, коли людина по два рази одержувала пенсію або зарплату. Потім операціоніст приходить до нього додому і забирає ці гроші. У нас повна матеріальна відповідальність. Якщо хтось двічі одержав гроші, то до нього прийде той, хто ці гроші видав, і вимагатиме їх повернути. Це фактор людської помилки. У перший день виплат 11 січня в нас було 52 тис. дублюючих заяв, які "виловили". Тобто були люди, які як під копірку писали заяви і несли їх у різні відділення.
- Як ви боролися із цим явищем?
- Попереджаючи виникнення такої ситуації, ми звернулися в ГоловКРУ із проханням простежити за проведенням виплат разом з нашими контролерами. Вони вибірково провели перевірку і знайшли лише один випадок подвійної виплати. До цієї жінки ревізори прийшли додому, і вона повернула гроші.
- Ваші співробітники говорять, що, якщо написано заяву на одержання компенсації у валюті, а в Ощадбанк прийшов гривневий транш, одержати гроші не можна, тому що вони зараховані на валютний рахунок?
- Не зовсім так. Людині відкривається валютний рахунок, і ми пропонуємо їй одержати $198 і 10 коп. Якщо людина хоче одержати гроші в гривнях, то ми проводимо ще дві операції і конвертуємо їх за поточним курсом. Якщо по трасі платежу в мене передбачений долар, то я його і виплачую, якщо визначено гривню - то гривню.
Розмовляв Руслан Чорний
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас