Куди їхати далі? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Куди їхати далі?

1362
Лібералізація мит після вступу України до СОТ ставить під питання можливість вітчизняного автопрому продовжувати свій висхідний тренд. Уже сьогодні очевидно те, що нечисленні українські автозаводи не готові до вступу до СОТ і відкритої конкуренції з іноземними компаніями
Власникові найбільшої автомобільної корпорації країни - Таріелу Васадзе - сьогодні є про що подумати. Автомобілебудування - одна з небагатьох галузей економіки, членство у СОТ для якої обернеться істотними змінами. І далеко не в кращий бік... Чи зуміють Lanos та Aveo зберегти за собою статус "народних" іномарок чи поступляться позиціями імпортним "беушкам"? Питання, що сьогодні цікавить не тільки власника УкрАВТО, але й у цілому авторинок.
Куди заїдемо?
П'ятий рік поспіль вітчизняний авторинок росте із запаморочливою швидкістю. За обсягами продажів Україна займає вже сьоме місце в Європі, а за динамікою - і зовсім перебуває в числі лідерів.
В 2005 році українські автовиробники продали 250 тис. авто, в 2006 році - 370 тис. А минулий рік і зовсім побив попередні рекорди - 540 тис. автомобілів. Багато автодилерів просто не встигають коректувати свої плани убік збільшення, намагаючись вибити в автовиробників додаткові квоти на постачання машин. Покупці ж тим часом нудяться в чергах, які вишикувалися за найбільш популярними марками авто.
З маловідомого регіону в центральній частині Європи всього за пару років Україна стала одним з найбільш перспективних ринків збуту нових автомобілів. При цьому за збільшенням обсягів продажів наша країна випередила не тільки держави Західної Європи, що вже наситилися, але й Росію, що бурхливо розвивається, де приріст ринку склав в 2007 році 35%, у той час як в Україні - понад 46%.
Куди приїде вітчизняний авторинок з такою швидкістю, сьогодні із упевненістю не береться прогнозувати ніхто. Ще не зрозуміло до кінця, які будуть прийняті законодавчі рішення щодо автомобільної промисловості.
СОТ є - СОТ нема
Незважаючи на те, що Україна дістала згоду на членство у Світовій організації торгівлі, відчути на собі прямий ефект від вступу у світове співтовариство операторам удасться не раніше ніж з першого січня 2009 року. До цього часу чиновникам потрібно підписати цілу низку законопроектів. "До четвертого липня ми повинні ратифікувати угоду, підписану п'ятого лютого, і внести зміни в одинадцять законів, у тому числі в закон про єдиний митний тариф, тобто знизити мито з 25 до 10%. За Бюджетним кодексом, будь-які податкові зміни в ставці мита повинні бути прийняті спочатку ВРУ, потім підписані президентом та оприлюднені не пізніше ніж за півроку до вступу цих змін у силу. Отже, ставки ввізного мита в розмірі 10% зможуть набутити чинності тільки з першого січня 2009 року", - прогнозує генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. А в цей час протягом поточного року українські автовиробники та імпортери будуть грати за старими правилами. Тому зменшувати темпи продажів ніхто з операторів не збирається.
Повні оптимізму і прогнози експертів. "Найближчим часом яких-небудь значних коливань на авторинку не буде", - запевняє глава автомобільної практики московського офісу компанії Ernst & Young Іван Бончев. За його словами, автомобільна галузь в Україні - досить динамічно росте, попит на автомобілі в країні дуже великий, тому говорити про зниження обсягів продажів навряд чи варто.
Експерти сходяться на думці, що приблизно такими ж темпами український ринок буде розвиватися ще кілька років підряд - доти, поки рівень автомобілізації не досягне показника хоча б 300 авто на тисячу жителів. Зараз же з урахуванням динамічного зростання продажів на кожну тисячу українців припадає приблизно 130 автомобілів, у той час як у таких високорозвинених країнах, як Німеччина і США, цей показник перевищує 500 авто.
Згідно із прогнозами учасників ринку, в 2008 році в Україні буде продано понад 700 тис. нових машин. Провідні імпортери вже заклали у свої бізнес-плани подальше збільшення обсягу реалізації: плани продажів на рік уже зверстані, до торішніх результатів дилери додали мінімум 30%-ве зростання. А виробники таких топових брендів, як Mitsubishi, Toyota, Nissan, KIA, Hyundai, із упевненістю прогнозують 70%-ве збільшення власних продажів.
Доля автозаводів
Українським виробникам такого безхмарного майбутнього, як імпортерам, поки не бачити. Адже зниження ввізних мит ударить у першу чергу по вітчизняних автозаводах. Вони вже забили тривогу та звернулися в уряд за захистом. Виробники вимагають від держави одержати для автомобілебудівників так званий "перехідний" період, тобто поетапне зниження мит.
Віце-президент корпорації "УкрАВТО" Олег Папашев вважає, що автомобільна галузь ще не готова до СОТ. За його словами, не можна не враховувати той факт, що національна економіка має дуже низький рейтинг конкурентноздатності. "Українська промисловість підходить до вступу до СОТ в несприятливих для себе умовах: висока вартість фінансових ресурсів, більше податкове навантаження, нерозвиненість інфраструктури виробництва матеріалів і компонентів. Ці й інші фактори підвищують собівартість автомобілів внутрішнього виробництва на 16-21%. Тому введення зниженого мита і, відповідно, жорсткість конкуренції на ринку швидше за все загальмують динаміку розвитку національної автопромисловості", - відзначив пан Папашев.
У першу чергу постраждає крупновузлове виробництво. Примітивне "викруткове" складання гарне як альтернатива імпорту лише при високих ввізних тарифах на готові автомобілі, але після вступу України до СОТ воно втратить свою привабливість. Варто очікувати, що багато складальних програм будуть згортатися, а автомобілі поставлятися в Україну у вигляді готового імпорту з митом 10% - а це більше половини всього ринку. У порівнянні з існуючою ціною це може привести до подорожчання продукції на 5-6%. Насамперед мова йде про масовий бюджетний сегмент, тобто про 55% ринку.
Цінове перетягування
Ще задовго до вступу до СОТ автомобілісти гаряче обговорювали питання, що буде із цінами на авто. Посилання народу було залізним: мовляв, наближається зниження ввізних мит, відповідно і ціни впадуть. "Для споживачів мало що зміниться, - запевняє Олег Назаренко. - Цінову політику формують не імпортери, а виробники, і вони ревно стежать за тим, щоб в усім світі ціни на авто були приблизно однакові. Хіба що в Америці, як на найбільш ємному ринку світу, вони можуть демпінгувати і працювати з нульовою рентабельністю. Тому помилково вважати, що при зниженні мита на 15% ціна на автомобілі зменшиться настільки ж. Якби це відбулося, імпортерам було б вигідніше везти автомобілі назад у країну, реімпортувати. У недорогому сегменті можна чекати і підвищення ціни. Можуть подорожчати відсотків на 10-12% насамперед російські автомобілі, а також українські Daewoo, "Таврія", Chevrolet". Про те, що ціни можуть не впасти, говорить і той факт, що інфляція в країні досягає 17% і все дорожчає.
Не очікується зниження цін і на імпортну продукцію. Автоімпортери ще торік дали чітко зрозуміти, що зменшення мит до здешевлення їхньої продукції не приведе. До того ж вартість імпортованих машин установлюють не вони, а автовиробники, які постійно регулюють рівень цін у різних країнах. "Не можна проводити паралель між зниженням мит і зниженням роздрібних цін. На наш погляд, тотального здешевлення автомобілів не передбачається. У найкращому разі компанії-імпортери знизять роздрібні ціни на моделі, що не користуються великим попитом. Моделі, на які й так існують черги покупців, навряд чи подешевшають. Більшість операторів автомобільного ринку будуть стежити один за одним, і сміливий крок одного з них міг би вплинути на поведінку інших. Але це малоймовірно", - говорить Андрій Нестеренко, керівник відділу маркетингу компанії "Ніссан Мотор Україна".
Відродження вживаного
Крім зниження мит, очікується ще одна важлива подія, що відбудеться відразу ж після ратифікації протоколу: буде знята заборона на ввезення автомобілів старших восьми років. Чи зможе в Україні повторитися ситуація 90-х, коли імпорт старих автомобілів був порівнянний з новими продажами? Досвід Польщі, приміром, показує, що такий варіант можливий. Польща, що вступила кілька років тому до складу Євросоюзу, змушена була скасувати всі митні бар'єри - у країну хлинули "безмитні" іномарки з Німеччини, конкурувати з якими "слаборозвинений" польський автопром не зміг. І, як результат, ринок нових авто в країні "згорнувся" на кілька років.
Але Україні такий варіант розвитку не загрожує. Експерти говорять лише про незначне збільшення ринку старих авто. Адже якщо для нових машин акцизний збір - це несуттєвий платіж, то для "вживаного" транспорту він іноді перевищує суму мита. Скажімо, для автомобіля віком до п'яти років з мотором 1,5 літра вартістю 5 тис. євро акциз дорівнює приблизно 1800 євро, старшого п'яти років - 2250 євро, у той час як на новий автомобіль акциз становить усього 30 євро.
До того ж машини старші восьми років, увозити які буде дозволено з моменту вступу України до СОТ, обкладені ще одним податком - підвищеним транспортним збором під час першої реєстрації в ДАІ, що становить до тисячі гривень за 100 куб. см об'єму двигуна. Ввозити в Україну легковика старше восьми років при таких платежах стане економічно недоцільно.
Що ж у підсумку дасть вітчизняному авторинку вступ України до СОТ? Фінансовий аналітик компанії Millennium Capital Дегрик Олена вважає, що СОТ - це єдиний каталізатор, що здатний винести вітчизняний автопром на нові щаблі розвитку та рівні виробництва і збуту товару. Головне - державна протекція вітчизняному виробникові як на законодавчому, так і на виконавчому рівнях. Одним з подальших шляхів розвитку вітчизняного автопрому аналітики бачать вихід українських автомобілебудівників з "своєю" продукцією на суміжні ринки. Власними силами наші підприємства поки не можуть цього зробити. Створити вітчизняний продукт можливо лише разом з потужними іноземними виробниками. Сьогодні таким шляхом пішла корпорація "УкрАВТО", що налагодила партнерство з General Motors на базі польського заводу FSO, і інші вітчизняні автокомпанії. Приміром, корпорації "Богдан" та "АІС" знайшли собі корейських і китайських партнерів.
Напевно, щоб захистити свою продукцію, виробники спробують посилити й "екологічні" норми. У першу чергу це дозволить обмежити імпорт "вживаної" продукції. Але в будь-якому разі місцевому автопрому прийдеться конкурувати із зовнішніми гравцями. У протилежному випадку долею українських виробників залишиться лише складання порівняно недорогих "народних" автомобілів і надія згодом підвищити ступінь локалізації виробництва та модернізувати ці авто.
Михайло Вовк
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас