Штраф за відсутність автоцивілки чи поліс ОСЦПВ?


Штраф за відсутність автоцивілки чи поліс ОСЦПВ?

Мало того, що у вас на дорогах небезпечно, так ще і ніхто з водіїв не має страховки. Якщо хтось із українських водіїв уріжеться в мене, як я зможу одержати від нього компенсацію? - ремствував торік колега по журналістському цеху, громадянин Польщі.

У країні з повально-істеричним попитом на автомобілі, практикою продажу прав водія кому-небудь, сміховинними розмірами штрафів за легковажні і злочинні дії на дорогах, на проїзній частині складається цілком анархічна ситуація. Одним з найдієвіших способів боротьби з анархією на дорогах в усім світі визнане обов'язкове страхування відповідальності водіїв.

Штрафи в Україні і за кордоном

У європейських країнах за відсутність страховки автовласник-невдаха може не тільки заплатити штраф у розмірі 300-700 євро, але і втратити права водія. Для страхувальників, які побували в ДТП, вартість страховки збільшується залежно від кількості аварій, причому поза залежністю від того, чи був страхувальник винуватцем чи потерпілим. Розуміння того, що при будь-якому зіткненні за страховку прийдеться заплатити набагато дорожче, є однією із причин дисциплінованості європейських водіїв.

В Україні обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ) намагаються ввести з 90-х років, однак дотепер безуспішно. Як не дивно, "автоцивілка" не приживається на вітчизняних дорогах через небажання виконувати свій обов'язок співробітниками ДАІ - однією з головних ланок автоцивілки, на яку покладено функції контролю за наявністю страховок у водіїв. Однак, з 2008 року в силу вступила Інструкція з організації діяльності підрозділів Державтоінспекції МВС України з контролю за наявністю у водіїв полісів ОСЦПВ при нагляді за дорожнім рухом.

Пізнавати порушника даішники будуть за відсутністю на лобовому склі автомобіля спеціального знака - стікера. Подібних водіїв будуть зупиняти, і інспектор ДАІ буде перевіряти наявність самого страхового поліса. І тільки у випадку відсутності страховки, інспектор ДАІ оформить протокол про адміністративне правопорушення і випише штраф. Розмір штрафу за відсутність автоцивільного страхування становить від 8,5 грн. до 17 грн., причому оплачується він не на місці, а в банках.

Неодноразовість покарання

Найприкріше для автовласників те, що штраф не є одиничним. Тобто, незастрахованого порушника може зупиняти і штрафувати кожен наступний даішник. Також штрафом загрожує їзда із простроченим стікером, адже багато автовласників вирішили обмежитися покупкою 15-денного поліса ОСЦПВ, і по закінченню його дії не знімати свідоцтво про страховку з лобового скла.

А от штраф за підроблений стікер може вилитися хитрунові в 850-1200 грн., арештом на термін до 6 місяців, а то і тюремним ув'язненням (за статтею 358 Кримінального кодексу України).

Придбати поліс ОСЦПВ можна в страхових компаніях, які входять у Моторне (транспортне) страхове бюро України - саморегулюючу організацію ринку автоцивілки. На сьогоднішній день це близько 100 страхових компаній, найбільш активними з яких є компанії "Оранта", "Дженералі Гарант", "Княжа", "Український страховий альянс", "Українська пожежно-страхова компанія", "АСКА", страхова група "ТАС".

"Вартість страховки обов'язкової цивільно-правової відповідальності залежить від багатьох показників: типу договору, технічних характеристик, місця реєстрації і сфери використання транспортного засобу, водійського стажу осіб, зазначених у договорі та інформації щодо збитків при продовженні попереднього договору", - розповідає начальник відділу обов'язкових видів страхування "Провідна" Леся Лінчевська.

Типи полісів страхування

Так, за законом "Про ОСЦПВ", поліси страхування діляться на три типи. Договори I типу поширюються на всіх осіб, які можуть керувати транспортним засобом на законних підставах (договір оренди, доручення і т.д).

Цей тип розповсюджений серед юридичних осіб. Договори II типу поширюються на одну особу (фізичну), однак у текст договору можуть бути вписані кілька автомобілів, і страхова компанія покриє збиток, заподіяний страхувальником, що керував кожним з вписаних у договір транспортних засобів. Договори III типу покривають збиток, завданий життю і майну третіх осіб внаслідок експлуатації автомобіля, вписаного в договір страхування, особою або групою осіб, вписаних у договір (цей тип автоцивілки вважається найдешевшим, тоді як найдорожчим - тип I).

Тарифи на страхування

Тарифи на страхування відповідальності водіїв відрізняються по регіонах. Наприклад, для автомобіля марки Subaru Legacy, з об'ємом двигуна від 2000 до 3000 см/куб, яким керує водій з 4-річним стажем, річний поліс обійдеться порядку 607,76 грн. - для столиці. Іншу територію країни страховики ділять на зони залежно від густоти населення (і, відповідно, можливої аварійності на дорогах).

За словами начальника відділу страхування цивільної відповідальності СК "Українська страхова група" Валерія Захарова, для районів з населенням менше 100 тис. чоловік страховка обійдеться в 202,59 грн., для районів з населенням в 100-500 тис. чоловік - в 324 грн. Ті, хто проживають в містах з населенням від 500 тис. чол до 1 мільйона, заплатять за поліс уже 405 грн., а жителі міст-мільйонників - 486,21 грн.

Примітно, що при укладанні договору територія експлуатації машини записується зі слів клієнта, що дозволяє заощадити навіть київським водіям. Ніщо не заважає клієнтові застрахувати свою столичну машину в провінції, але використовувати її в Києві.

"Дійсно, клієнт може заощадити, застрахувавши автомобіль, що буде використовувати в Києві, у провінції. Законодавчого механізму, що забороняє це зробити, немає. Тому СК не може відмовити клієнтові у виплаті з тієї причини, що машина страхувалася як призначена для їзди в регіонах", - підтверджує директор зі страхування СК Allianz Оксана Руденко.

Історія автоцивілки

вересень 1996

Створено Моторне (Транспортне) Страхове Бюро України (МТСБУ) - об'єднання страховиків, що діє з метою координації діяльності СК - його членів в галузі автоцивілки, щодо відшкодування збитків, завданих третім особам внаслідок дорожньо-транспортних випадків. МТСБУ покриває збиток потерпілим на дорогах, якщо винуватець зник з місця події або не має поліса автоцивілки.

Однак водій може розраховувати на допомогу МТСБУ тільки в тому випадку, якщо в нього є свій поліс ОСЦПВ.

Зараз у МТСБУ входять порядку 100 СК, мінімальний вступний внесок становить 100 тис. євро. Тільки СК-члени МТСБУ мають право продавати поліси автоцивілки.

2005 рік

Верховна рада прийняла закон "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів"

Порівняльна вартість поліса ОСЦПВ терміном дії 1 рік, у гривнях, для машин Subaru Legacy і Honda Jazz, водійський стаж - 4 роки*

Страховик Subaru Legacy: Київ Subaru Legacy: Регіони Honda Jazz: Київ Honda Jazz: Регіони
Княжа 411 137 310 103
АСКА 411 137 310 103
Allianz 729** 281-583*** 373** 124-298***
Провідна 607 281-486*** 310 103-248***
Українська страхова група 607 202-486*** 310 103-248

*за інформацією страховиків.

** за умови, що об'єм двигуна від 2 до 3 літрів куб. для Subaru Legacy, і 1,4 літри для Honda Jazz.

*** - залежно від населеного пункту (кількості населення)

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Штраф за відсутність автоцивілки чи поліс ОСЦПВ?» на Finance.ua - 2.3
В Контексті Finance.ua