Ярмарка синергій і конвергенцій — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ярмарка синергій і конвергенцій

558
У минулі два тижні відбулися рухи відразу в декількох процесах покупок, злиттів і поглинань телекомунікаційних компаній в Україні і Росії.
Їхнє завершення припаде вже на наступний рік, і зміни, які відбудуться при цьому на українському і російському ринках зв'язку, важко переоцінити.
Статуя Свободи на зміну "Волі"
30 листопада з інформаційного повідомлення Антимонопольного комітету України стало відомо про те, що дозвіл на придбання більше 50% кіпрської Aquorn Holding Limited одержала компанія Р6 Kyiv Cable Ltd. з Кайманових Островів, що входить у групу Providence Equity Partners. У перекладі це означає, що Providence, один з найбільших у світі венчурних фондів, що спеціалізується на інвестиціях у медіа і мережі його поширення (головним чином, кабельне телебачення та Інтернет) і керуючий активами в 21 млрд. дол. (серед яких - одна з найбільших звукозаписувальних компаній Warner Music Group, а також кабельні компанії Metro-Goldwyn-Mayer, Bresnan Broadband Holdings, Education Management Corp., Free-dom Communications, Kabel Deutschland, ProSiebenSat.1), купив "Волю-Кабель".
Сума угоди не розголошується. Офіційно заявлено, що американці мають намір інвестувати в "Волю" 200 млн. дол. Щодо ціни покупки існують різні оцінки. Відомо, що продавець - інвестиційний фонд SigmaBlayzer - просив близько 1000 дол. "за розетку" (станом на середину року компанія обслуговувала близько 400 тис. абонентів аналогового телебачення, 135 тис. абонентів цифрового телебачення і 130 тис. абонентів швидкісного доступу в Інтернет). Тобто близько 600 млн. дол.
Експерти вважають, що реальна ціна компанії вдвічі менша. Мережі "Волі", побудовані на базі коаксіального кабелю, мають потребу в значних вкладеннях у модернізацію. У цьому році різко загострилася конкуренція на ринку швидкісного доступу в Інтернет - саме сюди перемістилася "точка росту" після досягнення насичення мобільним ринком. Один тільки FTTB-проект українського "Голден Телекома", що передбачає підключення в наступному році 1,4 млн. домогосподарств у всіх великих містах до сучасної високошвидкісної оптичної мережі передачі даних, може істотно ускладнити ринкове становище не тільки "Волі", але й інших операторів швидкісного доступу. У наступному році очікується збільшення ринку цифрового телебачення - як кабельного (IPTV на основі оптичних мереж сучасніших, ніж DVB-C на "коаксіалі"), так і ефірного (до 2009-2010 років очікується поява перших комерційних мереж DVB). "Воля" продана на піку свого розвитку, і щоб він не перейшов у піке, новим інвесторам прийдеться прикласти значні зусилля, як фінансові, так і маркетингові.
Втім, прихід на український ринок великої міжнародної компанії можна тільки привітати. Особливо якщо вона поширить на "Волю" світові стандарти ведення бізнесу і роботи із клієнтом.
За скромними даними про угоду, американці купили тільки "Волю" (мережі в Києві, Чернівцях, Алчевську і Львові). Так звана "Воля-2" - куплені SigmaBlayzer кабельні оператори ще в півтора десятках міст - поки не продається, мабуть, у силу недостатньої структурованості цього активу і необхідності його значної модернізації. Втім, напевно домовленість про його продаж також досягнута. І, можливо, навіть включена в суму угоди.
"Голден-Вимпел-Телеком"
Другою угодою року може вважатися покупка російським мобільним оператором "Вимпелком" провідного російського оператора фіксованого зв'язку і мереж передачі даних Golden Telecom Inc. В обох компаній є українські "дочки" - ЗАТ "Українські радіосистеми" (ТМ "Білайн Україна") і ТОВ "Голден Телеком Україна", а виходить, злиття торкнеться і їх.
Про можливості такого злиття експерти говорили давно. Адже в "Вимпелкому" і GTI є однакові акціонери. Норвезькій Telenor належить, відповідно, 29,9 і 18,3% акцій цих компаній, а російській Altimo - 44 і 26,6%. Схоже, таке модне нині ринкове віяння, як мобільна конвергенція, змусило акціонерів задуматися про можливості одержання синергії за рахунок об'єднання ресурсів операторів мобільного і фіксованого зв'язку та економії на масштабі. Однак лише в понеділок, 3 грудня, компанії випустили спільний прес-реліз, у якому підтвердили переговори. Угоду планується завершити в травні.
У прес-релізі була названа і вартість купівлі-продажу однієї акції - 105 дол. (що відповідає 4,2 млрд. дол. за GTI). Втім, вона може змінюватися, якщо зміняться поточні котирування. Зокрема, на думку експертів, останні заяви керівництва Telenor про те, що норвезька компанія "ще не сформувала думку про доцільність угоди", можуть бути спрямовані на охолодження гарячих біржових голів, готових заради свого заробітку накрутити котирування акцій компанії і збільшити ціну, про яку сторони вже домовилися.
Компанії ще не виступали з офіційними заявами із приводу механізмів реструктуризації і ребрендингу. Тобто з реструктуризацією більш-менш зрозуміло: "Вимпелком" створить дочірнє підприємство, що поглине GTI. Аналогічний механізм буде застосований і в Україні: тут "дочка" "Вимпелкома" купить обидва підприємства.
Ребрендинг нової компанії і в Україні, і в Росії вимагає вищого маркетингового пілотажу від тих агентств, які будуть його проводити. Судячи з повідомлень джерел усередині компаній, єдиного бачення ребрендингу ще немає. З "Вимпелкому" виходить інформація про можливе поглинання бренду Golden Telecom брендом "Білайн" - більш сильним і розкрученим на масовому ринку. Однак якщо нова компанія має намір працювати на ринку саме конвергентних послуг, то не менш розкручений на своїх ринках бренд GT може виявитися їй корисним.
В Україні ситуація ще складніша. Тут "Білайн" має набагато слабші позиції на мобільному ринку та асоціюється з нішею оператора-дискаунтера. "Голден Телеком" же, навпаки, має авторитет. Однак у порівняно вузьких колах бізнес-користувачів, які, до того ж, вважають його "дорогим оператором". Як мобільний оператор "ГТ" відомий тільки в Києві та Одесі, у будь-якому іншому регіоні номер з кодом 039 викликає подив.
Проте об'єднаний частотний ресурс "Українських радіосистем" і "Голден Телекому" може дозволити новій компанії надавати якісні послуги мобільного зв'язку і бездротового швидкісного доступу по всій території країни. Мабуть, мобільний зв'язок все-таки піде під "Білайн". А "Голден Телеком" залишиться брендом для фіксованого зв'язку, передачі даних і корпоративних абонентів.
Складно також сказати, що очікує бренд "Світ Онлайн", який переживає друге народження використовується нині для FTTB-проекту компанії. У росіян аналогічного бренду немає. Однак є агресивна маркетингова служба "Білайн", більш сильна, ніж в GTI, і зацікавлена перетягнути на себе якомога більший контроль над витратами на просування нових брендів компанії.
Об'єднана компанія стане єдиною в Україні, якій немає необхідності брати участь у тендері на 3G. Наявний в "Голден Телеком" частотний ресурс компанії "Ес-Лайн" у діапазоні 2,3 Ггц дозволяє їй надавати послуги мобільного WiMAX на багатомегабітних швидкостях. Якщо, звичайно, виробники устаткування в черговий раз не підкачають. У тому числі і Intel, що обіцяє в 2009 році почати поставки чипсетів з убудованим контролером WiMAX для ноутбуків і смартфоноі. Для цієї послуги, унікальної для СНД, також буде потрібно новий бренд.
Російсько-норвезький світ?
Нарешті тиждень, що минає, побавив новинами з російсько-норвезького фронту, що проходить по українській компанії "Київстар". Нагадаємо: акціонери останнього (а також вищезгаданих "Вимпелкому" і Golden Тelecom Inc.), російська компанія Altimo і норвезький Telenor, останні два з половиною року перебувають у твердому судовому протистоянні щодо контролю над провідним українським мобільним оператором. Експерти вважають, і "ДТ" не раз про це писало, що головна мета Altimo - подорожче продати свою частку в "Київстарі" (43,5%). Виходячи із цього, конфлікт повинен закінчитися, коли сторони домовляться про ціну.
На минулому тижні Altimo ні з того ні із сього пішла на очевидні значні поступки норвежцям. Незважаючи на свої попередні численні заяви про те, що рішення Нью-Йоркського арбітражу про продаж своєї частки в українських компаніях - конкурентах "Вимпелкому" неможливо виконати через численні рішення місцевих українських судів, російська компанія демонстративно вирішила їх виконати. Говорять, в офісі норвезької компанії така непередбачуваність викликала легку паніку: там зрозуміли, що ніякі аналітики не здатні прогнозувати розвиток подій.
У числі іншого, Altimo продала частину своєї частки в Turkcell (невідомій компанії і з такими застереженнями, що ці 6,6% можна в будь-який момент повернути назад), частку в "Українських Новітніх Технологіях" (таким же хитрим способом) і відкликала із суду вимогу про заборону публікувати звітність "Київстару". Правда, на збори акціонерів 3 грудня представники "Сторму" (контрольованого Altimo) однаково не з'явилися. Втім, це може пояснюватися тим, що до зборів після ухвалення рішення про "припинення вогню" просто не встигли підготуватися.
Останнє - найцікавіше. Норвежці не могли не скористатися зняттям заборони і відразу опублікували фінансові результати "Київстару" за три квартали. Неаудитовані, не перевірені навіть в Telenor, але опублікували. З них випливає, що компанія заробила 1,7 млрд. дол. (тобто річний прибуток перевищить 2 млрд.), а її EBITDA (прибуток до оподатковування та амортизації) перевищила мільярд доларів (очікуваний річний результат - 1,2 млрд. дол.). Таким чином, підтверджується оцінка вартості "Київстару" в 10 млрд. дол. (п'ять річних доходів) і вартість частки Altimo у ньому - 4,3 млрд. дол.
Загалом, якщо Altimo знову "не перемкне", то, можливо, незабаром ми станемо свідками ще однієї знакової для вітчизняного телекому угоди, у результаті якої найбільшим гравцем українського ринку мобільного зв'язку стане компанія з 100-відсотковим норвезьким капіталом. Угода, можливо, буде супроводжуватися ребрендингом (Telenor - досить сильний світовий бренд, щоб замінити "Київстар"). І зміною керівництва оператора (ключові посади в ньому і так займають норвежці, тому спадкоємність буде забезпечена).
При чому тут Лужков, запитаєте ви?
Лужков тут, звичайно ж, ні при чому - це просто фраза з анекдоту. Експерти також вважають, що збіг всіх цих рухів з парламентськими виборами в Росії, що завершили формування в цій країні оригінальної моделі державного капіталізму, - теж випадковість. Хоча в кожній випадковості є частка обставин. Версію про те, що Altimo виконує функцію "телекомунікаційного меча імперії", "ДТ" уже висловлювало (див., наприклад, №20 від 27 травня 2006 року). Сьогодні експансія компанії поширюється не тільки на СНД і Україну, але і на країни Центральної і Південно-Східної Азії.
Звичайно, версія про те, що вищезгадані угоди за участю Altimo можуть виявитися частиною "плану Путіна", викликає в експертів лише посмішку. Правда, сумну.
Семен Степанчиков
За матеріалами:
Дзеркало Тижня
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас