Бензин по 1 дол. Що далі? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бензин по 1 дол. Що далі?

Енергетика
1070
Ціна на 95-й бензин в Україні переборола психологічну позначку в $1. До кінця року вона виросте ще на 3%. Однак, на відміну від минулих років, влада не має наміру стримувати ціни в наказовому порядку
Весь останній тиждень таксист Сергій Єжов вислуховував від своїх пасажирів незадоволені репліки - його фірма підвищила мінімальний тариф на перевезення на 20%, до 25 грн. "Але іншого виходу не було, інакше після подорожчання бензину, з урахуванням витрат на патент і радіозв'язок, заробіток зводився б до мінімуму", - пояснює він.
Рішення фірми Сергія дійсно можна зрозуміти: з початку року, за інформацією Держінспекції з контролю за цінами, вартість бензину А-95 виросла на 27,7%, дизельного палива - на 27%. Причому останній тиждень дав відразу 3% подорожчання 95-го.
Світовим курсом
Ціна на нафтопродукти в Україні залежить в основному від двох факторів: світових цін та експортного мита на російську нафту. Останній раз росіяни підвищували розмір мита у квітні - тоді воно виросло з $156,4 до $250,3 за тонну. Наступне підвищення - до $275 за тонну - заплановано на 1 грудня. Тому в нинішньому стрибку паливних цін винуваті насамперед світові тенденції: з початку року ціна нафти на провідних торговельних майданчиках виросла на 40%.
І буде рости далі, стверджують аналітики. Адже причин для цього - цілком достатньо. Це і небажання країн - членів нафтової організації ОПЕК збільшувати обсяги видобутку чорного золота, і зниження запасів нафти в США, і збільшення споживання нафтопродуктів Китаєм, Індією і Бразилією.
Якщо додати до цього кризи, що не припиняються, на Близькому Сході, зокрема загрозу військового удару по Ірану і можливість збройного конфлікту Туреччини з курдськими повстанцями, стає зрозуміло, чому вартість нафти досягла рекордних $98,62 за барель. Це лише трохи менше абсолютного рекорду - $101,70, що був побитий в 1980 р. під час війни Ірану з Іраком.
Слідом за збільшенням світових цін вартість російської нафти на закордонних ринках тільки за вересень - жовтень виросла з $71,6 до $87,12 за барель, що відбилося на українському роздрібному ринку. "Україна з 2004 р. закуповує нафту і нафтопродукти за світовими цінами без яких-небудь преференцій. Просто ці ціни, як правило, доходять до України з відставанням на один-два тижні", - пояснив Фокусу міністр палива та енергетики Юрій Бойко.
Сергій Житник, генеральний директор паливної компанії "КЛО", запевняє, що підвищення цін викликане зовсім не бажанням торговців паливом заробити більше. "Україна добуває тільки близько 20% нафти, а 80% - завозить. Тому ми залежні від світових цін. Якщо купувати за кордоном готовий бензин - ситуація буде та ж: наші відпускні ціни виростуть пропорційно світовим", - пояснив він.
Втім, за даними консалтингової компанії UPECO, навіть після осіннього стрибка цін український бензин А-95 у середньому майже на 2 грн. дешевший, ніж у країнах Східної Європи. "У роздрібній торгівлі в нас бензин А-95 коштує дешевше, ніж у будь-якій суміжній державі, крім Росії. А дизпаливо дешевше, ніж в Україні, можна купити тільки в Росії і Білорусії", - відзначає Юрій Бойко.
Паливна головоломка. Міністр Юрій Бойко разом з нафтотрейдерами розраховує рекомендовану ціну бензину за формулою, яку тримає в таємниці
Секретна формула
Незважаючи на подорожчання, експерти не чекають від влади застосування адмінресурсу. "У паливній сфері уряд зробив дві важливі речі - відмовився від ручного регулювання і почав поставки нехай порівняно невеликих, але все-таки досить помітних обсягів палива на ринок", - сказав директор консалтингової компанії UPECO Сергій Куюн.
Тепер при Кабміні працює експертно-аналітична група, у яку входять представники нафтових компаній і держорганів. "Ми погодили з учасниками ринку рівень їхньої рентабельності, компоненти собівартості палива в роздрібній торгівлі і виробили формулу - якою повинна бути об'єктивна ціна нафтопродуктів у країні. За цією формулою ми і працюємо", - розповідає про діяльності групи Юрій Бойко.
Як формується ціна бензину
Формулу держава тримає в секреті - відомий лише алгоритм, за яким визначається роздрібна ціна нафтопродуктів. Спочатку на основі моніторингу оптових цін на 95-й бензин на внутрішньому і зовнішньому ринках виводиться середньозважене значення. Отриманий результат підсумовується з витратами роздрібних мереж на транспорт і збут.
По суті, нова методика нагадує стару добру практику встановлення граничних цін на нафтопродукти з тією лиш різницею, що рекомендована ціна тепер визначається більш зрозумілим способом. Проте учасники ринку стверджують, що новою методикою задоволені.
"Вони (держава) не втручаються в наш бізнес, ми - не женемося за надприбутками", - пояснює Сергій Житник з компанії "КЛО". А Сергій Куюн вважає, що розробка методики зробила паливний ринок одним з найбільш прогнозованих.
Фондом по цінах
Але пересічним споживачам бензину від цієї прогностичності не легше, адже існуюча методика не дозволяє гасити цінові перегони. На думку фахівців, кардинально змінити ситуацію із цінами на бензин може Державний стабілізаційний фонд нафти і нафтопродуктів, створений улітку цього року держкомпанією "Укртранснафта".
Схема роботи фонду проста. У період зниження цін держава закуповує нафту, переробляє її і закладає отримані нафтопродукти в резерв. А коли ціна палива на внутрішньому ринку починає рости, нафтопродукти викидаються на ринок за зниженими цінами. Зараз "Укртранснафта" переробляє 100-150 тис. тонн нафти на Лисичанськом нафтопереробному заводі, що належить компанії ТНК-BP. На виході утворюється 75-115 тис. тонн палива, що становить порядку 10% українського ринку.
Але з переробкою нафти виникають труднощі. Як показує практика, оптимальна відстань для доставки нафтопродуктів - не більше 300 км. від місця виробництва. Тому паливо з Лисичанська економічно доцільно продавати на сході країни, а розширити географію поставок у центр і на захід України можна було б за рахунок Кременчуцького НПЗ.
Але держава, що володіє близько 50% акцій "Укртатнафти", якій належить завод у Кременчуці, так і не спромоглася домовитися з керівництвом підприємства про переробку резервної нафти. Правда, після відновлення на посаді глави "Укртатнафти" Павла Овчаренка, якого спостерігачі вважають близьким до "Нафтогазу України", ситуація може змінитися. Якщо домовленість буде досягнута, держава до кінця року переробить не менш 160 тис. тонн сировини і більш щільно охопить регіони резервним паливом.
Борці з дефіцитом
Але навіть у цьому випадку збільшення цін удасться хіба що сповільнити, але не зупинити. Адже традиційне подорожчання, що звичайно припадає на початок осені, цього року запізнилося на два місяці - як думають експерти, через парламентські вибори. А виходить, відкладене підвищення ще може "вистрілити". Нікуди не зникають і світові тенденції - падіння американського долара і загроза, що зберігається, воєнних дій Туреччини в Іраку.
"У найближчому майбутньому ми очікуємо невелике зростання цін - приблизно на 2-3%", - прогнозує Сергій Житник. Це значить, що під кінець року ціна на бензин А-95 може досягти рівня 5,15 - 5,20 грн. за літр. Втім, відзначає Житник, як показує практика минулих років, у січні попит на нафтопродукти звичайно падає і ціни стабілізуються.
У приватні руки. Гендиректор компанії "КЛО" Сергій Житник задоволений, що держава більше не диктує заправникам ціни на бензин. Але водіям прийдеться змиритися з подорожчанням палива
Більш обережні у своїх оцінках представники держави. "Уже в першій половині грудня держава сформує запаси в розмірі близько 80 тис. тонн готових нафтопродуктів, що дозволить при необхідності почати товарну інтервенцію", - заспокоює Юрій Бойко. Ці запаси планували сформувати ще у вересні, але не встигли зробити це до подорожчання нафти у світі.
Втім, як говорить Бойко, основною місією держави на нафторинку він вважає зовсім не зниження цін на паливо. "Головне завдання - не допустити дефіцитних явищ, щоб нафтопродукти були в країні в принципі", - підкреслює він. Це значить, що під Новий рік автолюбителі побачать на цінниках АЗС цифри, а не прочерки або букви "б/р" (безготівковий розрахунок). Але цифри ці, швидше за все, не будуть радувати.
Причому подорожчання відчують не тільки водії. На стрибок паливних цін уже відреагували роздрібні торговці: дорожнечею бензину вони пояснюють збільшення цін рішуче на всі товари. "Недавно запитав бабусю, що торгує на ринку, чому її яблука минулого тижня коштували 5 грн., а цього - уже сім. Відповідає - бензин подорожчав!" - посміхається таксист Сергій Єжов.
За підрахунками приватного підприємця Олександра Остапова, що займається торгівлею продовольством, з 1000 грн. його заробітку на бензин іде близько 80 грн. Правда, підкреслює Остапов, за товаром він не їздить на великі відстані, інакше бензинова стаття витрат була б істотніша.
Але в будь-якому разі бізнесмен визнає: роздрібні торговці явно завищують ціни, посилаючись на подорожчання палива навіть там, де це абсолютно недоречно. Учасники інтернет-форумів на сваволю торговців відреагували жартом: бензин дорожчає, тому що через підвищення цін на пальне збільшуються витрати на його перевезення.
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас