Приборкання норовливих


Приборкання норовливих

В Україні незабаром може зовсім не залишитися "оригінальних" мереж банкоматів. Протягом останніх півтора років фінустанови в масовому порядку поєднували свої банкоматні парки під єдиними брендами, уводячи привабливі тарифи на зняття готівки. Їхня частка на ринку вже виросла в кілька разів, і сьогодні вони змогли обійти за кількістю автоматів, що видають кеш, лідерів карткового ринку. Фінансисти прогнозують подальше розростання пільгових банкоматних мереж в 2008 р. і зниження тарифів на зняття готівки на 15-20%.

За останні півтора-два роки відбулися три глобальних злиття банкоматних мереж. Одним з перших стало об'єднання Ощадбанку та Укрексімбанку, які злили свої парки, установивши лояльні тарифи для клієнтів. За цим пішов проект Українського процессингового центру (УПЦ), що запустив мережу "Атмосфера", і Першого українського міжнародного банку, що об'єднав банкомати різних фінустанов під брендом "Радіус".

Одночасно великі і середні банки вступали в локальні альянси - після підписання угод між дружніми фінустановами їхнім клієнтам давали можливість одержувати банкоматні послуги за пільговими комісіями. За даними учасників ринку, сьогодні в ті або інші міжбанківські мережі входять до 55% всіх установлених в Україні автоматів.

Такого роду об'єднання лише на перший погляд здаються збитковими підприємствами, затіяними заради залучення клієнтів. Переводячи на знижені тарифи не тільки своїх, але і сторонніх власників карток, фінансисти одержують більш значні обороти по банкоматних операціях і відповідні заробітки. "Наш проект існує вже два роки, і падіння доходів ми спостерігали тільки протягом першого місяця роботи. Потім наступив перелом, і тільки за перший рік обороти в мережі виросли в сім разів, що в підсумку привело до збільшення прибутковості", - розповів Діловій столиці директор з розвитку бізнесу УПЦ Андрій Березюк. Надодачу банкоматні альянси гарантують істотну економію.

"У більшості випадків фінустанови звертаються до цього механізму в пошуку додаткових можливостей обслуговування зростаючої власної емісії, особливо якщо вона обганяє збільшення власного банкоматно-термінального парку. При цьому фінустанова заощаджує на капітальних витратах, амортизації, інкасації, уникає складностей з орендою місця і так далі", - відзначив начальник управління платіжних карт "Хрещатику" Сергій Головань.

Причому мова йде про значну економію, яку особливо потребують невеликі банки, що роблять лише перші кроки на картковому ринку і через скромність своїх бюджетів не здатні вкладати в даний бізнес необхідні інвестиції.

"Це дуже серйозні цифри. Якщо рахувати хоча б по 10 тисяч доларів за автомат, то можна уявити собі їхній порядок. Сьогодні в Україні 17 тисяч банкоматів, і ми посідаємо друге місце в Східній Європі за кількістю інсталяцій нових апаратів", - сказав Андрій Березюк. Додатковим плюсом для союзників є і прихильність клієнтів, число яких, за словами фінансистів, чи не прямо залежить від інфраструктури.

"У будь-якому разі об'єднання мереж вигідні клієнтам. Тільки обсяг фінансової вигоди різний: комісія за користування банкоматом партнера може бути пільговою, а може взагалі бути відсутньою", - розповіла заступник голови правління Пумбу Олександра Воропаєва.

Експерти прогнозують появу нових альянсів в 2008 р. та істотне розширення мереж у рамках уже реалізованих проектів. Правда, два найбільших гравці карткового ринку поки не збираються зливати свої парки з колегами. У Приватбанку (24% всіх установлених в Україні банкоматів) і Райффайзен Банці Аваль (12%) минулого тижня неофіційно підтвердили бажання максимально заробляти на інфраструктурі, у яку вкладені чималі капітали.

"Ми маємо найбільш розгалужену банкоматну мережа в країні і не перестаємо вкладати кошти в установку нових апаратів - лише за минулий місяць поставили їх більше 30. Зрозуміло, після таких інвестицій ми хочемо відбити свої вкладення і заробляти прибуток на комісіях. Тим більше що для цього є широкі можливості: якщо у великих містах уже встановлена безліч банкоматів і загострюється конкуренція, то в глушині їх усе ще не вистачає. Навіщо ж ми станемо переходити на пільгові тарифи?" - розповіли в Приватбанку.

Правда, скептики все-таки не виключають, що в міру насичення ринку автоматами через декілька років і загострення конкуренції лідери карткового ринку перестануть вважати об'єднання мереж невигідним. Експерти не сумніваються в тому, що їм доведеться йти на злиття або на зниження тарифів, оскільки їхні комісії будуть виглядати не так привабливо, як у більшості колег, для яких пільгові ціни на банкоматні послуги стануть нормою. Поступове зниження середнього розміру комісій прогнозують у найближчі рік-півтора - по нинішніх розрахунках, в 2008 р. вони зменшаться на 15-20% (зараз для сторонніх клієнтів вони становлять 2-3% суми, яку знімають, плюс 1-3 грн).

Артур Новиков, Олена Кравцова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Фінтех і Картки
Дивись також
В Контексті Finance.ua