B Україні діють, щонайменше, 40-50 спеціалізованих рейдерських груп — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

B Україні діють, щонайменше, 40-50 спеціалізованих рейдерських груп

Кримінал
738
Минулого тижня Кабінет міністрів схвалив законопроект, що стосується протидії незаконному поглинанню підприємств. Закон, безумовно, своєчасний і корисний. Втім, вважати його панацеєю від рейдерства було б перебільшенням. Про це заявляють як юристи, так і "практикуючі антирейдери".
За інформацією Національного інституту стратегічних досліджень, в Україні діють, щонайменше, 40-50 спеціалізованих рейдерских угрупувань, які складаються з досвідчених юристів і економістів, - тобто рейдерство вже придбало системний характер, і кількість поглинань досягає 3000 у рік. Причому жертвами нерідко стають цілком успішні й здорові компанії. У наявності очевидна загроза економічної стабільності країни, а зовсім не гра в "санітарів бізнесу-лісу", які "віджимають" лише нерентабельні й слабкі підприємства, як легковажно вважалося раніше.
Певні спроби боротьби з незаконним поглинанням підприємств почали вживати лише недавно. У лютому цього року Президент Указом "Про заходи щодо посилення захисту прав власності" доручив Кабміну проаналізувати факти рейдерства і внести на розгляд законопроект про встановлення кримінальної відповідальності за цю діяльність. Майже одночасно була створена Міжвідомча комісія з питань протидії незаконним поглинанням підприємств, робота якої полягає в розгляді найбільш резонансних випадків рейдерства, узагальненні фактів і розробці "заходи протидії".
У березні в парламенті був зареєстрований проект закону про встановлення кримінальної відповідальності за захоплення підприємств, ініційований Юлією Тимошенко та Сергієм Міщенко, який, однак, містив у собі безліч неточностей і спірних моментів.
Останнім кроком у посиленні законодавства по протидії рейдерству став схвалений Кабміном 10 жовтня законопроект, відповідно до якого пропонується розгляд споровши між акціонерами й реєстраторами визнати винятковою компетенцією господарських судів, обмежити термін подачі позову з питань заперечування рішень акціонерних зборів одним роком, зобов'язати судових виконавців входити на територію підприємства в супроводі співробітників тільки державних правоохоронних органів.
На думку юристів, передача повноважень з розгляду споровши господарським судам цілком виправдана, тому що рейдерство підпадає під категорію "господарський (корпоративний) суперечок", що не вирішується судами загальної юрисдикції. Також без заперечень проходить норма про супровід судових виконавців тільки правоохронниками, що мають право під час виконання службових обов'язків безперешкодно проникати на будь-яку територію. Приватні охоронні структури, послугами яких можна користуватися зараз, як видно, виявляться поза грою. У всякому разі, легальною.
Тепер що стосується мінусів. Незрозумілим є обмеження терміну подачі апеляційного позову одним роком, притому що стандартний термін оскарження - три роки. Логічно поцікавитися: а якщо термін пропущений на законних підставах? Якщо людина, права якого защемлені, перебував у цей час у лікарні, до чого додає всі необхідні довідки, як він може відновити справедливість?
Однак головна проблема документа - його декларативність. "Новий законопроект нічого кардинально не міняє, - вважає Ігор Тунік, управляючий партнер консалтингової компанії BPT Group. - Не слід забувати, що рейдерство - комплексна проблема, адже поглинання підприємства - це бізнес-процес, що має під собою дуже конкретну економічну основу. Потрібна чітка законодавча база, повинні бути прописані правила ринку злиття-поглинання, визначені всі поняття й терміни. Зараз у Європі функціонує Європейський кодекс корпоративного управління. Візьміть його принципи за основу, застосуєте їх відповідно до української дійсності і створіть реально діючий нормативний звід корпоративних правил. До речі, ДКЦПФР не дуже давно створила подібний кодекс, але він поки носить рекомендаційний характер".
Отже, українським чиновникам і депутатам ще є над чим працювати: згаданий вище проект - тільки перший крок на складному шляху вироблення антирейдерських правових актів - законодавчих і нормативних. До речі, думки фахівців розділилися: одні вважають, що нам потрібний єдиний закон проти рейдерства. Інші, навпроти, впевнені, що єдиний закон - це данина моді, і більш ефективний варіант - ретельне і поступове заповнення існуючих численних прогалин в українському законодавстві.
За матеріалами:
BIN
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас