1236
Ігор Черненко: київські подвір'я забиті автівками. Чому девелоперам невигідно будувати підземні паркінги
— Технології&Авто

П’ятнадцять-двадцять хвилин потрібно кружляти
автомобілісту в густонаселених районах, як от Позняки, Осокорки чи Голосієво,
щоб віднайти вільне місце для паркування.
Зараз в Києві, який завдяки західним
системам ППО вважається найбільш захищеним в Україні, проживає вже майже
стільки ж людей, як і до повномасштабного російського вторгнення. А отже
повернулись й давні проблеми — корки на дорогах та проблеми зі стоянками.
Однак девелопери не поспішають їх вирішувати. Чому будувати великі підземні
паркінги невигідно?
Що
кажуть норми
Девелопери мають дбати про паркування
авто — такі вимоги прописані в Державних будівельних нормах «Планування та
забудова територій».
В них вказано, що на кожні 100 квартир з двома кімнатами
та більше має бути 100 паркомісць в центрі міста, 80 — в районах з середньою
щільністю забудови та 50 — для периферійних районів.
Додатково на кожні 100
«одиничок» має бути ще 50 паркомісць. Прописані вимоги і до гостьових паркінгів
— не менше 15 місць на 100 квартир.
Однак девелопери виконують ці норми далеко не
завжди. Частина новобудов, часто в густонаселених районах міста чи в передмісті
столиці, взагалі будуються без підземних паркінгів. А ті, що є - маленькі.
Одне
паркомісце в середньому припадає на 4−5 квартир. Тож решта автомобілів, а часто
в новобудовах 90% власників квартир мають свою автівку, займають місця у
сусідніх подвір'ях та вулицях.
Після початку повномасштабного російського
вторгнення ці проблеми відійшли на другий план. Значна частина містян, а
особливо тих, хто мешкає в центральній частині міста, виїхали на захід країни
чи за кордон.
Та й у спальних районах жителів поменшало, тож на рік містяни забули про
проблеми зі стоянками та корками.
Однак вже восени кияни почали повертатись додому, до них додались і переселенці зі східних та південних регіонів країни. Тож вартість оренди житла
прогнозовано пішла угору.
За даними ЛУН, якщо ще в березні середня вартість
оренди зданої квартири складала у Києві 9 тис. грн, то вже у вересні - 12 тис.
грн на місяць.
Чому
місць мало
Девелоперам невигідно будувати підземні
паркінги. І на це є декілька причин. Перша — висока собівартість, яка може
складати $10−12
тис. за місце, і часто вона вища аніж при будівництві житла. А після
повномасштабного російського вторгнення ця сума стане ще вищою, адже тепер
споруди виконуватимуть нову функцію — вони мають стати бомбосховищем.
Це означає, що в паркінгу потрібно побудувати другий вихід, провести воду та
систему вентиляції, відкрити санвузол.
Друга причина — це низький попит. Більшість
жителів будинку відмовляються платити за місце під землею $18−20 тис., розраховуючи
паркувати свої машини на вулиці безкоштовно. Адже купити паркінг
недостатньо - за користування
паркомісцем ще потрібно заплатити від 800 грн до 1500 грн на місяць. Це плата
за охорону, мийку та обслуговування усіх систем.
Тому такі об'єкти популярні в
будинках бізнес- та преміумкласу, де власники квартир не шкодують коштів на
свій комфорт.
Однак їх важче продати в будинках економ- та комфорт-класу, тому девелопери
саме в цьому сегменті намагаються якнайбільше економити. Бо в таких комплексах
паркінги, як правило, продаються ще декілька років після введення будинку в
експлуатацію.
Ситуація з кожним роком погіршуватиметься. За
прогнозами урбаністів, після завершення війни до Києва приїде ще 1−1,5 млн
людей. Повернуться ті, хто чекає на завершення обстрілів, переїдуть до столиці
жителі східних регіонів, чиї домівки зруйновані російськими агресорами. І саме
тоді припаркувати автомобіль стане важко навіть за декілька кварталів від
будинку.
Чи можна щось зробити у цій ситуації?
Наприклад, Київська адміністрація може розробляти інвестиційні проєкти із
будівництва багаторівневих паркінгів у великих мікрорайонах та продавати їх
через конкурси. Якщо вільних місць не буде, а неправильно припарковані
автомобілі штрафуватимуть, то попит на таку послугу буде зростати.
Окрім того, потрібно посилити контроль за девелоперами. Проєктів без підземних
паркінгів, хоч і не дуже вигідних компаніям, не має бути.
Бо інакше Київ ризикує потрапити у справжній паркувальний
колапс.
Ігор Черненко, засновник Investment Development Property (IDP)
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною