Великі страховики скорочують кількість видів страхування з урахуванням їх низької популярності серед клієнтів та високої плати за ліцензії


Вікторія РАТНА

Великі страховики скорочують кількість видів страхування з урахуванням їх низької популярності серед клієнтів та високої плати за ліцензії.

Зростання плати за ліцензії змусило страховиків переглянути політику роботи на малорентабельних сегментах ринку. Раніше одна ліцензія коштувала лише 340 грн. Це давало компаніям можливість про запас поповнювати свої портфелі різними страховими послугами залежно від вимог клієнта, отримуючи потрібні ліцензії. За словами голови правління УСК «Веста» В’ячеслава Черняховського, на ринку, що розвивається, дуже важливо запропонувати клієнтам комплексну програму послуг й іноді досить складно спрогнозувати на три роки наперед, що користуватиметься попитом. Тому ліцензії бралися «із запасом».

Затоварювання страховиками своїх портфелів розмаїтими видами страхування неодноразово критикував голова Держфінпослуг Віктор Суслов. Ще рік тому він заявив про те, що компанії збирають у портфелях забагато непотрібних їм видів страхування. На його думку, на ринку має статися реструктуризація, внаслідок чого компанії поділяться на дрібні і великі. За задумом урядовця, невеликі компанії мають зосередитися на страхуванні вузьких сегментів з невеликою відповідальністю, а великі — на стратегічних напрямах страхування. Під стратегічними напрямами малися на увазі авіаційне, морське страхування, страхування небезпечних вантажів і відповідальності операторів ядерних установок, а також обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів. Як зазначив Суслов, частка дрібних компаній — страхування домашніх тварин, тоді як обов’язкове автоцивільне страхування має стати прерогативою великих учасників ринку.

Мабуть, рано чи пізно розподіл ринку відбудеться. Уже тепер страховики відмовляються від різних видів страхування, хоч оптимізацію портфелів намагаються не афішувати. Можливо, мовчанка пояснюється побоюванням втратити клієнтів, які отримують комплексне обслуговування.

Важко не погодитися із Сусловим, який вважає, що автоцивільне страхування дістанеться невеликій кількості страховиків. Прагнення більш як 40 компаній взятися за цей вид бізнесу навряд чи увінчається успіхом. У Росії також багато страховиків спочатку зайнялися автоцивільним страхуванням, але через високі витрати були змушені зосередитися на інших послугах.

За словами керівника однієї великої компанії, який побажав залишитися неназваним, до послуг, що надаються, є певні вимоги, і якщо обсяг щорічних платежів за окремо взятим видом страхування не перевищує планку в 500 тис. грн, то це привід від нього відмовитися.

Поки що про оптимізацію свого портфеля офіційно заявили лише «Скайд-вест» і «ПРОСТО-страхування». «Скайд-вест» збирається відмовитися від десяти видів страхування. Президент групи компаній «Скайд-вест» Андрій Перетяжко лише зазначив, що буде ліквідовано ті види, сукупні платежі за якими по Україні становлять трохи більше ніж 5 млн грн на рік.

Прагнення Держфінпослуг силоміць нав’язати ринку правила гри ще не дало очікуваного ефекту. Спробою перекроїти ринок стало розпорядження Держфінпослуг № 188 про порядок видачі ліцензій і плати за них. Згідно з документом, плату за ліцензії на здійснення страхування було підвищено до 4-10 тис. грн. При цьому ліцензія видається терміном на 3-5 років. Такий стан справ викликав негативну реакцію ринку.

Як не раз зазначав президент ЛСОУ Олександр Філонюк, політика регулятора передусім має бути орієнтована на підвищення платоспроможності ринку, а не на запровадження додаткового податку у вигляді плати за ліцензію. Крім того, базою для підвищення плати за ліцензії мають бути ретельні розрахунки, а не зростання цін у кілька разів. На цьому ж акцентували й учасники ринку. На думку Черняховського, для нормальної роботи компанії потрібно щонайменше 15-20 ліцензій, що з урахуванням нових вимог до ліцензування виллється у величезні суми.

«Зрештою, витрати страховика впливають на його платоспроможність і знижують інвестиційну привабливість. Тоді як основне завдання страхової компанії — не платити за ліцензії, а виконувати свої зобов’язання перед тими, хто довірив їй свої ризики», — вважає Черняховський.

Економічно необгрунтованою встановлену плату за ліцензії вважають у СК «Нова» (раніше СК «ТЕСК»): «Де-факто така вартість ліцензій — не що інше, як новий податок на страхову діяльність, запровадження якого не входить до компетенції регулятора», — зазначає голова правління цієї компанії Ольга Зайцева. Необхідним зниження плати за ліцензії вважають і в СК «ПРОСТО-страхування». «Якщо ж залишати плату на нинішньому рівні, — вважає генеральний директор АСТ «Вексель» Василь Фурман, — треба вводити безстрокові ліцензії. В іншому випадку, — говорить він, — високий платіж стане засобом боротьби з невеликими страховими компаніями й зробить для них неможливим формування диверсифікованого страхового портфеля».

Водночас для великих компаній підвищення вартості ліцензій не стало сильним ударом. На думку президента СК «ЛЕММА» Сергія Чернишова, порівняно з обсягами платежів компанії розмір плати за ліцензії неістотний. А заступник голови правління з маркетингу і розвитку СК «Веско» В’ячеслав Гавриленко повідомив, що компанія не відмовилася від жодного з видів страхування, а, навпаки, отримала ще одну ліцензію на обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників автотранспорту. Але це швидше виняток з правил.

Коментарі страховиків
Андрій ПЕРЕТЯЖКО, президент СК «Скайд-Вест»:
— Ми розуміємо, що деякі види страхування нерентабельні й займатися ними немає сенсу. Наприклад, ті, за якими дуже низькі обсяги платежів. Ось уже другий рік ми не займаємося авіаційним страхуванням і можемо здати відповідну ліцензію, оскільки на сьогодні не бачимо для себе перспектив роботи в цьому сегменті ринку. Є й інші види страхування, що потребують значних адміністративних витрат і при цьому приносять мінімальні страхові платежі. Якщо компанії треба буде заплатити за таку ліцензію 10 тис. грн, а страхових платежів вона збере близько 15 тис. грн, то вже за рік стане зрозуміло, що така ліцензія просто не потрібна.

Володимир ШЕВЧЕНКО, голова правління ЗАТ «Європейський страховий альянс»:
— Ми балансували портфель компанії у бік стратегічних видів страхування, які вважаємо незбитковими, перспективними й цікавими. До таких видів можна віднести особисте страхування, страхування майна підприємств, майно фізосіб, вантажів, відповідальності. Менш перспективними для нашої компанії є авіастрахування та страхування морських ризиків.

Павло ФУРСЕВИЧ, голова правління СК «ПРОСТО-страхування»:
— Оскільки перед нашою компанією стоїть завдання стати агентською, необхідно змінити основний продуктовий ряд. Ми будемо активними гравцями передусім на ринку страхування АвтоКАСКО, медичного і майнового страхування (особливо для середнього і малого бізнесу, домашнього майна громадян). Безумовно, підтримуватимуться й вже розроблені нами програми. Водночас з огляду на низькі обсяги збору платежів ми плануємо відмовитися від таких видів страхування, як морське, авіаційне і страхування небезпечних вантажів.

Володимир ДОЦЕНКО, голова правління СК «Еталон»:
— Ми плануємо збільшити частку нашої компанії до 10% ринку практично з усього публічного продажу. Виняток становитимуть медичне та авіастрахування, страхування вантажів

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua