0 800 307 555
0 800 307 555

Олексій Амітан: що відбувається з ринком кредитування


Олексій Амітан: що відбувається з ринком кредитування

Ринок кредитування в Україні відновлюється після карантину. Таку думку висловили учасники МФО саміту 2020, який відбувся в Києві.

Захід зібрав представників Національного банку, народних депутатів і учасників ринку. Фахівці визначили основні проблеми сектору небанківського кредитування і обговорили стратегії їх вирішення. Все це дозволило зробити деякі висновки, якими і хочу поділитися.

Прогнози і висновки експертів стали оптимістичнішими, ніж в березні-квітні цього року. За даними Першого всеукраїнського бюро кредитних історій, кредитування вже вийшло на докризовий рівень. Причому МФО пройшли цей складний період “м’якше”, ніж банки, які на початок карантину пережили різке трикратне скорочення обсягів кредитування.

Однак обидва сектори вже відновили видачі до рівня березня.

З наслідків карантину: банки поки неохоче видають великі позики, та й попит на них упав. Друга тенденція – кредитори прагнуть працювати з постійними клієнтами. Якщо в банках “своїх” позичальників трохи більше половини, то в МФО цей показник зріс і сьогодні на рівні 80%.

Очевидно, що ринок фінансових послуг прагне зберегти лояльних покупців. Турбота про позичальника – також пріоритетна тема для регулятора, який анонсував низку ініціатив щодо захисту прав споживача на ринку фінпослуг. Ця тема одна з найбільш обговорюваних в умовах кризи, коли клієнт вразливий. Втім, це непростий період і для кредиторів.


Інфографіка НБУ

За інформацією Нацбанку, мікрофінансові компанії – найчисленніший і найбільш динамічний сегмент ринку фінансових послуг. За останні три роки кількість МФО зросла на 30%.

Саме в цьому сегменті найбільш активно впроваджуються інновації та актуальні продукти. Проте, коронакриза призвела до того, що багато позичальників втратили дохід, збільшилися портфелі проблемної заборгованості, а відповідно і зросла кількість конфліктів.

Під час саміту заступник голови НБУ Катерина Рожкова зазначила, що регулятор стурбований напруженою ситуацією зі стягненням проблемної заборгованості. В НБУ створено новий підрозділ із захисту прав споживачів і тільки за останній місяць його співробітникам надійшло близько тисячі скарг, з них 80% на МФО.

Водночас причина більшості скарг – низький рівень фінансової грамотності. “Кредитні канікули” лише підсилюють негатив, адже люди накопичують борги.

І регулятор, і учасники ринку бачать рішення в підвищенні фінансової грамотності людей, збільшенні прозорості кредитного процесу для споживача. НБУ готує рекомендації для МФО щодо розкриття інформації про послуги і обіцяє презентувати документ до кінця року.

Зі свого боку кредитори також потребують захисту від недобросовісних позичальників: необхідна прискорена процедура розгляду питань про проблемну заборгованість в суді і єдине бюро кредитних історій.

Зростання обсягів проблемної заборгованості – біль для всіх учасників ринку і про його глибину ми дізнаємося, коли будуть скасовані “кредитні канікули”.

Ринок вийшов на докризовий рівень, але відновлення – це не розвиток, і наслідки суворого карантину ми будемо переживати ще довго. Сьогодні важливо утримати цю крихку тенденцію до відновлення, дотримуючись балансу інтересів кредиторів і клієнтів.

Олексій Амітан, генеральний директор компанії Bredley Holding, голова комітету з офлайн-кредитування Всеукраїнської асоціації фінансових компаній

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Кредит&Депозит
Архiви:2020 2019 2018 2017 2016 2015
Опитування
В Контексті Finance.ua